KLARA BESKED VÄNSTER SIDA GÄLLER

Rotterö

Trådstartare
Jag har nu fått klara besked från
Ridsportsförbundet
ridsport.se Advokat som svarade
Hästliv TV4+ Lotta
Alla svarar
Du leder hästen på vänster sida. Då går hästen innerst mot vägkanten . Du håller alltså med fel hand.
Hästen räknas INTE som ett fordon när du går. Det är du som är gångtrafikant. Även om det sitter någon på hästen när du leder.
Rider gör man på höger sida. :bump: :bump: DET ÄR VÄNSTER SIDA SOM GÄLLER NÄR DU LEDER HÄSTEN
 
Åfan. Jag brukar gå mitt i vägen (lågtrafikerad grusväg med god sikt) och välja den sida som passar mig när jag möter någon. Vilken sida jag väljer beror på taggtrådstaket, hur vägkanter ser ut och liknande.
 
Rackarns, då gör jag fel.

Det är ju en sak när man bara ska leda djuret, men om man som jag, som brukar hoppa av när det kommer motorcyklar/bussar/lastbilar då kan man ju inte ränna över vägen?
 
Ja, men skulle det vara en nyhet? Det är ju samma när du går med en hund, du skall inte ha dom mot vägen. Kunde du inte räkna ut det själv?
 
Vad gäller om man skall gå över vägen vid övergångsställe då? Om man räknas som gångtrafikant när man leder hästen så borde alltså bilarna ha skyldighet att stanna när man leder sin häst över vägen vid övergångsställe också, eller?

Vi har haft ganska många (oftast otrevliga) diskussioner om detta med hänsynslösa bilförare vid vårt stall så det skulle vara skönt att veta vad som egentligen gäller... :confused:
 
Jaså det är så.. Hmmm, kommer ta ett tag att vänja mig.. Gillar högre bättre... :confused:
 
Håller med, nyhet??? :confused: Vänster har jag alltid gått på - och fått lära mig. Tror faktiskt aldrig jag har sett någon gå på höger sida överhuvudtaget... :o
 
Här är en länk till det reportage som Trafikmagasinet gjorde om hästar i trafiken.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6911&a=116499

Eftersom hästen räknas som fordon får man t ex inte rida på gångvägar osv.

Jag har fått lära mig att hästen räknas som fordon även när jag leder den och går således på höger sida. Eftersom jag inte kan leda en häst ordentligt från "fel" sida, så kommer jag fortsätta att gå på höger sida. När jag är ute och promenerar med min pålla vill jag kunna ha full koll på henne och det har jag INTE om jag leder henne på fel sida...

Vanans makt är stark :angel:
 
Men det kan faktiskt vara en nyhet för en del och det är väl bra att h*n tog fram fakta så har vi en tråd att hänvisa till när det blir osäkerhet m. frågan :D

Alla är inte lika "gamla" som oss och vet lika mycket :devil:

Så ni som inte brukar leda hästen från höger sida så är det dax att börja öva ;)
 
Jag fortsätter tömköra på höger sida av vägen för det är där jag rider och jag önskar inte förvirra häststackaren mer än nödvändigt.

Och en följdfråga då, vad räknas tömköra som? Du leder inte och du rider inte...

Sen går vi bara på småvägar där man möts lika tight oavsett vilken sida man går på så det känns som om det kvittar.

På trottoaren går hon längst bort från vägen.
 
Konstigt, för vägtrafikkungörelsen säger:
"4 § Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även
den som rider eller som leder eller driver kreatur."
Vilket jag tolkar som att 'leda kreatur' jämställs med 'rider'. Alltså ska häst och andra kreatur alltid vara på höger sida av vägen oavsett om man sitter på, leder eller driver.

Jag skulle vilja ha mer information om vad förbundet mfl. baserar sina svar på. (lagparagrafer etc.)
 
Detta är precis vad jag fått lära mig!! Alltså att det finns en trafiklag som säger att en häst räknas som fordon ÄVEN när man leder den!
 
Oj, nu börjar det bli jobbigt.
Ska man själv gå på vänster sida eftersom man räknas som gångtrafikant medan hästen ska gå på höger sida eftersom den är ett fordon? :o
Ska hästen vara lös :idea: eller ska man fortsätta leda den på något vis? ;)
// Linda
 
Eller tänk om man är ute och går med sin bil, på fel sida vägen!! Vilket liv det skulle bli :rofl:

Hur är det med moped?? det borde väl jämställas med häst.
 
"Oj, nu börjar det bli jobbigt.
Ska man själv gå på vänster sida eftersom man räknas som gångtrafikant medan hästen ska gå på höger sida eftersom den är ett fordon? "

:rofl:
Jo du det är inte lätt när det är svårt!
Tur att jag totalt struntar i om det är lag att leda hästen på vänster eller höger sida vägen.
Jag leder honom så han alltid går närmast diket och sen tar jag den sida som jag anser passa bäst för tillfället. :p
Dessutom så anser jag det vara säkrare för alla inblandade om jag går på trottoaren med hästen även om det nu skulle vara fel.
 
Hi hi, kan vara lite svårt att genomföra... :p Man har nog räknat hela ekipage som fordon, alltså ledaren och hästen.

Inte helt lätt att reda ut detta när hästfolk säger en sak och trafiklagen säger en annan... :crazy:
 
Ja då ska bilisterna stanna eftersom att bilisterna inte behöver stanna för cyklister eller ryttare men för gångtrafikanter måste man stanna, varesig de har en häst eller en cykel i handen..
fast eftersom att jag är hästmänniska stannar jag för ryttare men inte för cyklister som far ut som galningar i trafiken.. så jag gör nog fel egentligen men det känns rätt för mig.. :D
 
man får väl inte vara på trottoaren?? farbror blå stannade å sa till oss att ni får inte rida på trottoaren.. nähä sa vi så vi ska rida på den trafikerade vägen med tunga lastbilar som dundrar förbi å ska ner till hamnen.. OJ sa dom de tänkte vi inte på.. *sucka* så dom tycket att de va bäst att vi höll oss på trottoaren/ cykelbanan
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 205
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 561
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 062
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan 1. Jag "ska bara" rida femtio meter längs stora vägen för att komma till bättre ridväg, så jag rider på vänster sida. Det känns bättre...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 765
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp