Bukefalos 28 år!

Ni som kör hoj

Sv: Ni som kör hoj

Har en bekant, hon jobbar på en akutmottagning i södra Sverige.
Där brukar man skämta (internt), att nu är det vår när den förste skinnställsklädde kommer in akut.

Jag trodde det var allmänt känt att MC-förare även går under det hemska andranamnet "Organdonatorer"...
 
Sv: Ni som kör hoj

Pappa har kört i 57 år. Det går tydligen. De han utbildar måste tycka att han är jättemossig. Säkerhet, säkerhet, säkerhet. Skulle det hända något nu när han är 70+ vet jag iaf att han dör lycklig. Värre med en släkting :heart0 som hamnade i rullstol :-( Dock en singelolycka och han körde utan ryggplatta. Jag lovar att farsan var förbannad!!
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som kör hoj

Bäst är när man syns på en gång så det inte sker några dumma och onödiga olyckor i trafiken.

Säger du så om barn som leker "i trafiken" också?
Bättre att kolla lite extra än att lita på att andra syns om du frågar mig..

Varför skulle det vara viktigt just i denna diskussionen? Har jag ingen rätt att uttala mig ifall jag inte kör hoj eller.

Självklart har alla rätt att uttala sig, aldrig påstått annat!
Men som med mycket annat finns det många utan erfarenhet som "vet allt", och nej jag menar inte att du är sån, så ta inte detta negativt för det är inte menat så, var bara nyfiken!

Men jo, jag kör hoj. Alltid med gul väst.

Duktiga du, jag kör också hoj. Alltid utan väst. Alla är vi olika.
 
Sv: Ni som kör hoj

*KL*

För att tillföra något i väst diskussionen, när dottern tog sitt moppe kort för rätt massa år sedan så även då påminde man om hur viktig en väst kunde vara/bli.

Som förare av 2-hjuliga fordon så är man mycket mer diskret, vill man synas så är just en reflexväst perfekt då omgivningen tolkar en person med denna väst som polis enligt någon studie. I varje fall brukar de haja till, ta det lite lugnare och vara mer uppmärksam. Det är ett bra sätt för omgivningen, frågan är sedan vilket sätt som är bra när det gäller MC förarna själva.
 
Sv: Ni som kör hoj

*kl*

Hur många av er som kör hoj har sett till att ha en modell med ABS-bromsar? Studier visar att den funktionen (som funnits sedan början av 2000-talet från vissa tillverkare, även om första systemen kom redan 1988!) eliminerar många typer av handhavandefel vid bromsning i höga hastigheter - som är en stor orsak till många av singelolyckorna.

När det gäller bilar är många ganska måna om att få ett bra aktivt och passivt skydd, ABS/ESP, krockkuddar etc. Brister det inte lite på MC-sidan? (ej mc-förare själv). Jag tänker på några förare jag sett under veckan, utan hjälm, utan skyddskläder och till synes överdimensionerad kraft.

Finns det möjligtvis en attityd till säkerhet, bland delar av MC-folket, som inte direkt gynnar olycksstatistiken? Öppen fråga. (För att förtydliga vill jag på en gång säga att jag inte anser att den verkar ha någon bäring alls på den olycka som TS var med om.)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som kör hoj

Säger du så om barn som leker "i trafiken" också?
Bättre att kolla lite extra än att lita på att andra syns om du frågar mig..
Givetvis ska man inte slarva med uppsikten i trafiken. Förstår inte vad du fått ifrån att jag eller någon annan skulle göra det?? Poängen är att man syns dåligt i trafiken när man kör hoj och att det är ett problem.

Jag kör väldigt många mil i mitt jobb och jag ser en massa sjuka grejer. Dessutom kör jag på "Dödens Väg" (E20 från Alingsås och uppåt), och jag måste säga att många människor, bilister som hojåkare inte är ett dugg rädda om sitt liv. Dessutom verkar många inte förstå varför det finns hastighetsbegränsningar på de extra olycksdrabbade delarna av den vägen, vilket jag anser är mycket märkligt. Det är ju kameror banne mig hela vägen dessutom för att folk ska bli ännu mer uppmärksamma på hastigheten, men de verkar bli mest frustrerade över att andra kör så sakta.

Duktiga du, jag kör också hoj. Alltid utan väst. Alla är vi olika.
Jag är uppenbarligen mer rädd om mitt liv än vad du är...
 
Sv: Ni som kör hoj

*KL*
Om man tycker att vanliga reflexvästar är trista så finns det ju sådana med MCmärkets tryck på i blått.
Typ BMW MC, HONDA MC etc.

Båda jag och sambon har sådana reflexvästar (inte för att jag bryr mig om det står något på dem eller ej).
 
Sv: Ni som kör hoj

Jag kör väldigt många mil i mitt jobb och jag ser en massa sjuka grejer. Dessutom kör jag på "Dödens Väg" (E20 från Alingsås och uppåt), och jag måste säga att många människor, bilister som hojåkare inte är ett dugg rädda om sitt liv. Dessutom verkar många inte förstå varför det finns hastighetsbegränsningar på de extra olycksdrabbade delarna av den vägen, vilket jag anser är mycket märkligt. Det är ju kameror banne mig hela vägen dessutom för att folk ska bli ännu mer uppmärksamma på hastigheten, men de verkar bli mest frustrerade över att andra kör så sakta.

Idioter finns det gott om, i alla kategorier! Och många på mc skiter i kameror då vi inte har reg skylt fram..


Jag är uppenbarligen mer rädd om mitt liv än vad du är...

Vad du tror ja.. Mig veterligen har du ingen aning om hur min hoj och utrustning i övrigt ser ut..
 
Sv: Ni som kör hoj

Fast blinkar man och svänger så är det den som kör om som åker på smällen, då det är den som gjorde fel.

Men jag håller med om att en del av hojjåkarna är lite oförsiktiga och det drabbar även dem som sköter sig tyvärr. :/


Givetvis, men även om jag med gott samvete har laglig rätt att köra ihjäl någon som kör om mig när jag svänger så slipper jag helst det OCH den som ligger bra till för att bli ihjälkörd pga sitt nonchalanta beteende borde rimligen dra slutsatsen att ingen omkörning är värt livet.
 
Sv: Ni som kör hoj

Naturligtvis kör man inte med helljus vid möte i mörker.
Men det var polisen som sa åt mig att köra med helljus i fortsättningen. Han gjorde alltid det sa han.

Själv kan jag se en poäng med att köra med helljus under dagtid. Jag tror att jag tänkt tanken tidigare just vid möte med motorcyklar, att de faktiskt syns bättre med starkare lyse fram. Jag bländas inte av det under dagtid.
 
Sv: Ni som kör hoj

Givetvis, men även om jag med gott samvete har laglig rätt att köra ihjäl någon som kör om mig när jag svänger så slipper jag helst det OCH den som ligger bra till för att bli ihjälkörd pga sitt nonchalanta beteende borde rimligen dra slutsatsen att ingen omkörning är värt livet.

Jag undviker också gärna att bidra till att ha ihjäl mina medmänniskor oavsett vem som straffrättsligt gjorde fel.
 
Sv: Ni som kör hoj

Vad du tror ja.. Mig veterligen har du ingen aning om hur min hoj och utrustning i övrigt ser ut..
Fast jag vet hur trafiken ser ut. Och jag vet hur mycket bättre och framför allt snabbare man syns med väst.

Jag är så trött på den där coola attityden inom hojvärlden. Visst anser de flesta att skyddsutrustning är viktigt, men många tycker att det är så fult och ocoolt att de avstår.

Se bara på hur många det är som åker omkring med hjälmar som är till för en moped och inte en riktig mc. Eller hur många det är som åker omkring i störtkrukor. MC-gängen är ju tyvärr riktigt tokiga eftersom många av dem åker helt utan hjälm (i alla fall här i Göteborg). Jag möter nog någon en gång i veckan utan hjälm eller med en hjälm som är såpass patetisk säkerhetsmässigt att man aldrig hade satt på sig den ändå.

skull-helmet.jpg


13433-f1.jpg


Min största poäng i detta är att man kan ha all skyddsutrusning man vill, men man löper ändå en större risk ifall man avstår från en gul väst, eftersom man syns bättre och snabbare i trafiken med väst på. Prio ett torde ju vara att förhindra en olycka, inte att skydda sig så bra som möjligt när en olycka sker. Det är andra prioriteringen enligt mig.

Det går ju liksom inte att förneka att man syns bättre med väst än utan.
 
Sv: Ni som kör hoj

Tack!
Och ang att köra igen, jag vet faktiskt inte. Första tiden fantiserade jag om vad jag skulle köpa för ny hoj, men just nu känns det avlägset. Det knyter sig i magen när jag hör en MC, och mådde nästan illa när maken tog sin hoj till jobbet häromdagen... Men det kanske släpper.
På väg hemifrån sjukhuset var det jobbigt att ha mötande trafik även i bil, men bil har jag redan kört och det gick bra.



Jag ger dig samma råd som min sambo - gör det inte!
Man är så otroligt oskyddad, den mänskliga faktorn kan drabba oss alla och när den drabbar MC-förare blir det så otroligt tråkiga konsekvenser.
 
Sv: Ni som kör hoj

Givetvis, men även om jag med gott samvete har laglig rätt att köra ihjäl någon som kör om mig när jag svänger så slipper jag helst det OCH den som ligger bra till för att bli ihjälkörd pga sitt nonchalanta beteende borde rimligen dra slutsatsen att ingen omkörning är värt livet.

Många mc-olyckor sker pga av bilisten gör en felbedömning och mc;n kör precis på det lagligas gräns. Med det hjälper inte den som kört motorcykeln när han eller hon ligger och trycker upp blommor underifrån eller är permanent parkerad i en rullstol.

Jag körde efter principen att jag alltid var skyldig att lämna företräde, hålla avstånd och betrakta alla andra med den allra största misstänksamhet o uppmärksamhet. Jag hade tur, klarade mig.

Lite har jag väl kvar, stannar bara om jag är absolut tvungen för en vänstersväng, kollar så ingen ligger bakom. framhjulen håller jag alltid i vägens riktning ända tills jag börjar svänga in, rullande(för står du still med hjulen svängda så innebär en påkörning bakifrån att du knuffas ut i mötande trafik.)

Och ja jag kör stor bil. en rätt saftig pick-upp (man är väl redneck;))
 
Sv: Ni som kör hoj

Jag är så trött på den där coola attityden inom hojvärlden. Visst anser de flesta att skyddsutrustning är viktigt, men många tycker att det är så fult och ocoolt att de avstår.

Det var lite det jag var inne på med mitt inlägg, om det fanns en sådan attityd som förhindrade förbättringar i olycksstatistiken.

Men jag fick inget svar på hur många som hade MC med ABS, en teknisk lösning som ger stor säkerhetsökning och förhindrar nästan helt orsaken till en av de vanligaste typen av singelolyckor med MC.

Bara av intresse läste jag lite på hojforum och man tar sig för pannan när man läser anledningarna till att inte välja ABS till sin hoj. Åtminstone där lyser en uppenbart osund attityd helt klart igenom. Svårt för mig som oinvigd att avgöra hur spridd den är dock.
 
Sv: Ni som kör hoj

Fart och blinkning i kombination borde ju ge en viss hint...

Kan man tycka.
Hos min första arbetsgivare, som var mkt stor, hade vi olika personalklubbar. Skytteklubb, jaktklubb, mc-klubb etc
Genom mc-klubben, som mestadels bestod av fartkåta förare och där hojarna hette något med R/Z/X, fick jag lära mig att varje "farthinder" på vägen bemöttes med tanken "jag hinner förbi".


Vi har hunnit med nästan 300 mil bilsemester denna sommar. Vi har hunnit se lite redan denna sommar...
Sedan kör jag var och varannan dag på E18 och det är förvånande att det inte dör någon där varje dag. De kör ofta i jeans.

Skriver under.
Jag började pendla 2006 och har sedan dess sett två köra ihjäl sig framför mina ögon, övriga tuffa olyckor har jag tappat räkningen på, jag ser något vid nästan varje resa.

Måste inflika med att yttra mig om det främsta vapen som idag finns mot olyckor:
När det gäller vägar med vajerräcke är jag skeptisk och tydligen finns det många mil vajerväg som man befunnit "felbygda för sitt ändamål", vilket jag tycker märks när jag är ute och far:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17138442.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17142508.ab
http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.3207902-vajerracken-okar-risken-for-skador?m=print
 
Sv: Ni som kör hoj

Men jag fick inget svar på hur många som hade MC med ABS, en teknisk lösning som ger stor säkerhetsökning och förhindrar nästan helt orsaken till en av de vanligaste typen av singelolyckor med MC.

Bara av intresse läste jag lite på hojforum och man tar sig för pannan när man läser anledningarna till att inte välja ABS till sin hoj. Åtminstone där lyser en uppenbart osund attityd helt klart igenom. Svårt för mig som oinvigd att avgöra hur spridd den är dock.




Dina misstankar verkar matcha mitt fd arbetes mc-klubbs attityd. Säkerhet var inte det som valdes med omsorg utan det handlade enbart om kubik och modell.
Då fanns det även personer som försökte få läkarintyg för att slippa hjälm, något som tydligen är omöjligt idag. Skinnställ kunde man tydligen inte använda för då dog man av svett när man var tvungen att stanna vid rödljus etc.


Den här typen av resonemang känns dock igen, jag tänker på ridsporten.
Jag har alltid satsat på säkerhet, det gäller både hantering av häst och utrustning. Som dressyrryttare kom jag inte undan med att rida med sprengers ledade, skyddsväst och hjälm. Ofta fick jag höra att alla andra hade så pålitliga hästar/de hade kunskap att känna av när det var dags att hoppa av/det var helt enkelt för fult och omöjligt att rida med skyddsutrustning.
En del verkar uppenbarligen vilja skada sig så låt dem då.
 
Sv: Ni som kör hoj

Jag tänker främst att vajerräcken är till för att förhindra att idioter kör om vart det inte är lämpligt att köra om. Jag tror det förhindrar många olyckor även om det inte är bäst när det smäller.

Jo, det där "jag hinner om" kan nog vara en bidragande orsak till mycket...
 
Sv: Ni som kör hoj

Ja, kära nån, ridsporten är precis lika illa. Men där är jag betydligt slappare än vad jag är på hojen. Jag skulle inte få för mig att sätta på mig en säkerhetsväst när jag rider. Tycker att jag inte kan röra mig i en. Jag rider numer alltid med hjälm, men det fanns perioder i mitt liv då jag hoppade rätt höga banor utan hjälm. Jag har till och med bild på när jag hoppar barbacka utan hjälm. :o

Däremot ifall jag rider ut i trafiken så har jag alltid gul väst på. Det är så enkelt.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag fick jag mig en tankeställare och jag känner att jag behöver få gnälla av mig lite. Jag var ute och åkte min första långtur...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 241
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 045
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 844
Senast: syrran
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 229
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp