Bukefalos 28 år!

Ni som är normalviktiga....

Aha!
Tycker du?! :eek:
Tycker att det låter helt normalt, men det kanske bara är jag som är "van" vid det....
Ja det tycker jag verkligen. Du verkar ju i stort bara äta typ två måltider per dag. "Normalt", om vi pratar om vad vi människor mår bra av, är snarare 5-6 måltider per dag. Du går också utan mat långa stunder eftersom du verkar skippa mat på förmiddagarna.

Jag ycker detta med vikt är deprimerande.
Om jag ska vara smal kan jag typ inte äta några kolhydrater och socker alls.
Idag är jag ju överviktig.
Men när jag i sena tonåren/ runt 20 skötte maten och tränade rejält varje dag så var jag ändå inte smal. Normalviktig men inte smal. Det känns som om man haft otur att födas med stora bröst och rumpa istället för en smal kroppstyp så är det otroligt svårt att hålla sig smal. Även om man tränar mkt får man typ knappt äta alls.
Jag tycker att vi i dagens samhälle har en helt sjuk fixering vid att man ska vara smal. Inte normal och hälsosamt utan just smal. För många verkar det innebär att man måste ligga på BMI 19 eller till och med lägre. Sen att BMI 25 också kan räknas som normalt verkar ju gå helt förbi.
Vi är ju inte byggda likadant, och vi är nog inte skapta för att vara precis lika smala. Vissa är byggda som stickor och andra är rundare, so what?

Jag tror att alla sjuka dieter är ett tecken på just detta. Folk misshandlar sina kroppar för att kunna vara sådär riktigt smala, för det duger inte att bara vara normal och hälsosam. Klart att en del av oss kommer behöva gå på svältdiet för att hålla vikten om vi försöker pressa oss ner lägre än vad vi är byggda för, men det är ju helt sjukt.
 
Jag har någon sorts problem med det här med "mellanmål". Jag skulle säga att jag aldrig äter mellanmål. Men, förstås, ibland tar jag mig en frukt eller tre mellan målen och ibland blir det en fika. Men jag tänker liksom inte på det som "mål" eller "mellanmål".

Jag gillar att äta ganska få och ganska stora måltider, snarare än många små. Jag äter frukost ca kl 7.30, lunch ca 12, och sen kommer problemet - middag kl 21 efter stallet. Jag försöker ta för vana att äta en proteinbar eller liknande runt kl 17, men jag hittar inga goda.

Jag skulle mer än gärna ta en fika med en rejäl bulle eller så vid den tiden, men det blir för mycket sötsaker, tycker jag.

Periodvis kommer jag ihåg att ha youghurt och müsli stående på jobbet, och då äter jag en portion av det innan jag drar till stallet.

(Middag mellan jobbet och stallet är inte ett alternativ, jag vill äta sen middag som får avsluta dagens aktiviteter.)
 
Jag äter inte hälsosamt för fem öre dock inte konstigt jag inte går upp i vikt då det kcalmässigt inte är så mycket. Dock så har jag extremt lätt för viktuppgång. Alltså väldigt väldigt lätt.

En vanligt dag för mig är:

Frukost: chokladbit typ som Mars eller någon sådan liknande om jag har det hemma annars ingenting. Ibland någon tallrik fil med socker på..eller banan i.
Typ lunch/mellanmål: Chokladbit igen och en redbull eller som nu några glas blåbärsoppa.
Middag: Någon sorts frysmat.
Kvällsmat: Det jag har hemma, kan va chips eller några stycken rostat bröd med ost eller marmelad som jag gillar väldigt mycket.

Så jag är inte nyttig alls, på detta väger jag ca 53kg till mina 168cm. Motionsmässigt så är det väl nu hundpromenaderna nu som är det som håller mig i kondition.

Problemet med överviktiga tror jag främst är storlekarna på portionerna. Har en vän som hela hela tiden påpekar hur sällan hon äter och hur nyttigt hon äter. Att trots att hon inte äter mer än tre ggr per dag så går hon inte ner osv. När jag har ätit med henne så visst äter hon nyttigt men jösses vilka stora portioner, antingen flera små eller en jättestor. Mycket sås och allt sådant, så jag förstår att hon trots att hon äter nyttigt och regelbundet osv inte går ner i vikt för kcalmässigt så är det mycket mat.
 
Ja det tycker jag verkligen. Du verkar ju i stort bara äta typ två måltider per dag. "Normalt", om vi pratar om vad vi människor mår bra av, är snarare 5-6 måltider per dag. Du går också utan mat långa stunder eftersom du verkar skippa mat på förmiddagarna.


Jag tycker att vi i dagens samhälle har en helt sjuk fixering vid att man ska vara smal. Inte normal och hälsosamt utan just smal. För många verkar det innebär att man måste ligga på BMI 19 eller till och med lägre. Sen att BMI 25 också kan räknas som normalt verkar ju gå helt förbi.
Vi är ju inte byggda likadant, och vi är nog inte skapta för att vara precis lika smala. Vissa är byggda som stickor och andra är rundare, so what?

Jag tror att alla sjuka dieter är ett tecken på just detta. Folk misshandlar sina kroppar för att kunna vara sådär riktigt smala, för det duger inte att bara vara normal och hälsosam. Klart att en del av oss kommer behöva gå på svältdiet för att hålla vikten om vi försöker pressa oss ner lägre än vad vi är byggda för, men det är ju helt sjukt.

Jag tycker att det är problematiskt att använda begreppet "normal". Vad som är normalt varierar ju beroende på tid, plats osv.
 
Jag äter inte hälsosamt för fem öre dock inte konstigt jag inte går upp i vikt då det kcalmässigt inte är så mycket. Dock så har jag extremt lätt för viktuppgång. Alltså väldigt väldigt lätt.

En vanligt dag för mig är:

Frukost: chokladbit typ som Mars eller någon sådan liknande om jag har det hemma annars ingenting. Ibland någon tallrik fil med socker på..eller banan i.
Typ lunch/mellanmål: Chokladbit igen och en redbull eller som nu några glas blåbärsoppa.
Middag: Någon sorts frysmat.
Kvällsmat: Det jag har hemma, kan va chips eller några stycken rostat bröd med ost eller marmelad som jag gillar väldigt mycket.

Så jag är inte nyttig alls, på detta väger jag ca 53kg till mina 168cm. Motionsmässigt så är det väl nu hundpromenaderna nu som är det som håller mig i kondition.

Problemet med överviktiga tror jag främst är storlekarna på portionerna. Har en vän som hela hela tiden påpekar hur sällan hon äter och hur nyttigt hon äter. Att trots att hon inte äter mer än tre ggr per dag så går hon inte ner osv. När jag har ätit med henne så visst äter hon nyttigt men jösses vilka stora portioner, antingen flera små eller en jättestor. Mycket sås och allt sådant, så jag förstår att hon trots att hon äter nyttigt och regelbundet osv inte går ner i vikt för kcalmässigt så är det mycket mat.

Håller med. Även om man äter "nyttigt" kan man inte äta hur mkt som helst, man måste även kontrollera mängden. Tror också att direkt många så mkt som förnimmer att de är det minsta "hungriga" så äter de mellanmål.
Plus att många kraftigt överskattar sin motionsnivå och hur mkt detta förbränner...
 
Som 165/55 kilo kan jag äta runt 1500 kcal per dag för att hålla vikten. Jag äter då 2 mål om dagen (oftast lättare lunch och sen middag ute på restaurang, väljer oftast ngn fiskrätt och undviker onödigt mkt sås osv). Till middagen dricker jag oftast 1-2 glas vin.
Jag kliver upp sent och äter lunch runt 13-15 och middag 18-21.

Ska jag väga 48-50 (som jag gjorde tidigare) behöver jag kaloriberäkna mer noga och kan inte äta ute på samma sätt.
 
Ja det tycker jag verkligen. Du verkar ju i stort bara äta typ två måltider per dag. "Normalt", om vi pratar om vad vi människor mår bra av, är snarare 5-6 måltider per dag. Du går också utan mat långa stunder eftersom du verkar skippa mat på förmiddagarna.


Jag tycker att vi i dagens samhälle har en helt sjuk fixering vid att man ska vara smal. Inte normal och hälsosamt utan just smal. För många verkar det innebär att man måste ligga på BMI 19 eller till och med lägre. Sen att BMI 25 också kan räknas som normalt verkar ju gå helt förbi.
Vi är ju inte byggda likadant, och vi är nog inte skapta för att vara precis lika smala. Vissa är byggda som stickor och andra är rundare, so what?

Jag tror att alla sjuka dieter är ett tecken på just detta. Folk misshandlar sina kroppar för att kunna vara sådär riktigt smala, för det duger inte att bara vara normal och hälsosam. Klart att en del av oss kommer behöva gå på svältdiet för att hålla vikten om vi försöker pressa oss ner lägre än vad vi är byggda för, men det är ju helt sjukt.
Vad grundar du det på att 5-6 mål om dagen skulle vara "normalt" för en vuxen människa? I mina öron låter det som väldigt många mål, mer lämpad för barn som äter mindre och som inte kan stå sig särskilt länge. Det här med ständiga mellanmål för vuxna, och som jag upplever nästan en rädsla för att börja känna hunger, känns märkligt. Tre mål med ordentlig mat (frukost, lunch, middag) och att man faktiskt är hungrig när nästa mål ska intas, skulle jag tycka är definitivt mer "normalt".
 
Vad grundar du det på att 5-6 mål om dagen skulle vara "normalt" för en vuxen människa? I mina öron låter det som väldigt många mål, mer lämpad för barn som äter mindre och som inte kan stå sig särskilt länge. Det här med ständiga mellanmål för vuxna, och som jag upplever nästan en rädsla för att börja känna hunger, känns märkligt. Tre mål med ordentlig mat (frukost, lunch, middag) och att man faktiskt är hungrig när nästa mål ska intas, skulle jag tycka är definitivt mer "normalt".

Håller med. Många verkar bli livrädda för att känna minsta lilla hunger. Tror att det är få som verkligen känt "riktig hunger" i Sverige numera
 
Håller med. Många verkar bli livrädda för att känna minsta lilla hunger. Tror att det är få som verkligen känt "riktig hunger" i Sverige numera
Om riktig hunger är svält, så är det väl inget att stå efter, iofs.

Jag håller med om att många verkar vara märkligt rädda för att bli/vara lite hungriga, eller verkar ha väldigt svårt att hantera att vara lite hungriga och ändå fortsätta med vad man håller på med.

Men jag tycker också att vi ser en väldigt konstig förståelse av vad som är nyttigt. Som om nyttigt enbart handlar om vad som sker med vikten. Men nyttigt/onyttigt har ju många fler aspekter än energiinnehåll.
 
Ja det tycker jag verkligen. Du verkar ju i stort bara äta typ två måltider per dag. "Normalt", om vi pratar om vad vi människor mår bra av, är snarare 5-6 måltider per dag. Du går också utan mat långa stunder eftersom du verkar skippa mat på förmiddagarna.
Men vart kommer uppfattningen om att man ska äta 5-6 måltider ifrån? och vem bestämmer att vi mår bra av det?
Jag har en kollega som äter två gånger per dag,. Han har gjort det i trettio år, är väldigt aktiv och mår bra. Så jag tror inte det går att säga vad alla människor mår bra av.
 
Alltså rent generellt om man ser till ett världsomspännande perspektiv så tror jag att det är väldigt ovanligt att vuxna människor äter 5-6 ggr per dag. Jag är till och med ganska säker på att det är ovanligt att folk generellt äter två rejäla mål mat om dagen. OBS att jag nu INTE jämför med svältdrabbade utsn snarare människor rent generellt.
Jag såg ngt program på Kunskapskanalen om detta och som ett sunt exempel tog de ett nomadfolk i Afrika som åt en nästan vegetarisk diet med mkt bönor, frukt och grönt. Dessa hade mkt få (knappt några) sjukdomar, satt knappast och smaskade mellanmål dagarna i ända och de var atletiskt byggda (tänk långdistanslöpare) med ett BMI som säkert låg en bit under 20.
 
Min uppfattning (obs, utan vetenskapliga belägg) är snarare att mellanmålshetsen leder till viktuppgång hos vissa. Självklart är det bra att äta regelbundet men personligen äter jag hellre tillräckligt mycket och mättande för att stå mig tills nästa mål. Det känns som att vissa glömmer bort att nyttiga mellanmål också innehåller kalorier och kanske inte bör intas "bara för att".
 
Jag som nu dietar känner att jag kommer försöka äta fler mål men mindre sådana när jag nått mitt mål. Jag äter annars lunch 11-12, middag 20-21. Då är jag hungrig, och äter för mycket.
Med fler men mindre mål kan jag lättare styra kaloriintaget.
Jag siktar på att vara utan övervikt, smal är inget mål med ätstörningar i bagaget.
Jag har problemet att ta för stora portioner och att jag äter tills jag är proppmätt.
 
Till frukost äter jag fil/yoghurt eller mackor. Lunch och middag vanlig husmanskost.
Mellanmål och kvällsfika blir det oftast mackor igen (gillar mackor :D)
Dricker juice till frukost och oftast vatten med eller utan bubblor till resterande måltider.
Äter sällan snabbmat som pizza och hamburgare men äter desto mer chips.
Jag är rätt aktiv på dagarna med stallarbete, motion av hästar och hundar.
 
Normalt är att jag är gröt till frukost, gluenfritt. Det är då gröt och inget mer, på ca 0,7dl gryn kokade med vatten.

Köpelunch eller medhavd lunch på en arbetsdag, helger eller en ledig dag brukar det inte bli någon lunch. Ganska rejäl portion men med mest grönsaker.

Middag, hemalagat, oftast lite lyxigare mat, hyfsat ofta ett glas vin till. Äter enl clean eating, dels pga att jag är glutenintolerant dels pga allergier. Allt som finns som eko, köper jag eko.

Jag äter lite till frukost för att kunna äta vad jag vill och dricka vin på kvällen. Jag är sällan hungrig, och blir jag det så beror det på att jag ätit något mer än mina måltider, alternativt fått I mig för sött. Har PCOS och märker av att socker och mellanmål kan trigga hunger.

Dricker av princip inget annat än vatten och vin.

BMI på 20. Stillasittande jobb.
 
Jag tänker angående mig själv att när jag är sugen på mkt mellanmål är perioder då jag ätit mkt kolhydrater /socker. Så känner jag suget behöver jag äta bättre så jag står mig längre.
Sen undrar jag om det är bra för tänderna att äta 6 gånger om dagen?
 
Min uppfattning (obs, utan vetenskapliga belägg) är snarare att mellanmålshetsen leder till viktuppgång hos vissa. Självklart är det bra att äta regelbundet men personligen äter jag hellre tillräckligt mycket och mättande för att stå mig tills nästa mål. Det känns som att vissa glömmer bort att nyttiga mellanmål också innehåller kalorier och kanske inte bör intas "bara för att".

Ja, har stött på många som anammat att man måste äta typ var 3:e timme för att man tränar, likt en elitidrottsman gör. Fast träningen i deras fall handlar om 2-3 gruppträningspass på Friskis varje vecka...
Men visst, mår man bra och håller vikten genom att äta var tredje timme hela dagen lång så är det väl bra, men då blir det ju väldigt små mål varje gång om inte dagsintaget av kalorier snabbt ska rusa iväg. Jag skulle dock inte säga att det är det "normala" sättet att äta, tvärtom.
 
Intressant tråd!

Själv är jag normalviktig/smal och äter i stort sett vad jag vill (tänker dock på portionsstorlekarna), även om jag sparar snacks och sötsaker till helgerna. Ibland slinker det ner en chokladbit eller fika under veckodagarna om tillfälle bjuds. Äter mycket sällan färdigmat eller snabbmat. Periodare vad gäller frukt. Typisk dag:

Frukost ca 07: kaffe med mjölk, lite juice, två knäckemackor med ost och lite a-fil med honung.
Lunch ca 12: matlåda av samma kaliber som middagen.
Middag ca 18-19: oftast vegetariskt, fågel eller fisk, mer sällan nöt/fläsk. Beredning och tillbehör varierar mellan pastarätter, soppor och asiatiskt. Försöker att få in mycket grönsaker i rätterna då jag är dålig på att göra sallad. Kan hända att jag tar något glas vin om det finns hemma och passar till maten.
Helg: större frukost med rätt många skivor rostat lantbröd, gott pålägg och färsk frukt. Lagar i princip alltid lite festligare middagar, gärna öl eller vin till matlagning och/eller mat. Äter snacks (ostbågar :heart) eller lösgodis om jag är sugen på det.
 
Jag är faktiskt ganska noga med maten, inte av viktskäl primärt, utan för att jag mår väldigt dåligt om jag inte äter bra och regelbundet. Dels blir jag arg av hunger och dels är min mage känslig.

Frukost: pruttbulle (recept från Buke) med färskost och tomat, kiwi, kokt ägg och en kopp te. Alltid samma, älskar min frukost.
Mellis: frukt
Lunch: matlåda, lagad mat, 98% av matlådorna är vegetariska och mycket sallad till.
Mellis: frukt eller smoothie på frukt, havregryn och vatten
Kvällsmat: flera knäckebrödsmackor med någon form av ost och grönsak, kokt ägg. Ibland äter jag maten som jag lagar, men oftast bara knäckisar, är inte så hungrig på kvällen om jag ätit ordentligt under dagen.

Jag dricker alltid vatten, tycker inte om söta drycker, har aldrig gjort. Bäljar i mig minst en liter te varje dag. Äter inte sötsaker i veckorna, förutom att jag tar en bit 70% choklad till mitt kvällste. Dricker alkohol kanske 7-8 gånger per år.

Jag har alltid varit normalviktig. Inte för att jag alltid ätit så himla bra, mest för att jag har hög ämnesomsättning och är aktiv. Nu får jag vara mer noggrann med maten, nu när jag är äldre:D

Alltså du är min idol :love:

Idag åt jag samma frukost och nu 75 g twix och lite mörk choklad. Tur jag hinner äta mina knäckisar på jobbet vid 14-15.

Hade jag varit rik hade det första jag anställt varit en kock och ätit raw/vegetariskinspirerad husmanskost dagarna i ända och mått som en prinsessa!
 
. Har PCOS och märker av att socker och mellanmål kan trigga hunger.

Så är det för de flesta människor, oavsett PCOS eller ej.

Apropå mellanmålsdiskussionen så äter jag inte mellanmål av hunger, utan preventivt för att inte få blodsockerfall, det kan sabba en hel dag för mig.
 

Liknande trådar

Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 315
Senast: Tilly_85
·
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 618
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 472
Senast: SiZo
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 548
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp