M

marette

Det skrivs mycket om att lösdrift är det bästa för hästen. Men ingen talar om hue förutsättningarna bör vara. Ett stall i min närhet har lösdrift för 5 hästar på ca 250 m2 yta, vindskydd med ingång på kortsidan ca 2 m bred så att en häst kan blockera hela ingången. Marken är lerig och de utfodras genom att en ensilagebal ställs vid ingången till hagen. Är det verkligen bra för hästarna?
 
Sv: lösdrift

Förutom att hagen är alldeles för lite så är det väl ingen fara anser jag. Det beror ju på vilka hästar som går där också. Jag tycker dock att det är värre med hästar som knappt ens får komma ut i hage om dagarna...

Sen tycker jag det är många som diskuterar förutsättningarna för lösdrift. Man måste ha en godkänd ligghall och hagarna finns det rekommendationer för.
 
Sv: lösdrift

Men det står ju ingenstans hur stor hagen är? Att ha en sådan trång ingång till liggahallen låter inte bra, men är det en väl fungerande flock kan det ju fungera!

Sköts hästarna förövrigt?
 
Sv: lösdrift

De flesta hagar är väl leriga nu och många uppstallade hästar har bra mycket mindre yta i sina hagar att röra sig på den tid de är ute om dagarna. Om flocken är välfungerande är ligghallsingången inget jätteproblem heller även om jag tycker det ska finnas två ut/ingångar så ingen riskerar att bli trängd.
Men jag kan tycka att det inte finns så många bra organiserade lösdrifter (som jag har sett). Jag tycker att om en häst vistas dygnet runt i hagen så bör de ha minst ett lite större dränerat område - helst runt matplatsen - att stå på. Och ligghallen ska vara stor och rustik med helst två ingångar. Samt att vattnet inte riskerar att frysa på vintern vilket löses med t.ex. en thermobar.
 
Sv: lösdrift

Jag läser också som du gjorde = hagen är ca 250m2.

Är det ligghallen som är ca 250m2 så är den ca 125 m lång eftersom det står att den är ca 2m bred...
 
Sv: lösdrift

Jag läser också som du gjorde = hagen är ca 250m2.

Är det ligghallen som är ca 250m2 så är den ca 125 m lång eftersom det står att den är ca 2m bred...

Det står ju ingenstans att bredden är 2 m, det är öppningen som är 2 m enligt TS.

Om ligghallen är 250 kvm och hyser 5 hästar så är det ju bra mått! Vi har en 200 kvm ligghall där vi har mellan 5 och 10 hästar, det är mycket rymligt.

Om det däremot är hagen som är 250 kvm så får man nog se om sina förhållanden...

En sån häst som ställer sig i dörren tycker jag oftast inte passar alls i lösdrift, de stör för mycket. Jag har en sån, den har vi nu ställt i "ponnylösdriften" - ponnysarna bryr sig inte så mycket upplever jag utan låter henne hållas. De lever sitt liv som de har tänkt ändå. Förra vintern fick hon dock stå på box för hon störde för mycket.

Men om man har krångliga hästar så måste man ha stora ingångar eller flera. Alla hästar måste våga gå in i hallen, även om det är sällan att alla är därinne samtidigt.
 
Sv: lösdrift

Naturligtvis är det hagens yta som avses.
Var står det att ligghallen ska vara godkänd? Endast mått står som krav i Jordbruksverkets bestämmelser, 80% av arean för för häst i enhästsbox.
Det står också att hästen måste vara lämpad för lösdrift samt att terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga. Ganska vaga formuleringar. När något blir populärt som nu lösdrift, finns det många som tar till sig det utan att ha klart för sig vad det innebär. Det är en bekväm lösning att ställa ut hästarna i en gyttjepöl med ett litet skjul. En bra lösdrift kräver att man verkligen tänker efter: passar hagarna, går ligg hallen att använda etc.
 
Sv: lösdrift

Javisst är det som du säger men att förkasta hela begreppet lösdrift bara för att några få inte sköter det (jag har bara sett fina lösdrifter) tycker jag är ganska onödigt. Det funkar ypperligt för många hästar att leva så. Ska vi förkasta installning också eftersom många missköter det också?
 
Sv: lösdrift

Elnligt länstyrelsen som var ute och kollade min lösdrift för några veckor sedan ska ingången till lösdriften vara så pass stor så att en häst inte kan komma åt att blockera ingången för de andra. Alltså 2 m är alldeles för lite.
 
Sv: lösdrift

Jag tycker definitivt att det finns för- och nackdelar med allt och båda sidor ska diskuteras. Fast om man ska prata om vad som är bra för hästarna eller inte så kan du ju inte utgå från ett exempel som inte verkar leva upp till exempelvis Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om hästhållning.
Precis som marlin skriver så ska ingången vara tillräckligt stor för att det inte ska gå att blockera, eller så ska man ha flera öppningar.
Det finns regleringar men det är klart att det finns folk som inte följer dessa. Du kan ju inte enbart använda dessa människor som exempel på hur lösdrift är dåligt.
 
Sv: lösdrift

Det skrivs mycket om att lösdrift är det bästa för hästen.
Nope! Utedrift är betydligt bättre.
Den lösdrift du beskriver är inte något vidare.

*Kl*
Angående öppningar, hur stor öppning tycker ni behövs om 2 m inte räcker till? Fel sammansättning av hästflock eller "dum" häst gör att det inte fungerar, oavsett om öppningen är 2 eller 4 m.
Man måste ta tag i problemet och när man gjort det, så räcker 2 m.

LIA
 
Sv: lösdrift

Lösdrift= Djuren går i en stor gemensam box inomhus. Ibland med tillgång till liten rasthage.

Utedrift= Djuren går i en stor gemensam hage, med tillgång till "ligghall" eller motsvarande.

LIA
 
Sv: lösdrift

Alla som talar om lösdrift talar väl om förhållandena?! Åtminstone att själva ligghallen håller goda mått och marken ska vara torr.
 
Sv: lösdrift

Lösdrift= Djuren går i en stor gemensam box inomhus. Ibland med tillgång till liten rasthage.

Utedrift= Djuren går i en stor gemensam hage, med tillgång till "ligghall" eller motsvarande.

LIA

Det där tror jag är helt och hållet dina egna tolkningar och definitioner. Det du kallar för lösdrift kallar jag för gruppbox. Det andra kallar jag för lösdrift.
 
Sv: lösdrift

Jag har en känsla av att LIA fått definitionerna från nöt/kosidan.

Men jag har aldrig hört att man kallar det lösdrift när det gäller häst.
 
Sv: lösdrift

Om man har en häst som vaktar oavsett storlek så kan man ju ha mer än en öppning.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 116
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 063
Senast: Cambrie
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 613
Senast: Linda_A
·
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 894
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp