Petit brabancon? Någon som har?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 367
  • Visningar Visningar 22 406

Bukefalos 30 år!

Men fattar du inte hur sjukt det är att ens diskutera om en hund kan andas ordentligt eller inte?!

Jag fattar inte vad du vill säga med det. Det borde ju vara uppenbart för dig att jag känner mig trygg med hur mina hundar andas.

Vad jag diskuterar är dessutom att jag inte anser att det finns någon information som säger att så fort luftvägarna avviker det minsta från den ideala hunden så lider hunden.

Jag fattar inte vad du vill säga med det. Det borde ju vara uppenbart för dig att jag känner mig trygg med hur mina hundar andas.

Vad jag diskuterar är dessutom att jag inte anser att det finns någon information som säger att så fort luftvägarna avviker det minsta från den ideala hunden så lider hunden.
Nej det är uppenbart att trubbnosägare har svårt att förstå detta.

Och som du redan skrivit är normal syresättning mellan 94% och 100%. Det finns alltså utrymme för att vara lägre än 100% och må bra.
Frågan kvarstår ändå hur illa är det bland boxer och övriga plattnosar för vi VET ju att deras andningsapparat inte är korrekt.

I min värld är det illa om man vet att man avlar på en ras som har nedsatt andningsfunktion utan att ta reda på HUR nedsatt utan bara anta att det är okej nog.

Frågan kvarstår ändå hur illa är det bland boxer och övriga plattnosar för vi VET ju att deras andningsapparat inte är korrekt.

I min värld är det illa om man vet att man avlar på en ras som har nedsatt andningsfunktion utan att ta reda på HUR nedsatt utan bara anta att det är okej nog.

För övriga raser kan jag inte svara, men som sagt, det finns en hel del boxer som deltar i funktionstester för uthållighet. Inte så ofta i Sverige, men däremot i Tyskland.

För övriga raser kan jag inte svara, men som sagt, det finns en hel del boxer som deltar i funktionstester för uthållighet. Inte så ofta i Sverige, men däremot i Tyskland.
Men det är ju trots allt bara en tummetott av de Boxrar världen över.
Och de som får ett sämre resultat, får de avelsspärr? Händer något öht eller vad är poängen med testerna?
Och det helt bisarra i att kontitionstest ens behöver göras!

Min åsikt om att all plattnos är en defekt som inte ska avlas på för det ger ökade risker står fast.
För mig spelar det ingen roll om en å annan boxer (eller annan ras) har fullgod andning och syresättning. Det är inte gott nog.

Nu har jag varit inne och läst på olika sidor som Agria, Anicura, Rasklubben och några till och alla lyfter de att andningen är ett hälsoproblem i rasen. Uppenbarligen avlar man vidare på defekta hundar.
Jag köper inte att man har en avelsbas som är stor nog att kunna utesluta de hundarna. Det är inte ens en stor ras till att börja med.

Att risker att en hund ska behöva leva hela livet med ett medvetet framavlat motstånd i luftvägarna är för mig helt obegripligt. Jag tycker det är jobbigt att vara lite täppt i näsan. Inget som påverkar min syresättning eller prestation men ändå påverkar det mitt välbefinnande. Jag tror inte det finns någon hund som valt att vara trubbnos om de fått välja. Vad ger oss rätten att välja det åt dem?

Problemet är antagligen att man när mutationen uppstod inte tänkte på vad den skulle innebära för hundars välbefinnande många generationer senare. De första hundarna med mutation var troligen inte alls så deformerade som de vi ser idag.

Jag menar absolut inte att vara spydig :) blir bara så förvånad över hur man kan förneka något så hårt🙈

Ok, jag förstår att du inte menar det. Men samtidigt får man hela tiden höra att "trubbnosägare har svårt att förstå", "trubbnosägare är si och så". Ja, jag vet att det finns trubbnosägare som tycker det är praktiskt att hundarna inte orkar så mycket eller som går till speciella veterinärer för att inte få några påpekanden om att deras hundar mår dåligt.

Jag är mycket medveten om vad brakycefali innebär, vad BOAS innebär och så vidare. Men jag anser också att det är fullt möjligt att ha en tillräckligt sund brakycefal hund (dvs hunden lider inte och begränsas inte) och att en boxer bra näsborrar, bra hals och en standardenlig eller något kortare nos faller inom detta.

Ok, jag förstår att du inte menar det. Men samtidigt får man hela tiden höra att "trubbnosägare har svårt att förstå", "trubbnosägare är si och så". Ja, jag vet att det finns trubbnosägare som tycker det är praktiskt att hundarna inte orkar så mycket eller som går till speciella veterinärer för att inte få några påpekanden om att deras hundar mår dåligt.

Jag är mycket medveten om vad brakycefali innebär, vad BOAS innebär och så vidare. Men jag anser också att det är fullt möjligt att ha en tillräckligt sund brakycefal hund (dvs hunden lider inte och begränsas inte) och att en boxer bra näsborrar, bra hals och en standardenlig eller något kortare nos faller inom detta.
Jag personligen kan ingenting och boxer och tycker inte dom ser osunda ut i kroppen som du säger, dom jag främst tänker på är bulldogsen och mopsarna.
Men varför en boxer som en är brukshund ska ha trubbnos är ju också en gåta, vad kom det ifrån 🙈

Jag personligen kan ingenting och boxer och tycker inte dom ser osunda ut i kroppen som du säger, dom jag främst tänker på är bulldogsen och mopsarna.
Men varför en boxer som en är brukshund ska ha trubbnos är ju också en gåta, vad kom det ifrån 🙈

Innan de var brukshundar var de djurhetsningshundar, typ som bulldog, och då var tanken att det breda bettet och uppnäsan fungerade bättre för ett fast hållande. Men jag tror inte riktigt på att brakycefalin helt utvecklades där eftersom det finns romerska hundskelett med brakycefali. Så det har nog funnits i viss grad bland molosserhundar ganska länge. Och dessa gick ju från typ vakt- och stridshundar och sen vidare till boskapsvaktare, varav en del sen blev använda vid tjur- och björnhetsning.

Jag är själv anti plattnosar men visste inte bättre när jag köpte min mops för 12 år sedan. Köpte endå henne i Tyskland där de var krav på boas tester. Dock lät hon konstant även när hon sov. Hade knipta näsborrar och satt sig på promenaden och vägrade gå. Vid 5 års ålder opererade jag henne långmjuk gom, öppnade upp näsborrarna. Hon blev en helt ny hund. Andades tyst, slutade snarka och kunde hänga med på promenader. Hon går lös i sin takt. Men värme klarar hon inte vi undviker gå mitt på dagen utan rastar morgon kväll å en snabb sväng mitt på dagen. Hon är otroligt pigg för att vara 12 år. Men med vetskapen i hand så kommer jag Aldrig köpa en mops igen. Anledningen till att jag snappade upp på petit brabacon var att jag såg ett gäng på utställning och jag gillade deras utseende. Började läsa på om rasen och pratade med uppfödare. Jag gillar raser som är familjekära och vill vara uppe i en. Jag antog de var sundare än ex mopsar och frallor då de inte har några ras begränsningar i försäkringar. De görs inte alls mycket operationer på denna ras som ex mops och frallor. Så i mina tankar är då att de har mindre problem. Sen kan man inte jämföra de med en jack russel. Men sen finns de många raser som har sina sjukdomar som inte är trubbnosar.
Man kan väl inte vara en hemskt djurägare om man vill köpa en trubbnos om man kollar upp föräldrarna noga och köper av någon som inte avlar på djur med hälsoproblem?
Du behöver inte försvara din trådstart! Det är jättebra att du frågar och reflekterar över ämnet. Jag tycker att man är motsatsen till en hemsk person om att man gillar en ras och försöker ta reda på om det finns hälsosam avel i den rasen. Titta i RAS och om det finns annat som kan berätta om hälsoläget. Det är ju inte bara luftvägar utan även andra saker som t ex patella, ögonproblem och hd som man behöver fundera på (i alla raser). När jag googlat litegrann har jag fått upp flera träffar på kennel hemsidor som tar upp problematiken med och hur de tänker kring olika hälsoproblem i rasen inklusive brachyfali. Det ger mig ändå ett litet hopp om medvetenhet och öppenhet i rasklubben.

Med det inte sagt att jag stödjer avel på brachycefala raser. Men det finns grader i helvetet och jag tycker att du kan få läsa på, fråga och fundera utan att bli påhoppad. Du är ju inte ens på väg att skaffa hund nu utan vill föredömligt läsa på i god tid.

Det finns verkligen inte så himla många små och korthåriga utpräglade sällskapsraser att välja mellan. När jag söker på köpa hund finns det inte många kvar när jag sorterat bort hårlösa, jaktraser och raser som har inga eller någon enstaka uppfödare i Sverige. Utöver brachycefala raser så är det mest chihuahua som dras med sin egna ohälsosamma avel och några chihuahua-liknande raser som enligt min fördom tenderar att ha kass mentalitet.

Italiensk vinthund kanske. Shipperke om man kan tänka sig lite mer päls. Västgötaspets kommer upp som en trevlig bubblare men har också lite mer päls och även de minsta individerna är stora jämfört med en mops.

Det finns verkligen inte så himla många små och korthåriga utpräglade sällskapsraser att välja mellan. När jag söker på köpa hund finns det inte många kvar när jag sorterat bort hårlösa, jaktraser och raser som har inga eller någon enstaka uppfödare i Sverige. Utöver brachycefala raser så är det mest chihuahua som dras med sin egna ohälsosamma avel och några chihuahua-liknande raser som enligt min fördom tenderar att ha kass mentalitet.

Italiensk vinthund kanske. Shipperke om man kan tänka sig lite mer päls. Västgötaspets kommer upp som en trevlig bubblare men har också lite mer päls och även de minsta individerna är stora jämfört med en mops.

Det är ju inte så konstigt egentligen att mopsen är så utpräglat bra som sällskapshund, det är ju en urgammal ras som haft det "jobbet" väldigt länge. Den har larmat, värmt fötter och suttit i knän sen före Kristus.

Det är ju inte så konstigt egentligen att mopsen är så utpräglat bra som sällskapshund, det är ju en urgammal ras som haft det "jobbet" väldigt länge. Den har larmat, värmt fötter och suttit i knän sen före Kristus.
Ja liksom bichonerna är mopsen avlad för att vara en knähund redan "från början". Så tråkigt att den är helt och hållet sönderavlad bortom räddning och att mopsordern består av en bunt själviska, lättkränkta och kunskapsresistenta idioter.

Jag tycker att man kan argumentera för att all mopsavel per definition är oförenlig med djurskyddslagen.

Det finns ju numera dessutom en hel del raser som liksom "pensionerats" till sällskapsavel eftersom bruksbehovet de ursprungligen fyllde inte är lika utbrett längre. Tänk en hel del mindre terrierraser, schnauzers, pudlar, mindre spetsar, och en och annan vallhund. Korthåriga är de givetvis inte allihopa, men även utanför rasgrupp 9 finns självklart sällskapshundar.

Jag tycker också att det finns en del raser som förmodligen är bortom all räddning utan radikal och rask inkorsning, och även där är frågan hur snabbt förbättringen sker och om det är etiskt att avla fram ens korsningsvalparna. Mops, engbull och fralla är absolut där.

Mops tycker jag inte går orent, de har ju inte samma typ av bröstkorg som en bulldog eller bully. Frallor ser jag för få för att uttala mig om. Däremot kan ju inte mopsar sitta ordentligt eller sköta sin hygien, och det är ju inte ok.
Det beror på hur fet den är, mina har aldrig haft det problemet.

Det beror på hur fet den är, mina har aldrig haft det problemet.

Fetman är ju tyvärr utbredd, så man får ju lätt det intrycket. Men sitter konstigt gör de väl nästan alltid? Min bekants mopsar är allt annat än tjocka och tycker de alltid sitter på ändan.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Cocker Pälsvård
  • En gång *din ras*, alltid...
  • R
    prazsky krysarik och landsheer heeler

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Att bryta mig loss
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?
  • Valvaka!