Bukefalos 28 år!

När är en sadel "för billig"?

Det är lite så jag tänker också. Köpa en billigare äldre sadel (typ Kieffer), lägga på i stallet, på lina någon minut och ev. sitta upp någon minut också för att se om det öht verkar stämma ens någorlunda. Om ja - ta ut sadelprovare/sadelmakare som får ge ytterligare en tummen upp (alternativt tummen ner). Sedan beroende på vad som behöver göras (värmas om, stoppas om, lagas) göra det :)

Fast du, hur vet du att den inte redan är omvärmd? Och om den ska lagas, då är den väl inte ridbar för provning.
 
Det finns ju ett par sadelutprovare iaf som inte är märkesbundna och som har en del billigare märken med. Du bor ju liksom rätt så bra till sas. Så jag förstår inte alls din hangup på just Keiffer. Så himla udda exteriör har ju liksom inte din häst.

Jag hade direkt tagit ut en sadeluprovare om jag vore osäker på vad som kan tänkas funka. Det är ett jävla aber att behöva köpa, prova, sälja etc. Det är värt så mkt att slippa den biten.
 
Fast du, hur vet du att den inte redan är omvärmd? Och om den ska lagas, då är den väl inte ridbar för provning.

Det vet jag ju givetvis inte, men det är ju det jag får se.
Lagas = Typ stropparna har delat sig eller liknande (och ja, den går utan problem att prova då, stropparna på min Donau är trasiga hela högen!). Jag skulle givetvis inte köpa en i den bemärkelsen trasig sadel.
 
Det finns ju ett par sadelutprovare iaf som inte är märkesbundna och som har en del billigare märken med. Du bor ju liksom rätt så bra till sas. Så jag förstår inte alls din hangup på just Keiffer. Så himla udda exteriör har ju liksom inte din häst.

Jag hade direkt tagit ut en sadeluprovare om jag vore osäker på vad som kan tänkas funka. Det är ett jävla aber att behöva köpa, prova, sälja etc. Det är värt så mkt att slippa den biten.

Har du några tips på sadelutprovare? :D
PM:a isf!

Well, jag gillar Kieffer som sådant, och han har mig veterligen gått med Kieffer typ hela sitt liv. Därtill är det enda andra märket jag kan komma att tänka på som skulle kunna passa honom Passier, men de är ju ofta mycket dyrare och svårare att hitta.
 
Slänger in en bild där man iaf ser lite av ryggen, om nu någon är intresserad...

29571436_1463616327095028_8873538934327523476_n.jpg
 
Har du några tips på sadelutprovare? :D
PM:a isf!

Well, jag gillar Kieffer som sådant, och han har mig veterligen gått med Kieffer typ hela sitt liv. Därtill är det enda andra märket jag kan komma att tänka på som skulle kunna passa honom Passier, men de är ju ofta mycket dyrare och svårare att hitta.

Men läser du ens alla tips du fått ? :confused: Du har ju fått hur mycket som helst ?

Varför vill du frivilligt begränsa dig så mycket och krångla osv när du kan få både en sadel och utprovning för den budget du har och då utifrån att få möjlighet att prova flera sadlar och vad du själv, inte bara din häst, trivs mest optimalt i ? :confused:

Återigen - din häst har ingen extraordinär/ovanlig exteriör osv! Vad är det för strunt du fått för dig att endast kieffer och kanske passier skulle passa osv ?
 
Senast ändrad:
Det är lite så jag tänker också. Köpa en billigare äldre sadel (typ Kieffer), lägga på i stallet, på lina någon minut och ev. sitta upp någon minut också för att se om det öht verkar stämma ens någorlunda. Om ja - ta ut sadelprovare/sadelmakare som får ge ytterligare en tummen upp (alternativt tummen ner). Sedan beroende på vad som behöver göras (värmas om, stoppas om, lagas) göra det :)
Varför inte köpa en sadel som
a) någon kunnig provat ut
b) du inte behöver börja med att laga?
 
Men läser du ens alla tips du fått ? :confused: Du har ju fått hur mycket som helst ?

Varför vill du frivilligt begränsa dig så mycket och krångla osv när du kan få både en sadel och utprovning för den budget du har och då utifrån att få möjlighet att prova flera sadlar och vad du själv, inte bara din häst, trivs mest optimalt i ? :confused:

Återigen - din häst har ingen extraordinär/ovanlig exteriör osv! Vad är det för strunt du fått för dig att endast kieffer och kanske passier skulle passa osv ?

Jag läser, men har inte sett flera konkreta tips på märken.
Jag tänker att det främst är manken som kan ställa till det. Annars, bortsett från den där kamel-manken är väl inte hans rygg särskilt svår däremot. Men om du kommer på flera märken tar jag gärna emot tips! :)
 
För såpass gamla sadlar låter prisbilden 1-3000 adekvat. Är de så billiga behöver de ofta stoppas om då man i princip ridit så länge det bara varit möjligt och sen när den inte ”passar” längre, sålt sadeln för att bli av med problemet - folk tenderar att inte lägga extraslantar för underhåll på en såpass gammal sadel, så räkna med 18-2500kr för helomstoppning, så blir priset mer rättvisande. Det innebär också att du kan pruta på en sadel där ägaren sen många år inte ens kan svara på när/om de stoppat om sadeln - någonsin.
Stroppar slits, kostar ca 300/st att byta, vilket är överkomligt och normalt. Lättåtkomliga sömmar som släppt är också enkelt åtgärdat, och t ex ytliga kattklor kan du pruta en bra slant på utan att tappa funktion.

MEN,
Viktiga punkterna:
Kolla att bommen är hel.
Kolla att bommen inte har vridit sig nämnvärt.
Kolla att bossorna ser ut att vara lika stora (ignorera stoppningen)
Kolla sitsläder, det är dyrt att byta o kan skava om man bara lagar.

Man kan hitta guldklimpar bland äldre sadlar, som hängt o dammat ett tag. Som folk inte orkat fixa stoppning eller stroppar på, eller som inte varit moderna.

Köpte en Passier i oklanderligt skick och såg inte mer än 2-3 år gammal ut, då 20 år gammal men stoppningen ej ridbar längre. Byte av all ull o bomvidd på Passierfabriken, är den fortfarande i tjänst hos mig, nu 7 år senare.
Betalade 1000kr för sadeln + kostnad för omstoppningen. Känns som en god investering. Den håller nog minst 7-10 år till, om jag håller koll på ullen emellanåt.

Håller med.
Jag har en Stenbergs jag köpte på 80 talet som fortfarande hänger med. Även om jag inte själv använder den sen två decennier så har jag och min närmsta hästvän haft den på otaliga unghästar och tävlande hästar - helt fantastisk sadel . Min vän har använt den massor på olika hästar de senare decennierna jag själv inte gjort det.

Underbar sadel. Både i kvalitet och bekväm för ryttare , som dessutom ”ofta passar de flesta” hästar .

Vi har varit rädda om den ifråga om omstoppningar osv, men utöver det är den otroligt använd, vågar inte ens gissa hur många intensiva ridtimmar den har på nacken nu .
 
Varför inte köpa en sadel som
a) någon kunnig provat ut
b) du inte behöver börja med att laga?
För att jag inte kan komma på någon vettig sadelprovare som är märkesoberoende här i trakten.
Jag säger inte nödvändigtvis att den kommer vara trasig, men jag blir inte förvånad om typ stropparna har delat sig. Det behöver ju dock först lagas på sikt.
 
För att jag inte kan komma på någon vettig sadelprovare som är märkesoberoende här i trakten.
Jag säger inte nödvändigtvis att den kommer vara trasig, men jag blir inte förvånad om typ stropparna har delat sig. Det behöver ju dock först lagas på sikt.
Men du har ju fått två konkreta tips och rådet att googla?
Men för all del, kör på bara.
 
Jag läser, men har inte sett flera konkreta tips på märken.
Jag tänker att det främst är manken som kan ställa till det. Annars, bortsett från den där kamel-manken är väl inte hans rygg särskilt svår däremot. Men om du kommer på flera märken tar jag gärna emot tips! :)

Jag har svarat tidigare i andra trådar du postat att manken inte är så svår alls som du tror/fått uppfattning att den är ;)

Typ alla modernare sadlar klarar den manken. Den är åt det högre hållet men inte lång. Det är när manken är både hög och lång det kan bli lite mer begränsat , men även detta klarar många av de modernare märkena.

Jag skulle gissa på en rad olika möjliga märken. Det är det som är poängen och råden du får av typ alla i tråden att anlita någon med massor av märken och modeller så får du ju massor med möjligheter istället för att begränsa dig så enormt som du själv är inne på helt i onödan.
Det är som alla redan sagt - inget köpkrav för att du anlitar en kunnig utprovare, om du sen inte vill köpa något ev nytt från dem om du blivit förälskad i en sadel som passar både dig och hästen men hellre vill leta efter den /flera olika på begagnatmarknaden.

Köpa in billiga bara på chansning för att prova och sen försöka sälja osv- som mååånga redan nogsamt förklarat och motiverat i din tråd - det är ett helvete i fråga om tid, krångel osv.

Lyssna på råden du fått av många här . De är oerhört legitima !
(Och sen tycker jag även du ska begrunda vad du redovisat din tränare rätt försiktigt tydligen försökt förmedla till dig ang vikten av en sadel som passar .. denne försöker verkligen säga dig något av väldigt stor vikt .)
 
Tips om sadelutprovare har du ju redan fått, även såna som har mycket olika. Den vägen hade jag gått!

Hade jag varit du hade jag även passat på att prova ’allt du kom över’.
Du kan bli överraskad i något annat märke! Du har ju en alldeles okej budget ju! Jag hade inte slösat dom pengarna på att köpa en sadel som ”nog kanske” passar efter diverse justeringar.
Använd pengarna förnuftigt :p

Jag har tex en dressyrsadel som passar super, provade en likadan hopp. Funkade inte a l l s!!
 
Fast du, hur vet du att den inte redan är omvärmd? Och om den ska lagas, då är den väl inte ridbar för provning.
Om man köper en såpass gammal sadel på vinst o förlust så får man räkna med att den kanske har blivit omvärmd både en och tre gånger. Det KAN innebära att den är mjukare och kanske har svårt att behålla formen vid ny omvärmning. Kanske händer ingenting alls.

Om den ska lagas - har svårt att se vilka skador som skulle medföra att man inte kan testa sadeln uppsuttet en kort stund för att se hur den ligger på hästen för att avgöra om det är värt att investera.
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 541
Senast: cherie
·
Hästvård - Alla exempel jag tar upp i tråden är fiktiva, och endast tanke-exempel - Jag funderar ju då på att skaffa häst inom några år. Jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 521
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 340
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 348
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp