Kattsnack #8

Katten hade tydligen redan 2 potentiella hem på gång, bl.a behandlande veterinär (!!). Så det var inte aktuellt med katthem.

Att säga att ett djur har ett funktionshinder ser jag inte som förmänskligande. Bara ett konstaterande att djuret kräver saker av ett hem som normalt inte behövs.
Jag läste detta inlägg och hade varit intresserad av att höra länsstyrelsens förklaring då behandlande veterinär hade åsikten att katten skulle klara sig bra. Synd att man har bara en sidas förklaring av situationen.
 
Är det vanligt att (ute)katter blir väldigt slöa i värmen? Min katt har endast varit ute ca 1 timme idag, resten av tiden har han varvat mellan olika sovplatser och matskålen. Inte ens nu på kvällen när det är svalare, går han ut, utan gick upp och la sig i sängen.
Vanligen är han ute 3-4 timmar åt gången, går bara in och äter. Det har han även gjort tidigare under veckan när det varit varmt, dock vet jag ju inte om han ligger och sover ute någonstans då.
Han har ätit/druckit helt okej. Bör jag vara orolig? 😟
 
Är det vanligt att (ute)katter blir väldigt slöa i värmen? Min katt har endast varit ute ca 1 timme idag, resten av tiden har han varvat mellan olika sovplatser och matskålen. Inte ens nu på kvällen när det är svalare, går han ut, utan gick upp och la sig i sängen.
Vanligen är han ute 3-4 timmar åt gången, går bara in och äter. Det har han även gjort tidigare under veckan när det varit varmt, dock vet jag ju inte om han ligger och sover ute någonstans då.
Han har ätit/druckit helt okej. Bör jag vara orolig? 😟
Nej.
 
Idag var han mycket modigare ute! Fick springa efter ibland för att hänga med 😅

Har köpt ett flexi men vågar inte komma för långt ifrån honom än, ifall han skulle försöka krypa ur..
IMG_18281.jpg
 
Stackars Bosse. Han längtar intensivt efter sin människa. Liten ettrig brun sak, elak kattvakt som stampar i marken för att han ska gå in - han smet ut just som jag skulle gå. Han är lite försiktig av sig så allt jag behövde göra var att stampa en gång i marken en meter från honom för att han skulle springa in.

Han sprang upp till grannarna där han får gå in, men allt var stängt och elaka kattvakten gick efter och stampade en gång till. Bosse väste till och vispade med en tass och sprang sedan snabbt in. Han mutades sedan med godis för att inte bli alltför ledsen. Det är enorm skillnad mellan honom och Megara. Hon skiter fullständigt i vad jag säger och gör. Skulle jag stampa en gång så dissar hon mig totalt. Försöker jag lyfta upp henne sticker hon som en brun blixt. Definitivt inte hemåt.
 
Lilla herrn är verkligen ett guldkorn :heart Nu när vi flyttat till ett ställe med balkong så har han börjar tala om både när han vill gå ut OCH när han går in! Än så länge har båda katterna sele. Uppfordrande, högljudd jamning vid balkongdörren = vill gå ut, och när han går in ställer han sig framför min stol på balkongen, tittar på mig och jamar en gång, sen går han in och det är bara för mig att släppa kopplet. Sen väntar han där inne, med sele på, tills jag och Lillkatten kommer in :heart
 
Tänk, om mindre än två veckor fyller Juno ett år. :eek: Å ena sidan så kan jag inte förstå hur hon har hunnit bli så gammal redan, men å andra sidan är det ofattbart att det bara är 9 månader sedan hon flyttade in. Hon var en sådan självklart del i mitt och Älvas liv redan från första stund. :heart

DSC_0369.JPG
 
Tänk, om mindre än två veckor fyller Juno ett år. :eek: Å ena sidan så kan jag inte förstå hur hon har hunnit bli så gammal redan, men å andra sidan är det ofattbart att det bara är 9 månader sedan hon flyttade in. Hon var en sådan självklart del i mitt och Älvas liv redan från första stund. :heart

Visa bifogad fil 73957
Men har du haft henne i nio månader?! Jag tycker tvärtom att du hämtade henne precis! Jösses vad tiden går fort och ja jag har ju haft min i 10 månader här hemma nu 😳
 
Men har du haft henne i nio månader?! Jag tycker tvärtom att du hämtade henne precis! Jösses vad tiden går fort och ja jag har ju haft min i 10 månader här hemma nu 😳
Det är sant! Tiden bara flyger iväg. Det känns ju verkligen som att det var igår som det var baby boom på Katt-Buke, men när man kollar på allas bilder så inser man att alla dessa katter har gått och blivit stora. 😱
 
På fredag åker vi på Kingens första långresa, nu bär det av 49 mil söderut! Lite nervös för hur det kommer att gå. Kommer jag och sonen bli hörselskadade? Kommer Kingen ta det med ro? Och framför allt hur många äckliga fästingar kommer jag att plocka de närmsta veckorna? :nailbiting:
Använd fästingmedel?
 
Min enda tidigare erfarenhet är frontline och fästingarna bet ju ändå men det blev stora fula sår och bölder efter där de hade bitit. Så jag vet :crazy: känns inte all lockande.
Frontline fungerar dåligt mot fästingar.
Skulle fixa recept på Bravecto Spot-on eller Credelio tablett. Alternativt Seresto halsband som finns receptfritt. Betydligt mer effektivt än Frontline ☺️
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
119 417
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 953
Senast: Niyama
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 603
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Övr. Katt Låt oss prata ännu mer om våra älskade små (och stora) katter! Inget äventyr är för litet för att dela med sig av. Självklart är alla...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
100 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp