Sv: lösdrift

Ja man kan ju tycka det. :)
Men jag kan inte minnas att vi någon gång under hela utbildningen (med en hel del djurmiljö, djurhållning o liknande) sa något annat än lösdrift om hästar på utedrift... Nu gick jag inte den sista djurskyddskursen, utan valde en annan inriktning, men ska höra vad länsstyrelsen formellt kallar det, utedrift eller lösdrift! (inte för att lst har något veto på att bestämma vad som är vad, men ja... :p )
 
Sv: lösdrift

Om det nu finns två beteckningar specade, varför inte använda dom? Varför använda dom på fel sätt?
Det finns ju också andra driftsformer med sina beteckningar, t ex ranchdrift, och det är väl praktiskt att använda dessa? Då vet ju alla vad som åsyftas.

Ska för säkerhets skull säga att min beskrivning tidigare är min egen version (enkel) och inte den officiella.

LIA
 
Sv: lösdrift

Om man har en häst som vaktar oavsett storlek så kan man ju ha mer än en öppning.
Klart man kan, vilket vi också har, men det hjälper föga om hästen tillhör dom "dumma". Om man inte råkar ha väggar på 20-30 m förstås. En vaktande häst håller annars lätt en annan häst ute, även om det är några meter mellan öppningarna.

Men två öppningar medger ju större rörelsefrihet rent allmänt, vilket är en fördel. Men min fråga var hur bred öppning man måste ha, om 2 m inte räcker till.

LIA
 
Sv: lösdrift

Hur stor är ligghallen?
Hagens yta är ju väldigt liten. Om den är kvadratisk är den ca 16x16 meter,
dvs den är bara som en tredjedel av min ridbana. Ska markytan dessutom vara
bebyggd med en ligghall för fem hästar så kan det inte bli mycket till hage kvar....
 
Senast ändrad:
Sv: lösdrift

Det jag kallar "utedrift", är per definition utedrift. Du använder ordet "lösdrift" fel. Varför inte använda rätt ord istället?

Det stämmer att ordet "lösdrift" ofta används i hästkretsar, oavsett vilken driftsform man menar. Dags att man vidgar ordförådet?

LIA
 
Sv: lösdrift

Det jag kallar "utedrift", är per definition utedrift. Du använder ordet "lösdrift" fel. Varför inte använda rätt ord istället?

Det stämmer att ordet "lösdrift" ofta används i hästkretsar, oavsett vilken driftsform man menar. Dags att man vidgar ordförådet?

LIA

Jag håller med dig till viss del, om vi nu ska jämföra med begreppen för nöt vilket inte alls är fel (jag jobbar ju med lantbruk så för mig är begreppen självklara). Men vi ska nog ha i åtanke att hästhållningen inte går från det som nöthållningen har gjort - båssystem - utan i regel från boxsystem till ranchdrift. Så det är lite att jämföra äpplen och päron om du frågar mig.
 
Sv: lösdrift

Vad är rätt ord, det du bestämmer eller det som flertalet använder?

Lösdrift används om hästar som går ute dygnet runt året runt, eller åtminstone anläggningen där man håller hästarna oavsett om det är rätt eller inte. Fast det vore praktiskt om det användes samma termer för alla djurslag.
 
Sv: lösdrift

Äpplen och päron... Det ÄR äpplen och päron. Dvs, det är specifikt olika saker.

Utedrift resp lösdrift används även inom hästvärlden. Googla så får du se. Även på Bukefalos har det skrivits om båda delarna.
När det finns begrepp som t ex lösdrift, utedrift och ranchdrift och som avser varianter på samma tema, varför ska man då inte använda dom och använda dom rätt?

Jag svarade på Fjordtokans fråga, vilket kanske var dumt.
Fast å andra sidan, med tanke på allt "feltroende" och alla myter osv som finns inom hästvärlden, är det väl inte fel med lite upplysningsverksamhet? Så mycket enklare att kommunicera om alla har samma kunskap om och menar samma sak med ord t ex.

LIA
 
Sv: lösdrift

Men frågan återkommer, vad är rätt när det finns så många olika sätt att använda termerna. Lösdrift t.ex talas det ofta om på Buke, och då avser de flesta att hålla hästar i grupp i mer eller mindre välfungerande hage med någon form av vindskydd. Visst kan det finnas andra tolkningar men googlar man på lösdrift och häst så är det knappast något man märker av.
 
Sv: lösdrift

Nej jag vet inte. Jag frågade eftersom det ändå diskuterades här, men visst kan jag väl googla istället.


edit: en snabb googling gav inte någon definition men några atl artiklar från vilka jag kan utläsa att det är utegående djur utan ligghall (antar att man fått dispens pga naturligt skydd)? Stämmer det på ranchdrift?
 
Senast ändrad:
Sv: lösdrift

Många använder ord på fel sätt, inte minst på Bukefalos. Jmfr var och vart t ex. Ska vi lägga ner svenska språket och dess ordförråd och grammatik? Eller ska vi informera och uppmuntra till bättre språkvård?

Jag svarade på frågan och får nu kritik för att jag använder ett ord på rätt sätt. Skrämmande!

LIA
 
Sv: lösdrift

Javisst använder många ord på fel sätt, ibland så övergår det felaktiga sättet att bli rätt efter ett tag, språket är levande, och det är vi människor som genom att använda det bidrar till utvecklingen. Det uppstår nya ord mest hela tiden och betydelsen av vissa ord "glider" och ändra betydelse, andra ord blir omoderna eller återupptäcks. Sedan har vi ett gäng låneord också.

Man får också skilja på riktiga fel och olika åsikter/språkbruk. Börjar någon kalla en boxer för pudel är det på sin plats att rätta men inte om någon väljer att benämna sin häst kuse eller en semla fastlagsbulle och man försöker rätta dem så visar man bara sin egen okunskap när det gäller språk.
 
Sv: lösdrift

Man får också skilja på riktiga fel och olika åsikter/språkbruk.
Om man skriver om skor och stövlar, men kallar allt för stövlar, tycker du det är OK då?

Ofta när jag varit ute och kört, så har någon glatt uttryckt sig med något i stil med: "Så härligt att se häst och vagn igen. Fint att ni rider(!) det igen."
Om det har passat, så har jag berättat att det heter köra och att man rider på hästryggen. Men så får man alltså inte göra.

Imorgon ska jag ut och rida häst och släde i all nysnö. Det blir roligare än att sitta framför datorn. :D

LIA
 
Sv: lösdrift

Även om definitionerna är nya för mig är jag nästan böjd att hålla med. Det är klart att man borde kunna ha en lösdrift för hästar inomhus (med eller utan tillgång till rasthage) likaväl som en för kor.

Det närmaste en riktig definition jag kommer är den i djurskyddsbestämmelser för häst:

"utegångshäst: en häst som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark
eller i rasthage mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker"

Det känns faktiskt logiskt att utegångshästar hålls i utedrift...
 
Sv: lösdrift

Fast grejen är, att ha hästar i lösdrift såsom man har kor måste vara ganska meningslöst? Hästar måste ju ut i hage varje dag, till skillnad från kor, och då ser jag faktiskt inte vitsen i att ha dem i gruppbox. Möjligen för unghästar som behöver kompisar i boxen.
 
Sv: lösdrift

Om nu 40-99.9% kallar stövlar skor får vi så småningom acceptera det (eller så kanske de folket ändrar sig), liksom du kanske ska acceptera att de är ungefär inom det intervallet som svenskt hästfolk benämner en anläggning för att ha hästar ute dygnet runt i hage/inhägnad där de själv kan gå in i någon form av skydd när de önskar. I dagens läge är det dock att betrakta som ett riktigt fel att kalla stövlar skor då man blir tämligen ensam om det.

Du får vissa problem att ändra på språkbruket men i och för sig kan det vara möjligt om du lyckas övertyga tillräckligt många, språket är som sagt under utveckling.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 106
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 063
Senast: Cambrie
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 607
Senast: Linda_A
·
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 894
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp