Bukefalos 28 år!

Konstig knöl på kotsenbenet?

S

Siriano

Min häst har fått en konstig knöl på insidan och ”ovansidan” av ena bakkotan och jag har ingen aning om vad det kans tänkas vara för något som spökar. Jag tror att knölen sitter ungefär i bakkant av kotsenbenet. Knölen är hård och rund, lite större än en ärta och går inte att flytta på, inte ens när man lyfter benet. Den kom ganska plötsligt och hon är inte halt, öm eller varm på något vis. Hon är lite gallig där, men mer på utsidan av det benet, och har varit det innan knölen dök upp. Det ”känns inte” som om det är ett överben. Knölen sitter lite dumt, den ”sticker ut” så jag är rädd att hon kommer stryka sig väldigt mycket just där. Är det någon som har sett något liknande eller har ett hum om vad det kan vara?
 
jag tror nog att det kan vara ett överben. det låter precis som min häst hade när han växte som mest. det var som en hård ärta som satt på insidan av benet. det försvan dock efter ett tag.
 
Kotsenbenet sitter ju inbäddat under såväl gaffelbandet, böjsenorna och ringbandet. Låter rätt långsökt att din häst skulle få ett överben på en av dessa små benbitar och att det dessutom skulle kännas igenom senor och ligament. Tror snarare att det sitter i huden, någon liten förkalkning kanske. Är det oömt och inte varmt låter det hurusomhelst ofarligt! Sitter knölen fast i huden eller kan du skjuta huden fram och tillbaka ovanför den?
 
Ja, när du säger det känns det mindre sannorlikt att knölen sitter på kotsenbenet eftersom det ligger djupt. Dessutom sitter nog knölen eg. något "bakom" kotsenbenet. Det går att flytta huden ovanför, men knölen sitter fast. Eftersom det är väldigt tydliga kanter på knölen, den känns nästan lite spetsig (fast ändå rund ;) ), tror jag inte att det är ett vanligt överben. De brukar vara "plattare" och mer utbredda tycker jag. Dessutom brukar de komma "smygande", man märker att de har slått i och är lite svullna och ömma och sedan bildas ett överben, det är iaf min uppfattning. Egentligen behöver jag väl kanske inte vara så jätteorolig eftersom hon inte visar några som helst tecken på irritation eller smärta av knölen, men det är risk för att jag ringer och terroriserar veterinären imorgon iaf :D. Tack för era teorier!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 822
Utrustning Jag överväger att köpa nya benskydd till min häst. De ska skydda bra mot slag, vara bekvämt även fast att hon har ett jättestort överben...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 159
Senast: kurakosz
·
Hästvård Bakgrundsinformation: Sto, 8 år. Lite smågalligt normaltillstånd men då främst på bakbenen. Tillhör sorten som får lite tjockare ben av...
Svar
0
· Visningar
608
Senast: spinxx
·
Hästvård Den eviga undran vid skada vilket är bäst för just den skadan... Tänkte se vilket ni tror är bäst i vårat fall. Hästen slog i ett...
Svar
1
· Visningar
1 528
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp