Bukefalos 28 år!

Om att köpa avelssto..

Sv: Om att köpa avelssto..

Jo, det är klart, men räcker det att mamman varit ett duktigt avelssto, eller slår pappans namn hårdare? Kan ju vara att pappan är bra, men jag har inte hittat så mycket info om honom..
Ulrika

Det är ju pappans namn som kommer figurera men åas "bara" som morfarshingst och vad gäller det så se mitt svar till Sara-Ida ovan. :D

Fö så tycker jag absolut att du ska satsa på den lettiska hästen om du har en på gång, det behövs nytt blod och ffa ädelt sådant. :)
 
Sv: Om att köpa avelssto..

HIngstarna är ganska okända för mig iallafall, längre bak känner jag igen många namn, men det är för långt bak för att det ska kallas linjeavel. Men jag är väl inte intresserad av linjeavel om jag ska vara ärlig, men att det finns vissa kombinationer som anses bra, och dem lär jag inte få chans att prova på många år.. om jag behåller någon av hennes sto-avkommor ;)
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Själv föredrar jag också udda stammar, men jag tror att många icke avelsintresserade sorterar bort hästar med stammar de inte känner till. T ex får antagligen en Don Shufro - Master fler spekulanter än en Don Shufro - Premium, hannoveranerhingst som var aktiv på estniska tori-stuteriet.
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Jajaja, absolut! Man ska heller inte tro de flesta (hopp)ryttare om för mycket :angel: , oftast räcker det att pappan har meriter och väljer då Pastejja en poppig hingst så kan det gå bra att sälja även unghästar. :D

Ska jag nu behöva använda en poppig bruksprovsvinnare från vårens bruks? ;)..
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Nyfiken på vem pappan är??

Jag vill helst inte lämna ut stammen om jag ska vara ärlig, vill först bestämma mig om jag ska köpa henne eller ej. Men det är ett fullblod som är pappa iallafall. Inga linjer som jag sett i Sverige, men å andra sidan så har jag dålig koll på fullbloden i vårt land ;).
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Själv föredrar jag också udda stammar, men jag tror att många icke avelsintresserade sorterar bort hästar med stammar de inte känner till. T ex får antagligen en Don Shufro - Master fler spekulanter än en Don Shufro - Premium, hannoveranerhingst som var aktiv på estniska tori-stuteriet.

Ja. MEN - och ett stort men - om DS-Masterhästen inte kan röra sig, spelar det mindre roll vad den har för morfar. Alltså, du kan locka fler att titta på hästen, men har den inte de kvaliteter som stamtavlan lovar blir det ändå inget köp (eller för mindre pengar). Åtminstone är det så jag själv resonerar vid hästköp, om inte hästen ska användas till avel.
 
Sv: Om att köpa avelssto..

ja, håller med! Internationellet eller framförallt en kombination du tror blir bra och våga lita på att det blir bra. Avkomman får prata för sig själv;) .

Säker på att många tycker att det är intressant att mormodern producerat hingst och svårhoppare. Får fölen bra gångarter så lär det väl synas på fölvisningen eller?
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Ja. MEN - och ett stort men - om DS-Masterhästen inte kan röra sig, spelar det mindre roll vad den har för morfar. Alltså, du kan locka fler att titta på hästen, men har den inte de kvaliteter som stamtavlan lovar blir det ändå inget köp (eller för mindre pengar). Åtminstone är det så jag själv resonerar vid hästköp, om inte hästen ska användas till avel.

Jo men hade du åkt ut och tittat på denna? (Foto med, och båda lika snygga ;) )
Cagliostro - Balteman xx - Esteman (Hann)
eller denna
Cafliostro - Irco Mena - Cortez

Man kan ju inte kolla på alla hästar i hela Sverige, så därför rensas ju en del bort redan när man skummar genom annonsen.
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Nej, använd en internationellt erkänd hoppförärvare. Det förtjänar fö stoet om det är en så bra häst! ;)

Jag har faktiskt tänkt att tävla henne i dressyr, för hon rör sig himla bra, och har bra typ. Var faktiskt helt övertygad om att hon var dressyrstammad tills jag började rota i stammen. Men det blir väl att jag får välja hopphingst som anses lämna goda rörelser ;).
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

ja, håller med! Internationellet eller framförallt en kombination du tror blir bra och våga lita på att det blir bra. Avkomman får prata för sig själv;) .

Säker på att många tycker att det är intressant att mormodern producerat hingst och svårhoppare. Får fölen bra gångarter så lär det väl synas på fölvisningen eller?

Oj jag som nästan bestämt mig att vänta med att skaffa häst tills jag var färdig med skolan, men nu är jag i stort sett övertygad om att jag ska ta henne.. Alla dessa svåra beslut..
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Jo men hade du åkt ut och tittat på denna? (Foto med, och båda lika snygga ;) )
Cagliostro - Balteman xx - Esteman (Hann)
eller denna
Cafliostro - Irco Mena - Cortez

Man kan ju inte kolla på alla hästar i hela Sverige, så därför rensas ju en del bort redan när man skummar genom annonsen.
Ulrika

Äsch, kan du inte ge några dressyrvarianter i stället? Jag är ju dressyrnörd och helt ute när det gäller hoppstammar. :D
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Det är ju pappans namn som kommer figurera men åas "bara" som morfarshingst och vad gäller det så se mitt svar till Sara-Ida ovan. :D

Fö så tycker jag absolut att du ska satsa på den lettiska hästen om du har en på gång, det behövs nytt blod och ffa ädelt sådant. :)


Jo, jag känner det samma.. Och ädelt blir det, det kan jag lova ;).. Min dröm är ju att hitta ett sto som är minst 50% xx som kommer från en bra stofamilj, och nu känns det som om har jag hittat henne..
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Äsch, kan du inte ge några dressyrvarianter i stället? Jag är ju dressyrnörd och helt ute när det gäller hoppstammar. :D

Hehe.. det klarar du nog bättre själv ;).
Eller:
Don Shrufo - Balteman xx - Letteman (Hann) (Letterman?)
Don Shrufo - Master - Napoleon
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Ja, inte lätt!! Låter som en väldigt allround bra häst!! I sådana här lägen som du verkar vara i brukar jag tänka: Vad är det värsta som kan hända om jag tex gör det här? (i ditt fall att våga köpa stoet).

Kan jag stå ut med svaret så är det ju helt ok dvs då är det ju bara att köra och våga ta risken att vad det nu är som kan hända händer:devil:

Inte lätt dock:angel:
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Det värsta som kan hända är att jag inte klarar min examen, och blir stående med en häst jag inte har tid och råd med förrän i mitten av juli.
Det andra värsta som kan hända är att jag inte får jobb direkt efter jag är färdig med skolan.

Tja det är nog det.. ;)
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

ja, alltid ångest innan skola helt färdig. Lyssnar just nu på ett föredrag om allt sånt här nu. På TV 2 faktist. enligt honom så följer det bra saker om man gör det man vill;) !
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Det ligger nog något i det.. Jag har varit utan häst så länge att jag känner mig helt drenerad på positiv energi. De dagarna jag har bestämt mig för att ta hästen så går jag på moln hela dagen, och de dagar jag tvekar, så känns det som om jag aldrig ska få ett liv, eller att det kommer att ta mycket mer tid. Jag ser inte min exaamen som en morot, utan moroten till examen ¨¨ar att jag kan skaffa häst igen.. Låter det normalt? ;)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 202
Senast: pastejja
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 394
Senast: EoG
·
Avel Ok, kloka bukeavlare. Spåna lite med mig. Jag håller på att införskaffa ett nytt sto, men hittar ingenting på annons som tilltalar...
2
Svar
24
· Visningar
2 043
Senast: Efwa
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 967
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp