Perfekt storlek på hund?

Håller med @Milosari som det känns just nu. Har en på knappt 7kg och en på 15~16kg.
Den på 7kg är smidig om man är i stan, men tycker hon lätt försvinner I stallet tex. BCnr alldeles lagom tung för att kunna lyftas lätt men känner ändå att det hade inte skadat om hon var något större. Över 20kg vill jag inte ha om jag kan hjälpa det (men skulle jag få en valp som blir stor så lär jag inte sälja den såklart).
 
Alla mina tre är 50-60 cm och 17-22 kg (trots att det är tre helt olika rasgrupper), så den storleken verkar jag gilla ;) Smidigt att inte behöva böja sig ner för att klappa eller ge godis, tillräckligt stora för att ta sig fram överallt och kunna hänga med utan problem på jogging, cykling etc. - men tillräckligt små för att det ska gå att bära dem om det behövs, för att de ska kunna vara i famnen, och för att det inte ska vara för krångligt att ut och gå med dem (tre i den storleken som drar åt samma håll, om de hittat något kul, kan dock vara lite mycket, så nu får de växla mer mellan vem som får hänga med :p ).

Jag har dock aldrig själv testat att ha andra storlekar, så vem vet - kanske skulle jag älska att ha en liten 5 kilos hund, eller en stor bjässe :D
 
Jag gillar storleken på typ DSG. Den var också den första ras jag funderade på på allvar, men kom fram till att den nog var för mycket för mig som förstagångsköpare att hantera.
 
Min senaste kelpie var perfekt enligt mig, men inte enligt rasstandarden :D Hon var 41 cm hög och vägde 12 kg.

Samtidigt så är mina små plutte fjärilar perfekta i storlek för mig just nu. De väger 2-3 kg och är så enkla att ha i famnen, får lätt plats i bilen och är absolut inte starka om de råkar dra i kopplet vilket min trasiga kropp uppskattar.

Schipperken på 7-7,5 kg är robust och tålig. Tar sig fram överallt. Han är i perfekt storlek han också.

Som synes tycker jag flera storlekar är perfekta men sammanfattningsvis kan man väl säga att stora hundar inte passar mig just nu, även om jag tidigare haft större hundar och då var de perfekta. För min del beror det nog mer på var i livet jag är och vad jag har för mål med hundarna just då.
 
Jag tycker min är i minsta laget, 15 kg. Hennes föregångare tyckte jag var i största laget, 30 kg. Så runt 20 kg vore perfekt, mankhöjd runt 50 eller så.
Vill kunna bära hunden utan att knäcka ryggen, att de ska få plats i knät (praktiskt i vissa sammanhang) och inte bli utkonkurrerad i sängen :D Men jag vill också att de ska ta "sin plats", inte riskera att bli trampade eller klämda och inte heller vara minstingen i kvarteret.
 
Mina är för stora och starka, runt 65 cm och 34-36 kg. De tar för mycket plats i bilen och inomhus fast de är lugna, och har väl fungerande av-och-på-knapp. Den perfekta hunden skulle vara precis som de är och ser ut, men väga 20-25 kg, typ två storlekar mindre.
 
Gillar hundar som ger ett oömt intryck, oavsett storlek.

Vår unghund väger cirka 25kg och har en manhöjd som gör det enkelt att belöna och dirigera utan att behöva böja sig. 25 kg är okej att lyfta också, men jag ändrar mig kanske om jag utvecklar ryggproblem. 😊
 
2-3kg och 20-28cm i mankhöjd. Bella väger ca 4kg och är ca 31cm och hon känns verkligen enorm jämfört med hur stora/små Ping, Poppy och Pärla var
 
Tycker 15kg med lite längre ben är perfekt, ingen pyttehund men man kan ändå lyfta upp den :) nu blev det ju en labbe så fick tumma lite på storleken. Dock verkar han inte bli så stor så han landar nog ändå under 30kg 😁
 
En bit över 60 cm och lite över 30 kg. Dvs som min smärta rottistik :)

Skulle absolut inte vilja ha en liten hund (läs under 10 kg), då är jag hellre utan. Vår maskot-staffe är i minsta laget om än han är stor för rasen. Jag gillar större hundar.
 
Senast ändrad:
Jag tycker stor nog att kunna ledas i halsband (iaf i halvstryp så man kan hålla i "stroppen".) Tycker små, snärtiga BC:s är perfekta i storlek. Min ena väger cirka 16 i bra form, vet inte hur hög hon kan vara men det tycker jag är perfekt. Hon tar sig fram överallt, men går ändå att vika/knö in i sammanhang där det är trångt. Min hane väger ungefär lika mycket men har mycket längre ben, så han tycker jag är för stor. Jämthunden är väl 67 o väger 22 typ, alldeles för stor tycker jag. Men det kan också bero på att hon känns mindre smidig/mindre böjbar.
 

Tack! Sa heter det ja.:)
Jag gillar som sagt hundar som ar 30 kg och tyngre, men i god kondition och atletiska. Hojden ar perfect om jag kan lagga handen pa ryggen nar hunden star i fotpossition. (utom det dar med hakan pa matbordet forstass:angel:) vilket bor innebara runt 70 - 75 cm i mankhojd.
 
Intressant att de flesta verkar gilla någonting mittemellan! Kanske inte så konstigt eftersom många här jobbar med sina hundar och då är ”lagom” en bra storlek.

Vi som gillar pyttehundar eller bautahundar är extremfall, antar jag :p

Om valet var mellan STOR hund och ingen hund alls hade jag nog skippat hundägande… Hade fått krupp av att plocka upp grandis-högar flera gånger om dagen :wtf::crazy:
 
Min stövare är väl ca 50 kanske. Har inte mätt. Ligger på 19,5 kg. Då har hon inget extra fett på kroppen . Lagom storlek
 
Jag tycker att shiban är snudd på perfekt. En sund och atletisk hund runt 40cm och 10kg som går att hiva under armen och bära om något händer och som inte tar upp särskilt mycket plats i transport eller äter mig ur huse. Jag skulle kunna ha en större hund också men då ska det vara långa ben och ihopvikbar snarare än massa. :D
Jag hade inga bekymmer med terriern heller som ju var kortbent men rejäl. En alltför delikat pyttehund skulle jag dock inte vilja ha, och ingen kompakt bjässe heller.
 

Liknande trådar

Hundhälsa I tisdags blev min hund attackerad oprovocerat av en annan hund där ägaren inte kunde kontrollera hunden. Min lilla kille på 7 kg hade...
Svar
10
· Visningar
1 759
Senast: Lillkin
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 437
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 052
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp