Kattsnack #8

Det har säkert kommit upp tidigare tråden, men eftersom jag är för lat för att läsa igenom över femtio sidor - vad har folk för selar? Jag kikar runt på olika väst-typer till min nya lilla. En oriental, för den som inte redan vet det. :D Han är ju så himla späd liksom, måste jag köpa en iller-sele? 😅
Den som min katt gillar bäst är denna;
8AD217A4-7083-4A52-9F1B-9A91FCF2B6FF.webp

Den sitter hyggligt. Om han verkligen ville skulle han nog kunna backa ur den, jag har inte låtit honom backa så mycket innan jag har tagit upp honom.

Jag har även denna;
F03131A7-9418-4972-AA3F-A419BB5E2249.webp

Lätt att sätta på men Kingen gillar den inte. Han blir nästa paralyserad i den men kan acceptera den om det finns något roligt att titta på.
Fäster den med kardborrband mellan skuldrorna och sedan ett extra knäppe.

Jag har helt ärligt en vanlig sele köpt i djurbutik med band runt hals och mage. Använder inte den så ofta dock. Tried and true, den funkar ju faktiskt bra 🤷‍♀️

Jag hade en tidigare som hade band (lika tunna som på selen jag nämnde ovan) framför och bakom frambenen som katten bara behövde kliva i men den var betydligt lättare att kliva ur om katten bara ville det. Så rekommenderar inte den.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag har konstaterat att Megaras ätande på kablar mm, inte är pga att hon är understimulerad. Vi har varit ute i en timme plus och vandrade genom skogen. Misty har lekt med henne (Megara var väl inte helt nöjd) så hon borde vara trött. Nu vill hon ha nattmacka. Eftersom hon fått middag för inte så länge sedan anser jag att hon får vänta lite.

Hon svälter!!! Enligt henne. Så då tuggar hon kablar mitt framför ögonen på mig. Blir galen på henne.

Det har säkert kommit upp tidigare tråden, men eftersom jag är för lat för att läsa igenom över femtio sidor - vad har folk för selar? Jag kikar runt på olika väst-typer till min nya lilla. En oriental, för den som inte redan vet det. :D Han är ju så himla späd liksom, måste jag köpa en iller-sele? 😅
Min lilla har en H-sele för hundar i chihuahua-storlek, hon tycker västar är för mycket tyg. Fördelen med en sån sele är att den går att justera smidigt när de växer, de har en tendens att växa fort när de är små 😅

Lilla herrn har Trixies västsele, ser ut ungefär som Puppias i mesh. Ergonomiskt sitter den bättre, samt är väldigt mjuk och följsam. Den är lättare att ta sig ur dock...

@Michellan95 @Asko @Calmiche
Tack! Jag har faktiskt en vanlig sådan där h-sele sedan förut men den är ju så fasligt stor och lång i ryggen.. sedan är jag kanske lite hundskadad och tycker att det borde vara obekvämt om det skulle råka rycka i en sele med smala band. :) Har mest tittat på sådana där västar.

Tack! Jag har faktiskt en vanlig sådan där h-sele sedan förut men den är ju så fasligt stor och lång i ryggen.. sedan är jag kanske lite hundskadad och tycker att det borde vara obekvämt om det skulle råka rycka i en sele med smala band. :) Har mest tittat på sådana där västar.
Det är rätt annorlunda att gå med katter i koppel dock. Jag tycker att det inte blir lika mycket ryck som med en hund, beroende på kattpersonlighet såklart. Antingen stannar de länge på samma plats, smyg-går eller så rusar de i små skott. Inte så många promenerar som en hund, vid sidan av en. Jag skulle lätt kunna tänka mig ha ett flexikoppel, risken är inte så stor att katten vill fram och hälsa på allt och alla som med en hund 😅
Men det beror ju också såklart på hur ofta man tänker sig gå ut med katten! Hundar använder ju sina selar typ fyra gånger om dagen så det blir ju på sätt och vis viktigare att den är skön. Medan katten inte lever med sin sele lika mycket.

Jag skickar ett PM om ett konto på Instagram som gör kattselar till kattraser som din, orientaler etc. Var sugen själv men de verkar passa bra till de raserna. (Och min ragdoll är en smula fet plus med all päls.. :angel:)

Jag har exakt samma H-sele till Isis som @Michellan95 visade och hon rör sig jättebra med den (att den är gjord av läder tror jag påverkar hur "skön" den är, jag hade inte velat ha en H-sele i syntet). Jag ska faktiskt hämta ut ett paket idag med selar från Tre Ponti att prova men jag har förstått att de kan vara lättare att de smiter ur den så vi får se om jag behåller någon av dem (jag beställde flera olika storlekar). Annars är jag sugen på en Oddnac (en som syr och finns på Insta och FB).

Jag har exakt samma H-sele till Isis som @Michellan95 visade och hon rör sig jättebra med den (att den är gjord av läder tror jag påverkar hur "skön" den är, jag hade inte velat ha en H-sele i syntet). Jag ska faktiskt hämta ut ett paket idag med selar från Tre Ponti att prova men jag har förstått att de kan vara lättare att de smiter ur den så vi får se om jag behåller någon av dem (jag beställde flera olika storlekar). Annars är jag sugen på en Oddnac (en som syr och finns på Insta och FB).
Oddnac är just den jag tipsade om! :D Min ragdoll är lite för stor för deras selar som de säljer regelbundet men de filmklipp de visar på orientaler och liknande verkar fina på dem :up:

Jag hade för mig att jag hade köpt en sele i läder men använde den tydligen för sällan för nu vet jag inte var den är och undrar om jag inbillade mig :cautious: Jag gillade känslan av lädret!

Det är rätt annorlunda att gå med katter i koppel dock. Jag tycker att det inte blir lika mycket ryck som med en hund, beroende på kattpersonlighet såklart. Antingen stannar de länge på samma plats, smyg-går eller så rusar de i små skott. Inte så många promenerar som en hund, vid sidan av en. Jag skulle lätt kunna tänka mig ha ett flexikoppel, risken är inte så stor att katten vill fram och hälsa på allt och alla som med en hund 😅
Men det beror ju också såklart på hur ofta man tänker sig gå ut med katten! Hundar använder ju sina selar typ fyra gånger om dagen så det blir ju på sätt och vis viktigare att den är skön. Medan katten inte lever med sin sele lika mycket.

Jag skickar ett PM om ett konto på Instagram som gör kattselar till kattraser som din, orientaler etc. Var sugen själv men de verkar passa bra till de raserna. (Och min ragdoll är en smula fet plus med all päls.. :angel:)

Ja det vet jag ju förstås. :D Det var mer sådär "men tänk om.." Jag har ju intentionen at promenera rätt ofta om det är så att kisse tycker att det är trevligt.

De där ser jättefina ut, lite liknande modellen @tigerflicka lade ut!

Oddnac är just den jag tipsade om! :D Min ragdoll är lite för stor för deras selar som de säljer regelbundet men de filmklipp de visar på orientaler och liknande verkar fina på dem :up:

Jag hade för mig att jag hade köpt en sele i läder men använde den tydligen för sällan för nu vet jag inte var den är och undrar om jag inbillade mig :cautious: Jag gillade känslan av lädret!
Läder brukar ju slita mindre på päls också, vilket inte är helt fel om man har ragdoll kan jag tänka. :)

Här är det lugnt. Knubbis-B ångade runt en vända förut och sladdade på mattorna, men har nu slocknat i sitt träd. Skönhetsmissen är ute i köket och försöker bryta sig in i skafferiet där det finns catsticks som hon blivit beroede av. Här så står skafferiet inte direkt på golvet utan det är en glipa mellan luckan och golv, så S har ägnat ganska lång tid åt att -liggande på rygg- försöka få tag med framtassarna under luckan och samtidigt få stöd för baktassarna för att kunna dra tag och öppna skafferiet. ---det går sådär. Men hon kämpar vidare! Skam den som...

A18A7EA1-37F3-4CDA-B2FF-1BED792BE3BB.webp

Mjahapp. Nåt skit är det ju med lilla damen. Låg pälstussar i sängen så tror hon kliat bort det snarare än att det är nåt i lägenheten. Verkar dock inte klia mer än vanligt nånstans på henne nu. Stort som en enkrona typ. Inga förändringar hemma, inte ens nyöppnad matpåse eller nåt sånt. Har ett litet sår under hakan också :( ska mejla bilderna till veterinären och ringa på måndag(om det inte blir akut sämre i helgen såklart).

Vad har ni för tankar kring SVERAK och WCF (Sveriges nya raskattförening)? Tänker främst när det kommer till avel. :)

WCF är lite friare, detaljstyr inte uppfödarna lika mycket som SVERAK. Om man vill ställa ut mycket är SVERAK bättre med fler utställningar och man får ställa ut på WCFs utställningar. WCF är inte välkomna på SVERAKs utställningar.

WCF är lite friare, detaljstyr inte uppfödarna lika mycket som SVERAK. Om man vill ställa ut mycket är SVERAK bättre med fler utställningar och man får ställa ut på WCFs utställningar. WCF är inte välkomna på SVERAKs utställningar.
Hur kommer det sig att de är ”konkurrerande”?

Hur kommer det sig att de är ”konkurrerande”?
Det är SVERAK som stänger ute WCF pga gammalt groll. Jag vet inte ens om de vet varför längre. De stänger även ute TICA pga av att de är ”oetiska”.
SVERAK behöver inte intäkter från utomstående utställare, de fyller sina utställningar ändå. De behöver inte beblanda sig med andra. 😉

Nu har jag klippt klorna på lillkisse för första gången. Uppfödaren hade inte tid att göra det på alla ungarna, jag hade ju så bråttom att komma och hämta och han fastnar så hemskt överallt... men nu har jag noppat framtassarna. Så himla snäll. <3

Liknande trådar

• Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love: 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
129 334
Senast: cowgirl81
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 725
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag... 5 6 7
Svar
127
· Visningar
23 115
Senast: Stereo
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme... 51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
41 696
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka