Nekad intensivvård

Nu när man har insett att vården inte räcker till alla så har man nu gjort en lista som ska prioritera vilka som ska få intensivvård. Tex jmf man en 25åring som är svårt trafikskadad med en 70 åring som har covid 19. Då är det 70 åringen som får intensivvård före 25 åringen då man anser att 70 åringen har störst chans att överleva. Då blir min fråga. Kommer man då att tala om för 25 åringen att hen inte får intensivvård och att den platsen istället går till 70 åringen. Den andra frågan blir, vilken vård ska 25 åringen då få
Du skriver från ett nystartat konto och ställer ledande frågor utifrån en i grunden missuppfattad världsbild och situation. Det gör det ärligt talat svårt att ta din tråd på allvar.

Om jag ger dig 100 kr och säger till dig att när just dessa 100 kronorna är slut så har du 3 val

1: Du måste dra ner på mängden mat du äter
2: Du får äta sämre mat så den räcker längre
3: Du måste äta din hund

Om du nu har möjlighet att skaffa 200 extra kr någon annanstans och kanske inte ens behöver använda de första 100 då är det kanske dumt att ställa sig och skrika HUNDMÖRDARE till personen som gav dig pengarna.

Jag förstår inte frågeställningen? En så svårt trafikskadad person skulle troligen inte vara vid medvetande än mindre talbar och ponera att personen ändå har en medvetandegrad så är denne troligen i chock och kan inte ta in information och förstår inte vad som händer. Det är egentligen ett icke scenario..

(Har själv varit med om en lättare trafikolycka när jag var ung och hamnade i chock)

Jag förstår inte frågeställningen? En så svårt trafikskadad person skulle troligen inte vara vid medvetande än mindre talbar och ponera att personen ändå har en medvetandegrad så är denne troligen i chock och kan inte ta in information och förstår inte vad som händer. Det är egentligen ett icke scenario..

(Har själv varit med om en lättare trafikolycka när jag var ung och hamnade i chock)
Lite OT

Precis!

Det är mycket prat om Intensivvården just nu, och det känns som många har mycket vag uppfattning om den.

Som du skriver; ska man in på iva så är man dödssjuk! Det är liksom inte så att man får lite intensivvård för att bli lite bättre. Det är livsuppehållande och akut. Du kan antagligen knappt andas.

Ursprungsfrågan känns extremt krystad.

Nu när man har insett att vården inte räcker till alla så har man nu gjort en lista som ska prioritera vilka som ska få intensivvård. Tex jmf man en 25åring som är svårt trafikskadad med en 70 åring som har covid 19. Då är det 70 åringen som får intensivvård före 25 åringen då man anser att 70 åringen har störst chans att överleva. Då blir min fråga. Kommer man då att tala om för 25 åringen att hen inte får intensivvård och att den platsen istället går till 70 åringen. Den andra frågan blir, vilken vård ska 25 åringen då få

Menar du att det är rimligare att man INTE har en riktlinje för hur man ska hantera kapacitetsbrist - den dagen den frågan blir aktuell - vilket den INTE är idag - eller vad är det du far efter?

Jag förstår ärligt talat inte varför man bara vill sprida oro runt omkring sig? Vad är ens poängen med det? Alla vill väl leva i ett så harmoniskt och trevlig samhälle som möjligt?
Här skulle jag kunna svara något som någon känslig skulle kunna tycka var otrevligt (inte riktat mot dig alls dock utan som svar på ditt inlägg), men jag vill inte stå i bukes skamvrå bland de andra som bannas för olämpliga inlägg så jag nöjer mig med att svara:

De kanske inte själv mår bra och oroar sig själv en massa. Eller så har de vuxit upp med mycket oro omkring sig och vet inget annat sätt att bete sig på. Kanske drivs de själv på av ett sk grupptryck av oro från andra, typ som det här med att våld föder våld, så kanske oro från andra smittar av sig till andra så man påverkas av de man umgås med och diskuterar med. Låg utbildningsgrad kanske kan vara en orsak till oro och även misstro till alla som bestämmer och kommer med våra råd vi ska följa.

Framför allt är det kanske rädsla för det okända, som det här viruset är, rädsla för döden också kanske, den blir ju så påtaglig just nu. Man tycker nog själv inte alls att man sprider oro eller är orolig egentligen även om andra uppfattar en som en stor spridare.

När insåg man att resurserna inte räckte till? Med tanke på att det hela tiden funits lediga intensivvårdsplatser under epidimin.

Men ja man har insett att det kan komma att bli prioriteringar om för mångq insjuknar samtidigt och har uppdaterat direktiven om hur man sak prioritera.

Så 25åringen i mitt exempel har inte rätt att få veta varför hen blir bortprioterad och hen har heller inte rätt att få veta vilken vård hen ska få istället.

Har du någonsin varit på IVA? Har du suttit på akuten, innanför väntrummet? Kommit in med ambulans?

Det scenario du dukar upp är ju för det första väldigt hypotetiskt, vi får fler IVA-platser varje dag. Prioriteringarna du är upprörd över finns redan, men har justerats utifrån aktuell situation.

Det är INGEN som kommer meddela någon att de är omprioriterade. Återigen: har du någonsin varit på akuten i skarpt läge eller ens på IVA?

När min mamma var mycket svårt sjuk och läkaren var tveksam om hon skulle överleva helgen utan dialys förklarade läkaren franskt men med empati att de inte tänkte påbörja dialys och att hon inte skulle få intensivvård. Helt enkelt för att hon var i för dåligt skick.

Så som sagt, bedömningarna har gjorts tidigare och helt utan platsbrist. Det är ju ingen skillnad alls idag förutom man förtydligat inför OM det skulle bli en platsbrist. Jag förstår inte vad folk förfasas så över?

När min mamma var mycket svårt sjuk och läkaren var tveksam om hon skulle överleva helgen utan dialys förklarade läkaren franskt men med empati att de inte tänkte påbörja dialys och att hon inte skulle få intensivvård. Helt enkelt för att hon var i för dåligt skick.

Så som sagt, bedömningarna har gjorts tidigare och helt utan platsbrist. Det är ju ingen skillnad alls idag förutom man förtydligat inför OM det skulle bli en platsbrist. Jag förstår inte vad folk förfasas så över?

Har du läst artikeln? Det är alltså läkare som vill lägga in patienter på intensivvård som de anser har en rimlig chans att klara sig. Patienter i så pass bra skick att det inte varit något snack om innan. Men nu nekas dessa plats.

En läkare säger i artikeln i DN:
"Orsaken till de hårda prioriteringarna tror vi är att det saknas personal att bemanna fler iva-platser. Man har sängar, respiratorer och övrig utrustning - men det saknas intensivvårdsläkare och intensivvårdssköterskor. Genom att prioritera hårt kan man fortsätta att säga att det inte råder någon brist på intensivvårdsplatser, eftersom man ju kan styra efterfrågan genom att prioritera hårdare. På så sätt kommer det aldrig att uppstå någon ”brist”, och man kan fortsätta att hävda att beredskapen varit tillräcklig."

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 443
Senast: Cambrie
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 979
Senast: Jenka
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till... 74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
62 941
Tjatter Richard III var den siste engelske kung som dog på slagfältet. Hans död gjorde slut på det blodiga Rosornas krig och – säger vi nu –... 30 31 32
Svar
629
· Visningar
18 811
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka