kompissituation? hämta eller inte ?

Hon är
hon är en väldigt bra vän annars. En av mina närmaste. Hon är snäll och generös. Bjuder ofta på mat och vin tex.
Så hon är absolut inte ego i övrigt.
Är just detta med att hämta och lämna. Sen jag tog körkort för 8 år sen har hon alltid tagit för givet att jag ska hämta henne.
Alltid alltid..börjar bli tokig på detta :-D
Känner som jag sagt innan även igen detta beteende hos många som inte har körkort. Jag bor på landet och många vänner i stan och självklart åker jag in och träffar dom och kan även hämta upp dom.
Denna kompis jag ska göra resan med bodde jag i samma stad som förut och då hämtade jag alltid henne även om hon bodde på andra sidan stan.
Hon tog sig aldrig till centrum själv.

Jag tänker att just det här tillfället kanske inte är det bästa att dra alltihopa (om du verkligen vill åka på resan) utan säga att du inte orkar köra så mycket extra som det blir (man blir snabbt farlig som bilförare om man är trött) men att du gärna betalar för tåget. Då har vännen ett val och passar det inte så är det så.

Senare hade jag absolut haft ett ordentligt snack om att det inte funkar att du ska hämta upp jämt, vare sig kostnads- eller tidsmässigt.

Sedan fattar jag inte hur vännen resonerar, jag tog mitt körkort sent men aldrig att jag förväntade mig att någon annan skulle köra och när jag fick skjuts betalade jag givetvis.
 
Hon är
hon är en väldigt bra vän annars. En av mina närmaste. Hon är snäll och generös. Bjuder ofta på mat och vin tex.
Så hon är absolut inte ego i övrigt.
Är just detta med att hämta och lämna. Sen jag tog körkort för 8 år sen har hon alltid tagit för givet att jag ska hämta henne.
Alltid alltid..börjar bli tokig på detta :-D
Känner som jag sagt innan även igen detta beteende hos många som inte har körkort. Jag bor på landet och många vänner i stan och självklart åker jag in och träffar dom och kan även hämta upp dom.
Denna kompis jag ska göra resan med bodde jag i samma stad som förut och då hämtade jag alltid henne även om hon bodde på andra sidan stan.
Hon tog sig aldrig till centrum själv.


Har Du alltid kört och lämnat och hämtat tidigare kan jag förstå att vissa förutsätter att detta ska fortsätta. Du måste troligen kommunicera rakt om varför du inte vill fortsätta så, men kanske är detta fel tillfälle att göra det på. Det är upp till dig att avgöra.
 
Håller med :)
Hon säger dock att hon inte har råd med tåget, men jag ska ha råd med bensin för 24 mil extra och fyra timmars körning. Jämfört med tåg för hundra kronor i en timme och 20 minuter.

Hon räknar alltså med att din skjuts inte ska kosta henne en krona? Det är ju helt orimligt! Hon kan ju åka taxi och se vad det kostar att bli upphämtad och körd sex mil bara enkel resa..
 
Har du nämnt det tidigare för henne, att du inte VILL hämta å lämna henne varje gång eller sagt åt henne att hon får ta tåget? Annars är det ju rätt förståeligt om hon tror att du ska skjutsa om du alltid tidigare gjort det utan frågetecken och du inte nämnt något om att du inte ska göra samma sak den här gången.

Jag har inte körkort men brukar försöka visa uppskattning för dom som skjutsar mig och verkligen försöka hålla ner det på ett minimum.
Ja jag har sagt det tydligt flera gånger. Dock inte när det gällde att hämta henne till stan. Var mest när jag bodde i samma stad dock.
Det tänkte jag inte så mycket på då, utan kom att tänka på nu, varför jag alltid skulle åka o hämta och lämna henne när vi skulle ses på stan. Men det bjuder jag ändå gärna på då hon bjuder på annat.
Men detta med att hämta nu när jag bor sex mil bort. Det har jag sagt klart och tydligt att det orkar jag inte när det kommit upp förr
Men det fastnar aldrig , hon verkar inte förstå just detta med att skussa alls.
Tyvärr.
 
Åh herregud, 24 mil extra för att personen inte vill ta tåget? :eek::eek::nailbiting:

24 mil är otroligt långt bara det, så långt som jag orkar åka på en dag och sen avskyr jag att åka bil resten av månaden, typ. Och sen ska ni åka till destinationen också, och du ska orka med allt det här plus betala... Näe. Jag skulle tycka 3-4 mil extra åt ett håll skulle vara långt nog. Och jag har inte ens körkort. :angel:
 
Haha, aldrig i livet.

Mina vänner hade aldrig förutsatt att jag skulle hämtat dem heller.
Hade jag haft en vän som föreslog att jag skulle hämta och lämna hade jag skrattat, lat-förklarat vännen och sagt "vi ses på stationen".

/Spinxx, med en drös vänner som tål att höra sanningen
 
Håller med :)
Hon säger dock att hon inte har råd med tåget, men jag ska ha råd med bensin för 24 mil extra och fyra timmars körning. Jämfört med tåg för hundra kronor i en timme och 20 minuter.
En normalbil kostar 20 kr per mil att köra.

du skulle ju kunna fråga henne om hon verkligen tycker att det är sjysst att be dig bjuda på 480 kr plus tid tid istället för att hon ska betala 100 kr...
 
Nu har jag fått tag i henne och hon säger återigen att hon förstår och ska ta pendeln , så kör jag hem henne efteråt :)
Kommer väl dock dröja ett par månader så har hon glömt det jag förklarat igen :-D
 
Fast är du helt säker på det eller är det lättare för henne att inte låtsas om det för att få skjuts? De jag känner som inte har bil eller körkort har en god hum om hur mycket det kostar.
Ja jag kan tänka mig att många gör såna fulingar.
Men just denna kompis är jag säker på att hon helt enkelt inte förstår :-D
 
Jag tycker inte att det bara handlar om pengar eller att det är jobbigt att köra långt, utan det finns ju även en miljöaspekt. Idiotiskt att förvänta sig att nån ska köra 24 mil helt i onödan! Jag hade inte ställt upp på det. Bra av dig TS att du sagt ifrån nu och att det godtagits.

Jag har själv körkort och bil, men väljer oftast kollektivtrafik, även när det innebär "obekvämligheter" som längre restid och en bit att gå. Känns bara så onödigt att ta bil när man inte måste. Därmed inte sagt att jag aldrig okynneskör förstås, vid dåligt väder, mycket att släpa på, osv.
 
Ser att det löst sig för denna gång, men vill bara inflika att jag inte tycker det är ett dugg konstigt att hon tagit för givet att du skulle hämta. Även om du försökt tala om för henne tidigare hur mycket det kostar tids- och pengamässigt att köra omvägar, har du ju ändå valt att köra henne gång på gång. Hur skulle hon veta att du inte tänkt det denna gång om du inte sagt något?

Däremot inte sagt att jag inte tycker det är fel av henne att ha tagit dig för givet. Men hennes reaktion i sig är inte konstig, även om det mest logiska skulle vara att hon tänkt ta tåget redan från början.
 

Liknande trådar

Fordon Jag är sugen på att byta bil. Krav: - fyrhjulsdrift - elhybrid med minst 4 mils räckvidd - så stort bagage som möjligt - bra...
2
Svar
22
· Visningar
1 488
Senast: AraSlei
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 606
Senast: Gunnar
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 995
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp