Klarar inte av min häst men kan inte sälja heller

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror många tipsade att hästen skulle ta det lugnt i början och lära känna sin nya miljö. Tyvärr verkade istället vara till de sämre för just denna hästen. Det är ju så när man lär känna en ny häst. Man får prova sig fram eller hur 😊

Jag vet att folk ofta säger det men jag tror inte riktigt på det. Om hästen är stressad och nervös över att den precis flyttat lär det inte bli bättre om den inte får utlopp för sin energi. Sen om den kan få utlopp för sin energi i en fin stor hage med en bra flock eller om de får utlopp för sin energi genom arbete tror jag inte spelar så jättestor roll.

Men att ta en häst som är van vid att gå på lösdrift med andra hästar samt ridas regelbundet och sätta den på box, i hage ensam OCH låta den vila kommer göra att den då bygger upp en massa energi som om hästen är lagd åt det hållet kan resultera i att den börjar få beteenden som blir problematiska. Det finns absolut hästar som skulle klara det utmärkt! Men jag hade inte chansat på det om jag inte kände hästen.
 
Är det verkligen tillrådligt, att alls ställa en häst van vid lösdrift, i en "ensamhage"?

Alltså det är en enorm skillnad att vara ute 24/7, med att stå i en "frimärkshage".

Mitt tips till TS, är att flytta hästen pronto från den anläggningen, och ge hästen mer hästvänliga levnadsvillkor.

Något OT, men:
Varför kan inte det där med ensamhagar till friska hästar, även om det finns "haggrannar", stoppas helt av våra regelverk?

Hästar bör egentligen alltid kunna umgås fysiskt med andra hästar. De "pratar" och interagerar med varandra hela tiden. Egentligen är även två hästar för lite, två hästar riskerar att bli väldigt bundna vid varandra, så att det orsakar problem med att jobba en häst ensam, men det är så oändligt mycket bättre än ensamhästar.

Håller med helt, men jag har inte så mycket att välja på. Känner till en enda lösdrift här och den ligger 3 mil bort och är full.
 
Precis, han har behov som jag inte kan uppfylla. Därför vill jag hitta ett nytt hem åt honom men det är svårt. Jag vet inte hur man säljer en ”problemhäst”. Hur jag än formulerar mig så framstår det ju som ett bekymmer och problem. ”Han bockar, sparkar bits och är inte trafiksäker men han är säkert jättesnäll bara han får stå på lösdrift!!!” Låter det som något man nappar på?
Det är inte en "problemhäst" du har.

Det är en frisk häst, som hamnat på fel ställe. Ensamhagar till en häst van vid flock i lösdrift, är heltokigt.

Lämna hästen till en förmedlare/hästhandlare.

Det finns sådana.

Jag har själv tagit hand om hästar, som i grunden varit "normala", men som hamnat i för den hästen olämpliga stallmiljöer, och rahabiliterat dem.
De blir "friska" och "vettiga" igen på rätt kort tid, kanske två- tre månader, och sedan kan de säljas till för rasen och utbildningsnivån rimligt pris.
 
Du kommer med massa bra tips, men för mig måste det funka att hästen står ibland. Annars passar det inte med mitt liv i övrigt. Men så du menar att jag ska hitta en medryttare som vill rida på denna häst? Det vi har att tillgå är en isig ridbana utan staket och skogsvägar. Han är inte trafiksäker.

Hur formulerar man en sådan annons? Jag har väldigt svårt för att skicka upp någon på honom och sedan leva med att någon skadar sig...
Hur ofta är "stå ibland"? De flesta hästar fixar att stå 3 dagar per vecka om de går med kompisar i hagen. Utifrån vad du beskrivit i tråden verkar det ju mer som att det ibland händer att din häst arbetar.

Försök sälj nu eller låt den stå till isen tinar och gör ett ärligt försök då att sätta igång den. Eller som sagt, lämna på försäljning till nån som har ridmöjligheter.
 
Jag vet att folk ofta säger det men jag tror inte riktigt på det. Om hästen är stressad och nervös över att den precis flyttat lär det inte bli bättre om den inte får utlopp för sin energi. Sen om den kan få utlopp för sin energi i en fin stor hage med en bra flock eller om de får utlopp för sin energi genom arbete tror jag inte spelar så jättestor roll.

Men att ta en häst som är van vid att gå på lösdrift med andra hästar samt ridas regelbundet och sätta den på box, i hage ensam OCH låta den vila kommer göra att den då bygger upp en massa energi som om hästen är lagd åt det hållet kan resultera i att den börjar få beteenden som blir problematiska. Det finns absolut hästar som skulle klara det utmärkt! Men jag hade inte chansat på det om jag inte kände hästen.

Ja, vad ska jag säga. Det blev fel, jävligt fel och jag är jätteledsen. Känner mig som världens sämsta människa och hästmänniska. Har tagit en fin häst och gjort honom till ett nervvrak.
 
Hur hade du egentligen tänkt att det skulle fungera när du inte kan erbjuda en vettig uppstallning, trots all din erfarenhet av hästar? Vad är tre mil i sammanhanget? Har du ens annonserat efter plats? Jag har pendlat många mil för mina hästar för att ge dem bra stall med bra hagar och andra hästar som sällskap. Jag skulle aldrig någonsin stalla upp dem så här, då är jag hellre hästlös så sälj eller skänk bort honom och köp ingen ny.
 
Har inte kollat någonting mer än det veterinären kollade på besiktningen för två månader sedan.
Tänker om den bits och är väldigt utåtagerande hade jag kollat upp det. Hör med förra äg om kastrering o när tänderna senast är kollade för säkerhets skull
 
Håller med helt, men jag har inte så mycket att välja på. Känner till en enda lösdrift här och den ligger 3 mil bort och är full.
Men det måste väl finnas fler än tre stall, som tar emot inackorderingar, inom tre mils radie från dig?

Det behöver inte vara lösdrift, men stor och kuperad hage, en flock att umgås med, och lång utevistese, kan mycket väl räcka till.

Det som inte behövs för de flesta hobbyhästar, är nära tillgång till ridhus. Det är knappt så att ens en ridbana behövs.
 
Hur ofta är "stå ibland"? De flesta hästar fixar att stå 3 dagar per vecka om de går med kompisar i hagen. Utifrån vad du beskrivit i tråden verkar det ju mer som att det ibland händer att din häst arbetar.

Försök sälj nu eller låt den stå till isen tinar och gör ett ärligt försök då att sätta igång den. Eller som sagt, lämna på försäljning till nån som har ridmöjligheter.

Hade jag fått och kunnat så hade jag i normalfallen ridit 5 dagar i veckan. Men det kan jag inte nu eftersom att jag inte klarar av att hantera min häst. Hur ska jag kunna motionera honom om vi knappt tar oss ut ur stallet?

Har kontaktat två försäljningsstall och varit helt ärlig, de ena tackade nej pga att han inte är trafiksäker och de andra har inte svarat. Så jag avvaktar och inväntar svar.
 
Tänker om den bits och är väldigt utåtagerande hade jag kollat upp det. Hör med förra äg om kastrering o när tänderna senast är kollade för säkerhets skull

Tänderna kollade i somras, ingen vet om kastrering. Han har inte varit såhär hos förra ägaren heller.
 
Men det måste väl finnas fler än tre stall, som tar emot inackorderingar, inom tre mils radie från dig?

Det behöver inte vara lösdrift, men stor och kuperad hage, en flock att umgås med, och lång utevistese, kan mycket väl räcka till.

Det som inte behövs för de flesta hobbyhästar, är nära tillgång till ridhus. Det är knappt så att ens en ridbana behövs.
Men i ett sånt här fall med oregerlig häst man knappt rår på är väl ridbar ridbana väldigt bra för att kunna rasta ur energi tills man lärt känna den? Jag har tagit ut den här typen av häst i skogen för att det var enda som fanns tillgängligt för motion. Jag tror aldrig jag gjort så farliga ritter som den perioden.
 
Men det måste väl finnas fler än tre stall, som tar emot inackorderingar, inom tre mils radie från dig?

Det behöver inte vara lösdrift, men stor och kuperad hage, en flock att umgås med, och lång utevistese, kan mycket väl räcka till.

Det som inte behövs för de flesta hobbyhästar, är nära tillgång till ridhus. Det är knappt så att ens en ridbana behövs.

Jag hade varken behövt ridbana eller ridhus om hästen var trafiksäker.

Det är väldigt fullt i alla stall runt mig men jag tänker ändå inte flytta igen eftersom att det ser ut såhär överallt. Box och små ensamhagar.
 
Hon ville inte ens ta tillbaka honom gratis. Hon har inte råd, sa hon.
Så synd. Tänker att om han fungerade bra i den miljön hade han kanske blivit sig själv där igen och hade kunnat säljas till någon med rätt förutsättningar för honom nu när det är tydligt vad han behöver.

Visste du att han inte är trafiksäker eller fick du upptäcka det själv?
 
Hade jag fått och kunnat så hade jag i normalfallen ridit 5 dagar i veckan. Men det kan jag inte nu eftersom att jag inte klarar av att hantera min häst. Hur ska jag kunna motionera honom om vi knappt tar oss ut ur stallet?

Har kontaktat två försäljningsstall och varit helt ärlig, de ena tackade nej pga att han inte är trafiksäker och de andra har inte svarat. Så jag avvaktar och inväntar svar.
Jag förstår dig, det är jättesvårt att motionera hästar som är för mycket. Men det blir ju tokigt att hästen beskrivs som "klarar inte vila" och du "behöver en häst som fixar vila" när du beskriver att den är såhär lite arbetad och dessutom ändrat rutiner så enormt. Jag håller tummarna för att du hittar ett försäljningsstall som vill ta sig an hästen!
 
Jag vet att folk ofta säger det men jag tror inte riktigt på det. Om hästen är stressad och nervös över att den precis flyttat lär det inte bli bättre om den inte får utlopp för sin energi. Sen om den kan få utlopp för sin energi i en fin stor hage med en bra flock eller om de får utlopp för sin energi genom arbete tror jag inte spelar så jättestor roll.

Men att ta en häst som är van vid att gå på lösdrift med andra hästar samt ridas regelbundet och sätta den på box, i hage ensam OCH låta den vila kommer göra att den då bygger upp en massa energi som om hästen är lagd åt det hållet kan resultera i att den börjar få beteenden som blir problematiska. Det finns absolut hästar som skulle klara det utmärkt! Men jag hade inte chansat på det om jag inte kände hästen.

Jag skrev att jag tyckte att TS skulle låta hästen stå för att själv komma bort från stallet och kunna fundera och "lugna ner" tankarna lite för att komma till en bra slutsats. Problemet känns redan så stort att en vecka hit eller dit inte spelar så stor roll för hästens skull, tänker jag.
 
Tänderna kollade i somras, ingen vet om kastrering. Han har inte varit såhär hos förra ägaren heller.
Nä men jag tänker att om han fått utlopp för sin energi hos sin förra äg kan det döljt ” hingstfasonerna”. Kan man kolla det tycker jag man ska göra det . Annars är det ren energi ” bara”
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 083
Senast: Cornelia
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 126
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 156
Senast: Karminnie
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 624
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp