När rasvalet blir fel men man älskar hundjäkeln

"Livet är för kort för dåliga hundar och dåliga förhållanden" får jag höra titt som tätt. Jag skulle vilja poängtera att det ska inte vara någon skam i att sälja em hund man inte stämmer med. Många kämpar år ut och år in med hundar som egentligen hade haft det bättre någon annanstans (Vilket även inkluderar himlen), av kärlek i många fall men även en övertro på sig själv "Ingen förstår hunden som jag". Det är naivt att tro att alla hundar går att forma till det man vill, och det finns ALLTID någon som skulle kunna ta hand om hunden precis lika bra, eller bättre, än mig. Spontan reflektion, och inte enbart riktat till TS. Man är inte en större djurvän för att man kämpar till sista bloddroppen.

Alltså jag förstår tänket, och jag är villig att testa om hon funkar som jakthund och om en jägare vill ha henne och det känns som ett bra hem så kommer hon få stanna där mest troligt. Just för att vi egentligen vill göra helt olika saker. Men om hon inte fungerar som jakthund, vem ska vilja ha henne då liksom?
 
Alltså jag förstår tänket, och jag är villig att testa om hon funkar som jakthund och om en jägare vill ha henne och det känns som ett bra hem så kommer hon få stanna där mest troligt. Just för att vi egentligen vill göra helt olika saker. Men om hon inte fungerar som jakthund, vem ska vilja ha henne då liksom?

Det vet man inte för än man provat!
En annan tanke, har du dragtränat med hunden någon gång? Alltså låtit hunden dra dig på cykel, kickbike, skidor, skridskor eller kanske spark? Jag tänker att hunden absolut behöver psykiska utmaningar i livet, men dom raser hunden har i sig har även ett stort behov av att utmanas fysiskt. Alla raser är anpassade för att springa/röra sig mycket och BC och malle är starka sprinters.
I dragträning får hunden utlopp för jaktinstinkter och bakom en väl fungerande draghund ligger mycket träning på lydnad.
 
Det vet man inte för än man provat!
En annan tanke, har du dragtränat med hunden någon gång? Alltså låtit hunden dra dig på cykel, kickbike, skidor, skridskor eller kanske spark? Jag tänker att hunden absolut behöver psykiska utmaningar i livet, men dom raser hunden har i sig har även ett stort behov av att utmanas fysiskt. Alla raser är anpassade för att springa/röra sig mycket och BC och malle är starka sprinters.
I dragträning får hunden utlopp för jaktinstinkter och bakom en väl fungerande draghund ligger mycket träning på lydnad.

Vi har aldrig dragtränat men tanken är att vi ska börja när jag har råd att köpa utrustningen :) Däremot tänker jag att hon kanske inte ska dra mig på cykel eller liknande utan kanske däck? Jag kan inte mycket om drag så jag försöker forska för tillfället.. Om någon som kan mer om drag vill berätta lite om vad man ska tänka på, hur man börjar dra med en hund som är helt grön så tar jag tacksamt emot tips och råd! Eller kanske tipsa om en bra bok om dragträning som man kan låna på biblioteket?
 
Jag är mest rädd för att hon ska dra iväg när hon ser något hon vill jaga... Vi brukade cykla förut men slutade när hon en dag ville jaga en fågel och drog omkull mig. Som tur var så gjorde hon inte illa sig men hon är lite rädd för cykeln sedan dess. Jag tror helt enkelt inte att jag har lydnaden på henne som krävs för det.
 
Om du springer eller är duktig på att åka skidor kanske det är ett alternativ istället för cykel vid dragträning. Tycker iaf själv att det är betydligt lättare att kontrollera hunden när man åker skidor än när man cyklar. Dessutom kan man alltid köra på isen, dvs inte mycket att jaga :)
Löpning går såklart saktare för hunden men bättre än inget :)
 
Jag är mest rädd för att hon ska dra iväg när hon ser något hon vill jaga... Vi brukade cykla förut men slutade när hon en dag ville jaga en fågel och drog omkull mig. Som tur var så gjorde hon inte illa sig men hon är lite rädd för cykeln sedan dess. Jag tror helt enkelt inte att jag har lydnaden på henne som krävs för det.

Det var precis min poäng! För att dragträna behöver hunden vara lydig. Med andra ord, du får en ANLEDNING att träna lydnad med hunden. Och jag är övertygad om att det blir en god cirkel. Hunden gör av med överskottsenergi - hunden blir lättare att träna - hunden blir lydigare - det blir lättare att träna drag - hunden förblir välaktiverad.
 
Om du springer eller är duktig på att åka skidor kanske det är ett alternativ istället för cykel vid dragträning. Tycker iaf själv att det är betydligt lättare att kontrollera hunden när man åker skidor än när man cyklar. Dessutom kan man alltid köra på isen, dvs inte mycket att jaga :)
Löpning går såklart saktare för hunden men bättre än inget :)

Tyvärr är jag fruktansvärt dålig på att åka skidor.. Hur gör man vid löpning, ska hon dra mig då? Hur går det till..?

Det var precis min poäng! För att dragträna behöver hunden vara lydig. Med andra ord, du får en ANLEDNING att träna lydnad med hunden. Och jag är övertygad om att det blir en god cirkel. Hunden gör av med överskottsenergi - hunden blir lättare att träna - hunden blir lydigare - det blir lättare att träna drag - hunden förblir välaktiverad.

Haha, jag tycker det känns som ett halvfarligt sätt att träna lydnad... Vardagslydnad började vi träna på allvar för ca två månader sedan när vi flyttade och jag tycker att det blir bättre. Jag insåg att vi hade väldigt dålig kontakt så det är det vi främst tränat och i samband med det så har inkallningen och koppelgåendet blivit väldigt bra (dvs om det inte finns vilt runt omkring). Fast hon drar mycket, skäller och kastar sig i kopplet när vi möter hundar så det är nästa steg då. Jag har precis börjat använda klicker och tänkte skvallerträna hundar och katter :)
 
Nu ska jag vara tråkig men tror inte din hund skulle fungera som jakthund som löshund på älg iallafall, du skriver att hon inte är borta mer än 5 till 10 min vilket är mycket kort tid under jakt om det inte handlar om en hund under året.

Mja, sökturer på runt 10 minuter är inget onormalt om de är tomma, så det där är inte riktigt sant och har dessutom noll med vad hunden gör om den hittar älg/spår efter älg och hur den beter sig då och det är det som är avgörande för om den kan bli en fungerande löshund eller inte. Söderöver föredras dessutom lite mer trångsökta hundar då de har avsevärt mindre såtar än här i norr.
 
Mja, sökturer på runt 10 minuter är inget onormalt om de är tomma, så det där är inte riktigt sant och har dessutom noll med vad hunden gör om den hittar älg/spår efter älg och hur den beter sig då och det är det som är avgörande för om den kan bli en fungerande löshund eller inte. Söderöver föredras dessutom lite mer trångsökta hundar då de har avsevärt mindre såtar än här i norr.
Jag håller till söder om Göteborg med en älg per lag och 10 min är kort även här, medans en hund som är ointresserad av älgar som inte står för hunden är att föredra och även en hund som efter 20-30 min efter ståndskall söker upp föraren för att kolla av om hunden ska fortsätta med den älgen eller inte.
 
Jag tycker att jag har mer kontroll med kickbike än vad jag har med cykel. Min är ju med jaktidiot, men har snarare använt vilt som motivation till att springa fortare än att dra efter viltet.
 
Jag tycker att jag har mer kontroll med kickbike än vad jag har med cykel. Min är ju med jaktidiot, men har snarare använt vilt som motivation till att springa fortare än att dra efter viltet.

Hur har du tränat det? :)

Nja, jag tycker inte det känns bra att hon ska dra mig, i alla fall inte till att börja med. Dra kätting eller liknande börjar vi med så kanske vi provar att hon drar mig sen, när lydnaden förhoppningsvis är lite bättre! Tänkte även införskaffa mig en klövjeväska, blev rekommenderad det (samt dragträning) när vi var hon en fysioterapeut nyligen för att bygga upp hennes ryggmuskler. Jag hoppas att om hon får styrketräna regelbundet utöver våra långpromenader så kommer det underlätta lite annan träning, t.ex. hundmöten :)
 
WP-träning kräver dock också en del lydnad och följsamhet, det funkar inte att hunden sprätter till med selen på för att hon ser ett rådjur skutta förbi eller liknande, det kan bli trassel med selen och skaderisk. Och för att träningen ska funka bra så vill man ju att hunden fokuserar på jobbet, rör sig på ett visst sätt, och inte bara är på promenad med vikter efter sig. :)

(Dessutom är wp-sele en större investering än en vanlig dragsele, jag hade nog börjat i änden att få hunden att samarbeta innan jag gick all in i en ny aktivitet så.)
 
WP-träning kräver dock också en del lydnad och följsamhet, det funkar inte att hunden sprätter till med selen på för att hon ser ett rådjur skutta förbi eller liknande, det kan bli trassel med selen och skaderisk. Och för att träningen ska funka bra så vill man ju att hunden fokuserar på jobbet, rör sig på ett visst sätt, och inte bara är på promenad med vikter efter sig. :)

(Dessutom är wp-sele en större investering än en vanlig dragsele, jag hade nog börjat i änden att få hunden att samarbeta innan jag gick all in i en ny aktivitet så.)

Självklart förstår jag att det inte bara är ta på en sele och börja dra! Jag har inte tillräckligt med kunskap för att börja med det nu heller men som du säger så är en WP-sele dyr och det kommer förmodligen ta mig 3-4 månader att spara ihop till en. Detta är inte en aktivitet som jag kommer börja med imorgon liksom :) Promenadslingan som finns där vi bor är det inga problem med vilt, där funkar det bra. Det är när vi är i tät skog som vi får problem, men då får vi hålla oss därifrån.

Sen räknas väl inte att dra lätta vikter som WP? Eller? Om du har kunskap inom ämnet så får du jättegärna berätta mer, jag suger åt mig all information jag hittar! Men jag ska försöka hitta någon som kan lära mig, jag kommer inte träna något där jag känner att det finns skaderisk pga min kunskapsbrist :) Samarbetsträningen pågår och det är samma där, om jag känner att vi inte är redo så så är vi inte redo.


Hur mycket aktiverar du hunden i dagsläget?

Vi går ca 5-15 km per dag, oftast ca 10 km. Men nästan varje dag går jag med min mamma och hennes hundar och när de får vara lösa så busar de som tokar så hon går/springer längre än vad jag gör. På promenader då vi inte går med dem så försöker jag göra promenaderna roligare genom att köra skogsagility/parkour eller t.ex. söka godis på en gräsplätt. Och så busar vi genom att jaga varandra :D

Vi gör någon sorts huvudträning varje dag, även om det kanske inte är jättemycket. Targetträning, trickträning eller mer avancerad/planerad lydnadsträning utöver det vi gör varje promenad (detta ska vi dock öka känner jag, det behövs verkligen). Agilityträningen minskar på vintern men det tränar vi 1-2 gånger per vecka (2-3 på sommaren).
 
Självklart förstår jag att det inte bara är ta på en sele och börja dra! Jag har inte tillräckligt med kunskap för att börja med det nu heller men som du säger så är en WP-sele dyr och det kommer förmodligen ta mig 3-4 månader att spara ihop till en. Detta är inte en aktivitet som jag kommer börja med imorgon liksom :) Promenadslingan som finns där vi bor är det inga problem med vilt, där funkar det bra. Det är när vi är i tät skog som vi får problem, men då får vi hålla oss därifrån.

Sen räknas väl inte att dra lätta vikter som WP? Eller? Om du har kunskap inom ämnet så får du jättegärna berätta mer, jag suger åt mig all information jag hittar! Men jag ska försöka hitta någon som kan lära mig, jag kommer inte träna något där jag känner att det finns skaderisk pga min kunskapsbrist :) Samarbetsträningen pågår och det är samma där, om jag känner att vi inte är redo så så är vi inte redo.

Jag är absolut inte någon expert på ämnet (vet att @dpmatte sysslat en del med det, hon kanske dyker upp och väger in :)), men jag drar en del med Monster. Man kan väl säga att dragweight är en typ av weightpull om man vill vara noga, men någon egentlig skillnad i fråga om teknik och utrustning handlar det ju inte om egentligen. Man tränar dw för att få bra resultat i wp, ingen tränar så vitt jag vet wp i någon stor utsträckning utan dw är grunden - sen ska det till lite vagnsspecifik teknik, och visst måste man träna på korta, tunga vikter emellanåt också, men grunden är som sagt dw.

Grejen med dw/wp är just att vikterna släpar i marken (eller OK, rullar på en vagn, men vinkeln blir i det närmaste detsamma), vilket ställer specifika krav på hur hunden jobbar och hur utrustningen är utformad. Hur långt eller tungt man drar (wp vs dw) gör inte någon egentlig skillnad på så vis, utan hur hunden ska jobba och hur selen ska funka är detsamma. Det skiljer däremot väldigt mycket vad man tränar - i fråga om både mental utmaning och fysisk - gentemot den sorts dragarbete @squarepants pratar om.
 
Jag är absolut inte någon expert på ämnet (vet att @dpmatte sysslat en del med det, hon kanske dyker upp och väger in :)), men jag drar en del med Monster. Man kan väl säga att dragweight är en typ av weightpull om man vill vara noga, men någon egentlig skillnad i fråga om teknik och utrustning handlar det ju inte om egentligen. Man tränar dw för att få bra resultat i wp, ingen tränar så vitt jag vet wp i någon stor utsträckning utan dw är grunden - sen ska det till lite vagnsspecifik teknik, och visst måste man träna på korta, tunga vikter emellanåt också, men grunden är som sagt dw.

Grejen med dw/wp är just att vikterna släpar i marken (eller OK, rullar på en vagn, men vinkeln blir i det närmaste detsamma), vilket ställer specifika krav på hur hunden jobbar och hur utrustningen är utformad. Hur långt eller tungt man drar (wp vs dw) gör inte någon egentlig skillnad på så vis, utan hur hunden ska jobba och hur selen ska funka är detsamma. Det skiljer däremot väldigt mycket vad man tränar - i fråga om både mental utmaning och fysisk - gentemot den sorts dragarbete @squarepants pratar om.

Hur skiljer det i vad man tränar? Och hur ska hunden jobba? :) Förlåt om jag är pissjobbig nu men jag försöker lära mig :p
 
Hur skiljer det i vad man tränar? Och hur ska hunden jobba? :) Förlåt om jag är pissjobbig nu men jag försöker lära mig :p

Det handlar om vilka drifter du väcker/styr/utnyttjar i de olika aktiviteterna, som @squarepants redan nämnt så använder du bland annat jaktdriften i den sortens drag (och får därmed ett slags genväg till att komma åt den driften och styra den), medan wp handlar mer om... kamplust skulle jag säga. Det är jättesvårt för mig att sätta ord på de här sakerna, jag är som sagt ingen expert själv, men man ser/känner en stor skillnad i vilka delar av hunden som jobbar hur i de olika aktiviteterna. :p

I dw-träning så handlar det om kontroll väldigt mycket (självkontroll, impulskontroll, kroppskontroll), och hunden jobbar för att han triggas av motståndet. En draghund jobbar mycket mer med farten just (inte så mycket kontroll som att explosiviteten kanaliseras), att få springa (och tillsammans!), är det viktiga. I båda fallen kontrollerar du (helst ;)) hunden i aktiviteten, men vilka delar av honom du "pratar" med beror på vilken typ av drag ni håller på med.

Bara svammel? :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 737
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 505
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 617
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 546
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp