Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rätt borde istället vara att FN tog hand om ärendet, låter några icke-NATO/EU-länder gå in och stänga lufrummet.

FN är dock ganska tandlösa iom Rysslands veto i säkerhetsrådet, och att generalförsamlingen inte har nån tvingande kraft.

Jag gissar på att skulle FN få tummen ur är det några svenska flygare som vill testa JAS Gripen...
 
Jag gissar på att skulle FN få tummen ur är det några svenska flygare som vill testa JAS Gripen...
Det är jag också säker på - men vi är fortfarande med i EU, och vi vill inte bjuda på den lätte att någon skulle tolka en sådan No Fly Zone som att EU förklarar krig mot Ryssland.

Bättre med en FN-ledd koalision med länder som typ Saudi, Australien och Brasilien.

Just nu behövs inte så mycket för att hålla luftrummet, skulle jag gissa. Stridsvärdet på Rysslands Flygvapen motsvarar just nu inte den näst största i världen, som deras numerär påstår.
 
Erik Melander, professor i freds- och konfliktforskning i Uppsala, skriver en intressant om krönika om "Fascism och manlighetsideal – tankar om Rysslands krig mot Ukraina" idag.

Han tar bland annat upp hur ett samhälle präglat av macho-ideal har närmare till våld generellt (just det är ju inte så uppseendeväckande som tanke :meh:) och hur kulturer som präglas mer av jämställdhet och tolerans inte är lika benägna att ta till våld, men också den "intressanta" inställningen att man vid yttre hot då faktiskt kan bli sätta till oväntade krafter och kampvilja i motstånd. Svenska försvaret har ju i flera år hånats öppet för sin "feminisering", både från tex Kreml men också mycket bland "Svärjevännerna" men vi verkar ju definitivt se att ett pennalistiskt ledarskap inte leder till några stordåd i längden...
 
Känns som Kina börjar tröttna lite på allt Putin ställer till med, de kallar det fortfarande inte för konflikt men de börjar skärpa tonen lite. Misstänker att även deras store ledare är lite svag för smicker från väst, att Xi ska ha en lite medlande roll.
 
Känns som Kina börjar tröttna lite på allt Putin ställer till med, de kallar det fortfarande inte för konflikt men de börjar skärpa tonen lite. Misstänker att även deras store ledare är lite svag för smicker från väst, att Xi ska ha en lite medlande roll.

Ja, Kina skiter ju egentligen i Ukrainas frihet... de vill ha Taiwan och fortsätta ha tummen i ögat på sina grannländer. Det viktiga för dem gentemot EU är ju business as usual... dvs fortsatt handel. De tjänar inget på att Ryssland retar upp alla deras större affärspartners.
 
Det lutar åt att Joe Biden alldeles strax kommer presentera ett uppgörelse med Venezuela, som går ut på att USA slutar köpa rysk olja pronto, och istället ersätter den med Venuzelansk sån't.

Även Storbritannien verkar vara på väg att styra bort från rysk olja - även om det inte bli ögonblickligen - för att ersätta den med annan.

Det är inte fråga om sanktioner, så EU kan fortsätta att handla ryskt, men frågan är hur många som egentligen kommer vilja.


Och även vad Ryssland kommer göra.
Typ "Vi vill ändå inte sälja till västvärlden..."


Om ni ska tanka bilen, se till att ni gjorde det igår.
 
Det lutar åt att Joe Biden alldeles strax kommer presentera ett uppgörelse med Venezuela, som går ut på att USA slutar köpa rysk olja pronto, och istället ersätter den med Venuzelansk sån't.
Bekräftat.
https://www.nytimes.com/live/2022/03/08/world/ukraine-russia-war

President Biden announced a ban on the importation of Russian oil and natural gas into the United States, a step that could increase gasoline prices, after pressure from lawmakers in both parties to punish Russia for its invasion of Ukraine. Speaking from the White House, Mr. Biden said: “This means Russian oil will no longer be acceptable to U.S. ports and the American people will deal another powerful blow to this war machine.”
 
Det lutar åt att Joe Biden alldeles strax kommer presentera ett uppgörelse med Venezuela, som går ut på att USA slutar köpa rysk olja pronto, och istället ersätter den med Venuzelansk sån't.

Även Storbritannien verkar vara på väg att styra bort från rysk olja - även om det inte bli ögonblickligen - för att ersätta den med annan.

Det är inte fråga om sanktioner, så EU kan fortsätta att handla ryskt, men frågan är hur många som egentligen kommer vilja.


Och även vad Ryssland kommer göra.
Typ "Vi vill ändå inte sälja till västvärlden..."


Om ni ska tanka bilen, se till att ni gjorde det igår.
Gjorde det igår. Problemet är mest att jag måste göra det om nån vecka igen.
 
Gör ett statement här.
Jag tar ett soppapris upp till 35 spänn, om det betyder att Rysk olja stryps.

Instämmer. Det är svårt att gnälla över bränslepriset (och det slår hårt mot mig kan jag säga, det ser ut som om jag kommer att dagspendla i sommar) när vi faktiskt kan åka och tanka utan att någon skjuter på oss och att vi inte är på flykt från vårt hem.

Med det sagt så hoppas jag regeringen kommer med någon lättnad för jordbruket och oss som måste bilpendla till jobbet.
 
1646758584536.png


Anastasiia Laletina avstod tävling i Paralympics under tisdagen. Enligt Ukrainas paralympiska kommitté har hennes far fängslats av ryska soldater. Vad säger Xi om detta? Nu förstör Putin Paralympics för Kina. :cautious:
 
Instämmer. Det är svårt att gnälla över bränslepriset (och det slår hårt mot mig kan jag säga, det ser ut som om jag kommer att dagspendla i sommar) när vi faktiskt kan åka och tanka utan att någon skjuter på oss och att vi inte är på flykt från vårt hem.

Med det sagt så hoppas jag regeringen kommer med någon lättnad för jordbruket och oss som måste bilpendla till jobbet.
Man får se det som varje extrakrona man sköljer ned i tanken är en krona som stödjer Ukraina genom att kortsluta rysk huvudinkomstkälla.
 
Gör ett statement här.
Jag tar ett soppapris upp till 35 spänn, om det betyder att Rysk olja stryps.
Ändra mig till No Limit.
Jag får väl köra mindre.

Det här kommer inte vara för evigt - det kommer vara tills Europas energiflöde korrigerat sig. Priserna kanske inte går ned till före kriget, men kanske näst intill?

Jag önskar också att staten ändrar beskattningen på energi, t.ex så att vi inte betalar moms på skatten. Och att man inför nån gräns där beskattningen blir lägre, för att återgå då man passerar gränsen på väg ned igen.

Och häftig bieffekt: Jävlar vad solenergianläggningens årerbetalningstid kommer krympa!
 
Tankade idag. Har liten bil, dvs liten tank. Kostade nästan 23 kr/liter :(.
Kommer behöva cykla till jobbet om det fortsätter (vilket inte är möjligt, 2,5 mil och ska dessutom lämna ungar på förskola på vägen). Vi pratar om elbil, men har inte möjlighet köpa nån i nuläget. Vi hade (innan kriget) planerat göra det kanske nästa år.
 
Man får se det som varje extrakrona man sköljer ned i tanken är en krona som stödjer Ukraina genom att kortsluta rysk huvudinkomstkälla.
Problemet är att det inte är tankningen som sådan som stödjer Ukraina, utan de extra pengarna går till någon trevlig människovän och demokratiförespråkare nere vid Gulfen.

Utbudet minskar med fortsatt hög efterfrågan - det är jättesvårt att stötta utan att ytterligare öka efterfrågan. Resultatet av skattesänkningar eller subvention blir lätt ännu högre efterfrågan och därmed ännu högre priser - möjligtvis kan de bli så höga att OPEC öppnar kranarna något mer. Stöd resulterar så lätt i att vi bara föröver ännu mer pengar något oljeproducerande land och det finns många av dem som jag inte vill kalla demokratier. (Kasta inte bara ut Ryssland ur fotbolls-VM - bojkotta skiten helt! :rage:) Det är ganska talande att USA inte slutade köpa rysk olja innan de hade ett avtal med Venezuela.

Tyvärr är en ransonering sannolikt en mer framkomlig väg - men en sådan vore sannolikt politiskt självmord.

(PS stöd skulle naturligtvis funka om Sverige var ensamma om att införa det - eller om vi återtog vårt förlorade område i väst :idea:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 275
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 436
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 614
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 380
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp