Kattsnack #8

Måste skaffa en våg tror jag. Tips? Vad är egentligen enklaste och bästa sättet att väga katt?

Om katterna är okej med transportburar, skulle jag köpa en billig bagagevåg. Väga buren utan katt, sen med katt. Jag tänker alltså på en liten digital manick med en krok, en hakar på det som ska väga och lyfter upp alltihop i manicken så väger den.

Lillebror gillar att ligga på vågen som veterinären har, men jag vill nog inte veta vad den lilla rackaren kostar. Att sätta honom i en bunke på min lilla hushållsvåg kan jag fetglömma.. :cautious:
 
Måste skaffa en våg tror jag. Tips? Vad är egentligen enklaste och bästa sättet att väga katt?

Jag vägde Nikita med en fiskevåg och en IKEA kasse. Megara på min digitala våg. Plockar upp henne när hon sover och ställer henne på vågen innan hon vaknat. Repeterar det några gånger tills hon tröttnar och bits, och tar medianen
 
Om katterna är okej med transportburar, skulle jag köpa en billig bagagevåg. Väga buren utan katt, sen med katt. Jag tänker alltså på en liten digital manick med en krok, en hakar på det som ska väga och lyfter upp alltihop i manicken så väger den.

Lillebror gillar att ligga på vågen som veterinären har, men jag vill nog inte veta vad den lilla rackaren kostar. Att sätta honom i en bunke på min lilla hushållsvåg kan jag fetglömma.. :cautious:

Maggan bajsar på sig så fort man sätter henne i buren.. Men en kasse kanske skulle funka!
 
Jag vägde Nikita med en fiskevåg och en IKEA kasse. Megara på min digitala våg. Plockar upp henne när hon sover och ställer henne på vågen innan hon vaknat. Repeterar det några gånger tills hon tröttnar och bits, och tar medianen

Vad för digitalvåg?
 
Om katterna är okej med transportburar, skulle jag köpa en billig bagagevåg. Väga buren utan katt, sen med katt. Jag tänker alltså på en liten digital manick med en krok, en hakar på det som ska väga och lyfter upp alltihop i manicken så väger den.

Lillebror gillar att ligga på vågen som veterinären har, men jag vill nog inte veta vad den lilla rackaren kostar. Att sätta honom i en bunke på min lilla hushållsvåg kan jag fetglömma.. :cautious:
Babyvåg, brukar ligga runt 500 kr :) På amazon fanns det för några hundralappar (200-300 kr) efter en snabb googling.
 
Vad för digitalvåg?

Min vanliga som jag väger mig själv på. Man kan alltid väga sig själv först, ta upp katten i famnen och väga igen också. Men jag gillar att se bara katten eftersom det alltid diffar lite och jag därför väger flera gånger och tar median. Svårt när det är så pass lite. Därför fiskevågen fungerade så bra, hade en digital och Nikita älskade att ligga i en påse. Megara får spader, tyvärr.
 
Babyvåg, brukar ligga runt 500 kr :) På amazon fanns det för några hundralappar (200-300 kr) efter en snabb googling.

Där ser man, tack! Ska komma ihåg det om/när vi kommer till att jag behöver hålla mer noggrann koll på herrns vikt även mellan veterinärbesöken. Lillebror hade ett tag vanan att traska iväg och lägga sig på vågen för att vila när vi kom till veterinären :D .
 
Babyvåg, brukar ligga runt 500 kr :) På amazon fanns det för några hundralappar (200-300 kr) efter en snabb googling.
Tack för tipset! Ska kolla in Amazon.

Min vanliga som jag väger mig själv på. Man kan alltid väga sig själv först, ta upp katten i famnen och väga igen också. Men jag gillar att se bara katten eftersom det alltid diffar lite och jag därför väger flera gånger och tar median. Svårt när det är så pass lite. Därför fiskevågen fungerade så bra, hade en digital och Nikita älskade att ligga i en påse. Megara får spader, tyvärr.
Hmm, vanliga badrumsvågar brukar ha en rätt rejäl felmarginal.. Men fiske/bagagevåg borde funka!
 
Jag gnäller lite skämtsamt över henne ibland, ungkatt som hon är, men Juno är faktiskt en helt fantastisk liten katt. Hon låter mest hela tiden, oavsett om det är jamanden, pip eller spinn. Man behöver sällan undra var hon är för någon stans, för innan tanken ens hunnit slå en så kommer hon springandes, skrikande som för att säga "HÄR ÄR JAG!!!" Och när hon är på riktigt goshumör så ska hon ligga nära, nära, och spinna högt som en motor.

Jag älskar henne av hela mitt hjärta. Hon har blivit en så självklar del av livet att det är svårt att första att hon bara bott här i knappt fem månader. Min lilla Junoplutta. :love: :heart
 
FB_IMG_1616688911376.jpg
 
20210308_162154_copy_3699x2774.jpg


Det går inte riktigt som jag hade hoppats med min lille :(
Nu har han varit hemma i lite mer än 3 veckor och jag älskar honom något enormt! Han har hunnit bli min ständiga följeslagare :heart
I början på förra veckan fick han orolig mage och på onsdagen kraftiga och vattniga diarréer och även kräkningar efter måltider. Han fick Fortiflora, Prokolin och vätskeersättning hemma men började kännas torr, så jag åkte till veterinären. Tänkte att det troligtvis var stressmage efter hans flytt och att lite vätska skulle göra susen.
Blodprover såg okej ut men veterinären såg något avvikande i hans magsäck på UL :cry: Hon beskrev att det såg ut som tumörliknande nybildning och att hon inte sett något sådant på en så ung katt tidigare. Veterinären sa att hon innan sett nybildningar i magsäck på lite äldre katter som under längre tid varit infekterade med parasiter, så nu har jag samlat träckprover och "hoppas" på att det är parasitinfektion som inte kunnat upptäckas med Kollamasken (som uppfödaren gjort innan leverans)...
Han är pigg och har jätteaptit men klarar bara av att äta någon-några teskedar per gång för att inte kräkas :cry: Så nu har mina närstående (fina, fina :heart) matat honom x flera medan jag varit på jobbet och jag har fått gå upp kl. 03 för att hinna ge magskyddande 1 timme före/efter måltid innan jobbet. Oralade går åt i mängder!
Veterinären ringer imorgon eller på måndag med svar på proven och bokar tid för ny UL och ev. fler undersökningar :nailbiting:
Jag hoppas det går att få mina fina kille bra igen
 
I morse träffade vi en ny katt i området som travade rätt fram till min dotter. Som skjuten ur en kanon kom Lillith och jagade bort den. Tydligen får ingen annan katt gå fram till hennes minimänniska.

Påminner om det här, familjen har övervakningskameror så det är därför man ser hela förloppet. Pojken är autistisk och därför är föräldrarna extra vaksamma när han är ute själv.


Hunden som var en blandning av labbe och chow avlivades tyvärr eftersom hundhemmet bedömde den som aggressiv och inte lämplig för adoption.

https://time.com/116252/scrappy-dog-tara-hero-cat-euthanized/
 
Påminner om det här, familjen har övervakningskameror så det är därför man ser hela förloppet. Pojken är autistisk och därför är föräldrarna extra vaksamma när han är ute själv.


Hunden som var en blandning av labbe och chow avlivades tyvärr eftersom hundhemmet bedömde den som aggressiv och inte lämplig för adoption.

https://time.com/116252/scrappy-dog-tara-hero-cat-euthanized/

Har sett den där. Vilken hjälte till katt. Troligen skulle Lillith kunna göra detsamma.
 
Det är rätt gulligt när Alice tycker att det har varit tillräckligt med kel och hoppar ned från mitt knä för att sedan direkt gå till sin kartong och hoppa in i den :D:love: Hade även dörren öppen en stund efter jag kom hem och hon fick gå runt ute lite medan jag plockade undan. Hon vågade gå en bit men skyndade sig hem med jämna mellanrum, liksom för säkerhets skull! :D
 
Igår började vi dagen med att Humla spatserade ut på trädgården och inspekterade sork(?)hål. Som om det är något innekatten gör varje morgon på egen tass.

Hon stannade när jag ropade på henne så jag bara behövde plocka upp henne åtminstone.

Och så har jag gjort rent ena kattlådan, dags för den andra sen. Känns alltid lika bra när det är gjort :)

Tillägg: gjort rent som i tömt och skurat alltså. Rensas görs ju dagligen.
 
Någon som sett något liknande? Jag hörde Juno plötsligt spotta kraftigt när hon gick för att äta i sin matskål. Hon gick vidare till en torrfoderkula som låg på golvet, men samma sak där. En kraftig fnysning och ett ordentligt skakande på huvudet. Åkte akut in till djursjukhuset för att någon skulle kolla på henne. Allmäntillstånd är bra, men det enda hon kan äta är mousse. Torrfoder, blötfoder med bitar, inte ens DREAMIES går ner! Det kommer helt från ingenstans och jag förstår ingenting. :(:confused: Självklart ska hon undersökas ordentligt av veterinär, men eftersom hon kan äta mousse och hon i övrigt är pigg och glad ska detta ske så snart som möjligt på ordinarie besökstid.

 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
119 523
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 024
Senast: Niyama
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 638
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Övr. Katt Låt oss prata ännu mer om våra älskade små (och stora) katter! Inget äventyr är för litet för att dela med sig av. Självklart är alla...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
101 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp