Bukefalos 28 år!

Ni som kör hoj

Sv: Ni som kör hoj

Jag tänker främst att vajerräcken är till för att förhindra att idioter kör om vart det inte är lämpligt att köra om. Jag tror det förhindrar många olyckor även om det inte är bäst när det smäller.

Visst är det så men det gäller även ambulanser vid uttryckning, har sett det flera gånger, och det känns sisådär.


Jo, det där "jag hinner om" kan nog vara en bidragande orsak till mycket...

Ja usch!
 
Sv: Ni som kör hoj

Men jag fick inget svar på hur många som hade MC med ABS
Ska kolla med sambon för jag har ingen aning om vår K1200S har det.
 
Sv: Ni som kör hoj

Ja, kära nån, ridsporten är precis lika illa. Men där är jag betydligt slappare än vad jag är på hojen. Jag skulle inte få för mig att sätta på mig en säkerhetsväst när jag rider. Tycker att jag inte kan röra mig i en. Jag rider numer alltid med hjälm, men det fanns perioder i mitt liv då jag hoppade rätt höga banor utan hjälm. Jag har till och med bild på när jag hoppar barbacka utan hjälm. :o

Däremot ifall jag rider ut i trafiken så har jag alltid gul väst på. Det är så enkelt.



Hahaha ja jag säger ju det :D
När jag började med skyddsväst var det någon klumpig tvåblockad beta3variant med dålig inställning.
Den var vidrig.
Bak tog den dessutom i bakvalvet på den djupa dressyrsadeln att det inte gick att sitta ned men jag skar bort svanskoteskyddet och sedan gick det rätt bra - med kontrollerad andning ;)

När jag avslutade ridningen för denna gång var min väst lite mer apdyr ingenjörskonst med all tänkbar ledning/inställning/andning men gick faktiskt bra att rida/andas i.

Jag kan säga som så, att om jag inte hade haft väst/hjälm/ledade stigbyglar så har jag ett par gånger ramlat av på så sätt att jag troligen hade varit död eller illa skadad för livet.

Vintertid har vi lyst som en julgran :p


Ramona, sätt på dig skyddsutrustningen!
 
Sv: Ni som kör hoj

Men jag fick inget svar på hur många som hade MC med ABS
Ska kolla med sambon för jag har ingen aning om vår K1200S har det.

Om du har en nyare BMW, så borde den ha det.

(Undertecknad jobbade själv i början av 2000-talet med dylika system ffa för bilar och lastbilar, men även lite perifert med BMW-konstruktörerna på MC-området. Bara på den avdelningen (engineering) hände det otäcka olyckor ideligen och det satt skinnställ utan rygg, krasade hjälmar osv uppsatta för att påminna om farligheten på kontoret...)
 
Sv: Ni som kör hoj

Var ute och åkte på vackra Sörmlandsvägar idag. Hastighetsbegränsning 70 km/h - vilket inte alltid var möjligt, oftast var det lägre (jag körde bil). Mötte en MC i en kurva som denne tydligen försökte gena igenom - snacka om ångest innan MC-föraren lyckades ta sig över till rätt sida... Vad GÖR man i det läget? Kör ner i diket? Krockar med MC?
Blev även omkörd av MC, höll 80 där det var 80, gissningvis höll MC:n minst 100 för den bara försvann i fjärran.
Har MC-förare ingen självbevarelsedrift?
 
Sv: Ni som kör hoj

Tack!
Och ang att köra igen, jag vet faktiskt inte. Första tiden fantiserade jag om vad jag skulle köpa för ny hoj, men just nu känns det avlägset. Det knyter sig i magen när jag hör en MC, och mådde nästan illa när maken tog sin hoj till jobbet häromdagen... Men det kanske släpper.
På väg hemifrån sjukhuset var det jobbigt att ha mötande trafik även i bil, men bil har jag redan kört och det gick bra.

Tur det gick så bra somd et gick ändå! Krypa på dig!

Min mamma var med om en MC olycka för ungefär 10 år sedan. Hon övningskörde med sin sambo bakom på MC:n. Mest troligt så nickade hon till i 2 sek och körde av vägen i en kurva. Lyckades missa en telefonstolpe med 1 m (som tur var). Det var ingen hög hastighet 70 km/h kanske. Men hennes axel splittrades och hon bröt armen på flera ställen. I övrigt så klarade hon sig bra, och hennes sambo fick bara något blåmärke.

Hon har sen dess ALDRIG satt sig på en MC igen (hon prövade sommaren där på, på en stillastående men fick ångest på en gång). Mest troligt så tog det för lång tid innan hon provade. Ungefär som med ridning, råkar man ut för en allvarlig olycka (eller gentligen vilken olycka som helst) så ska man upp så fort som möjligt.


Min sambo kör hoj, och jag försöker få honom till att sätta på sig en reflexväst, men de är helt omöjligt (den är ivägen, den är ful osv, rena små barnsfasoner!)! :mad: Han är dessutom helt svartklädd från topp till tå, och dessutom med en svart HD.

Jag gogglade dock nyss och hittade faktiskt en snygg reflexväst dock sjukt dyr, så köper jag den så kanske jag kan få honom till att sätta på sig den..

Så ett tips till er andra.

http://www.berup.com/berup15.html
 
Sv: Ni som kör hoj

Ha ha! Jag trodde verkligen att det var pappa på bilden! Bra också med den gula hjälmen! Det är ju också rätt smart.
 
Sv: Ni som kör hoj

Gul hjälm är jättebra faktiskt. Hade jag köpt ifall det fanns i min storlek, men de tillverkas inte ens så små. XXS.
 
Sv: Ni som kör hoj

Naturligtvis kör man inte med helljus vid möte i mörker.
Men det var polisen som sa åt mig att köra med helljus i fortsättningen. Han gjorde alltid det sa han.

Var det polisen som sa? Vad skulle det göra för skillnad enligt honom? :confused:
Det finns de som irriterar sig på att folk kör med helljus på dagen och skulle säkert få för sig att göra något dumt. :crazy:

Givetvis, men även om jag med gott samvete har laglig rätt att köra ihjäl någon som kör om mig när jag svänger så slipper jag helst det OCH den som ligger bra till för att bli ihjälkörd pga sitt nonchalanta beteende borde rimligen dra slutsatsen att ingen omkörning är värt livet.

Hur vet du att du kommer köra ihjäl någon bara för att du svänger? Det hänger ju totalt på hastighet och förhållanden.
En normalt funtad människa svänger kanske inte i den situationen, men om du inte ser MCn så är det genast en annan situation.

Farligast är när bilister förväxlar en MC med en moppe..

Det finns många omkörningar som får en att undra hur de bakom ratten på det där fordonet tänkte. T ex 2-1 vägar, även om de har gott om tid att köra om så ska det göras när det är 200m kvar tills det är enfiligt igen.. varför kan man undra då. Så onödigt, smäller de in i mitträcket blir jag tvungen att stanna för att jag är först på plats (likadant om någon kör om och smäller med mötande trafik).. så ja det finns många nötter där ute tyvärr.. :(
 
Sv: Ni som kör hoj

Var det polisen som sa? Vad skulle det göra för skillnad enligt honom? :confused:
Det finns de som irriterar sig på att folk kör med helljus på dagen och skulle säkert få för sig att göra något dumt. :

Ja, polisen som kom och pratade med mig när jag fortfarande låg på akuten frågade om jag körde med helljus, "nej" svarade jag då, och då sa han att det är bra att göra, för då syns man bättre.

Nattliga ryggsmärtor är förresten himla skoj när man dessutom inte kan lägga sig på något annat sätt än just på rygg. Väntar på att dottern ska vakna så jag kan väcka maken så han får hjälpa mig att sätta mig upp för att amma. Kul tillvaro. Alla som tycker väst är töntigt skulle kunna få se mig nu, det är inte så jävla häftigt det här heller.

Och angående att köra igen, kanske hade jag i alla fall satt mig på makens hoj om det inte vore för det sjuka hematomet som satt sig på mina.. främre sitt-delar. Eftersom jag satt rätt upprätt på min hoj så slår man ju i lägsta punkt i tanken när det tar stopp. I några dagar såg det framifrån ut som om jag hade blöja på mig, så svullen var jag. Och blå-svart. Charmigt :cautious:
 
Sv: Ni som kör hoj

Men fy katten, hoppas det läker ihop sig :-(

Efter en ridolycka fick jag sova på rygg i säkert ett halv år. Det är inte roligt. Svårt att somna liggande på rygg...
 
Sv: Ni som kör hoj

Syns bättre? Jag vet förstås inte om helljus eller halvljus gör någon större skillnad på en hoj mitt på dagen rent ärligt. Sett en personbil med helljus på mitt på dagen (syntes tydligt), i och för sig ingen som reagerar då de inte blev bländade. Vet ju att även om det är mörkt så märkte inte bilister att helljuset hade hängt sig. Sen vet jag heller inte om det är bra att alltid köra med helljus, tänk då när man verkligen behöver den mitt i natten och lampan har lyst sina timmar och slocknar. Självklart är det upp till var och en, jag själv utgår nästan alltid efter värsta scenariot.

Jag tror trafiken är rätt pressad idag och alla har mer eller mindre bråttom, inte hinner man titta extra noga innan man kör ut eller gör något annat.

Än har jag inget MC-kort men jag jobbar på det, har mc-kläder som hänger i garderoben, sådana där med skydd i och extra tjockt tyg. Behöver skaffa stövlar och rejäla handskar och en egen hjälm, kanske en ryggplatta när jag ändå är igång. Ska vara väldigt bra har jag hört.
 
Sv: Ni som kör hoj

Var det polisen som sa? Vad skulle det göra för skillnad enligt honom? :confused:
Det finns de som irriterar sig på att folk kör med helljus på dagen och skulle säkert få för sig att göra något dumt. :crazy:
Jag har full förståelse för att en polis rekommenderar helljus även dagtid för en MC, det är stor skillnad när man får syn på dem jämfört med halvljus. Vad är det för konstigt med det? Vad dumt skulle någon göra, fronta? :crazy:

Jag skulle aldrig köpa ett ställ utan ryggskena.
 
Sv: Ni som kör hoj

*Kl*

Med den här tråden i åtanke studerade jag under min lunch MC-förararna på E22. Jag blev rätt fundersam när jag på vägen tillbaka till fängelset blir omkörd av en MC. Jag körde i drygt 120 km/h och han körde förbi rätt kvickt så hastigheten var tämligen hög. Skyddsutrustning? Mja, han hade iaf hjälm. På kroppen hade han jeans och en flanellskjorta. Skjortan var förvisso långärmad men på ryggen hade den blåst upp så nästan hela ryggen var bar. Det skulle bli fina sår vid en omkullkörning...
 

Liknande trådar

Samhälle Idag fick jag mig en tankeställare och jag känner att jag behöver få gnälla av mig lite. Jag var ute och åkte min första långtur...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 241
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 045
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 844
Senast: syrran
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 229
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp