Bukefalos 28 år!

Lura i sig grönsaker

Fast här är problemet att få i sig potatis och grönsaker över huvud taget. Då är ugnspommes bättre än godis och snacks. Och vegetabiliskt fett i måttliga mängder är nyttigt. Det stärker bland annat upp den kognitiva förmågan.
Skillnaden i nyttighet mellan pommes frittes och godis är nog inte stor och det är definitivt inte rätt mat att äta om man vill gå ned i vikt. Jag tycker det är helt fel väg att gå.
 
Om du ändå tillagar pommes i ugnen så skulle jag tipsa om att kanske byta ut hälften (eller hela till en annan måltid) mot broccoli eller herr kuvert-bönor. Bara att ha på lite olja, salt och peppar, skjuts in i ugnen. Ganska liten ansträngning, och är man rädd för oljan så skit bara i det och ha på kryddorna bara, men använd papper under grönsakerna.
Tycker det är så snabbt och smidigt, behöver bara starta ugnen, öppna en påse, krydda och vänta.
 
Om du ändå tillagar pommes i ugnen så skulle jag tipsa om att kanske byta ut hälften (eller hela till en annan måltid) mot broccoli eller herr kuvert-bönor. Bara att ha på lite olja, salt och peppar, skjuts in i ugnen. Ganska liten ansträngning, och är man rädd för oljan så skit bara i det och ha på kryddorna bara, men använd papper under grönsakerna.
Tycker det är så snabbt och smidigt, behöver bara starta ugnen, öppna en påse, krydda och vänta.
Herr kuvert :rofl::rofl::rofl:
 
Skölj morötterna och sen ringla över lite olja/flytande margarin, flingsalt/salt och sen in i ugnen tills de är mjuka. Prova med en gaffel eller sticka. Gissningsvis kanske runt 25 minuter i 150-175 grader,värme kan anpassas efter om du har mer som ska vara i ugnen samtidigt.

Du måste inte skära dom eller kanske inte ens skala.
 
Skillnaden i nyttighet mellan pommes frittes och godis är nog inte stor och det är definitivt inte rätt mat att äta om man vill gå ned i vikt. Jag tycker det är helt fel väg att gå.
Det är stor skillnad mellan dubbelfriterad gatukökspommes och ugnspommes som görs på plåt utan extra fett. Som det stod ovan, ugnspommes innehåller 150 kcal/100 g. Godis och chips ligger runt 500 kcal/100 g. Så jo, det är jättestor skillnad mellan ugnspommes och godis. Däremot är det jättelite skillnad mellan potatismos med en smörklutt i och ugnspommes, eller en fransk potatissallad.

Är man sjuk och saknar energi är det dessutom inte läge för viktminskningskurer utan då är det vackert så att lyckas äta regelbundna måltider med någorlunda riktig mat.
 
Det finns ju påsar med frysta grönsaker, om man tar en näve broccoli eller ärtor och häller över vatten från vattenkokaren medan man micrar färdigrätten, eller bara strör ärtor/broccoli/valfri över färdigrätten innan den åker in i micron så har man lite mer grönsaker. Lura kan ju vara svårt men om tre broccolibuketter ligger på maten och man helt enkelt säger att man ska peta i sig dessa tre innan man ger sig på maten kanske. Ärtorna kan ju liksom sjunka ned i såsen och försvinna. (finns ju ärtor, blomkål, broccoli och sugar snaps och herrgårdsgrönsaker (blandning med morötter) som man lätt kan göra så med, arbetsinsatsen är väldigt nära noll.)

Jag har en kollega som lyckas äta fryst mango som "glass" men själv är jag inte så förtjust. Det finns också färdiga smoothiemix av jordgubbar och banan som man kan blanda i yoghurt.

Andra sättet som jag gjorde när jag behövde äta mer frukt och grönt var att helt enkelt ha en fruktskål och sätta i mig tre frukter om dagen oavsett. Det var faktiskt förvånansvärt effektivt och de blir godare för varje dag, till slut blir man sugen på dem (nästan som om kroppen begrep att det är vitaminer i dem).

Visa bifogad fil 70809

Frysta grönsaker är såvitt jag förstått lika nyttiga eller nyttigare än färska i grönsaksdisken.
”Glass” på fryst frukt och matlagningsyoghurt är standard hos oss på sommaren. Man köper ett paket fryst frukt eller bär (dedär pappkartongerna som brukar finnas t ex), låter de tina lite grann så att de fortfarande är frysta men inte stenhårda, och så slänger man dem i en mixer tillsammans med yoghurt eller grädde och kör tills det är glass. Jättegott!

Min favorit är körsbär eller mango, men jordgubbar t ex är också jättegott. Om man har syrlig frukt och yoghurt kan man ha i lite honung eller kondenserad mjölk också.
 
Jag är vegan och minns knappt när jag åt en sallad sist. Det blir bara inte av. Däremot blandar jag ofta i rivna morötter i typ färssås (älskar färssås, lättlagat och blir typ alltid minst sex portioner).

Ångkokt broccoli åt jag ett tag istället för pasta. Det var gott, men sen blev jag bekväm eller nåt och började med pasta igen. Ska försöka skärpa mig på den fronten. Finns fryst broccoli så man slipper "ansa" själv.

Önskar jag kunde äta tomater. Det är så gott är småäta på!
 
”Glass” på fryst frukt och matlagningsyoghurt är standard hos oss på sommaren. Man köper ett paket fryst frukt eller bär (dedär pappkartongerna som brukar finnas t ex), låter de tina lite grann så att de fortfarande är frysta men inte stenhårda, och så slänger man dem i en mixer tillsammans med yoghurt eller grädde och kör tills det är glass. Jättegott!

Min favorit är körsbär eller mango, men jordgubbar t ex är också jättegott. Om man har syrlig frukt och yoghurt kan man ha i lite honung eller kondenserad mjölk också.
Det påminner mig om att jag ibland brukat göra "glass" av halvfrusen banan och jordgubbar som jag mixat.
 
Det är stor skillnad mellan dubbelfriterad gatukökspommes och ugnspommes som görs på plåt utan extra fett. Som det stod ovan, ugnspommes innehåller 150 kcal/100 g. Godis och chips ligger runt 500 kcal/100 g. Så jo, det är jättestor skillnad mellan ugnspommes och godis. Däremot är det jättelite skillnad mellan potatismos med en smörklutt i och ugnspommes, eller en fransk potatissallad.

Är man sjuk och saknar energi är det dessutom inte läge för viktminskningskurer utan då är det vackert så att lyckas äta regelbundna måltider med någorlunda riktig mat.
Men TS uttrycker ju att hon vill tänka på vikten. Det är inte nödvändigtvis negativt att "banta" trots att man mår dåligt om övervikten är en bidragande orsak till att man mår som man mår.

Fryspommes är ju knappast döden men inte bra vardagsmat ur viktminskningssynpunkt direkt. Det har ju inte en större arbetsinsats än att koka långkornigt ris eller råris t.ex vilket är nyttigare och mer mättande, det blir också enklare att slänga lite grönsaker från frysen medan man ändå är igång.

Sen måste man heller inte äta så mycket kolhydrater, det går också bra att lägga till mer grönsaker och öka proteinet, skippa potatisen/pastan och ät två kycklingfileer istället för en, med sallad till, typ så :)
 
”Glass” på fryst frukt och matlagningsyoghurt är standard hos oss på sommaren. Man köper ett paket fryst frukt eller bär (dedär pappkartongerna som brukar finnas t ex), låter de tina lite grann så att de fortfarande är frysta men inte stenhårda, och så slänger man dem i en mixer tillsammans med yoghurt eller grädde och kör tills det är glass. Jättegott!

Min favorit är körsbär eller mango, men jordgubbar t ex är också jättegott. Om man har syrlig frukt och yoghurt kan man ha i lite honung eller kondenserad mjölk också.
Vad gott det lät med körsbär! 😍
Det måste jag verkligen testa, älskar körsbär.
 
Det är stor skillnad mellan dubbelfriterad gatukökspommes och ugnspommes som görs på plåt utan extra fett. Som det stod ovan, ugnspommes innehåller 150 kcal/100 g. Godis och chips ligger runt 500 kcal/100 g. Så jo, det är jättestor skillnad mellan ugnspommes och godis. Däremot är det jättelite skillnad mellan potatismos med en smörklutt i och ugnspommes, eller en fransk potatissallad.

Är man sjuk och saknar energi är det dessutom inte läge för viktminskningskurer utan då är det vackert så att lyckas äta regelbundna måltider med någorlunda riktig mat.
Jag delar inte den uppfattningen. Jag vet inte exakt vad fransk potatissallad är men allmänt är potatissallad betydligt bättre än pommes frites. Och som jag skrev, man kan inte bara räkna kalorier per 100g , det leder fel.
 
Jag delar inte den uppfattningen. Jag vet inte exakt vad fransk potatissallad är men allmänt är potatissallad betydligt bättre än pommes frites. Och som jag skrev, man kan inte bara räkna kalorier per 100g , det leder fel.

Varför skulle pommes i ugn vara dåligt?

Den jag köper innehåller 127 kcal/100 g. Man måste inte ha olja på om man inte vill. Jag tycker man får mer mättnad per kalori jämfört mot tex ris eller pasta. Och potatis är nyttigt.
 
Varför skulle pommes i ugn vara dåligt?

Den jag köper innehåller 127 kcal/100 g. Man måste inte ha olja på om man inte vill. Jag tycker man får mer mättnad per kalori jämfört mot tex ris eller pasta. Och potatis är nyttigt.
Det beror på att ugnsbakad potatis ger en mycket snabb blodsockerökning vilket inte är bra av flera skäl. Samma med vitt klibbigt ris och potatismos, pasta brukar vara lite bättre.
 

Liknande trådar

Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
687
Senast: Otherside
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 390
Senast: Ramona
·
Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 261
Senast: Tilly_85
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
824
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp