karamelldrottningen

Trådstartare
Skulle du kunna tänka dig att bo bredvid ett ödehus?
Kanske du bor bredvid ett idag?
Eller är du ägare till en fastighet som tillåts förfalla till sitt eget öde?

Ödehus -ett växande inslag i glesbygden.
 
Jag har ett på var sida om huset. Skulle dö om någon fick för sig att flytta in.

Här där jag bor finns det massvis.
 
Nej skulle inte vilja bo bredvid ödehus. Skulle antagligen störa mig på det, eftersom det inte är estetiskt tilltalande. Sen beror det väl lite på, ligger det 100 meter bort bakom en skogsdunge så att jag inte ser det så gör det väl inget.
 
Nej skulle inte vilja bo bredvid ödehus. Skulle antagligen störa mig på det, eftersom det inte är estetiskt tilltalande. Sen beror det väl lite på, ligger det 100 meter bort bakom en skogsdunge så att jag inte ser det så gör det väl inget.
Jag tycker de kan vara riktigt vackra.

Och edit: 100m? Haha husen här ligger betydlig längre ifrån varandra än så
 
Nej skulle inte vilja bo bredvid ödehus. Skulle antagligen störa mig på det, eftersom det inte är estetiskt tilltalande. Sen beror det väl lite på, ligger det 100 meter bort bakom en skogsdunge så att jag inte ser det så gör det väl inget.
Lite så tänker jag också. Och vemodigt också att behöva se en fin byggnad behöva första hjälpen och man kan ingenting göra :(
 
Jag tycker de kan vara riktigt vackra.

Jag tycker det är sorgligt och börjar direkt tänka att den stackars husägaren råkat ut för ngt hemskt :p i själva verket kan ju husägaren vara hur nöjd som helst att slippa ta hand om huset. Men i mitt huvud är första tanken guuud vad sorgligt.
 
Jag tycker det är sorgligt och börjar direkt tänka att den stackars husägaren råkat ut för ngt hemskt :p i själva verket kan ju husägaren vara hur nöjd som helst att slippa ta hand om huset. Men i mitt huvud är första tanken guuud vad sorgligt.
Ja det beror ju på hur gammalt huset är. De husen som jag tänker på är 100 år gamla och äldre. De är vackra.
 
Skulle du kunna tänka dig att bo bredvid ett ödehus?
Kanske du bor bredvid ett idag?
Eller är du ägare till en fastighet som tillåts förfalla till sitt eget öde?

Ödehus -ett växande inslag i glesbygden.
Det skulle inte jag ha något problem med alls, så länge grannfastigheten inte används som soptipp eller bilskrot - det skulle vara mindre trevligt.
 
Och sen är det detta med historian bakom.
Oavsett vad finns det alltid en historia. Åker jag förbi ett sådant ställe uppmärksammar jag det betydligt fortare än vilket annat hus/lada/osv som helst.
I många fall finns det goda skäl till att man väljer att inte hålla efter men det ser ändå så bedrövligt ut. Som att det varit krig eller annan katastrof och folk flytt.
 
Ena närmaste grannhuset är ett ödehus. Ca 150 m från oss. Det har en liten tomt som växt upp rejält så huset syns knappt från vägen längre. Det är synd att hus står och förfaller förstås men inget som besvärar mig att det finns där.
 
Skulle du kunna tänka dig att bo bredvid ett ödehus?
Kanske du bor bredvid ett idag?
Eller är du ägare till en fastighet som tillåts förfalla till sitt eget öde?

Ödehus -ett växande inslag i glesbygden.

Nja då hade vi nog försökt köpa det och restaurera :p
Bor i ett fd ödehus :D
Vi äger dock en gammal slåttarstuga på ett utskifte som vi inte hunnit börja fixa än, kan kanske klassas som ett ödehus. Tanken är dock att det inte ska få förfalla till sitt eget öde, vi ska bara bli klar med gårdsskiftet innan vi tar tag i denna stuga.
 
Skulle du kunna tänka dig att bo bredvid ett ödehus?
Kanske du bor bredvid ett idag?
Eller är du ägare till en fastighet som tillåts förfalla till sitt eget öde?

Ödehus -ett växande inslag i glesbygden.
Fast en del av det problemet är ju besittningsrätten och att folk uppför sig som svin. Kommunala bostadsbolag tar ju inte in folk med betalningsanmärkning ens och nu tycker tydligen staten eller den som är ansvarig för artikeln på SVT.se attprivata aktörer ska göra det.
 
Fast en del av det problemet är ju besittningsrätten och att folk uppför sig som svin. Kommunala bostadsbolag tar ju inte in folk med betalningsanmärkning ens och nu tycker tydligen staten eller den som är ansvarig för artikeln på SVT.se attprivata aktörer ska göra det.
Hur menar du med beter sig som svin?
Svt är väl oberoende eller?
 

Liknande trådar

Samhälle Vi bor bredvid en uttjänt förskola som sista tiden har bebotts av flyktingar från Ukraina. Det har fungerat jättebra och v ser gärna att...
Svar
7
· Visningar
1 224
Senast: Sar
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 809
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 739
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 511
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp