Nedklippta pälsraser

Sv: Nedklippta pälsraser

Angående pudelklippnings debatten;

Jag har hört att bollarna ska hjälpa hunden att flyta bättre...
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Eller vad sägs om:


leonardoodle.jpg

:eek:

Hade jag varit den hunden hade jag gjort processen mycket kort med min ägare :mad:
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Angående pudelklippnings debatten;

Jag har hört att bollarna ska hjälpa hunden att flyta bättre...


Tänk på att pudeln långt tillbaka inte hade den pälsvolym som den har idag. Så inte tror jag att den lilla krullpälsen hjälpte till att få dem mer flytande.



Inte heller tror jag på att klippningarna var ett skydd för vissa organ. Den portugisiska vattenhunden är bara klippt på nosen och på bakkroppen, inga bollar där inte. Och varför klipps inte den irländska vattenspanielns päls alls?
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Portugisisk vattenhund är klippt på bakbenen för att kunna simma lättare, kort sagt.
Ingen päls ska trassla in sig och bakbenen ska vara rörliga. Framkroppens päls är för värmen.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Man får ju också tänka på att raserna kommer från olika länder, vad det ena landet trodde om medicin på den tiden behövde nog inte det andra landet tro. Jag tror inte att Hannapirat menade att det var så, utan hon sa vad hon hört.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Nej det menade jag inte, jag svarade bara på det hon hade hört.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Portugisisk vattenhund är klippt på bakbenen för att kunna simma lättare, kort sagt.
Ingen päls ska trassla in sig och bakbenen ska vara rörliga. Framkroppens päls är för värmen.

Ja men det är det som är så spännande. Varför klipptes inte pudlarna så då eller den irländska vattenspanieln? Jag tror helt enkelt att det var olika länders traditioner eller ideér som styrde klippningarna, inte (enbart) det praktiska vid arbetet.
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Såklart jag är! Finns inget som är så ståtligt som en storpudel med lejonklippning :love:

Håller med. Jag älskar en pudel i frissyr. Det värsta tycker jag är när man låter nos och tassar växa så att det blir lurviga i ansiktet. Tycker det ser så ovårdat ut och det är ingen pudel för mig. En pudel är välvärdad och ståtlig och frisserad. Men smaken är som baken, vissa vill ha de kort nedklippta, vissa vill ha dem "oklippta" och vissa vill ha en liten frissyr på dem.

Jag ser hellre att man rakar ner de än att de blir toviga för att många inte orkar sköta pälsen
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Vilken frisyr man har på sin pudel handlar om tycke och smak och hur pass intresserad man är av pälsvård. Själv är jag förtjust i second puppy så min dvärgpudel har en mycket förenklad variant.

Den frisyren gillar jag också. Jag har en frisyr som mest liknar toilette 60 på min fast med lite längre man och långa öron
 
Sv: Nedklippta pälsraser

kl

jag rakar min eng springer spaniel, spar öron och svans dock.
detta pga att han har problem med allergier, svampangrepp och så vidare. jag behöver kunna se varenda rodnad i huden (om det hinner uppstå), och det gick inte så bra med lång päls.
dessutom badas han väldigt ofta (ca 1-2 ggr i veckan) och det tar kopiöst med tid för att föna honom torr efter, vilket är nödvändigt pga svampen.

vintertid får han ha täcke, alternativt hurttas fleeceoverall om det är lite kallare. regnar det har han regnoverall eller täcke, beror på hur kallt det är.

jag önskar att jag kunde ha lång päls på honom, men det går inte riktigt ihop med hans hälsa..

tintin med lång päls


tintin med rakad päls
 
Sv: Nedklippta pälsraser

KL
Jag har, som de flesta vet, en klippt beardis. Han har väldigt ont av värme tyvärr, därför hålls han klippt. Jag gillar inte att ha max 15 grader inomhus ... Så länge man tar hand om sin hund spelar det väl ingen roll vilken frisyr den har?

Andra fördelar med att hålla honom klippt är att jag slipper bada honom lika ofta och att han inte skitnar ner lika mycket inomhus (praktiskt då han är med på jobbet!). Pälsen drar åt sig allt och det lossnar inte om man inte badar. Vissa har ju lyxen att kunna lägga sin leriga hund i hallen och låta den torka, så är den ren sedan. Ett gyttjebad innebär sisådär 40 minuters schamponering ...

Annars tycker jag pälsvård är urmysigt! Dock tycker inte min hund det ;) Inte för att jag bryr mig :angel:

Det är inte så många korthåriga raser som passar mig tyvärr, eftersom jag är allergisk mot fällande hundar. Men vet ni någon ickefällande, korthårig hund med beardistemperament så ge gärna förslag ;) Den här rasen passar mig perfekt :love: Och för hoppningsvis kommer min nästa beardis inte ha lika ont av värme som den här.

Så här ser han ut nu när det är dax för frisering:
27-9+009.jpg

Nyfriserad:
024.jpg

27311123.jpg


Långhårig och vacker som en dag:
20846979.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Nedklippta pälsraser

Jag tror jag sagt det förut, men jag skulle verkligen inte trott att din hund var en bearded om jag mötte er!
 
Sv: Nedklippta pälsraser

Det är inte så många andra än beardisfantaster som ser det :D Speciellt som han är brun och har så få vita tecken och inte grå med massa vit krage som de flesta tror att alla beardisar är och har :)
 
Sv: Nedklippta pälsraser

*kl*

Jag kan ju undra lite i mitt stilla sinne: varför skaffar man en hund av pälsad ras om man inte är beredd att sköta en lång päls? Så många raser som det finns att välja på borde man väl rimligtvis kunna hitta något mer lättskött alternativ?

Om jag skaffat en hund till en viss syssla som blir hindrad i sitt arbete för sin päls ser jag absolut inget hinder i att klippa ner hunden. Function over fashion typ :D
Dessutom skulle jag gladeligen klippa ner min hund om hon verkligen led av pälsen pga värme. Det är INTE kul att ha stor svart päls om det är över 35 grader och vindstilla ute som det var en period i somras. Då hette lösningen bad typ fem gånger om dagen för att svalka sig. Men endå, hundarna led :(..det var nära att hon blev skallig ;) men sen vart det kallt igen så det gick ju till sig endå :laugh:
 
Sv: Nedklippta pälsraser

*kl*


Åh, vad sugen jag blir på bearded collie eller old english sheepdog nu :love:.

Nej Tove, två små shih tzus räcker allt gott och väl...
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 855
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 739
Senast: Tiger tok
·
Kultur Nu behöver jag input från Buke-oraklet! Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 598
Senast: Keb71
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 761
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp