Perfekt storlek på hund?

Jag gillar 35-40kg och 65-70cm i mankhöjd. En mindre dobermann är alltså perfekt för mig ;)
Tycker det är en storlek som är smidig men ändå rejäl liksom. Har svårt för små hundar och där räknas jag väl nästan allt under kelpie size 😅 Gillar dock inte när det blir för tungt och osmidigt heller.
 
Vad jag också tänkt om stor hund 😅 🫣 och när de kräks...
Jag tänker faktiskt mest på matkostnaden. Jag vet hur mycket min tossa kostar i månaden och kan knappt föreställa mig de som väljer samma märke men som matar typ två labbar och en husky. 😱 För att inte tala om att man måste köpa en extra frys och ett garage att ha frysen i! Och en minibuss! :D
 
Jag tänker faktiskt mest på matkostnaden. Jag vet hur mycket min tossa kostar i månaden och kan knappt föreställa mig de som väljer samma märke men som matar typ två labbar och en husky. 😱 För att inte tala om att man måste köpa en extra frys och ett garage att ha frysen i! Och en minibuss! :D
Jo, det också. Matkostnad och plats i bilen. Och även plats hemma faktiskt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mellan.
Slipper böjja sig ner för att ta på/av koppel och ge godis. Min labbe är ca 63cm i manke o väger 30-32 kg. Är dock van vid lättare hundar. Tycker nog 25 kg är ganska optimalt.

Men måste ändå säga att min DSG på 10kg är både robust, snabb som fan! Uthållig, smidig (äter knappt nått, bajsar knappt nått, tar ingen plats i bilen mm)

Men ja, ändå mellan 😅 i hjärtat
 
Mellan.
Slipper böjja sig ner för att ta på/av koppel och ge godis. Min labbe är ca 63cm i manke o väger 30-32 kg. Är dock van vid lättare hundar. Tycker nog 25 kg är ganska optimalt.

Men måste ändå säga att min DSG på 10kg är både robust, snabb som fan! Uthållig, smidig (äter knappt nått, bajsar knappt nått, tar ingen plats i bilen mm)

Men ja, ändå mellan 😅 i hjärtat
Ja jag som alltid drömt om en labbe, blev ju kär i kompisens dsg, och insåg att de är mkt hund i en liten förpackning som sällan säger nej till något (förutom kanske gå ut på längre promenader i ösregn o snålblåst 🤣)
Vilket resulterat i att de förhoppningsvis om allt går som de ska blir en dsg valp i juni 😇
 
Fast det finns ju stora hundar som tar lite plats hemma också, och om en lever livat ute men lugnt inne tycker jag just den biten spelar lite mindre roll. :)
Jag bor inte så stort så att ens ha bädd/bäddar till riktigt stor hund är svårt. Visst får jag in det men särskilt praktiskt blir det inte. Spelar ju ingen roll om hunden är lugn, den kan ju inte krympa sig bara för att den är inne.
 
10-25 kg och 35-55 cm i mankhöjd. Skulle jag ha enbart för sällskap hade jag valt en ras i den mindre delen av spannet då de är lättare att få plats med i bilen.

Men eftersom jag vill ha brukshund så har jag två hundar på 20 kg och 52 cm av minsta brukshundsrasen.
 
Ja jag som alltid drömt om en labbe, blev ju kär i kompisens dsg, och insåg att de är mkt hund i en liten förpackning som sällan säger nej till något (förutom kanske gå ut på längre promenader i ösregn o snålblåst 🤣)
Vilket resulterat i att de förhoppningsvis om allt går som de ska blir en dsg valp i juni 😇

Underbar ras! Du kommer inte bli besviken 🥰 Du dår köpa en labbe med sen 😉
 
En man kan ta under armen dvs en liten hund.
Inga stora hundar som tar plats i säng soffa bil och är starka som oxar om dom drar i kopplet med tillhörande värk i axlar och rygg och som retar upp folk bara för dom existerar :)

Liten hund är så smidigt och stort plus för att man varken behöver släpa stora tunga säckar eller kartonger med mat varannan vecka med tillhörande kostnad.

En stor säck räcker i evigheter åt en liten hund.
 
Senast ändrad:
En mediumstor boxerhane är perfekt. Ca 60 cm i mankhöjd och 30-32 kg. Gillar inte mycket mindre än så, möjligen en stor tik på 57-58 cm och runt 30 kg. Mina nuvarande hanar är dock lite väl stora och starka (35 och 37 kg samt över standardens max på 63 cm), när båda drar åt samma håll åker jag med. ;P Men är absolut ingen småhundsmänniska.
 
Underbar ras! Du kommer inte bli besviken 🥰 Du dår köpa en labbe med sen 😉
Näe de tror jag inte, inte med tanke på hur mkt denna dam lyckats charma sig in hos mig.
Och de är ändå lite roligt att tiken jag ev ska ha en valp ifrån är besläktad med kompisen's dag. (Om än flera led bakåt)
Bonusbild på kompisens dsg
 

Bifogade filer

  • 20240222_193230.JPG
    20240222_193230.JPG
    127,8 KB · Visningar: 17
Jag bor inte så stort så att ens ha bädd/bäddar till riktigt stor hund är svårt. Visst får jag in det men särskilt praktiskt blir det inte. Spelar ju ingen roll om hunden är lugn, den kan ju inte krympa sig bara för att den är inne.
Krympa kan de inte, men en stor hund som ligger kringla tar inte sååå mycket mer plats än en mellanstor som gör detsamma tänker jag. Sedan är det förstås skillnad på om man snackar en leonberger eller en greyhound. :)
 
Krympa kan de inte, men en stor hund som ligger kringla tar inte sååå mycket mer plats än en mellanstor som gör detsamma tänker jag. Sedan är det förstås skillnad på om man snackar en leonberger eller en greyhound. :)
Förstår att man tänker så om man bor större. Jag satt och kollade på hundbäddar och läste till vilka raser olika storlekar rekommenderades, och tänkte att så stor hund kan jag inte köpa för jag får inte ens plats med en bädd 😅
Ibland när jag står och knyter ihop en bajspåse tänker jag Men vilket resursslöseri det är med såhär stora påsar. Sen kommer jag på att bajspåsemarknaden är större än för min hund. 😂
Bör finnas en marknad för olika storlekar på bajspåsar :idea:
 
Förstår att man tänker så om man bor större. Jag satt och kollade på hundbäddar och läste till vilka raser olika storlekar rekommenderades, och tänkte att så stor hund kan jag inte köpa för jag får inte ens plats med en bädd 😅

Bör finnas en marknad för olika storlekar på bajspåsar :idea:
Ja det finns ju olika storlekar men de är aldrig märkta med storlek, man får se först när man tar en från rullen. Just nu har jag lyckats köpa en som är så liten att nån med t ex labbe skulle behöva ha med en hel laddning påsar ut varje gång 😄
 

Liknande trådar

Hundhälsa I tisdags blev min hund attackerad oprovocerat av en annan hund där ägaren inte kunde kontrollera hunden. Min lilla kille på 7 kg hade...
Svar
10
· Visningar
1 759
Senast: Lillkin
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 440
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 052
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp