Lura i sig grönsaker

Ärtor!
Gudagåva till alla som inte orkar eller vill hålla på att hacka grönsaker och mixa sallader.
Vi äter det till i princip allt 😁
Bara hälla i en sil, låta tina och sen upp på tallriken. Enklare blir det inte 😍
 
Jag lägger dem i en skål och häller över vatten från vattenkokaren. Då blir det fingervarma och smakar som helt okokta.
Gott att antingen hälla lite citronolivolja eller marinera med tex olivolja, mangobalsamico, lite salt och italiensk salladskrydda. Om det ska vara till fisk är det gott med dill i också.
Snabbt och lätt!
 
Jag brukar också köpa frysta grönsaker, men orkar oftast inte tillaga dem. Min spis är dessutom jättelångsam.
De behöver inte alls tillagas egentligen. Om man har en vattenkokare räcker det med att hälla kokande vatten över tex ärtorna. Jag gör så med broccoli också men den blir ju inte kokt bara varm, så det kan ju bli knaprigt för tänderna, men blomkål är nog hyggligt mjukt även efter att ha hällt kokande vatten över.

Sedan det tipset som någon annan gav, dumpa dem i en skål med lite vatten i botten kupan över och micra.

Oooh havregrynsgröt kan du ju micra med, det gör du säkert redan. Med lingonsylt på.
 
Jag delar inte den uppfattningen. Jag vet inte exakt vad fransk potatissallad är men allmänt är potatissallad betydligt bättre än pommes frites. Och som jag skrev, man kan inte bara räkna kalorier per 100g , det leder fel.
Åh det är vansinnigt gott! åt det ibland som student. Koka potatis och gör fyrkanter av medan den ännu är varm. Häll över lite olja och balsamvinäger, peppar och salt och finskuren purjolök. Tror inte det är något för någon som inte gillar vinaigrette och vinäger dock.

Vi gör på sommaren ibland en mycket krångligare och dyrare variant med lite fransk senap också och fetaost och sugar snaps eller sockerärtor.
 
Varför skulle pommes i ugn vara dåligt?

Den jag köper innehåller 127 kcal/100 g. Man måste inte ha olja på om man inte vill. Jag tycker man får mer mättnad per kalori jämfört mot tex ris eller pasta. Och potatis är nyttigt.
Jag är skeptisk till att äta det ofta (typ varje varannan dag), men det är nog bara för att jag kan äta hur mycket som helst av det, med salt. Och blir hungrig som en varg efteråt. Men det är nog från person till person.

Bulgur vill jag rekommendera! Det är snabbkokat som pasta men är ju variation.
 
Jag är skeptisk till att äta det ofta (typ varje varannan dag), men det är nog bara för att jag kan äta hur mycket som helst av det, med salt. Och blir hungrig som en varg efteråt. Men det är nog från person till person.

Bulgur vill jag rekommendera! Det är snabbkokat som pasta men är ju variation.
Kanske lite OT, men jag tycker det här med mättnad är så otroligt spännande! "Alla" lovprisar havregrynsgröt till frukost för "då blir man inte hungrig förrän långt in på eftermiddagen.. Jag kan verkligen inte bli mätt på havregryn och vatten, eller mätt länge i alla fall ^^
 
Kanske lite OT, men jag tycker det här med mättnad är så otroligt spännande! "Alla" lovprisar havregrynsgröt till frukost för "då blir man inte hungrig förrän långt in på eftermiddagen.. Jag kan verkligen inte bli mätt på havregryn och vatten, eller mätt länge i alla fall ^^
Minns att vi pratade om det på lunchen när jag pluggade. Visade sig att alla som satt i rummet blev snabbt hungrig igen. Havregrynsgröt blir värre ur hungrigperspektiv än ostmackor med pålägg.
Och så är det för mig med, vilket är konstigt då min frukost numera består av havremjölk, havrebaserad müsli och blåbär. Men det står jag mig mycket längre på än gröt.
 
Kanske lite OT, men jag tycker det här med mättnad är så otroligt spännande! "Alla" lovprisar havregrynsgröt till frukost för "då blir man inte hungrig förrän långt in på eftermiddagen.. Jag kan verkligen inte bli mätt på havregryn och vatten, eller mätt länge i alla fall ^^
Det bästa för mig är en kombo av havregrynsgröt (med äppelmos och mjölk :d ) och en macka.
 

Liknande trådar

Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
627
Senast: Otherside
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 160
Senast: Ramona
·
Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 064
Senast: Tilly_85
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
740
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp