När är en sadel "för billig"?

Det var just sadelutprovardelen som var det svåra i sammanhanget. Nu har jag dock fått tips på en :up:

Men detta stämmer ju inte det heller ? Du har fått massor med relevanta tips i tråden och bl.a. sadelmagasinet har nämnts otaliga gånger .
Du bor ju i ett område som även påtalats av så många i din tråd har flertalet möjligheter ang utprovning/konsultation .

Det känns så konstigt när du ratar renommerade som kan hjälpa dig prova ut , via tips du får och gillat alla tipsen men sen postar detta att du fått ”ETT” tips som var relevant .
Jag rystar på huvudet enl tidigare reflektion !
 
Jag brukar tänka på sadlar ungefär som skor för människor. För att inte få ont i fötterna krävs att de inte trycker någonstans, glappar eller sitter illa på annat vis. Och nu har du köpt en sadel för några hundralappar, det låter som att köpa ett par skor för en tia och räkna med att de ska passa vid fysisk träning. Skulle du verkligen göra det?
 
Jag brukar tänka på sadlar ungefär som skor för människor. För att inte få ont i fötterna krävs att de inte trycker någonstans, glappar eller sitter illa på annat vis. Och nu har du köpt en sadel för några hundralappar, det låter som att köpa ett par skor för en tia och räkna med att de ska passa vid fysisk träning. Skulle du verkligen göra det?
Gud vilken bra jämförelse! Kanske är dock Ts för ung för att ha erfarenhet av vad dåliga skor gör med en människa i längden?
 
Gud vilken bra jämförelse! Kanske är dock Ts för ung för att ha erfarenhet av vad dåliga skor gör med en människa i längden?
Tack! :)

Men så har jag alltid tänkt. Jag har ju inte häst längre men när jag hade det så hade jag samma sadelproblem som alla andra med raggsockor. Det var helt hopplöst att hitta sadel och det gick ju inte att kompromissa för prisets skull, om den enda som satt bra kostade 30 papp så skulle det ju bli skitjobbigt.

Och till mig själv köper jag aldrig billiga skor, trots att jag inte ens tränar. Det går ju inte att gå i illa passande skor ens vid vanliga promenader.
 
Not to self:
Lita på Buke och köp inte billiga sadlar utan vidare. :banghead:

Sadeln passade öht inte, det var en liten ponny-dressyrsadel typ! Alldeles för kort i anläggningsytan, så smal att jag knappt ens kunde lägga på den och på tok för svängd bom. Dessutom när jag började måtta mot mina ben, så skulle nog sitsen varit alldeles för liten också.
Nej, den åker raka vägen tillbaka till den annonssida jag köpte den ifrån... Hoppas att någon ponnyryttare blir glad, för den är som sagt i jättetrevligt skick, så till rätt ponny och rätt liten ryttare så är den garanterat en toppensadel!
 
Det roliga är att din tråd heter "När är en sadel för billig".. Denna sadel du nu köpt är nog ett klockrent exempel :rofl:
Kan du lägga upp bilder på den? För nyfikenhets skull

Fy f-n alltså, ligger dubbelvikt över skrivbordet av skratt! :rofl: Du gjorde min dag!! :rofl: :rofl: :rofl:

29571121_1467440200045974_5319330895156974487_n.jpg
 
Tack! :)

Men så har jag alltid tänkt. Jag har ju inte häst längre men när jag hade det så hade jag samma sadelproblem som alla andra med raggsockor. Det var helt hopplöst att hitta sadel och det gick ju inte att kompromissa för prisets skull, om den enda som satt bra kostade 30 papp så skulle det ju bli skitjobbigt.

Och till mig själv köper jag aldrig billiga skor, trots att jag inte ens tränar. Det går ju inte att gå i illa passande skor ens vid vanliga promenader.
Ja det är verkligen så. Jag har inga papper på min men svår att hitta sadel till är hon. 130 grader vid, överbyggd och ca 25 cm anläggningsyta :crazy: Ja, du vet ju hur det kan vara med de där hästarna. Jag gav nästan lika mycket för sadeln som jag köpte henne för. Jobbigt, ja! Det var inte alls inom budget och mot allt jag tror på tog jag lån för att köpa den för jag visste att alternativet var att sluta rida och det var inget alternativ för mig.

Jag gick i billiga skor som ung. Det fanns helt enkelt inga pengar. Jag betalar för det fortfarande. Idag kostar mina skor mer än jag anser är vettigt men alternativet att gå i skor som gör mina fötter än mer illa finns ju inte heller.
 
Not to self:
Lita på Buke och köp inte billiga sadlar utan vidare. :banghead:

Sadeln passade öht inte, det var en liten ponny-dressyrsadel typ! Alldeles för kort i anläggningsytan, så smal att jag knappt ens kunde lägga på den och på tok för svängd bom. Dessutom när jag började måtta mot mina ben, så skulle nog sitsen varit alldeles för liten också.
Nej, den åker raka vägen tillbaka till den annonssida jag köpte den ifrån... Hoppas att någon ponnyryttare blir glad, för den är som sagt i jättetrevligt skick, så till rätt ponny och rätt liten ryttare så är den garanterat en toppensadel!
Ibland måste man få göra vissa misstag själv, faktiskt göra precis så som alla säger att man inte ska. Det är en del i att bli gammal och förhoppningsvis något mer klok. Tycker det är bra gjort av dig att du dragit lärdom av den här missen, bara att lägga det bakom sig och gå vidare nu. Lycka till med sadelletandet :heart
 
Såg din sadelannons. Hoppas du får den såld för begärt pris och utan krångel. Att sälja sadel kan vara ett elände oavsett prisklass.

Följ alla goda råd i tråden. Ta hjälp av en med många sadlar. Du verkar så otroligt insnöad på vissa detaljer och jag tror du skulle få det så mycket lättare om du var lite mer öppen för alternativ.
 
Ibland måste man få göra vissa misstag själv, faktiskt göra precis så som alla säger att man inte ska. Det är en del i att bli gammal och förhoppningsvis något mer klok. Tycker det är bra gjort av dig att du dragit lärdom av den här missen, bara att lägga det bakom sig och gå vidare nu. Lycka till med sadelletandet :heart

Tack så mycket! :heart
 
Not to self:
Lita på Buke och köp inte billiga sadlar utan vidare. :banghead:

Sadeln passade öht inte, det var en liten ponny-dressyrsadel typ! Alldeles för kort i anläggningsytan, så smal att jag knappt ens kunde lägga på den och på tok för svängd bom. Dessutom när jag började måtta mot mina ben, så skulle nog sitsen varit alldeles för liten också.
Nej, den åker raka vägen tillbaka till den annonssida jag köpte den ifrån... Hoppas att någon ponnyryttare blir glad, för den är som sagt i jättetrevligt skick, så till rätt ponny och rätt liten ryttare så är den garanterat en toppensadel!
1) om sadeln inte överensstämmer med det som utannonserats - kräv retur! Konsumentköplagen mellan privatpersoner gäller! Särskilt om det är Stora avvikelser! Dvs om sadeln annonserats som en Kieffer 17” i gott skick, men du får en... Källquists Excellent 15,5” med eller utan trasig bom (bara ett exempel, inte din sadel).

2) Folk har extremt ofta ingen jäkla aaaning om vad de säljer! Varken storlek, modell, märke, bomvidd eller kan beskriva skicket på ett adekvat sätt.

3) shit happens när man handlar sadlar. Du får se det som en läropeng och nästa gång kommer du ha bättre koll på läget.
Köpte en gång hem en begagnad svart sadel beskriven som jättevid. Jodå, den var så vid att den kunde bres platt på golvet... bommen var ordentligt av, på flera ställen :rofl:
Hon ville inte ta tillbaka sadeln. Fick en yttre bedömning av sadeln hos en sadelmakare som skrattade hjärtligt när han såg den. Jag Hotade med polisanmälan och hotade också att skicka faktura från sadelmakaren om denne skulle öppna och konstatera bombrottet, så då tog säljaren tillbaka varan.
 
1) om sadeln inte överensstämmer med det som utannonserats - kräv retur! Konsumentköplagen mellan privatpersoner gäller! Särskilt om det är Stora avvikelser! Dvs om sadeln annonserats som en Kieffer 17” i gott skick, men du får en... Källquists Excellent 15,5” med eller utan trasig bom (bara ett exempel, inte din sadel).

2) Folk har extremt ofta ingen jäkla aaaning om vad de säljer! Varken storlek, modell, märke, bomvidd eller kan beskriva skicket på ett adekvat sätt.

3) shit happens när man handlar sadlar. Du får se det som en läropeng och nästa gång kommer du ha bättre koll på läget.
Köpte en gång hem en begagnad svart sadel beskriven som jättevid. Jodå, den var så vid att den kunde bres platt på golvet... bommen var ordentligt av, på flera ställen :rofl:
Hon ville inte ta tillbaka sadeln. Fick en yttre bedömning av sadeln hos en sadelmakare som skrattade hjärtligt när han såg den. Jag Hotade med polisanmälan och hotade också att skicka faktura från sadelmakaren om denne skulle öppna och konstatera bombrottet, så då tog säljaren tillbaka varan.

Jag har tolkat det som att sadeln köptes för tresiffrigt belopp dvs under 1000 kr. Utifrån det tror jag det är total överkurs och kostar mer än det smakar, att åberopa reklamation osv.

Utöver det så har ju köparen ett visst ansvar innan man springer till reklamationsrätt liksom .

Jag tycker det är viktigt när man svarar i trådar som denna att man inte fastnar/råder utifrån vad man själv ”gått på” osv utan svarar utifrån vad som faktiskt gäller och är relevant rent objektivt.
 
Senast ändrad:
1) om sadeln inte överensstämmer med det som utannonserats - kräv retur! Konsumentköplagen mellan privatpersoner gäller! Särskilt om det är Stora avvikelser! Dvs om sadeln annonserats som en Kieffer 17” i gott skick, men du får en... Källquists Excellent 15,5” med eller utan trasig bom (bara ett exempel, inte din sadel).

2) Folk har extremt ofta ingen jäkla aaaning om vad de säljer! Varken storlek, modell, märke, bomvidd eller kan beskriva skicket på ett adekvat sätt.

3) shit happens när man handlar sadlar. Du får se det som en läropeng och nästa gång kommer du ha bättre koll på läget.
Köpte en gång hem en begagnad svart sadel beskriven som jättevid. Jodå, den var så vid att den kunde bres platt på golvet... bommen var ordentligt av, på flera ställen :rofl:
Hon ville inte ta tillbaka sadeln. Fick en yttre bedömning av sadeln hos en sadelmakare som skrattade hjärtligt när han såg den. Jag Hotade med polisanmälan och hotade också att skicka faktura från sadelmakaren om denne skulle öppna och konstatera bombrottet, så då tog säljaren tillbaka varan.

Nej, Konsumentköplagen gäller inte mellan två privatpersoner. Det är Köplagen som gäller.
 
1) om sadeln inte överensstämmer med det som utannonserats - kräv retur! Konsumentköplagen mellan privatpersoner gäller! Särskilt om det är Stora avvikelser! Dvs om sadeln annonserats som en Kieffer 17” i gott skick, men du får en... Källquists Excellent 15,5” med eller utan trasig bom (bara ett exempel, inte din sadel).

2) Folk har extremt ofta ingen jäkla aaaning om vad de säljer! Varken storlek, modell, märke, bomvidd eller kan beskriva skicket på ett adekvat sätt.

3) shit happens när man handlar sadlar. Du får se det som en läropeng och nästa gång kommer du ha bättre koll på läget.
Köpte en gång hem en begagnad svart sadel beskriven som jättevid. Jodå, den var så vid att den kunde bres platt på golvet... bommen var ordentligt av, på flera ställen :rofl:
Hon ville inte ta tillbaka sadeln. Fick en yttre bedömning av sadeln hos en sadelmakare som skrattade hjärtligt när han såg den. Jag Hotade med polisanmälan och hotade också att skicka faktura från sadelmakaren om denne skulle öppna och konstatera bombrottet, så då tog säljaren tillbaka varan.

Det är inte konsumentköplagen som gäller mellan privatpersoner, utan köplagen. Den är betydligt mer dispositiv och ger ett betydligt svagare skydd. Mvh, läste juridik på gymnasiet och skrev ett arbete om just konsumenträtt ;) (Vilket förövrigt kanske är helt rätt ämne för en shopping-galning som mig...:angel:)

Nej, men jag är inte arg, besviken eller någonting! Jag visste att det var en stor chansning, och ser det som lärpengar.
 
Jag har tolkat det som att sadeln köptes för tresiffrigt belopp dvs under 1000 kr. Utifrån det tror jag det är total överkurs och kostar mer än det smakar, att åberopa reklamation osv.

Utöver det så har ju köparen ett visst ansvar innan man springer till reklamationsrätt liksom .

Jag tycker det är viktigt när man svarar i trådar som denna att man inte fastnar/råder utifrån vad man själv ”gått på” osv utan svarar utifrån vad som faktiskt gäller och är relevant rent objektivt.
Hur menar du?
Beror helt på hur TS har köpt sadeln - undersökningsskyldighet - och vad som stod i annonsen. Se min punkt 2) folk vet inte vad de säljer.
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 385
Senast: cherie
·
Hästvård - Alla exempel jag tar upp i tråden är fiktiva, och endast tanke-exempel - Jag funderar ju då på att skaffa häst inom några år. Jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 401
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 289
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 274
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp