Jag är åtminstone på det rätta med att inget kommer att lagas här. Det handlar om att hålla ut nog för att göra saker lite, lite bättre—och främst för sonen, som annars har en mörk framtid.
Flytta till Sverige är något vi jobbar på på lång sikt, men en stor del av det är bortom vår kontroll. Frun är läkare och kan då se fram emot åratal av studier och ett stort avbrott i karriären, men det är det lilla så länge hennes exmake håller på med eftervåld och kontroll genom att försöka ta vårdnad om sonen genom rättssystemet. Så visst är det mer än rak depression; hon har utstått och utstår fortfarande mycket.
Vi jobbar också på mer och bättre hjälp med sonen, men det kostar multum. Vi bor i USA just nu, och några timmars avlastning kostar tusentals kronor, för att inte tala om vård/skola som går på miljoner varje år. Visst vill vi härifrån, och helst igår med tanke på situationen här.
Jag vet faktiskt inte detaljerna kring medicin. Kanske är det något mer konkret att ta ett samtal kring, något som kanske inte blir så personligt.
Det finns inget skyddsnät här alls. Jag är nog medberoende på många sätt, men å andra sidan är jag rädd för sonens skull. Hade det bara varit frun hade jag agerat annorlunda. Jag försöker dock återgå till arbete så smått och ta mer tid till mig själv. Jag är rädd dock att exmaken ska få vårdnad om sonen, och då blir sonens liv och framtid hemska, frun mer deprimerad, och chansen att lämna USA noll. Vi måste igenom detta och få förändring i situationen, och mycket måste frun göra, men depressionen saboterar mycket.
Jag har inte råd med terapi här, men jag har en del stöd ändå från utomstående. Absolut inte tillräckligt dock.
Det jag behöver strategier för är nog mest det känslomässiga. Att inte ta åt mig när allt blir mitt fel, att hålla styrka i mig själv som inte har med relationen att göra.
Hon har mått såhär mer eller mindre hela relationen, men visst har mina känslor aldrig fått riktigt utrymme. Mönstret är:
Nahar mår dåligt = Vi bråkar
Fru Nahar mår dåligt = Nahar tröstar
Visst är det orimligt och ohållbart och osunt. Jag lägger nog mycket på situationen som egentligen handlar om hur hon hanterar den (hanterar sina relationer).
Jag önskar att jag redan adopterat sonen. Då hade jag inte behövt vara så rädd för hans skull om saker skulle urarta i relationen med frun. Adoption är långt borta just nu, dock.
Det är ju dock barn och katt med i bilden. Kanske får jag göra som SaraXX föreslog och se mig själv som ensam vårdare av dem för att överleva. (Dock kan jag ju inte ta beslut angående sonens liv, vilket begränsar mig en del.)
Inläggning finns inte på kartan. Dels finns det inte här och dels behöver sonen konstant hjälp.
Jag vet inte om jag håller med. På ett plan, ja, men vi är ju fortfarande en familj? Vi hjälps åt?
Tack för att du förstår hur svårt det är med en son med funktionshinder

Det finns verkligen ingen riktig hjälp här i USA, och det blir ju snabbt värre och värre nu. Sverige ser fortfarande bättre ut för oss, och om inte för sonen direkt så åtminstone bara ett bättre samhälle för oss så att vi kan ta hand om honom mer. Men det är en lång väg dit, och jag vet inte om frun kommer orka hela vägen.
Jag trodde nog att jag hade den, men livet har inte så klara linjer alltid, och nu är det svårt.