Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Cirkulerar nån blocketannons i schäfer grupperna nu. En kull oreggad schäfrar som säljs. Mamman, en försvarsmakthund, sägs ha ED 2 och detta är hennes andra kull....
Tyvärr vanligt. Tänk om FM lät kastrera ratade foderhundar och la på några tusenlappar på priset, då skulle den här aveln minska rejält. Men istället skjuter de sin egen ras och avel i foten :mad:
 
”Vi väntar små allergivänliga blandrasvalpar som inte fäller. Shitzu/malteser/puff blandisar efter friska och underbart snälla föräldrar. Eventuellt ska en tik lämnas på halvfoder.”
15 000 kr säljs valparna för.
Vad har hänt med blandrasaveln? För några år sedan låg väl valpar av blandras betydligt lägre i pris?
Varför satsar man inte de pengarna på en renrasig hund för?
Nu ligger det ute en ny annons - valparna är födda och kostar 16 500kr.
Det är ju helt galet!!
 
Vet inte om det platsar i den här tråden men har ni sett ”Älskade smuggelhundar” på SVT. Så vidrigt! Och nu när jag slösurfar hundar på Blocket är det som att jag fått en ny radar och plötsligt känns var och varannan annons hur oseriös som helst. Blir misstänksam till så gott som varje annons. Man kan ju hoppas att det är samma för alla som sett dokumentären, men det är väl för mycket att hoppas på :meh:
 
Vet inte om det platsar i den här tråden men har ni sett ”Älskade smuggelhundar” på SVT. Så vidrigt! Och nu när jag slösurfar hundar på Blocket är det som att jag fått en ny radar och plötsligt känns var och varannan annons hur oseriös som helst. Blir misstänksam till så gott som varje annons. Man kan ju hoppas att det är samma för alla som sett dokumentären, men det är väl för mycket att hoppas på :meh:
Spelade in o såg den för en stund sen,hade ingen aning om att det fanns "ligor" och då är det ändå min ras dom smugglat bla.
 
Vet inte om det platsar i den här tråden men har ni sett ”Älskade smuggelhundar” på SVT. Så vidrigt! Och nu när jag slösurfar hundar på Blocket är det som att jag fått en ny radar och plötsligt känns var och varannan annons hur oseriös som helst. Blir misstänksam till så gott som varje annons. Man kan ju hoppas att det är samma för alla som sett dokumentären, men det är väl för mycket att hoppas på :meh:
Här så svårt att tycka synd om dessa människor som sitter och snyftar för att de blivit lurade. Med lite koll på verkligheten har man inte köpt hund på detta sätt.
Sen hoppas jag verkligen att någon myndighet tar tag i den svenska veterinären som fejkar intyg. Att det sker utomlands är jag inte det minsta förvånad över.
 
"Labradoodle blandning
Ljuvliga valpar med unika färger, från två tikar, säljes i början av januari när de är åtta veckor. Hanen är trefärgad multigen. (HD grad 3) labradoodle (erbjuds även till avel). Tikarna är korsning mellan labrador, schäfer, bordercollie och pudel. Mycket trevligt lynne"

Så, HD grad 3? Använts och erbjuds i avel? Låter vettigt.
 
Här så svårt att tycka synd om dessa människor som sitter och snyftar för att de blivit lurade. Med lite koll på verkligheten har man inte köpt hund på detta sätt.
Sen hoppas jag verkligen att någon myndighet tar tag i den svenska veterinären som fejkar intyg. Att det sker utomlands är jag inte det minsta förvånad över.

Håller med. Kan inte förstå hur naiva människor är. Hundar är liksom inte handväskor, man kan inte köpa dem för att de är fina eller söta. Och ska man köpa en renrasig hund gör man väl det direkt från en kennel? Man blir ju bedrövad 😔
 
"Labradoodle blandning
Ljuvliga valpar med unika färger, från två tikar, säljes i början av januari när de är åtta veckor. Hanen är trefärgad multigen. (HD grad 3) labradoodle (erbjuds även till avel). Tikarna är korsning mellan labrador, schäfer, bordercollie och pudel. Mycket trevligt lynne"

Så, HD grad 3? Använts och erbjuds i avel? Låter vettigt.

Vadå HD? Den är ju trefärgad! :banghead:
 
"Labradoodle blandning
Ljuvliga valpar med unika färger, från två tikar, säljes i början av januari när de är åtta veckor. Hanen är trefärgad multigen. (HD grad 3) labradoodle (erbjuds även till avel). Tikarna är korsning mellan labrador, schäfer, bordercollie och pudel. Mycket trevligt lynne"

Så, HD grad 3? Använts och erbjuds i avel? Låter vettigt.

HD har inte mätts i siffror på år och dar. Däremot gör ED det.
Är det HD C som menas. Eller ED 3 :confused:

Oavsett är inget av det bra. Ffa inte ED 3.
 
HD har inte mätts i siffror på år och dar. Däremot gör ED det.
Är det HD C som menas. Eller ED 3 :confused:

Oavsett är inget av det bra. Ffa inte ED 3.

Kan det vara annorlunda på blandraser som röntgas? Googlade lite och det verkar som om en del får resultatet i siffror när det inte är officiella resultat? Men man kan ju hoppas att det är en felskrivning helt och hållet. Känns lite konstigt att i ena meningen säga att hunden är defekt och i andra att han erbjuds till avel - de flesta sådana uppfödare brukar väl inte tänka att ärlighet varar längst kan jag tro.
 
Kan det vara annorlunda på blandraser som röntgas? Googlade lite och det verkar som om en del får resultatet i siffror när det inte är officiella resultat? Men man kan ju hoppas att det är en felskrivning helt och hållet. Känns lite konstigt att i ena meningen säga att hunden är defekt och i andra att han erbjuds till avel - de flesta sådana uppfödare brukar väl inte tänka att ärlighet varar längst kan jag tro.

Nej avläsningssystemet är ju som det är och lika för alla. Misstänker att människan har noll koll eller har skrivit fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 216
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 274
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 901
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp