Nedklippta pälsraser

Sv: Nedklippta pälsraser

Tack, visst är han? :) Han trivs i det också, han fick en helt annan värdighet, utseendemässigt när pälsen försvann.

Mitt tangentbord slutade fungera när jag postade det där inlägget, men jag hade tänkt skriva att jag (precis som de flesta andra i den här tråden) tycker att det är helt ok att klippa ner en hund vars päls inte fyller något syfte (t ex utställning, skydd mot väta etc). Bättre det än att ha en enda stor tova till hund. Och att man ska skaffa en annan hund om man inte vill ha långhårigt är väl dumt sagt; som någon annan sa kan det vara egenskaper man är ute efter. I den här hundens fall har han slutats ställa ut (det är mina föräldrars hundar) och kan gott slippa de där 6-7 timmarna i veckan på borstbordet, föräldrarna också för den delen, eftersom de har en till fullpälsad utställningssheepdog.

Jag har haft pudel tidigare och henne klippte vi ner när vi inte ställde ut henne. Mycket smidigare, och inte bryr hunden sig om den har bollar eller inte!
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Hellre en korthårig "pälshund" än en misskött päls enligt min mening. Dock så förstår jag inte riktigt vitsen med att skaffa en långhårig hund om man redan från första början tänkt klippa ner den, speciellt inte om det finns en korthårig variant av rasen t.ex chihuahua, collie, chinese crested osv. Men det är ju jag det...
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Hellre en korthårig "pälshund" än en misskött päls enligt min mening. Dock så förstår jag inte riktigt vitsen med att skaffa en långhårig hund om man redan från första början tänkt klippa ner den, speciellt inte om det finns en korthårig variant av rasen t.ex chihuahua, collie, chinese crested osv. Men det är ju jag det...

Det är ofta som så att de mer arbetande hundarna har mindre päls, t ex jaktvarianten av golden, flatcoated retriever, irländsk och engelsk setter, cocker spaniel versus dito utställningsvariant. Men det är för den sakens skull inte en motsvarande hund i behov och temprament. Inte heller hos Collie.

Jag kommer alltid stå för att man ska skaffa den hund man vill ha och trivs med, har hunden lång päls får man klippa den. Punkt.
Jag tycker absolut inte att man ska kolla efter en annan ras om man hittat SIN ras men inte vill ha pälsvården.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Det var en av de få pälsraser jag tycker var fin nerklippt. Annars brukar jag inte tycka det ser fint ut att klippa ner dem helt men din var finare nerklippt=)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 855
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 739
Senast: Tiger tok
·
Kultur Nu behöver jag input från Buke-oraklet! Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 598
Senast: Keb71
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 761
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp