När rasvalet blir fel men man älskar hundjäkeln

Hur skiljer det i vad man tränar? Och hur ska hunden jobba? :) Förlåt om jag är pissjobbig nu men jag försöker lära mig :p
Den typen av drag jag tänker vore lämpligt för din hund är exempelvis;
Hunden utnyttjar framför allt jaktlust och passion för att springa som en idiot. Därför används ofta stående fågelhundar, för att dom är avlade för att vilja springa som idioter, det är anpassat till deras jaktsätt.

Den här typen av dragträning
Kan jag inte mycket om, men jag vet att många använder det som en del aV hundarnas fysträning. Antagligen blir hundarna trötta av det här också, men jag tror ärligt talat inte att det är lika givande för en jakthund som för en muskelras.

Båda två dragformer i kombination, absolut en god idé. Men min poäng är att din hund behöver SPRINGA. Vore den en jakthund hade den sprungit 4-5-6 MIL varje gång den släpptes lös. Den hade jobbat i timtal med att reda ut löpor och spåra, samma med BC. Dom är gjorda för, och bör ha en passion för, att SPRINGA. Dom ska kunna hämta får flera kilometer bort, och sedan driva dom lika länge till. Malinois är också en explosiv och aktiv hund utvecklad för kroppsarbete. Att du promenerar någon mil om dagen är givetvis bra. Och bus med hundar kan ge visst mått tillfredställelse för hunden. Men hon behöver en arbetsuppgift där hon kan utnyttja stt genetiska arv.

Mitt råd är att gå en kurs i barmarksdrag eller för skidor/skridskor/kälke. Låt någon erfaren testa hunden och var den går för. Jag är fullständigt övertygad om att hunden skulle lära sig att springa rakt fram och inte ner i dikena förhållandevis fort.
 
Alltså mitt största problem med att hon ska dra mig är att jag är sjukt obekväm på alla dessa fordon haha. Jag ramlar och slår mig tillräckligt när det är JAG som styr dem, jag är typ definitionen av klumpig :laugh: Och det känns inte bättre när jag vet att hon kan sticka när som helst bara hon ser en fågel eller ekorre... Men kurs, det var ju ett bra tips! Ska absolut hålla utkik.

En kombination känns som det bästa. Hon älskar att springa, när hon busar med andra hundar så försöker hon hela tiden få dem att jaga henne genom att springa framför och "locka" dem :p När hon väl lyckas få någon att jaga henne så ser man verkligen hur det lyser i ögonen på henne, hon blir så lycklig! Men mammas sällskapshundar orkar inte lika länge som hon gör tyvärr. Förmodligen också därför hon tycker det är som absolut roligast att busa med mig genom att jaga/bli jagad istället för leksaker.

Samtidigt behöver hon fysträna också. Enligt fysioterapeuten har hon en lång rygg och behöver bygga upp de musklerna. Fast det kanske räcker med klövjeväska och balansbollträning. Men då ska man ju lära sig två saker... Kurs var det ja :D

Nu när jag tänker efter så hölls det en lydnadskurs med inriktning drag på brukshundklubben för inte så länge sen... Det hade ju varit perfekt... Skit också.
 
Hunden utnyttjar framför allt jaktlust och passion för att springa som en idiot. Därför används ofta stående fågelhundar, för att dom är avlade för att vilja springa som idioter, det är anpassat till deras jaktsätt.
Fina Mexx, som tog SM guld för tredje året i rad i år :)
 
Hur har du tränat det? :)

Nja, jag tycker inte det känns bra att hon ska dra mig, i alla fall inte till att börja med. Dra kätting eller liknande börjar vi med så kanske vi provar att hon drar mig sen, när lydnaden förhoppningsvis är lite bättre! Tänkte även införskaffa mig en klövjeväska, blev rekommenderad det (samt dragträning) när vi var hon en fysioterapeut nyligen för att bygga upp hennes ryggmuskler. Jag hoppas att om hon får styrketräna regelbundet utöver våra långpromenader så kommer det underlätta lite annan träning, t.ex. hundmöten :)

Jag lärde bara in att han skulle springa framför, resten löser sig om du har en hund som gillar att springa. Började lära in höger och vänster på promenader (han slutar svänga av om jag ropar "nej" där vägar delar sig). Nu drar jag inte längre för att jag inte har möjlighet men planerar att köpa egen kickbike.

Min dobbis drar mig utan problem, trots att jag väger 75kg.
 
Jag anade att du skulle känna till den, rumpan skvallrade om rasen :D Häftig hund! Även om jag personligen får exsem av panik-starter... :angel:
Haha! Det är ju så de startar på tävling så, fast man slipper hålla hunden själv.

Jag har inte träffat Mexx själv dock, men jag vet att en hel del dobermanns är bra i draget (men även de har ju en massa jakt i sig)
 
När man börjar med dw så drar hunden max 10% av sin vikt. Man går en lite runda (ca 10 min) med hunden kopplad. Sen ökar man tiden efterhand upp till ca 30 min, därefter ökar man dragvikten så att det blir lagom för hunden att dra. När man har gjort detta ett tag kan man börja intervalldra, 25% av rundan lagom vikt, 25% tyngre (hur mycket tyngre beror på hundens storlek, man får prova sig fram, hunden ska behöva ta i lite), 25% lagom och sist 25% tyngre. Så är det viktigt att man värmer upp innan man börjar dra, och även varvar ner efter man slutat dra, man går helt enkelt en liten extra runda utan vikter. Allra sist kan man massera musklerna, men då måste någon visa så man gör det på rätt sätt, och även stretcha. Dw = dragweight och då går man en sträcka och låter hunden dra kedja. Detta måste man träna många gånger innan man kopplar hunden framför vagnen = wp = weightpull. Vagnen väger tom cirka 80-150 kg, beroende på storlek, resten av tyngden upp till runt cirka 3 ton för de största/starkaste lägges på i form av cementblock eller andra tyngder.

Det ingår en del lydnad i träningen, hunden ska helst inte streta o dra ifrån dig när ni går dw-runda, den ska ha lite koll på dig. Så brukar man ha start+stopp-träning. Man drar bara några meter och så stannar man, då ska hunden sätta sig ner och sitta kvar till man ger kommando för att gå igen. Sen är det aldrig fel att lära hunden ligga ner med selen på, det kan hända något man måste hjälpa till med och då är det bra om hunden ligger kvar. För kontaktens skull brukar vi sätta ut ett antal koner som vi går slalom runt en och en och då ska hunden hålla koll på oss hela tiden (10-12 koner med någon meter emellan)

Ett par saker att tänka på: Hunden får inte gå på fast underlag (asfalt, betong, inomhusgolv t ex) när den drar. Rätt underlag är grus, sand eller gräs = rörligt material. Träna aldrig dw eller wp 2 dar i rad. När man tränar dw är hunden alltid kopplad, när man tävlar wp tar man av kopplet (hunden ska då flytta vagnen 5 meter framåt).

Det är viktigt att man har koll på hundens hälsa innan man börjar dra. Har hunden något fel på knä eller andra leder eller ryggproblem ska den bara dra lättare vikter vid dw och inte tävla i wp. Man kan även träna på andra sätt, men det är absolut inget för nybörjare, så därför beskriver jag det inte här.
 
Glömde säga att WP-sele kan vara dyr eller billig. Jag vet att det finns de som tar 1400,-, men det finns betydligt billigare. Bl a finns det nån i Danmark som har lägre pris. Eller så kan man sy själv. Att tänka på då är att den sitter bra i hundens front, att den är tillräckligt lång så att bakbenen inte kan komma åt pinnen allra längst bak även om hunden tar ut stegen. Och så är det viktigt att man har koll på vilken vikt spännbandet klarar. Jag har själv sytt en sele, min hund väger 6 kg så han kommer förmodligen dra absolut max 250-300 kg, en stor hund kan komma att dra upp till ca 3 ton och då får man ta extra tjocka spännband i ett antal lager. Så klär man med antingen fleece eller pilefoder mot kroppen på hunden, dels blir det mjukt o dels breddar det lite.
 
Jag hade helt glömt bort den här tråden men jag tänkte uppdatera, om någon är intresserad av att läsa! Hon är idag 3 år och har faktiskt blivit en riktigt trevlig hund! Jaktlusten dämpades rejält när hon blivit lite äldre, jag funderade länge och mycket på att låna ut henne till en jägare men hittade ingen utöver den redan nämnda så det blev inte så. Vi tränade istället lydnad och omvänt lockande och idag kan jag ha henne lös i skog och mark, inkallningen fungerar bra, hon sticker inte och blir inte så "blockerad" och stressad längre.

Lyckligtvis hittade vi en gemensam sysselsättning som vi båda älskar, nämligen sök. Vi gick en sökkurs för en väldigt rutinerad och duktig instruktör och det var som att hon var gjord för det. Kursen gick superbra och vi lärde oss väldigt mycket så vi fick komma in i instruktörens sökgrupp och tränar nu ca två gånger i veckan och vovven går från klarhet till klarhet. Även där kan hon vara lös, gör det hon ska och lyssnar på inkallning. Detta trots att vi tränar på ställen med rätt mycket vilt.

Men shit vad jag har lärt mig. Och vad glad jag är att jag inte gav upp! Nu vet jag vad jag vill ha i en hund och nästa kommer vara betydligt mer genomtänkt och planerad (och ingen blandras!).
 
Åh vad kul att läsa!
Även om jag inte har allt för mycket till övers för allt Cesar säger men han har ett uttryck som jag tycker om "Man får inte alltid hunden man vill ha, men man får hunden man behöver". Tänker att det på nåt sätt var menat att denna hunden skulle komma in i ditt liv för att lära dig det du lärt dig nu, ber om ursäkt om det låter flummigt. ;)
 
Roligt att läsa att det gått så bra.
Jerseykos inlägg om att laika/vallhund alltid blir dåligt ger jag inte mycket för.
Dessutom är verkligen inte alla vallhundar nervösa (motsatsen till nervfast för den som inte vet).
Inte heller alla laikor är skarpa.
I ALL avel beror det på vilka individer som väljs och hur familjebilden ser ut.
Att det riskerar att bli en ojämn kull är en sak- men elaka hundar... Nja...
 
Roligt att läsa att det gått så bra.
Jerseykos inlägg om att laika/vallhund alltid blir dåligt ger jag inte mycket för.
Dessutom är verkligen inte alla vallhundar nervösa (motsatsen till nervfast för den som inte vet).
Inte heller alla laikor är skarpa.
I ALL avel beror det på vilka individer som väljs och hur familjebilden ser ut.
Att det riskerar att bli en ojämn kull är en sak- men elaka hundar... Nja...

Hon har ju helt klart en del brister men någon elak hund är hon inte. Vi har pratat en del om det i sökgänget och alla är överens om att man ser lajkan i henne och man ser border collien men någon malle skiner inte igenom. Typ noll skärpa. Av alla hundar som jag tränar sök med så är hon den lugnaste och snällaste med figuranterna och jag tror hon charmat typ alla :love:
 
Vad roligt att det går bra för er,
det är onekligen de svåra hundarna man lär sig av och visst är det kul när det släpper :up:!
Lycka till i fortsättningen :) !
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 737
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 505
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 617
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 546
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp