Lura i sig grönsaker

Jag blir svinhungrig om jag äter müsli/flingor eller gröt till frukost, mycket hungrigare än om jag inte äter något alls.
Hur mycket gröt/flingor ska man äta egentligen 😅
 
Kanske lite OT, men jag tycker det här med mättnad är så otroligt spännande! "Alla" lovprisar havregrynsgröt till frukost för "då blir man inte hungrig förrän långt in på eftermiddagen.. Jag kan verkligen inte bli mätt på havregryn och vatten, eller mätt länge i alla fall ^^
Jag tror mycket handlar om att de som står sig på det äter en rejäl portion så att säga. Det är ju väldigt kalorisnålt så äter man en liten/mellan portion med en liten skvätt mjölk som kanske inte heller är fullfet och lite kanel eller minimalt med sylt bara så är det ju inte så konstigt att man inte står sig speciellt länge.

Havregryn är nyttigt och lite bukfylla blir det ju ändå så kombinerar man det med ett kokt ägg och en knäckemacka så funkar det super. Det finns även de som rör i ägg i själva gröten men det tycker jag är lite äckligt tyvärr :)
 
Jag blir svinhungrig om jag äter müsli/flingor eller gröt till frukost, mycket hungrigare än om jag inte äter något alls.
Hur mycket gröt/flingor ska man äta egentligen 😅
Ska vet jag inte, men en portion gröt är på en deciliter havregryn. Det som är bra med havregrynsgröt och mjölk är att jag får i mig en del vätska. Jag är lite dålig på att dricka, så det ser jag som positivt :up: !
 
Åh det är vansinnigt gott! åt det ibland som student. Koka potatis och gör fyrkanter av medan den ännu är varm. Häll över lite olja och balsamvinäger, peppar och salt och finskuren purjolök. Tror inte det är något för någon som inte gillar vinaigrette och vinäger dock.

Vi gör på sommaren ibland en mycket krångligare och dyrare variant med lite fransk senap också och fetaost och sugar snaps eller sockerärtor.
Äts den varm? Helst skall potatis ätas kall för stärkelsen ombildas när den kyls och det gör att den inte tas upp lika fort. Men äter man inte så stora mängder har det förstås inte lika stor betydelse.
 
Kanske lite OT, men jag tycker det här med mättnad är så otroligt spännande! "Alla" lovprisar havregrynsgröt till frukost för "då blir man inte hungrig förrän långt in på eftermiddagen.. Jag kan verkligen inte bli mätt på havregryn och vatten, eller mätt länge i alla fall ^^
Det är nog lite av en myt, havregrynsgröt tas upp medelfort men innehåller inte jättemycket energi, 125 kcal per portion tror jag, så så särskilt länge står man sig knappast på en portion havregrynsgröt. Konstigt nog tas okokta havregryn upp snabbare och är på så sätt sämre ur kostsynpunkt.

Havregrynsgröt är gott :)
 
Jag blir svinhungrig om jag äter müsli/flingor eller gröt till frukost, mycket hungrigare än om jag inte äter något alls.
Hur mycket gröt/flingor ska man äta egentligen 😅
Det kan bero på det snabba blodsockersvaret från flingor och müsli, blodsockret går först snabbt upp och sedan snabbt ned igen och man blir då extra hungrig.
 
Det finns nästan inga vegetariska rätter. Karins vegetariska lasagne är den enda jag kommer på. Eller jo, det finns köttfria köttbullar också. Jag äter ju inte rött kött och har därmed ett väldigt torftigt sortiment att välja bland. Tur jag äter fisk och fågel.
Jodå, det finns massor! Jag är vegan och köper ofta färdiga frysrätter. Vet inte om man får länka/visa bild, i så fall kan jag tipsa om några favoriter 😊

(Edit: jag läste inte alla sidor innan jag svarade, förlåt. Förstår nu att jag inte direkt kom med ny input ;) )
 
Senast ändrad:
Äts den varm? Helst skall potatis ätas kall för stärkelsen ombildas när den kyls och det gör att den inte tas upp lika fort. Men äter man inte så stora mängder har det förstås inte lika stor betydelse.
Den äts ljummen. Men helt ärligt tror jag att det är bättre att äta potatis än att alltid äta potatis kall. Och jag tror den är nyttigare än sådan där kladdig potatissallad. Iofs kanske inte än sådan där det bara är en tunn hinna majonäs på potatisen men.

Btw är kall potatis god skivad på macka. (äter inte kall potatis normalt, men skivad på macka går ned)
 
Jag blir svinhungrig om jag äter müsli/flingor eller gröt till frukost, mycket hungrigare än om jag inte äter något alls.
Hur mycket gröt/flingor ska man äta egentligen 😅
Jag brukade också bli det. Men det verkar som att man vänjer sig och det blir mycket bättre då, om jag äter ett kokt ägg också så är det inte alls illa. Äter alltid gröt när det är skidåkning på g, bara för det är enkelt.
 
Den äts ljummen. Men helt ärligt tror jag att det är bättre att äta potatis än att alltid äta potatis kall. Och jag tror den är nyttigare än sådan där kladdig potatissallad. Iofs kanske inte än sådan där det bara är en tunn hinna majonäs på potatisen men.

Btw är kall potatis god skivad på macka. (äter inte kall potatis normalt, men skivad på macka går ned)
Kall skivad potatis som pålägg på smörgås var helt nytt för mig, aldrig stött på det förr men jag skall testa. Bara potatis eller något mer?
 
Minns att vi pratade om det på lunchen när jag pluggade. Visade sig att alla som satt i rummet blev snabbt hungrig igen. Havregrynsgröt blir värre ur hungrigperspektiv än ostmackor med pålägg.
Och så är det för mig med, vilket är konstigt då min frukost numera består av havremjölk, havrebaserad müsli och blåbär. Men det står jag mig mycket längre på än gröt.
Jo håller med, jag föredrar också ostmackor till frukost och blir mer mätt på en ostmacka (även om det är en rostmacka) än en portion havregrynsgröt.

Däremot behöver man inte äta sin havregrynsgröt till frukost. Den är godast som middag tycker jag :).
 
Den äts ljummen. Men helt ärligt tror jag att det är bättre att äta potatis än att alltid äta potatis kall. Och jag tror den är nyttigare än sådan där kladdig potatissallad. Iofs kanske inte än sådan där det bara är en tunn hinna majonäs på potatisen men.

Btw är kall potatis god skivad på macka. (äter inte kall potatis normalt, men skivad på macka går ned)
Majonnäs innehåller 120 kcal per matsked så det gör skillnad :)
 
Jag brukade också bli det. Men det verkar som att man vänjer sig och det blir mycket bättre då, om jag äter ett kokt ägg också så är det inte alls illa. Äter alltid gröt när det är skidåkning på g, bara för det är enkelt.
Ägget gör att näringen från gröten eller müslin inte tas upp lika fort, påstås det i varje fall från dietisthåll.
 
Majonnäs innehåller 120 kcal per matsked så det gör skillnad :)
Ok tänkte bara att det är ju olja på den andra onekligen. Och vissa kanske har två msk olja på (vem vet, inte jag dock) och andra har två msk majonäs som tunn hinna på sin potatissallad. Så jag skulle vilja säga att det beror på.
 
Jag älskar Quinoa! Kokar upp 4-5 portioner med en buljongtärning (klart på 15 minuter) och sparar i kylskåp det jag inte äter direkt. Blandar gärna med bönor (sojabönor, stora vita bönor, röda bönor - alla i såna där praktiska små kartongförpackningar typ små tetrapak) och äter med sojasås på, kanske lite Sambal om jag vill. Creme fraiche till gör det till en lyxlunch :) Sen köper jag broccoli, fryst i portionsförpackningar som man tillagar i mikron på 3 minuter. Eller frusna gröna sojabönor som egentligen bara behöver tinas.
 
Jag tror mycket handlar om att de som står sig på det äter en rejäl portion så att säga. Det är ju väldigt kalorisnålt så äter man en liten/mellan portion med en liten skvätt mjölk som kanske inte heller är fullfet och lite kanel eller minimalt med sylt bara så är det ju inte så konstigt att man inte står sig speciellt länge.

Havregryn är nyttigt och lite bukfylla blir det ju ändå så kombinerar man det med ett kokt ägg och en knäckemacka så funkar det super. Det finns även de som rör i ägg i själva gröten men det tycker jag är lite äckligt tyvärr :)
Haken med den affären är ju att om jag är mätt till lunch på bara en macka med ost/ägg. Så är havregrynsgröt med ostmacka och ett ägg mer mat än bara en macka :D.

Dock måste jag säga att det verkar som att man kan vänja kroppen vid havregrynsgröt, jag håller mig mycket längre på en portion numera än jag gjorde för några år sedan.
 
Ok tänkte bara att det är ju olja på den andra onekligen. Och vissa kanske har två msk olja på (vem vet, inte jag dock) och andra har två msk majonäs som tunn hinna på sin potatissallad. Så jag skulle vilja säga att det beror på.
Majonnäs är i princip ren olja, kaloriinnehållet är ungefär det samma. Det är ju inte lika tunt så det blir ju naturligt att det liksom fastnar lite mer, vinägrett kan man dessutom späda med vatten+olja.

Potatissallad överlag är ju inte supernyttigt tyvärr. Vill man drastiskt minska kaloriinnehållet i maten utan att lägga om kosten alltför mycket så är en bra start att sluta med sådant som såser och dressing då det oftast är väldigt kaloritätt för i princip ingen mättnad. 1 msk olja kan ersättas med nästan 300g morötter t.ex :)
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 154
Senast: Ramona
·
Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 049
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag har väldigt små/smala/trånga hörselgångar och har svårt att hitta in ear-lurar som håller sig kvar i öronen. Jag byter alltid till...
Svar
10
· Visningar
538
Senast: Murray
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp