Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Sätt in pengarna på hans konto. Och kontakta en advokat snarast för rådgivning.
Du kan inte anklagas för stöld då du har ett köpeavtal.
mvh.Madelyn
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

*dl kl*

Det jag undrar är vad som gäller iom att TS betalat en del av köpsumman redan.



TS: Har du fått kvitto på den betalningen?
 
Senast ändrad:
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Kvitto har man ju på inbetalningen genom att det förts via banken. Skulle säljaren hävda att han inte fått pengarna kan man ju bara visa kvitto på överföringen och saken är biff.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Tar bort, svarade innan jag läst hela tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Jag uppfattade det som att första inbetalningen gjordes kontant?
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Jag uppfattade det som att första inbetalningen gjordes kontant?

Förhoppningsvis finns det kvitto på att handpenningen betalats? Tycker att TS ska betala in resten av summan på säljarens bankkonto och sedan kräva att säljaren lämnar över passet och hästens övriga papper. Om säljaren vägrar lämna över det så hade jag kontaktat en jurist. Hästen måste betalas innan den 1 maj annars vinnar ju säljaren och kan ta tillbaka sin häst utan problem.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Jag kanske har missat det, var någonstans står det nämnt att handpenningen är ett problem? Som kontraktet är utformat verker handpenningen vara ett kriterie för att hästen lämnas ut, d v s ingen häst om inte handpengen är lagd.

Och kontonumret för insättning av resterande köpeskilling har ju ts uttryckligen berättat finns i kontraktet.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

När jag hämtade henne och betalade handpenningen så gjorde jag det kontant i handen och säljaren och jag var helt överens då.

Är ju frågan om det blev kvitto?
Fast och andra sidan borde det inte spela nån roll, då köparen knappast hade fått hämta hästen utan att ha betalat.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Kan man verkligen få kräva att köpa något av en annan person?

Tänk tvärtom, ni lånar en häst på prov men ångrar er och då kräver den andre att till varje pris få köpa er häst som ni av olika anledningar inte vill sälja till människan. Usch, hemska tanke.

Jag hade accepterat säljarens vilja, det är ju den personens häst!
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

kl

Är kontraktet skrivet så att det bara är köparen som har prövotid och att säljaren inte kan ångra sig under denna tid?

Jag tänker generellt att om jag vore i säljare så vore det hemskt om jag inte tyckte att hästen hade det bra på prövostället och att jag då inte kunde åka och hämta hem hästen, naturligtvis mot att betala tillbaka handpenningen.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Kan man verkligen få kräva att köpa något av en annan person?

Självklart kan man inte kräva det, då är det ju bara att inte sälja. Här är dock hästen redan såld (med reservation för att jag inte läst kontraktet).
Tänk tvärtom, ni lånar en häst på prov men ångrar er och då kräver den andre att till varje pris få köpa er häst som ni av olika anledningar inte vill sälja till människan. Usch, hemska tanke.
Jag skulle aldrig lånat ut på prov så det är ett icke existerande problem,

Jag hade accepterat säljarens vilja, det är ju den personens häst!
Nej det är det inte, om man inte specificerat det i kontraktet, så räknas köparen som ägare.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

... och samtidigt, har du sålt hästen så har du sålt den. Det verkar ju inte som prövotiden var intierad av säljaren, utan det är köparen som velat ha prövotid. Alternativet för säjaren är ju i så fall samma som nu, att inte kunna påverka efter att hästen lämnas ut.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

När jag hämtade henne och betalade handpenningen så gjorde jag det kontant i handen och säljaren och jag var helt överens då.

Är ju frågan om det blev kvitto?
Fast och andra sidan borde det inte spela nån roll, då köparen knappast hade fått hämta hästen utan att ha betalat.



Ah då mindes jag rätt! Tack, slapp jag leta. :bow:
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

*delvis kl*

För enkelhetens skull hade jag lämnat tillbaka hästen och talat om för säljaren att jag tycker denne handlat med dålig stil. I frågan om vad som är tuffast på barnen, kanske en lång rättsprocess och tankarna "Får vi ha kvar X eller inte, mamma?" är jobbigare än att helt enkelt lämna tillbaka ponnyn och börja leta en ny. Barn är svaga för nyhetens behag. :angel:

Men givetvis trist eftersom TS trivs med ponnyn.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

... och samtidigt, har du sålt hästen så har du sålt den. Det verkar ju inte som prövotiden var intierad av säljaren, utan det är köparen som velat ha prövotid. Alternativet för säjaren är ju i så fall samma som nu, att inte kunna påverka efter att hästen lämnas ut.

Precis så tänker jag att sålt är sålt, och då har man inget med hästen att göra mer och man kan ej påverka något man ej äger. I detta fall är hästen ej betald vid hämtningen, köparen äger då inte hästen under denna prövoperiod. Både säljare och köpare borde i detta fallet, tycker jag, kunna ångra sig innan prövoperioden är över.

I de flesta fall är det köparen som vill ha prövotid, själv hade jag dock aldrig sålt en häst på det viset eftersom mycket kan hända under prövoperioden. Oavsett vem som initierat prövotiden borde det jag skrev ovan gälla tycker jag.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Det står var och en fritt att skriva avtalet så båda kan ångra sig, menar du att man inte ska ha avtalsfrihet utan att man måste avtala om att säljaren får ta tillbaks hästen under prövotiden?

Om inget särskilt avtalats så är det köparen som äger hästen om handpnningen är lagd och varan avhämtad.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Kl..

Kan bara säga vad som gäller när man säljer en valp.
Tar man emot handpenning så har man godkänt köpet. Den enda som kan backa ur då, är köparen som då förlorar handpenningen. Säljaren kan inte backa ur genom att tro att den bara kan lämna tillbaka handpenning.
Därför tar jag aldrig handpenning, ifall jag skulle ångra mig under vägens gång.

Detta borde ju gälla även häst tycker jag.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Helt makalöst!
Säljaren verkar inte fatta riktigt...han har sålt hästen , ni har givit handpenning och har bara avtalat om prövotid för ER skull!
Han kan inte avbryta detta utan att ni då har rätt till skadestånd!

Ni ska givetvis INTE lämna ifrån er ponnyn! Ni har stått och betalat för denne under flera månader och helt plötsligt vill han ha tillbaka hästen!
Så funkar det tyvärr inte!
(Har en släkting som är hästjurist!)
Ring direkt och rådfråga!
Isf OM ni nu är villiga att lämna tillbaka hästen ska säljaren betala tillbaka handpenning samt FULLA kostnader för hästen under denna tid!
Sen kan ni även stämma säljaren och få skadestånd!
Prövotid är tillämpad till köparens favör och inte säljarens OM ni nu inte avtalat att det ska vara ok för båda parter!

Det skulle vara kanon om man som säljare inte kan ha hästen, man låtsas vara snäll och ger köparen prövotid(att ge prövotid är otroligt vanskligt för man kan få en total förstörd häst tillbaka), låt oss säga riktigt snällt i 4 mån.
När 4 mån har gått säger man nej jag vill ha tillbaka hästen för jag tycker inte ni tar hand om den på ett bra sätt!
Då har man som säljare sluppit betala för hästen ett tag!

Vad tänker han med?
Jätte nyfiken på hur ni har gjort!
Berätta gärna men mitt råd är att ringa direkt till en advokat, meddela säljaren att du tagit kontakt med en sådan och att han har möjligheten att gå viadre men då kommer ni belasta honom med både omkostnader under denna tid samt skadestånd!
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

KL,
Jag vill veta hur det har gatt med ponny, slutsumma fore 1 May och allt sant.. Framfor allt den "sura" gubben... Sa var ar TS???
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Slutsumman före SISTA maj stod står det !;)


Hej från Hambo
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 342
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 346
Hästmänniskan Jag har väl som alla andra blivit "luttrad" av olika typer av hästmänniskor :angel: Men nu ska jag berätta om en solskenshistoria :)...
Svar
2
· Visningar
1 660
Senast: djezima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp