Matlagning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig kunnat laga mat annat än efter recept. Att laga mat efter recept är inte heller problemfritt, för det går aldrig att köpa exakt mängd ingredienser och det blir alltid något över. Det där som blir över vet jag sällan hur jag ska använda. Jag har fått förslag på att göra samma rätt en gång till då, när jag fått något över, men i praktiken så fungerar inte det. Det blir ändå alltid något över.

En gång försökte jag få alla ingredienser att ta slut samtidigt när jag gjorde tacos, men efter att ha ätit tacos dagligen en tid, så ville jag inte se tacos mer. Det är mitt klockrenaste exempel men är giltigt även för annan mat.

Det finns ju massor av recept på nätet, bara en sökning bort. Haken är att det är så otroligt tidskrävande att hitta exakt rätt recept. Ibland går recepten bort för de är för krångliga eller tidskrävande. Ibland innehåller de något jag inte äter. Sen har jag nästan aldrig alla ingredienser hemma och måste handla först. Det blir lite övermäktigt för mig, med all planering, matlagningen och sen DISKEN. Det blir alltid så jäkla mycket disk när jag lagar mat. Planeringen är ju också en rätt rejäl energitjuv.

Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.

När folk pratar om att göra en soppa så vet jag inte hur. När folk pratar om att en viss ingrediens passar med fisk, så har jag ingen aning om hur man ska göra för att tillaga det. Matlagning är abstrakt och svårbegripligt.

För några veckor sedan var jag i Stockholm och besökte då en kompis. Under tiden jag var där så lagade hon mat. Hur hon började maten vet jag inte men sen såg jag henne skära en okänd mängd tomater och paprika som hon slängde ner i grytan. Sen var det fänkål och champinjoner. Och så en skvätt matlagningsgrädde som hon råkade ha. Sen var det ett par buljongtärningar och oliver. Och slutligen lades det ner fisktärningar. För mig var det rena magin. Jag hade aldrig kunnat göra om samma sak. Jag fattar verkligen inte hur hon fick ihop det där.

Att jag inte kan laga mat är ett problem och en sorg. Men det är ju inte bara det jag inte kan. Förra gången jag var hos arbetsterapeuten så var målen inför nästa gång, att få ordning i köket. Det har jag misslyckats med. Jag ska till arbetsterapeuten i morgon och köket är fortfarande kaos. Tanken var att prata om mat nästa gång, men när jag nu har misslyckats med att få ordning i köket så vet jag inte om det blir så.
 

Idag lagade jag den första rätten som var "ljummen linssallad med hummusdressing". Den blev ingen favorit. Tyvärr har jag en massa portioner kvar som måste ätas upp.
 
Idag lagade jag den första rätten som var "ljummen linssallad med hummusdressing". Den blev ingen favorit. Tyvärr har jag en massa portioner kvar som måste ätas upp.
Bra jobbat!!! Jag orkar typ aldrig testa nåt nytt, är latare än latast och fullkomligt obegåvad i köket.
 
Bra jobbat!!! Jag orkar typ aldrig testa nåt nytt, är latare än latast och fullkomligt obegåvad i köket.
Det mest avancerade med det här receptet var att koka potatis. Resten skulle bara skäras upp eller mätas upp och blandas.

Jag är också obegåvad i köket men klarar lyckligtvis av att följa recept.
 
Ljummen linssallad i oktober:confused: Det känns mer som sommarmat för mig. När det är kallt ute vill jag ha varm mat. Sommarmat smakar enligt mig inte gott vintertid så i ditt ställe skulle jag fundera på om det kanske kunde vara gott i juni. Konstigt receptval tycker jag.
 
Ljummen linssallad i oktober:confused: Det känns mer som sommarmat för mig. När det är kallt ute vill jag ha varm mat. Sommarmat smakar enligt mig inte gott vintertid så i ditt ställe skulle jag fundera på om det kanske kunde vara gott i juni. Konstigt receptval tycker jag.
Jag håller med. Men den är nog ursprungligen publicerad under vår/sommar. Jag vill minnas att jag såg nåt om det.
 
Idag lagade jag den första rätten som var "ljummen linssallad med hummusdressing". Den blev ingen favorit. Tyvärr har jag en massa portioner kvar som måste ätas upp.

Det ser onekligen ut som en jättetråkig maträtt om det är den som finns på Icas hemsida. Det är ju inget i den som smakar något intressant. Blä. Ett tips för att rädda situationen och få mer stuns i salladen är att steka resten av halloumin till nästa gång, den smakar mycket godare då. Övriga dagar går salladen att pimpa med t ex smaksatt kesella med örter och/eller ajvar relish som tillbehör.
 
Det ser onekligen ut som en jättetråkig maträtt om det är den som finns på Icas hemsida. Det är ju inget i den som smakar något intressant. Blä. Ett tips för att rädda situationen och få mer stuns i salladen är att steka resten av halloumin till nästa gång, den smakar mycket godare då. Övriga dagar går salladen att pimpa med t ex smaksatt kesella med örter och/eller ajvar relish som tillbehör.
Citron och hummus var det som satte piff på rätten men det räckte inte. Jag ska prova dina tips för att få det bättre.
 
Det ser onekligen ut som en jättetråkig maträtt om det är den som finns på Icas hemsida. Det är ju inget i den som smakar något intressant. Blä. Ett tips för att rädda situationen och få mer stuns i salladen är att steka resten av halloumin till nästa gång, den smakar mycket godare då. Övriga dagar går salladen att pimpa med t ex smaksatt kesella med örter och/eller ajvar relish som tillbehör.
Går det att äta halloumi som inte är stekt eller grillad? :confused:
 
Idag lagade jag den första rätten som var "ljummen linssallad med hummusdressing". Den blev ingen favorit. Tyvärr har jag en massa portioner kvar som måste ätas upp.

Kanske med lax till? Lite citron över linserna?

Kan du blanda linserna med tomatkross och göra om det till en gryta eller sås och äta med pasta?
 
Det var ju gröna linser i det där receptet. Och eftersom du har rätt mycket såna över nu:

Det här receptet tipsade jag dig om i en annan tråd. https://www.santamariaworld.com/se/...-creme-fraiche/#view=description&selection=c4

Och nu har jag lagat det också. Det var jättegott! Du skrev att du inte var så förtjust i soppor men jag åt det bara som soppa med ett par smörgåsar första dagen, över natten tjocknade det i kylen så då kokade jag ris och åt det som gryta. Jag tycker bättre om gryta så jag ökade inte mängden vätska.

(I receptet har det av oklara skäl tillkommit en halvliter extra vätska, den lät jag bli, till andra linssoppor jag gjort har det räckt med en liter buljong som också finns med i receptet. Dessutom lät jag bli momentet att mixa en del av soppan, jag ville ju ha den som gryta och då får det gärna vara med bitar att tugga)
 
Kanske med lax till? Lite citron över linserna?

Kan du blanda linserna med tomatkross och göra om det till en gryta eller sås och äta med pasta?
Den så kallade linssalladen består mest av zucchini, silverlök, grönkål och tomater. Inget av detta är tillagat. Jag tror det blir svårt att göra om det till en gryta. Maten innehåller också redan en massa citron. Sen måste jag äta upp den kokta potatisen jag har.


20191022_100057.jpg

Det var ju gröna linser i det där receptet. Och eftersom du har rätt mycket såna över nu:

Det här receptet tipsade jag dig om i en annan tråd. https://www.santamariaworld.com/se/...-creme-fraiche/#view=description&selection=c4

Och nu har jag lagat det också. Det var jättegott! Du skrev att du inte var så förtjust i soppor men jag åt det bara som soppa med ett par smörgåsar första dagen, över natten tjocknade det i kylen så då kokade jag ris och åt det som gryta. Jag tycker bättre om gryta så jag ökade inte mängden vätska.

(I receptet har det av oklara skäl tillkommit en halvliter extra vätska, den lät jag bli, till andra linssoppor jag gjort har det räckt med en liter buljong som också finns med i receptet. Dessutom lät jag bli momentet att mixa en del av soppan, jag ville ju ha den som gryta och då får det gärna vara med bitar att tugga)
Hela förpackningen linser gick åt igår.
 
Den så kallade linssalladen består mest av zucchini, silverlök, grönkål och tomater. Inget av detta är tillagat. Jag tror det blir svårt att göra om det till en gryta. Maten innehåller också redan en massa citron. Sen måste jag äta upp den kokta potatisen jag har.


Visa bifogad fil 38377

Hela förpackningen linser gick åt igår.
Alltså inte bara halloumi utan även zucchini är ju helt smaklöst om man inte lagar till det. Vilket konstigt recept!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 065
  • Artikel
Dagbok Det är ju helt normalt att glömma bort att man kokat upp vatten, men inte hällt upp det över tebladen i muggen. Det är ju normalt att...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 462
Senast: Araminta
·
  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 030
Senast: Wingates
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp