Bukefalos 28 år!

Slopning av defektlistan!

Sv: Slopning av defektlistan!

OCD är ju inte riktigt samma sak, jag tycker inte man ska avla på OCD hästar! Det för mig är detsamma som att avla på Hypp-hästar.

Hade det funnits ett test och man visste att om du avlar pos/neg så finns det ingen risk för OCD hos avkomman, ja då hade det varit samma sak som OLWS för mig.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

OCD var inte som en jämförelse mot OLWS. Mer som en jämförelse av alternativa avelsstrategier, och att det inte alltid är så bra. Fast visst är det en stor skillnad om man vet vad man jobbar med eller inte.

Missuppfattade dig då om prestation kontra potentiell defekt. Fast det var den enda anledningen jag kunde komma på till att det skulle kunna vara det scenariot å andra sidan. Om en defekt endast finns hos prestationshästar får man ju anse den kopplad till prestation, på ett eller annat sätt.

Rent grundläggande avelsteoretiskt finns ingen risk för att OLWSanlaget ökar med kontrollerade parningar. Men det finns alltid en viss risk för "drifting" av anlag. Vilket naturligtvis lika gärna kan gå åt andra hållet. Det vara bara för att dra det lite till sin spets (precis som du gjorde med ditt ex ;)).
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Jag vill också tacka för en diskussion i trevlig ton:bow:

Jag förstår tanken med att avla pos/neg och att inga föl då blir sjuka eftersom det är omöjligt med bara ena föräldern som bärare.
Dock använder ni er av argumentet att om man ex har ett sto som är bärare betäcker men henne med ex en quaterhingst. Det ser inte jag som att lösa problemet, utan ett sätt att gå runt det. Vem vet igentligen att anlaget inte sprids vidare?
Och min tanke är fortfarande att med ett sådant sätt att tänka kommer fler och fler hästar vara bärare av anlaget varvid aveln försvåras.

Hade jag hållt på med paint avel hade jag också varit gald att ett enkelt test finns tillgängligt. Jag hade därimot använt det till att utesluta alla bärare av anlaget i avel. Gör man det tar det 1 generation innan anlaget är borta ur hela populationen.
Visst, några prestationshingstar kanske försvinner men det anser jag det vara värt om bara resterande poulation är tillräckligt stor.
Och ja, om det hade gällt att i SWBs fall utesluta Donnerhall eller Ircomarco blodet så hade jag inte ändrat ståndpunkt!
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Nej, det finns ingen risk att antalet positiva hästar blir fler och fler.

Låt säga att 50% av alla hästar är positiva för den här genen.
Man parar förstås dessa med icke bärare. Enligt den genetiska koden så blir då 50% av avkommorna bärare av genen, och 50% kommer inte att bära på genen. Så siffran skulle ligga konstant.

Naturligtvis är siffran 50% tagen ur luften, den är ju lägre om man räknar den totala paintpoluationen.

Sen är det inte så att man tar dessa högpresterande hästar och parar med lågpresterande. Utan har man ett positivt Overosto så väljer man ofta en Quarterhingst. Overon är ju egentligen en fläckig Quarter. På så sätt får man hela tiden in nytt blod i rasen också.
Overaveln har sedan urminnes tider bestått av kombinationen Overo+Quarter, det är bara att titta bakåt i stamtavlorna så ser man att det är så man hela tiden avlat med dessa hästar.

Så egentligen kan man nästan säga att det inom rasen paint finns två raser: Overon och Tobianon. Overon som är en fläckig Quarter och Tobianon som har lite andra inblandningar längre tillbaka.

Fram till för några år sedan så var det så att när två quarterhästar fick ett fläckigt föl (som alltid är en Overo) så registrerades de som Paint. Numera registreras de som Quarter. Det betyder alltså att vi inte får några nya tillskott den vägen. Utan Quartersidan kommer alltså i fortsättningen att också ha Overohästar. Så Overon är alltså ursprungligen sprungen ur Quartern.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Ja, jag drog det absolut till sin spets, men just för att försöka synliggöra hur det är för oss i praktiken.

För det är så, att overohästarna som förklarats innan, överlag presterar bättre än tobianos så på det sättet kan man ju säga att det är prestationsknutet.... Skulle man mot förmodan sära på färgteckningarna (vilket jag inte hoppas och det skulle nog inte funka, men för argumenations skull) inom Paint och göra två raser, så skulle problemet bli mycket mera synbart.

Det ÄR just eftersom många av de allra bästa hästarna är overos och varav en del bär på den defekta genen, som detta är så viktigt för oss. Precis som jag tror det skulle vara för halvblodsfolket om samma sak visade sig på deras bästa hästar osv.

Och, det har inget med resten av defektlistan att göra. Vi är lika emot avel på defekter som tex OCD, Hypp o ja you name it som ni är, även om det säkert kan massuppfittas om man inte följer vårt resonemang och särskiljer defekta gener med rena defekter.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Jag vill också tacka för en diskussion i trevlig ton:bow:

Jag förstår tanken med att avla pos/neg och att inga föl då blir sjuka eftersom det är omöjligt med bara ena föräldern som bärare.
Dock använder ni er av argumentet att om man ex har ett sto som är bärare betäcker men henne med ex en quaterhingst. Det ser inte jag som att lösa problemet, utan ett sätt att gå runt det. Vem vet igentligen att anlaget inte sprids vidare?
Och min tanke är fortfarande att med ett sådant sätt att tänka kommer fler och fler hästar vara bärare av anlaget varvid aveln försvåras.

Hade jag hållt på med paint avel hade jag också varit gald att ett enkelt test finns tillgängligt. Jag hade därimot använt det till att utesluta alla bärare av anlaget i avel. Gör man det tar det 1 generation innan anlaget är borta ur hela populationen.
Visst, några prestationshingstar kanske försvinner men det anser jag det vara värt om bara resterande poulation är tillräckligt stor.
Och ja, om det hade gällt att i SWBs fall utesluta Donnerhall eller Ircomarco blodet så hade jag inte ändrat ståndpunkt!

Jag förstår hur du tänker, men det är fullt så lätt.
Som du ser i mitt inlägg jag gjorde alldeles nyss, så är det "två raser" inom Paint, Overo och Tobiano. Skulle man utrota O-genen så skulle man utrota alla de äkta Overohästarna, dvs de som bär O-genen.

MEN.... när man gjort det så är det inte borta för alltid. Det kommer att dyka upp med jämna och ojämna mellanrum i alla fall.

Overhästarna härstammar från de s.k. Crop Outs som kommer från Quartern (och till viss del fullblod), dvs när två quarterhästar får ett fläckigt föl (Crop Out) så är detta en Overo.

Sen är det ju så också, att en hingst som är fri från anlaget alltid är mera värdefull, den har ju en större marknad, dvs fler ston som den kan betäcka. Så bara de allra bästa Overohingstarna används för avel, de flesta skärs ju i tidig ålder. Dessa hingstar kanske betäcker 5 ston var, större är inte marknaden i Sverige idag... Så det kommer inte att hända några drastiska saker...
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Det är möjligt att inget kommer att hända under en kontrollerad avel, men det är också möjligt att det går åt fel håll.
Jag hade inte velat chansa för om värsta senariot inträffar så finns det ingen väg ut, jo kanske via stark inavel (Bara att dra paralleller till hundaveln).
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Teoretiskt sett å ena sidan nej, det finns ingen risk att anlaget ökar. Å andra sidan (fortfarande teoretiskt) finns det alltid risk för att ett av anlagen tar över i populationen. Det finns flera exempel på såna anlag (där iofs inte kontrollerad parning bedrivits).

Sannolikheten ökar ju om det nu är som ni antyder att overos är överlägsna prestationsmässigt. Är då t ex en anlagsbärare näst bäst? Ja då är ju risken överhängande att det kommer in fler och fler positiva i aveln. För man avlar väl på de bästa?
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Det ÄR just eftersom många av de allra bästa hästarna är overos och varav en del bär på den defekta genen, som detta är så viktigt för oss. Precis som jag tror det skulle vara för halvblodsfolket om samma sak visade sig på deras bästa hästar osv.

Ja om det är så är det självklart ett problem. Har det gjorts några tsudier på kopplingen mellan prestation och OLWS-anlag eller prestation och overos?

Och, det har inget med resten av defektlistan att göra. Vi är lika emot avel på defekter som tex OCD, Hypp o ja you name it som ni är, även om det säkert kan massuppfittas om man inte följer vårt resonemang och särskiljer defekta gener med rena defekter.

Vilket jag tycker är bra!

Problemet är kanske att gemene man inte har kunskapen att skilja på en defekt och en defekt gen. Defekt som defekt, liksom. Och jag tror att det kommer bli problem med att släppa aveln mer fri, för gemene man kommer fortfarande inte kunna skilja på att ni testar och gör kontrollerade parningar och att de avlar på rena defekter. Tror jag tyvärr ...

Medveten felskrivning?
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Vad är det för skillnad på ett vitt föl som dör i kolik och ett brunt eller svart eller vilken färg den nu må ha som dör i kolik?? Om man nu har gjort en parning mellen 2 frame /overos och får ett OLWS föl så tar man bort den innan den har sugit på sin mor inget lidande har uppståt.
Ett annat föl föds med en annan färg som också får kolik den försöker ägaren göra allt för i flera dagar men den dör i koloik.
Det finns ingen skillnad på dessa föl eller ägare för man hjälper djuret om du enbart står och ser på då bilr det ett lidande och du kan bli anmäld för onödigt lidande inte annars.
Här är det inte tal om vilken färg man har utan insattsen man gör, om man finns tillgänglig. Tack för mig.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Att någon ska dö i kolik är väl inget man önskar. Det är ett otroligt lidande oavsett orsak, naturligtvis.

Skillnaden är att i fallet med OLWS VET man att fölet dör. En normal häst dör normalt sett inte i kolik, och även om de får kolik går de flesta fall att häva. Dessutom vet alla uppfödare hur lätt det är att missa en fölning, oavsett övervakning.

Vet inte riktigt vart du vill komma? I så fall kan man ju hävda att det är ok att avla på hovbroskförbening, de flesta hästar kan få fång. Att det är ok att avla på krumma föl för alla hästar kan bryta benen etc etc.

Japp, tacka gärna för dig, för ditt inlägg var allt annat än konstruktivt...
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Nu är det så att enligt försäkringsbolagen så är den stora orsaken kolik på föl som dör innom 1 månad. Hur många har dött i olws kontra annan kolik på 20 år för nu är det kolik vi pratar om. Och ska man prata om vad man ska avla på och inte jag då kan alla sluta att avla på alla raser för att det poppar upp nya saker hela tiden, försöker man att avla bort mågot så kommer det alltid något nytt.
Nu är vi bara och skrapar på ytan men skjuts det till pengar i forsknings syffte då trålar vi. Detta med OLWS finns det ju tester att tillgå och vissa andra sjukdomar men långt ifrån alla.
Vi får ju rösta och på bolaget låt dessa som vill använda sina frame hästar sköta sig själva. Jag kan inte se något problem i detta.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Jag har väldigt svårt att läsa det du skriver, tyvärr, en del meningar känns som att byter resonemang mitt i.

Din syn på avel är faktiskt lite skrämmande dock; att man kan lika gärna avla på vad som helst eftersom det ändå alltid kommer finnas defekter (?).
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Jag har väldigt svårt att läsa det du skriver, tyvärr, en del meningar känns som att byter resonemang mitt i.

Din syn på avel är faktiskt lite skrämmande dock; att man kan lika gärna avla på vad som helst eftersom det ändå alltid kommer finnas defekter (?).[/QUOT


Jag har aldrig menat att man ska avla på defekter, men man kan aldrig veta till 100% vad djuret bär på och då bör man låta bli att avla, på alla djurslag. och vad det geller frame overo så finns det minst 15 raser till som bär den genen, tro mig jag vet, så då har vi 15 raser till som vi inte ska få använda i Svensk avel bl.a Hbl och Fullblod.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slopning av defektlistan!

och vad det geller frame overo så finns det minst 15 raser till som bär den genen, tro mig jag vet, så då har vi 15 raser till som vi inte ska få använda i Svensk avel bl.a Hbl och Fullblod.

Är nyfiken och MÅSTE bara få veta vilka halvblod (numera varmblod) som är i svensk avel och som bär på genen, ge namn!?
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Finns det något som heter Svenskt varmblod?? Det var väl länge seden det är ju uppblandat sedan länge.
Jag har bara uppgifter om raser man får aldrig några namn, EU har också fått information om dessa raser och det har nog bidragit mycket till att Sverige får se över sina avelsfrågor. I December vet jag att Bryssel var här och hade ett möte med Regeringen om avel bl.a och att de inte fick ha ett import förbud av ston som var dräktiga med frame overos.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Ja om det är så är det självklart ett problem. Har det gjorts några tsudier på kopplingen mellan prestation och OLWS-anlag eller prestation och overos?

nej, inte vad jag vet. men det beror med all säkerhet på att overos och tobanos ofta är av olika typ med olika blodslinjer bakom. Overos är (oftast) mer lik den ursprungliga Quartern.





Medveten felskrivning?

Ja...sorry, ett försök att skoja till det lite :o:cool::crazy:
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Finns det något som heter Svenskt varmblod?? Det var väl länge seden det är ju uppblandat sedan länge.

Svenskt Varmblod var redan från början en "korsning" av inhemska ston, fullblod (engelskt o arabiskt), hannoveranare, ostpreussare (trakehner). Senare (och då menar jag inte igår) även holsteinare, oldenburger och holländska raser.
Avelsföreningen har funnits sedan 1920-talet men aveln har naturligtvis bedrivits mycket längre.

Jag vill faktiskt veta var du fått uppgiften ifrån att det finns halvblod med genen. Är det i den holländska stamboken? De bedriver ju en medveten skäckavel (med hingstar som t ex Samber).
Kan du inte vara mer precis?
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Finns det något som heter Svenskt varmblod?? Det var väl länge seden det är ju uppblandat sedan länge.
Jag har bara uppgifter om raser man får aldrig några namn, EU har också fått information om dessa raser och det har nog bidragit mycket till att Sverige får se över sina avelsfrågor. I December vet jag att Bryssel var här och hade ett möte med Regeringen om avel bl.a och att de inte fick ha ett import förbud av ston som var dräktiga med frame overos.

Det som förut hette halvblod heter numera Svensk varmblodig ridhäst - SWB. Uppblandat, javisst, men ändå efter svenska regler, därmed svensk!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 470
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 824
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 417
Senast: Fetaost
·
Western Kan man tro sina ögon??? Har SJV insett det galna i bråket om OLWS??? Vi hoppas och tror att detta är på riktigt och inte en dröm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 284
Senast: Joice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp