Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Nej det håller jag med om men nu står det inte så enligt utsago från TS utan det står att bägge skall vara nöjda med provtiden för att köp skall gå igenom.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

I den här skrivelsen:

"Enligt vårt kontrakt kan resterande köpesumma betalas in när som helst under prövotiden men senast den siste maj"

lägger säljaren över hela ansvaret på köpets genomförande på köparen. Alltså är det upp till köparen när denne vill avsluta prövotiden genom att genomföra köpet. Och genom att betala in resterande köpeskilling är ju affären genomförd.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Nej det håller jag med om men nu står det inte så enligt utsago från TS utan det står att bägge skall vara nöjda med provtiden för att köp skall gå igenom.

Även om det inte hade stått så,så skulle i alla fall jag,som köpare,vilja att säljaren var nöjd....
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Usch det här är verkligen jättetråkigt.Mest synd om barnen som hamnat i denna situation.

MEN till alla andra som funderar över en liknande lösning är det inte bättre att bara köpa hästen rakt av direkt istället för att krångla med handpenning och prövotider?
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Läs igen du glömde nog ett inte där, så har skrev TS, alltså tvärt om mot vad du uppfattade det som.

Nej, det står inget i kontraktet om att båda parter ska vara nöjda efter prövotiden.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Även om det inte hade stått så,så skulle i alla fall jag,som köpare,vilja att säljaren var nöjd....

Så du hade glatt lämnat tillbaks en häst som dina barn fäst sig vid för att säljaren ångrat sig? Och som du kanske lovat dina barn att ni ska behålla för avtalet var ju skrivet så att du själv kunde bestämma?
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Så du hade glatt lämnat tillbaks en häst som dina barn fäst sig vid för att säljaren ångrat sig? Och som du kanske lovat dina barn att ni ska behålla för avtalet var ju skrivet så att du själv kunde bestämma?

Det är väl en av farorna med att köpa med prövotid, både säljare och köpare kan ändra sig.

Men naturligtvis är det väldigt trist för barnen och jag hoppas det löser sig!
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Det är väl en av farorna med att köpa med prövotid, både säljare och köpare kan ändra sig.

Men naturligtvis är det väldigt trist för barnen och jag hoppas det löser sig!

Där har du fel, det beror på vad man avtalar. Har man avtalat om att säljaren kan ångra sig jovisst, men de verkar de inte ha gjort. Allt beror dock på formuleringen vad som gäller.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Handlar dte verkligen om att säljaren inte är nöjd i detta läge eller har den bara ändrat sej och helt plötsligt vill ha kvar hästen. kanske inte ens handlar om att han är missnöjd.
Utan helt plötsligt har han fått annvändning för hästen igen.

Eller någon som han känner som är beredd att ge mer för hästen???
Skulle det kunna vara. Ring en som är kunnig på sånna här ärende och fråga dessa hur ni ska göra.

Att bara ägaren får göra som han vill är inte rätt. Vad jag tycker som det låter som så är han eran om ni betlar in. står det något om att han kan ändra sej?
Ge dej inte med en gång, gillar ni ponnyn så kolla upp det noga med detta.
Annars kan han göra så fler gånger..
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Där har du fel, det beror på vad man avtalar. Har man avtalat om att säljaren kan ångra sig jovisst, men de verkar de inte ha gjort. Allt beror dock på formuleringen vad som gäller.

Jo, men jag besvarade din formulering om det var glatt att lämna tillbaka hästen trots att man lovat barnen.
Och prövotid är ju en extra risk eftersom du inte äger hästen förrens den är betald.

Jag vet inte vad som gäller enligt lag eller hur kontraktet är skrivet, men det känns lite konstigt att säljaren skulle vara rättslös innan hästen är fullt betald.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Läs igen du glömde nog ett inte där, så har skrev TS, alltså tvärt om mot vad du uppfattade det som.

ah, förlåt, jag har missuppfattat. jag läste TS ursprungsinlägg och sen hade ngn annan tolkat det som jag gjorde, jag missförstod helt enkelt - my mistake.

KL
Oavsett: Jag är nog benägen att luta åt Humlelibumlans håll.......så länge bara handpenning är lagd, dvs köpet är inte genomfört, har inte bägge parter tekniskt sett möjlighet att dra sig ur köpet? trixigt med kontrakt med prövotid..... å andra sidan har ju säljare ingen rätt alls i dagens läge, så länge hästar faller under allmänna konsumentköp lagen som om de vore döda ting. Jag hoppas verkligen att den process som nu pågår och grandskar frågan, får någon vettig utgång.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Mitt svar var i sin tur till personen som hävdade att h*n skulle lämna tillbaks hästen oavsett vad som stod i kontraktet, har man avtalat om prövotid för båda parter så får man stå sitt kast även om man råkar ha barn.

Tänk på hästen som vilken kapitalvara som helst. Så länge du inte avtalar om något så är sålt sålt, får du inte full betalning så är det förlikning eller kronofogden som gäller och att ställa sig i kön med andra som kräver pengar. Du riskera bli utan fast hästen säljs.

Det skulle förståss se kul om TV-shop, IKEA, Ellos m.fl åkte och drev in skluder genom att hämta varorna ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Säljaren är inte alls rättslös, utan har rätt till den summa pengar man kommit överens om i kontraktet.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Så du hade glatt lämnat tillbaks en häst som dina barn fäst sig vid för att säljaren ångrat sig? Och som du kanske lovat dina barn att ni ska behålla för avtalet var ju skrivet så att du själv kunde bestämma?

Nej,det har jag väl aldrig påstått heller.....?
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Bara indirekt, det är konsekvensen av de du skrev "Även om det inte hade stått så,så skulle i alla fall jag,som köpare,vilja att säljaren var nöjd...."

Vill du göra säljaren nöjd i det har fallet får du snällt lämna tillbaks hästen och då blir barnen besvikna och TS verkar då i vartfall inte haft någon tanke på att tvingas lämna tillbaks hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Jo, me
det känns lite konstigt att säljaren skulle vara rättslös innan hästen är fullt betald.

Säljaren har ingått ett avtal genom att kräva och ta emot en handpenning på hästen och torde då faktiskt inte kunna kräva tillbaka hästen .

Mia
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Jag hade nog också tyckt det. Hur kul är det att tvinga igenom att få köpa en häst? Det finns ju andra ponnyer att köpa.


Fast vad spelar det för roll om köparen är nöjd eller inte, det är ju ingne person du troligast ska spendera någon tid framöver med.
Alla behöver inte gilla en sas.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

KL*

Så länge det är två privatpersoner det handlar om så finner man svaret här :

Köplagen :

Fullgörelse

23 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva fullgörelse. Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet.
Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.
Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.


Har inte säljaren någon annan orsak till att vilja häva köpet än att dom anser att hästen går med en, enligt dom, skrämmande häst åtgärdar man problemet. Dvs hästen kan enkelt byta hage = hindret övervunnet, så kan säljaren inte häva köpet utan måste fullfölja affären.

Om köparen vägrar ta emot köpesumma kan man kontakta länstyrelsen och göra inbetalning till deras specialkonto (precis som vid hyrestvister), skicka brev till säljaren om att pengarna finns där och kräva att säljaren skickar papperna. På det viset har du betalat och gjort rätt för dig.

Dessutom kan du trycka till med den här paragrafen om du vill :

Skadestånd

27 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.



Juridikstudier och google lönar sig alltid !!!:idea:

Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 344
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 346
Hästmänniskan Jag har väl som alla andra blivit "luttrad" av olika typer av hästmänniskor :angel: Men nu ska jag berätta om en solskenshistoria :)...
Svar
2
· Visningar
1 660
Senast: djezima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp