Nedklippta pälsraser

Sv: Nedklippta pälsraser

Jag har en löwchen och valde rasen för dess fina egenskaper som passade våra behov väldigt bra.
Helt rätt sätt att köpa hund på. Vad spelar det då för roll om hunden är klippt eller ej. Man köper väl inte en hund för att använda som frisyrdocka.

Skulle iof vara kul med en hund man kan göra bägge delarna med!

Nu kanske jag snöar in på annat, men jag tycker att man i viss mån måste vara intresserad av päls inom vissa raser. Det är helt enkelt schysstare mot hunden. Nu kvittar det nog för hunden om den har mycket päls eller ej om pälsen inte utgör något direkt behov. En pudel har inte behov av lejonklippning tex så där är det väl helt enkelt en smaksak att klippa eller ej.
Samma med tex bearded collie, där jag helt klart föredrar en nerklippt variant.

Vet dock många som klipper trimraser , vissa måste (jag var tex tvungen att klippa både Harley och Douglas vilket var väldigt synd) men andra gör det helt enkelt för att dom inte orkar med pälsen. En westie som klipps får ganska direkt urkass kvalitet på pälsen och måste tex täckas vid regn och rusk. En westie med bra, trimmad päls har ett oslagbart skydd mot vädrets makter och framförallt regn/väta. (Som ett exempel). Där tycker jag att man ska tänka till både en och två gånger om det inte är värt att besöka trim 4 ggr/år eller skaffa en ras med liknande egenskaper. Ibland går liksom hundens egenslaper och pälsen hand i hand.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Jag har två nerklippta shih tzus. Första sommaren jag hade dom så hade dom lång päls för att jag ställde ut dom då. Men jag kände mig nästan taskig som behöll deras päls så länge, för dom blir väldigt varma i sin långa päls plus att det fastar massa grenar och skit. Inte roligt varken för mig eller hunden. På vintern så fastar massa isbollar i den långa pälsen som är väldigt svåra att få bort.

Jag tycker det är schysstast mot hunden i sånna här raser att klippa ner dom, då jag ser hur mycket bättre en nerklippt shih tzu mår.

Tycker det är konstigt att en del tycker man inte ska klippa ner långhåriga raser "bara för att". Dom brukar liksom inte ha så många fler argument. Varför inte klippa ner hunden om den mår så mycket bättre? Dom har väl inte sett skillnaden i en nerklippt hund och en fullpälsad hund.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Jag tror att det är mer accepterat att klippa ned t ex pudel, lhasa apso, shih tzu en det är med säg newfoundlandshund, lapphund. Eller har jag fel?

Hur är det med bedlingtonterriern då som ska ha sin speciella klippning som är väldigt "rasbundet". Om den totalrakas rakt av, hur reagerar andra på det?
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Helt rätt sätt att köpa hund på. Vad spelar det då för roll om hunden är klippt eller ej. Man köper väl inte en hund för att använda som frisyrdocka.

Nej just det. Hade det funnits en korthårig ras som passade i övrigt hade jag förstås valt det. Men det gjorde det inte.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Men nu är det ju inte pälsen man är allergisk mot, så hur ska hon kunna ha en hund om hon är allergisk?

För henne så är det pälsen, värst är det med spetsar och "oljpälsade" tex labrador.
Sen kan hon reagera mot salivet också, dock brukar hon bli så allergisk att hon sällan kommer till den delen.
Hon brukar låna hem shitzun, så det är ordentligt prövat, har haft henne en vecka utan problem. Och hon passar den dagligen under arbetet.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

men njurarna sitter ju inte under den vita puffen på rumpan... den värmer möjligen bäckenet.

Givetvis inte, men när pudeln skapades för flera hundra år sedan kände man inte till vad vi känner till idag medicinskt sett. Många frisyrer vi ser på hundar idag skapades av vissa anledningar och man får ju se till de förutsättningar man hade på den tiden.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Härligt att det funkar med shi-tzun!

Jag är också allergiker och astmatiker, men har hittat två hundraser som jag kan ha, och är så glad över det!
 
Sv: Nedklippta pälsraser

vadå? visste man inte var njurarna satt "förr"? Det är ju svårt att ta reda på... Tycker ju att det låter mer som efterkonstruktioner varför man sparat "tofsar" lite varstans på djuren, vilket bara ser löjligt ut. Det är min åsikt.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Det beror nog på att en lapphundspäls inte är så himla lång och silkig som en shitzu, de består ju av underull och täckhår och tovar inte alls på samma sätt.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Jag tror att det är mer accepterat att klippa ned t ex pudel, lhasa apso, shih tzu en det är med säg newfoundlandshund, lapphund. Eller har jag fel?

Hur är det med bedlingtonterriern då som ska ha sin speciella klippning som är väldigt "rasbundet". Om den totalrakas rakt av, hur reagerar andra på det?

Absolut, och av den enkla anledningen att new founland och lapphundar har en päls som har en funktionalitet, liksom de flesta terrierraserna. Jag ör helt emot att klippa dessa raser!

En shih tzu har en päls som är mer vacker än fyller en funktion tex. Deras päls kan till och med bli jobbig för dem om den blir lång.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Jag tror att det är mer accepterat att klippa ned t ex pudel, lhasa apso, shih tzu en det är med säg newfoundlandshund, lapphund. Eller har jag fel?

Hur är det med bedlingtonterriern då som ska ha sin speciella klippning som är väldigt "rasbundet". Om den totalrakas rakt av, hur reagerar andra på det?

Och troligtvis ofta för att klipper man t ex en lapphund så får man det värre med pälsen när den växer ut än vad man fick innan man klippte den.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Jag tror att det är mer accepterat att klippa ned t ex pudel, lhasa apso, shih tzu en det är med säg newfoundlandshund, lapphund. Eller har jag fel?

Hur är det med bedlingtonterriern då som ska ha sin speciella klippning som är väldigt "rasbundet". Om den totalrakas rakt av, hur reagerar andra på det?

Och troligtvis ofta för att klipper man t ex en lapphund så får man det värre med pälsen när den växer ut än vad man fick innan man klippte den. Dessa är ju i övrigt inga raser som ens friseras i vanliga fall.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Jag tror att det är mer accepterat att klippa ned t ex pudel, lhasa apso, shih tzu en det är med säg newfoundlandshund, lapphund. Eller har jag fel?

Hur är det med bedlingtonterriern då som ska ha sin speciella klippning som är väldigt "rasbundet". Om den totalrakas rakt av, hur reagerar andra på det?

Och troligtvis ofta för att klipper man t ex en lapphund så får man det värre med pälsen när den växer ut än vad man fick innan man klippte den. Dessa är ju i övrigt inga raser som ens friseras i vanliga fall, så man skaffar nog ingen sådan hund med tanken att man kan klippa pälsen på samma sätt som om man köper en shi tzu eller pudel.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

vadå? visste man inte var njurarna satt "förr"? Det är ju svårt att ta reda på... Tycker ju att det låter mer som efterkonstruktioner varför man sparat "tofsar" lite varstans på djuren, vilket bara ser löjligt ut. Det är min åsikt.
Det finns exempel på "pudelklippning" i alla fall från femtonhundratalet så det är svårt att bedöma vad som är sant och vad som är skrönor. Det sägs att arbetande hundar av pudeltyp sedan gammalt klipptes för att röra sig lättare i vattnet, men man sparade vissa bitar för att hunden inte skulle bli nedkyld. Det kan mycket väl stämma, men sen blev det säkert mode också. Pudelpälsar är ju mycket lämpade för frisyrklippning!

Vilken frisyr man har på sin pudel handlar om tycke och smak och hur pass intresserad man är av pälsvård. Själv är jag förtjust i second puppy så min dvärgpudel har en mycket förenklad variant.

På tal om pudelfrisyrer: före franska revolutionen kunde aristokraterna lämna in sin dvärgpudel och få familjevapnet inklippt i pälsen. Det kallar jag hantverksskicklighet!
 
Sv: Nedklippta pälsraser

vadå? visste man inte var njurarna satt "förr"? Det är ju svårt att ta reda på... Tycker ju att det låter mer som efterkonstruktioner varför man sparat "tofsar" lite varstans på djuren, vilket bara ser löjligt ut. Det är min åsikt.

Men är du på riktigt? Det är väl ganska uppenbart att kunskaperna inom medicin skiljer sig rejält om man tittar på den tid då pudelns förfäder skapades och hur det ser ut idag. Visst visste de säkert var njurarna satt. Du må tycka att det ser löjligt ut, men på den tiden hade frisyrerna en mening när man arbetade med hundarna. I övrigt hänvisar jag till yennorks svar ovan!
 
Sv: Nedklippta pälsraser

vadå? visste man inte var njurarna satt "förr"? Det är ju svårt att ta reda på... Tycker ju att det låter mer som efterkonstruktioner varför man sparat "tofsar" lite varstans på djuren, vilket bara ser löjligt ut. Det är min åsikt.
Men att njurarna skulle vara mer utsatta för kyla än resten av bukorganen är helt klart en skröna!!!
PL
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Pudelklippning har sitt ursprung i en tid när man hellre citerade Aristoteles än såg efter hur det verkligen förhöll sig.

Men det här med njurarna har jag inte hört förr, det är nog en modernare skröna. Och jag lovar, det finns många människor som inte har en aning om var njurarna sitter på dem själva, långt mindre på hundar.;)

Lite exempel på att "fåniga klippningar" inte är ett nytt påfund!
http://www.poodlehistory.org/

Kolla särskilt "Hair-do's through the ages": http://www.poodlehistory.org/PGROOM.HTM
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 857
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 739
Senast: Tiger tok
·
Kultur Nu behöver jag input från Buke-oraklet! Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 598
Senast: Keb71
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 761
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp