Bukefalos 28 år!

Ni som är normalviktiga....

Mellanmålshets?
Jag tror snarare att med ett regelbundet ätande så fungerar kroppens hungers- och mättnadskänslor väl och man slutar småäta onyttigheter mellan måltiderna. Likaså blir man mätt på en normalstor måltid om man inte blivit helt galet hungrig innan.
Jag jobbar visserligen mest med människor som behöver gå upp i vikt, men också en hel del med människor som är ngt överviktiga och i princip alla av den senare kategorin går ner i vikt när de får till ett regelbundet ätande med 6 måltider per dag. De slutar överäta helt enkelt.

Jag svarade inte specifikt på ditt inlägg. Det jag ifrågasatte var om en normalviktig vuxen, som står sig bra på 3 mål per dag, verkligen har ett behov av att införa 3 mellanmål per dag. Jag ser inte riktigt nyttan i det.

Gällande att normalisera ätandet från över- eller underätande förstår jag poängen bättre.
 
Grundregeln måste ju vara att man lyssnar på sin kropp, oavsett om det handlar om mellanmål, lchf, barfotalöpning eller antal timmar sömn. :)

Det slutade med nästan dubbla vikten jag har nu.

Lyssnandet på kroppen alltså.

Nu håller jag den i schack med 6-7 små måltider per dag.
 
Men det är ju viktminskningsportioner, inte portioner för att hålla vikten.

Jag kör med 100 gram torkad okokt pasta till mig själv. Jag skulle lätt kunna äta mer, men då äter jag mer än jag behöver. I princip kör jag med "fri tillgång" när det kommer till pastasåsen, men då har jag aldrig grädde i den (för jag gillar inte grädde).

Jag är normalviktig, stillasittande arbete, en ridhäst.
Men det är ju viktminskningsportioner, inte portioner för att hålla vikten.

Jag kör med 100 gram torkad okokt pasta till mig själv. Jag skulle lätt kunna äta mer, men då äter jag mer än jag behöver. I princip kör jag med "fri tillgång" när det kommer till pastasåsen, men då har jag aldrig grädde i den (för jag gillar inte grädde).

Jag är normalviktig, stillasittande arbete, en ridhäst.

Ja, så är det ju! :) Men det som är normalt för mig i vanliga fall, kanske inte är normalt för andra så var lite nyfiken.

Grädde är ett fördärv, jag varken gillar eller ogillar grädde, men min sambo älskar grädde - riktig vispgrädde ska det vara :S och ogillar tomat och jag har dragits med och käkat samma, med resultat viktuppgång..
 
Oj, det var en liten pastaportion!
Just pasta räknar vi 3 dl. Ris 2 dl. 2 "normalstora" potatisar.

2 dl okokt ris en portion? 1.5 är lagom till oss två. Vi äter normalt 2 resp 3 normalstora potatisar. Pasta har jag dålig koll på mer än att jag äter 1 dl snabbmackisar när jag stuvar till mig själv.
 
QUOTE="Hyacinth, post: 17480648, member: 22994"]Där skulle jag lätt kunna hamna.

Min kropp har en tendens att säga åt mig att ligga på soffan och äta praliner. Jag försöker låta bli att lyssna på det.[/QUOTE]

Eller hur! Sällan sällan säger min hjärna och kropp att jag borde äta naturell keso till frukost och sen jogga 5 kilometer innan jobbet.

Nä, jag har en champagnehjärna.
 
Eller hur! Sällan sällan säger min hjärna och kropp att jag borde äta naturell keso till frukost och sen jogga 5 kilometer innan jobbet.

Nä, jag har en champagnehjärna.
Min kropp kan dock vara en smula efterklok. Dagen efter för mycket champagne, som den enträget signalerade åt mig att dricka, har den en tendens att signalera att jag inte borde ha druckit så mycket champagne. Mycket velig arbetsledning med order och kontraorder, från det hållet.
 
Jag är normalviktig och har alltid varit men jag närmar mig 40 år och kan inte äta som förr om jag vill komma i mina kläder. Jag bryr mig inte om kilon på vågen men vill inte kasta älskade plagg.

Jag äter frukost, lunch och middag och fikar däremellan när det passar. Jag försöker att bara ta en portion men den blir definitivt rejäl, jag äter bara skräp på fre-lör, dricker aldrig läsk el juice och oerhört sällan alkohol och jag rör på mig.

Om byxorna blir lite tighta brukar det snabbt åtgärdas med lite mindre portioner av exakt samma som innan. Älskar mat och att utesluta saker är inte för mig. Jag tar hellre lite mindre.
 
Jag svarade inte specifikt på ditt inlägg. Det jag ifrågasatte var om en normalviktig vuxen, som står sig bra på 3 mål per dag, verkligen har ett behov av att införa 3 mellanmål per dag. Jag ser inte riktigt nyttan i det.

Gällande att normalisera ätandet från över- eller underätande förstår jag poängen bättre.
Nej jag vet att du inte svarade specifikt mig, men nu svarade jag dig ;)

Folk får väl äta hur de vill. Klart ingen tvingas att varken lägga till eller ta bort om man nu är nöjd.
Sen är det ju inte ovanligt att man tycker att något funkar jättebra, men inser först när man ändrat att något annat kan vara ännu bättre.

Och kopplingen här var väl snarare att det påstods att man skulle bli tjock av mellanmål, vilket jag inte riktigt tror på. Då handlar det nog mer om VAD man äter och hur mkt man rör sig.
 
Och kopplingen här var väl snarare att det påstods att man skulle bli tjock av mellanmål, vilket jag inte riktigt tror på. Då handlar det nog mer om VAD man äter och hur mkt man rör sig.

Ja det är nog vi alla överens om.
Är man tjock äter man för mycket alternativt fel saker. Eller överskattar kraftigt hur mycket man rör på sig kontra vad man förbränner.
 
Och kopplingen här var väl snarare att det påstods att man skulle bli tjock av mellanmål, vilket jag inte riktigt tror på. Då handlar det nog mer om VAD man äter och hur mkt man rör sig.

Givetvis handlar det om vad man heter, hur mycket man äter och hur mycket man rör sig, det tror jag vi alla är överens om. Kopplingen var att du påstod att det var normalt att äta 5-6 måltider och det är vad vi människor mår bra av, vilket flera ifrågasatte.
 
Givetvis handlar det om vad man heter, hur mycket man äter och hur mycket man rör sig, det tror jag vi alla är överens om. Kopplingen var att du påstod att det var normalt att äta 5-6 måltider och det är vad människor mår bra av, vilket flera ifrågasatte.
"Normalt" som i önskvärt ja. Det påstår jag fortfarande.
Sen kan man ju välja att äta på ett annat sätt ändå. Jag äter inte själv optimalt alltid, men jag känner inget behov av att rättfärdiga det genom att säga att det vore onormalt att äta bättre.
 
"Normalt" som i önskvärt ja. Det påstår jag fortfarande.
Sen kan man ju välja att äta på ett annat sätt ändå. Jag äter inte själv optimalt alltid, men jag känner inget behov av att rättfärdiga det genom att säga att det vore onormalt att äta bättre.
Den sista meningen förstår jag inte, rättfärdigade? Och vem har sagt att det är onormalt att äta bra? Snarare handlade väl diskussion om vad som var "normalt" eller bra.
 
Intressant tråd! Jag äter extremt ojämnt med tanke på att jag jobbar skift, men som nu gick jag ett dygn, sammanfattar vad det blev då:

Frukost: 1 ljus fralla med ost o smör, ca 1,5 dl juice till
Lunch: husmanskost köpt, 1,5 biff, tre små potatisar, lite sallad, en bit bröd med smör, vatten till
Middag/överlevnadskäk: (host harkel) Smoothie på banan ca 1,5 dl, 1 päron, ca 2 hg smågodis, 1 vaniljhjärta, red bull zero, wasa färdigbrett knäcke (utspritt under passet)
nattmat: en halv thai cube (färdigmat), 1 tetra-Mer

Det är ju så man borde skämmas :angel: Men vet att dygnsjobb inte blir bra för jag är verkligen inte gjord för det och måste kicka hjärnan med koffein o socker när det är som motigast för att inte lägga mig på golvet och bryta ihop. Sedan brukar jag försöka att inte dricka kalorier i onödan utom på morgnarna när det i regel blir juice eller oftare mjölk. Nattjobb dricker jag Mer eftersom jag märkt att min mage tycker bäst om det framåt småtimmarna.

Intressantare vad gäller min vikt är att jag lyckas hålla den trots att jag äter godis dagligen, är hopplös på det. Och jag har även haft perioder i mitt liv där jag räknat kalorier, tränat som en galning, lagat allt själv och tränat massor- och jag var säkert enormt mycket mer hälsosam än nu men vikten gick inte ner mer än 2 kilo. Och i valet mellan att späka mig helt och bara tänka på mat och kalorier non stop, och äta hyfsat fritt, det är inte värt den låga viktskillnaden. Så jag krubbar min choklad och försöker äta "riktig" mat en gång om dagen och tänka på att iaf få i mig nyttigheter utöver mina onyttigheter.. Tränar tyvärr ingenting alls just nu pga sjukdom och låg motivation.

/171 cm, 56 kg
 
Alltså du är min idol :love:

Idag åt jag samma frukost och nu 75 g twix och lite mörk choklad. Tur jag hinner äta mina knäckisar på jobbet vid 14-15.

Hade jag varit rik hade det första jag anställt varit en kock och ätit raw/vegetariskinspirerad husmanskost dagarna i ända och mått som en prinsessa!
:love:

Mat är viktigt för mig:D jag får väldigt jobbig huvudvärk om jag inte äter (rätt) ordentligt. Och blir sur:mad::p

Men mörk choklad är frukt, det vet du väl?!:angel:
 

Liknande trådar

Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 315
Senast: Tilly_85
·
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 618
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 469
Senast: SiZo
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 548
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp