När är en sadel "för billig"?

@Dressyrtjejen_97 Liquisini har också ett stort utbud av beggade sadlar.

Mitt tips till dig:
1.Släpp alla de fördomar eller föreställningar du har ang. vad som passar HH eller ej.
2. Kontakta märkesoberoende begagnathandlare som tillhandahåller utprovning och/eller utlåning.
3. Var öppensinnad och prova det som rekommenderas - Hur sitter du? hur går HH? Trivs han? Hur hamnar din skänkel?
4. Köp den ni trivs i oavsett märke/modell. Så länge den är ett bra skick och inom din budget.

Lycka till :)
 
Om du har en begränsad budget är det ju desto viktigare att hålla i pengarna sas. Om du köper hem, provar och blir stående med 1-2 sadlar som inte passar så är ju det halva eller tom hela din budget även i den extremt låga prisklassen.
Det finns en anledning till att supergamla kieffersadlar är så billiga. De är inte bra och folk vill inte ha dem.
Kostar de 1-3000 kr så är ju det 2-6000 kr som du låser upp i sadlar du troligen inte kommer kunna sälja vidare.
Känns ju väldigt onödigt när du säger att du helst inte vill lägga mer än så på en sadel.

I övrigt finns det många kloka inlägg i tråden. Ta ut/åk till en sadelutprovare så att du får hjälp att hitta rätt direkt istället :)
 
Håller med om att ta ut en sadelutprovare. Fråga kompisar om tips på duktiga samt googla efter omdömen. Välj en med ett utbud av begagnade sadlar, tala om din budget och svara på de frågor utprovaren ställer vid bokning (oftast vilken typ av sadel, lite om din längd och dylikt). Vid utprovningen får du prova fler modeller och kan jämföra, vissa justeringar t ex byte av koppjärn kan göras direkt så du får veta om det funkar. Ofta kan man även låna hem sadeln ett par dagar efter utprovningen för att känna efter ordentligt. Vill du kan du samtidigt be utprovaren kolla på din gamla sadel för att se om den funkar fortfarande, om du vill ha en reserv eller ha den till hoppning eller så.

Väldigt mycket smidigare än att prova runt själv, och framför allt, har man inte tillräckligt med kunskap själv så är det bättre att ta hjälp så man sen kan känna sig trygg med att ha rätt sadel för hästen.
 
Kan hända att jag råkade köpa en dressyrsadel..... :angel:
Dock gav jag extremt lite för den, och jag räknar krasst med att kunna få tillbaka minst x1.5 mot vad jag gav för den utan problem, om den inte skulle passa. Nog om det.

Den skulle vara av märke/modell "Kieffer Excellent" i 17". När jag googlade på nyss nämnda redan innan köpet hittade jag ingen spontant som matchade sadeln på de bilder jag fått. Tänkte att eftersom denna sadeln var såpass gammal, kanske det knappt fanns några bilder tillgängliga på Google.
Tittade på den och föll pladask! Jättetrevligt skick med tanke på åldern, t.om. bättre än utlovat, jättemjukt läder, rundbossor, inga stora knästöd, ganska flatback och utifrån det jag hade måttat på Donaun så stämde bomkanalsmåtten med denna, däremot såg den extremt liten ut för att vara 17", men det var ju bara bra. Så jag slog ju till utan tvekan! Så på vägen hem började jag titta lite mer efter märkningar o.dyl på den då jag var nyfiken på vad det egentligen var för modell + att jag fått en skum magkänsla av att det kanske inte var en Kieffer...
Vände och vred på sadeln, och mycket riktigt var det nog ingen Kieffer! Den enda märkningen som öht fanns var denna metallplatta vid stigläderkrampan på vänster sida. Inga "guldtryck" eller sadelknappar som Kieffer brukar ha. I nederkant på ett ställe var den även svagt präglad med 17.½" och *bortnött(M eller X)*W - fast den i sätet mer ser ut som en 15.5" om något. :eek:
Så är det någon av er sadelexperter som vet vad det är för märke och modell på denna? :)

Vill också bara poängtera att jag jättenöjd med sadeln ändå, även fast det inte är någon Kieffer. Den har mycket mjukare läderkvalité än en gammal Kieffer och ser precis ut som jag vill ha en dressyrsadel; platta knästöd, ganska flatback, tillsynes samma bomkanalsmått som Donaun och rundbossor som nog H.Hs rygg skulle uppskatta. Enda är väl att om den nu faktiskt bara är typ 15.5" som den ser ut att vara, kanske den är för liten t.o.m för mig :nailbiting:

Bild på märket
Står alltså "Excellent - Finest Leather"
29542507_1466385293484798_9015084291296694908_n.jpg
 
Kan hända att jag råkade köpa en dressyrsadel..... :angel:
Dock gav jag extremt lite för den, och jag räknar krasst med att kunna få tillbaka minst x1.5 mot vad jag gav för den utan problem, om den inte skulle passa. Nog om det.

Den skulle vara av märke/modell "Kieffer Excellent" i 17". När jag googlade på nyss nämnda redan innan köpet hittade jag ingen spontant som matchade sadeln på de bilder jag fått. Tänkte att eftersom denna sadeln var såpass gammal, kanske det knappt fanns några bilder tillgängliga på Google.
Tittade på den och föll pladask! Jättetrevligt skick med tanke på åldern, t.om. bättre än utlovat, jättemjukt läder, rundbossor, inga stora knästöd, ganska flatback och utifrån det jag hade måttat på Donaun så stämde bomkanalsmåtten med denna, däremot såg den extremt liten ut för att vara 17", men det var ju bara bra. Så jag slog ju till utan tvekan! Så på vägen hem började jag titta lite mer efter märkningar o.dyl på den då jag var nyfiken på vad det egentligen var för modell + att jag fått en skum magkänsla av att det kanske inte var en Kieffer...
Vände och vred på sadeln, och mycket riktigt var det nog ingen Kieffer! Den enda märkningen som öht fanns var denna metallplatta vid stigläderkrampan på vänster sida. Inga "guldtryck" eller sadelknappar som Kieffer brukar ha. I nederkant på ett ställe var den även svagt präglad med 17.½" och *bortnött(M eller X)*W - fast den i sätet mer ser ut som en 15.5" om något. :eek:
Så är det någon av er sadelexperter som vet vad det är för märke och modell på denna? :)

Vill också bara poängtera att jag jättenöjd med sadeln ändå, även fast det inte är någon Kieffer. Den har mycket mjukare läderkvalité än en gammal Kieffer och ser precis ut som jag vill ha en dressyrsadel; platta knästöd, ganska flatback, tillsynes samma bomkanalsmått som Donaun och rundbossor som nog H.Hs rygg skulle uppskatta. Enda är väl att om den nu faktiskt bara är typ 15.5" som den ser ut att vara, kanske den är för liten t.o.m för mig :nailbiting:

Bild på märket
Står alltså "Excellent - Finest Leather"
29542507_1466385293484798_9015084291296694908_n.jpg
Alltså.. Efter allt tjat om att du prompt ska ha en gammal Kieffer så går du och köper ngt du inte har en aning om vad det är för ngt? Hur kan du veta att du kommer kunna sälja och tom få mer betalt för den när du inte ens vet märket?

Jag fattar inte varför du ens ställer frågor här om du ändå bara går och köper första bästa sadel?

Och hur kan man ”falla pladask” för en sadel man bara tittat på? Det är ju inte hur fint lädret är som avgör om den passar varken häst eller ryttare..
 
Kan hända att jag råkade köpa en dressyrsadel..... :angel:
Dock gav jag extremt lite för den, och jag räknar krasst med att kunna få tillbaka minst x1.5 mot vad jag gav för den utan problem, om den inte skulle passa. Nog om det.

Den skulle vara av märke/modell "Kieffer Excellent" i 17". När jag googlade på nyss nämnda redan innan köpet hittade jag ingen spontant som matchade sadeln på de bilder jag fått. Tänkte att eftersom denna sadeln var såpass gammal, kanske det knappt fanns några bilder tillgängliga på Google.
Tittade på den och föll pladask! Jättetrevligt skick med tanke på åldern, t.om. bättre än utlovat, jättemjukt läder, rundbossor, inga stora knästöd, ganska flatback och utifrån det jag hade måttat på Donaun så stämde bomkanalsmåtten med denna, däremot såg den extremt liten ut för att vara 17", men det var ju bara bra. Så jag slog ju till utan tvekan! Så på vägen hem började jag titta lite mer efter märkningar o.dyl på den då jag var nyfiken på vad det egentligen var för modell + att jag fått en skum magkänsla av att det kanske inte var en Kieffer...
Vände och vred på sadeln, och mycket riktigt var det nog ingen Kieffer! Den enda märkningen som öht fanns var denna metallplatta vid stigläderkrampan på vänster sida. Inga "guldtryck" eller sadelknappar som Kieffer brukar ha. I nederkant på ett ställe var den även svagt präglad med 17.½" och *bortnött(M eller X)*W - fast den i sätet mer ser ut som en 15.5" om något. :eek:
Så är det någon av er sadelexperter som vet vad det är för märke och modell på denna? :)

Vill också bara poängtera att jag jättenöjd med sadeln ändå, även fast det inte är någon Kieffer. Den har mycket mjukare läderkvalité än en gammal Kieffer och ser precis ut som jag vill ha en dressyrsadel; platta knästöd, ganska flatback, tillsynes samma bomkanalsmått som Donaun och rundbossor som nog H.Hs rygg skulle uppskatta. Enda är väl att om den nu faktiskt bara är typ 15.5" som den ser ut att vara, kanske den är för liten t.o.m för mig :nailbiting:

Bild på märket
Står alltså "Excellent - Finest Leather"
29542507_1466385293484798_9015084291296694908_n.jpg
Källquist Excellent - ingen Kieffer indeed.
 
@Dressyrtjejen_97 jag blir helt förundrad hur du resonerar. :confused:

Om det är en Källqvists Excellent så är det ett budgetmärke som gick ur handeln runt år 2004 om jag inte minns fel. Har svårt att se att du skulle få den såld lätt för dubbla summan du gav osv. Och HUR kan du vara förälskad i en sadel du inte öht provat på hästen och heller inte själv ens suttit i ?
 
@Dressyrtjejen_97
Om det är en Källqvists Excellent så är det ett budgetmärke som gick ur handeln runt år 2004 om jag inte minns fel. Har svårt att se att du skulle få den såld lätt för dubbla summan du gav osv. Och HUR kan du vara förälskad i en sadel du inte öht provat på hästen och heller inte själv ens suttit i ?
Ja, i den här tråden står det att de utgick 2004 och verkar som att de då gick på några tusenlappar.
 
Kan hända att jag råkade köpa en dressyrsadel..... :angel:
Dock gav jag extremt lite för den, och jag räknar krasst med att kunna få tillbaka minst x1.5 mot vad jag gav för den utan problem, om den inte skulle passa. Nog om det.

Den skulle vara av märke/modell "Kieffer Excellent" i 17". När jag googlade på nyss nämnda redan innan köpet hittade jag ingen spontant som matchade sadeln på de bilder jag fått. Tänkte att eftersom denna sadeln var såpass gammal, kanske det knappt fanns några bilder tillgängliga på Google.
Tittade på den och föll pladask! Jättetrevligt skick med tanke på åldern, t.om. bättre än utlovat, jättemjukt läder, rundbossor, inga stora knästöd, ganska flatback och utifrån det jag hade måttat på Donaun så stämde bomkanalsmåtten med denna, däremot såg den extremt liten ut för att vara 17", men det var ju bara bra. Så jag slog ju till utan tvekan! Så på vägen hem började jag titta lite mer efter märkningar o.dyl på den då jag var nyfiken på vad det egentligen var för modell + att jag fått en skum magkänsla av att det kanske inte var en Kieffer...
Vände och vred på sadeln, och mycket riktigt var det nog ingen Kieffer! Den enda märkningen som öht fanns var denna metallplatta vid stigläderkrampan på vänster sida. Inga "guldtryck" eller sadelknappar som Kieffer brukar ha. I nederkant på ett ställe var den även svagt präglad med 17.½" och *bortnött(M eller X)*W - fast den i sätet mer ser ut som en 15.5" om något. :eek:
Så är det någon av er sadelexperter som vet vad det är för märke och modell på denna? :)

Vill också bara poängtera att jag jättenöjd med sadeln ändå, även fast det inte är någon Kieffer. Den har mycket mjukare läderkvalité än en gammal Kieffer och ser precis ut som jag vill ha en dressyrsadel; platta knästöd, ganska flatback, tillsynes samma bomkanalsmått som Donaun och rundbossor som nog H.Hs rygg skulle uppskatta. Enda är väl att om den nu faktiskt bara är typ 15.5" som den ser ut att vara, kanske den är för liten t.o.m för mig :nailbiting:

Bild på märket
Står alltså "Excellent - Finest Leather"
29542507_1466385293484798_9015084291296694908_n.jpg
Glöm inte att många äldre sadlar är sned i bommen och att stoppningen är urkass.

Sadelutprovaren jag hade ut såg direkt att en av sadlarna var sned i bommen . Hon sa också, vilket jag tror är helt sant, att många billiga sadlar är sned i bommen från början och att man kan hitta det mesta i stoppningen. Inklusive kapsyler.

För både din och hästens skull, ta ut en sadelutorovare och köp en kvalitetsadel. Ex Tekna har ett nypris på under 8000. Wintec är bra och billiga märken. Köp ingen sadel som inte någon kunnig kollat på. Stor risk att den annars är sned i bommen.

För 10 000 får du en bra begagnad sadel och en ny av ok kvalitet.
 
Litet klargörande bara:
Jag betalade alltså en 3-siffrig summa för sadeln, typ det man hade kunnat förvänta sig att min "kan stoltsera med att bommen fortfarande är hel iaf" Kieffer Donau -94 i fruktansvärt risigt skick hade kostat på *valfri annonssida*. Jag menar, att utifrån den kontexten fick jag väldigt mycket för pengarna. Jag hade i bakhuvudet att jag hade kunnat bli totalblåst eller vad-vet-jag med tanke på priset osv. Sen är ju nästa steg att se om den passar, ska lägga på den själv imorgon och sedan ev. ta det vidare därifrån efter det. Men bara att man kan få såpass mycket sadel, i såpass bra skick dessutom (fast den antagligen har 20 år på nacken!), för den pengen jag gav, menar jag är något av en "vinst" i sig. Det var också det jag syftade på i inlägget ovan och varför jag lätt skulle kunna sälja den för x1.5 av vad jag gav för den.
 
Litet klargörande bara:
Jag betalade alltså en 3-siffrig summa för sadeln, typ det man hade kunnat förvänta sig att min "kan stoltsera med att bommen fortfarande är hel iaf" Kieffer Donau -94 i fruktansvärt risigt skick hade kostat på *valfri annonssida*. Jag menar, att utifrån den kontexten fick jag väldigt mycket för pengarna. Jag hade i bakhuvudet att jag hade kunnat bli totalblåst eller vad-vet-jag med tanke på priset osv. Sen är ju nästa steg att se om den passar, ska lägga på den själv imorgon och sedan ev. ta det vidare därifrån efter det. Men bara att man kan få såpass mycket sadel, i såpass bra skick dessutom (fast den antagligen har 20 år på nacken!), för den pengen jag gav, menar jag är något av en "vinst" i sig. Det var också det jag syftade på i inlägget ovan och varför jag lätt skulle kunna sälja den för x1.5 av vad jag gav för den.
Alltså, jag förstår inte varför du random köper en sadel utan att ha koll på vad som passar hästen och dig själv?
Du har ju dessutom en bra budget för en ny sadel - så med sadelutprovare borde det gå kvickt att hitta en ny sadel som passar er båda. Som är nyare med..
 
Alltså, jag förstår inte varför du random köper en sadel utan att ha koll på vad som passar hästen och dig själv?
Du har ju dessutom en bra budget för en ny sadel - så med sadelutprovare borde det gå kvickt att hitta en ny sadel som passar er båda. Som är nyare med..

Det var just sadelutprovardelen som var det svåra i sammanhanget. Nu har jag dock fått tips på en :up:
 
Litet klargörande bara:
Jag betalade alltså en 3-siffrig summa för sadeln, typ det man hade kunnat förvänta sig att min "kan stoltsera med att bommen fortfarande är hel iaf" Kieffer Donau -94 i fruktansvärt risigt skick hade kostat på *valfri annonssida*. Jag menar, att utifrån den kontexten fick jag väldigt mycket för pengarna. Jag hade i bakhuvudet att jag hade kunnat bli totalblåst eller vad-vet-jag med tanke på priset osv. Sen är ju nästa steg att se om den passar, ska lägga på den själv imorgon och sedan ev. ta det vidare därifrån efter det. Men bara att man kan få såpass mycket sadel, i såpass bra skick dessutom (fast den antagligen har 20 år på nacken!), för den pengen jag gav, menar jag är något av en "vinst" i sig. Det var också det jag syftade på i inlägget ovan och varför jag lätt skulle kunna sälja den för x1.5 av vad jag gav för den.

Du är helt lost ang priser, sadlar och hela konceptet när du betalat tresiffrigt för den sadeln och tror du kan sälja den för det dubbla, samt att du är lyrisk över det du köpt trots att du inte ens provat den på hästen och inte suttit i den heller .

Jag rystar på huvudet och återgiven som flera kommenterat :
Varför postar du trådar alls om hjälp/råd osv ?

Förstår du inte alls hur otroligt mycket relevanta viktiga reflektioner du fått i din tråd ?
Även om du gillat /svarat osv, så ändå gör du något helt käpprätt ändå? Hur tänker du ?

Jag är den sista att anse att ”råd på buke” ska anammas som allsanning” generellt . Men i ditt fall och det enkla scenariot du befinner dig i så faktiskt är det verkligt konstigt att du inte utifrån din egna tråd tar till dig alla svar/råd du fått .
 
Sadelmagasinet är väldigt duktiga, de ha massor av sadlar, sadelutprovare, man kan hyra sadel osv. När min häst skulle ha sadel provade vi massor, det fanns bara en som funkade. Helt galet. Jag hade hoppats att en av Crown-sadlarna passade för den var gudomlig att rida. Men tyvärr inte...Blev en Amerigo Vega +3, brunt kalvskinn från 2011. Inom din budget. Jag har nog riktigt i den 20 ggr på 5 år :meh: (skadad häst)
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 385
Senast: cherie
·
Hästvård - Alla exempel jag tar upp i tråden är fiktiva, och endast tanke-exempel - Jag funderar ju då på att skaffa häst inom några år. Jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 401
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 289
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 276
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp