Bukefalos 28 år!

Slopning av defektlistan!

Sv: Slopning av defektlistan!

Jag har aldrig menat att man ska avla på defekter, men man kan aldrig veta till 100% vad djuret bär på och då bör man låta bli att avla, på alla djurslag.

Jag tolkar tyvärr det som du skriver som att eftersom man inte kan veta vad djuret har för defekter/defekta gener och eftersom det sannolikt har någon defekt (eller defekt gen) kan man lika gärna avla på de defekter man vet?

och vad det geller frame overo så finns det minst 15 raser till som bär den genen, tro mig jag vet, så då har vi 15 raser till som vi inte ska få använda i Svensk avel bl.a Hbl och Fullblod.

När man kommer med ett sådant påstående bör man kunna backa upp det. Länk till info tack! Annars är det lika mycket värt som en piss i Atlanten ...:smirk:
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Jag svarar inte på någons specifika inlägg, utan mest som en generell kommentar. Jag har följt den här debatten och tycker den har varit väldigt bra och informationsrik! Men en sak som irriterar mig lite och har resulterat i att jag letat på internet efter svar är insuinationen att "våra" raser (Quarter och Paint) skulle ha fler defekta gener än andra raser, eller t.om. att endast "våra" raser, har defekta gener. Så jag har rotat runt lite på internet om "våra" rasers genfel och detta är vad jag har funnit:

OLWS - genen finns även hos American Miniature Horses och Fullblod.
http://www.vgl.ucdavis.edu/services/coatcolorhorse.php

PSSM (eller andra varianter som EPSM, EPSSM, RER) - genen verkar finnas hos i stort sett alla raser i någon variant, men framförallt hos kallblod och kallblods korsningar, halvblod, vissa ponnyraser och mulor.
http://www.cvm.umn.edu/umec/lab/PSSM.html

GBED och HERDA har bara lokaliserats hos quarterhästen, (har inte hittat något om att det ens gjorts några tester på andra raser, men finns ju naturligtvis hos alla raser (och blandraser) som tillåter korsning med quarterhästen.
http://www.cvm.umn.edu/umec/lab/gbed.html
http://www.dateline.ucdavis.edu/dl_detail.lasso?id=9551
http://www.bringinglighttohypp.org/HERDA.html

HYPP - (AQHA tillåter inte längre avel med HYPP-positiva hästar) hypp härstammar från en enda häst som är registrerad Quarterhäst men (för mig verkar det osannorlikt att endast en häst på hela jorden skulle ha detta genfel) som har ett fullblod till pappa, morfarsfar och mormorsfarfar. och är således, om jag nu inte räknat helt fel nästan 69% fullblod. Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det, men det låter i mina öron som att fullbloden och de raser som tillåter korsning borde ha liknande problem, men det är bara mina egna tankar, inget finns ju bevisat.
http://www.vgl.ucdavis.edu/services/hypp.php

Anledningen till att alla dessa "genfel" har upptäckts är att någon har varit tillräkligt intresserad av att förstå varför QH och Painten ibland får defekta avkommor.
Vad jag skulle vara intresserad av är om man på andra raser har gjort noga undersökningar om varför vissa individer är defekta, varför föl dör eller varför ston kastar i de fall där man inte har en självklar förklaring.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Vill tacka för ett bra inlägg! Är alltid sååå mycket mer informativt och seriöst med länkar till info om det man säger.

Angående HYPP så är det osannolikt kanske att en enda häst skulle ha genfelet, men inte på något sätt omöjligt dock. Eller i alla fall inte omöjligt att han var den enda som förde det vidare.

Håller defintivt med om att det görs för lite angående defekta föl. Det borde ligga i alla som avlars intresse att upprätta en databas över alla dödfödda föl och alla föl som dör eller avlivas tidigt i livet. Med anledning till att de avlivats och gärna med DNA bifogat för framtida studier om orsaken inte kan fastställas.

Jag kan komma på ett fåtal undersökningar som gjorts på defekta föl/avkommor. Den ena är på krumma föl hos shetland, och det är väl den enda som är jämförbar med OLWS, det är en genetisk defekt med recessiv nedärvning som gör att man får avliva föl ganska omgående. Den stora skillnaden mot er ras är väl att shettisfolket inte kartlagt genen och därmed inte får avelsförbud på sina hästar (dumt av er ;)). En annan studie är gjord på en specifik hingst och misstanke om att han nedärvde struppipning i hög grad. Studien visade dock att så inte var fallet.

Sen pågår det just nu studier på OCD på SWB. Men där är ju nedärvningen tyvärr inte så enkel. Och inte heller är det en speciellt rasspecifik defekt heller.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

lillaida;9965902HYPP - (AQHA tillåter inte längre avel med HYPP-positiva hästar) hypp härstammar från en enda häst som är registrerad Quarterhäst men (för mig verkar det osannorlikt att endast en häst på hela jorden skulle ha detta genfel) som har ett fullblod till pappa skrev:
http://www.vgl.ucdavis.edu/services/hypp.php[/url]

.

En liten rättelse, enligt AQHAs regelbok får man from 1 Januari 2007 ej registrera en häst med HYPP status H/H...detta innebär att en "bortavling" av genen har påbörjats, dock får man tyvärr fortfarande avla samt registrera en häst med HYPP status N/H...
Så två HYPP gener är förbjudet, dock är en HYPP gen ännu tillåtet...
 
Sv: Slopning av defektlistan!

En liten rättelse, enligt AQHAs regelbok får man from 1 Januari 2007 ej registrera en häst med HYPP status H/H...detta innebär att en "bortavling" av genen har påbörjats, dock får man tyvärr fortfarande avla samt registrera en häst med HYPP status N/H...
Så två HYPP gener är förbjudet, dock är en HYPP gen ännu tillåtet...

Och ännu ett förtydligande angående detta, vilket bevisar att vi i Sverige faktiskt kan välja vilka regler vi vill följa och vilka vi vill vara föregångare till!

Vi i Sverige avlar inte på Hypp N/H och ingen av mina "kompisar" i övriga Europa skulle någonsin få för sig att göra det heller, trots att det är godkänt av AQHA ännu så länge! :)
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Och ännu ett förtydligande angående detta, vilket bevisar att vi i Sverige faktiskt kan välja vilka regler vi vill följa och vilka vi vill vara föregångare till!

Vi i Sverige avlar inte på Hypp N/H och ingen av mina "kompisar" i övriga Europa skulle någonsin få för sig att göra det heller, trots att det är godkänt av AQHA ännu så länge! :)

Nej, precis...det var väl dit jag ville komma men aldrig gjorde..kanske..;)
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Jag svarar inte på någons specifika inlägg, utan mest som en generell kommentar. Jag har följt den här debatten och tycker den har varit väldigt bra och informationsrik! Men en sak som irriterar mig lite och har resulterat i att jag letat på internet efter svar är insuinationen att "våra" raser (Quarter och Paint) skulle ha fler defekta gener än andra raser, eller t.om. att endast "våra" raser, har defekta gener. Så jag har rotat runt lite på internet om "våra" rasers genfel och detta är vad jag har funnit:
Ärligt talat, jag tycker snarare att det är så att så snart man börjar prata om genetiska defekter så rasslar det till och avelssidan är invaderad av quarter- och paintintresserade som vill framhålla sina åsikter i frågan.
Kanske är det därför man skulle kunna få uppfattningen att det bara är Q o P-raserna so mhar dessa problem.
Det är ingen som förnekar att det finns defekta gener inom andra raser också.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Ärligt talat, jag tycker snarare att det är så att så snart man börjar prata om genetiska defekter så rasslar det till och avelssidan är invaderad av quarter- och paintintresserade som vill framhålla sina åsikter i frågan.
Kanske är det därför man skulle kunna få uppfattningen att det bara är Q o P-raserna so mhar dessa problem.
Det är ingen som förnekar att det finns defekta gener inom andra raser också.

Meh...var inte det rätt onödig kommentar du slänger in?? Att få något konstruktivt ur dig har man ju provat med förut:crazy:, och du lägger dig som vanligt på en låg nivå....
Den här tråden har varit under god anda............FRAM TILLS NU!!!!!!!!!!
:cool:
Jag kliver härmed ur diskussionen...kommentarer överflödiga....
 
Senast ändrad:
Sv: Slopning av defektlistan!

Ärligt talat, jag tycker snarare att det är så att så snart man börjar prata om genetiska defekter så rasslar det till och avelssidan är invaderad av quarter- och paintintresserade som vill framhålla sina åsikter i frågan.
Kanske är det därför man skulle kunna få uppfattningen att det bara är Q o P-raserna so mhar dessa problem.
Det är ingen som förnekar att det finns defekta gener inom andra raser också.

:confused:

Så bara för att vi har "a say in this" och har haft ett stort problem med detta, och därmed många åsikter så "invaderar" vi er avelssida???
Eller vadå?

Snälla nån, vem som helst är väl fri att dryfta sin åsikt, och vad jag kan utläsa har vi flera gånger tagit upp både den ena och den andra defekten!
Om uppfödare/intresserade av andra raser inte luftar sina åsikter (öppnar truten) så säger väl det mer om dom än om "oss" som faktiskt är väldigt engagerade i våra raser och avel, eller?

Så, om det faktum att vi tar upp problemet och vill lägga fram våra argument, fakta och erfarenheter för dig är detsamma som att vi bara vill "framhålla våra åsikter" eller att det bara är våra raser som har problemet,

ja...då är väl alla kommentarer överflödiga :crazy:

Trist med ett sådant inlägg i en för en gångs skull vettig diskussion. :(
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Pja, vi ser er aldrig här på avelssidan annat än när genetiken diskuteras.
Och det är ingen annan än ni som argumenterar, så det är kanske inte konstigt om det finns de som får för sig att det är bara hos era raser det finns defekter.

jag kommenterade bara vad någon annan skrev och vad jag själv noterat när jag läst den här tråden.

Det är inte ens ett inlägg i debatten, som jag medvetet hållit mig ifrån - eftersom ni inte anser mina synpunkter som konstruktiva, som du själv skriver. (det finns fler som tycker som jag, som också låter bli, för trådfridens skull)

Om detta är dumt, korkat och lågt, det får stå för dig.
Men jag har faktiskt också rätt att yttra mig utan att bli påhoppad och dumförklarad.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Det är inte ens ett inlägg i debatten, som jag medvetet hållit mig ifrån - eftersom ni inte anser mina synpunkter som konstruktiva, som du själv skriver. (det finns fler som tycker som jag, som också låter bli, för trådfridens skull)


Jag tycker faktiskt att dina inlägg i debatten har varit förståndiga.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Du får gärna yttra dig, och alla andra också som tydligen avhåller dig från det pga "oss" (???)


Personligen skriver jag då och då på avelssidan, se gärna tråden på avelsgnägg tex där vi diskuterar juver...


Och varför avgörs det om vi har rätt eller anledning att skriva här utav ifall vi skriver ofta eller ej??? När detta är ett ämne som angår oss väldigt mycket!

Jag skriver vädligt sällan på hund tex, men ibland gör jag det för att jag undrar något.

Inte heller kritiserar jag någon mer på westernforumet bara för att den personen skriver sällan eller aldrig där.

I tidigare trådar har du varit väldigt aggressiv och anti mot "oss" för att vi pratar för en sak som du är emot.
Kan du inte då lägga fram dina synpunkter sakligt och i samma anda som denna tråden har hållts nu?
Samma sak för alla dessa som du påstår avhåller sig från att skriva sina synpunkter.

Självklart ska man skriva konstruktiva inlägg och syunpunkter, men att hålla en bestämd ståndpunkt och skriva att man obönhörligen har rätt oavsett om någon annan lägger fram argument och bevis för motstående ja då är det klart att flera reagerar med att man är fanatisk eller inte konstruktiv!

Ert argument tex vad gäller att SJV har bedömt att "ni" har rätt och "vi" har fel faller ju nu iom att de tom erkänner att de haft gruvligt fel. Så nu har de helt plötsligt fattat fel från att ha förstått rätt, eller vadå?
 
Sv: Slopning av defektlistan!

jag lägger mig inte i er sakfråga alls, den här gången (även om jag är helt oenig). notera gärna det.

Självklart är ni välkomna att diskutera på avelssidan!

lillaida skrev
Men en sak som irriterar mig lite och har resulterat i att jag letat på internet efter svar är insuinationen att "våra" raser (Quarter och Paint) skulle ha fler defekta gener än andra raser, eller t.om. att endast "våra" raser, har defekta gener.
DÄRFÖR skrev jag den kommentar jag gjorde, för att ge en förklaring till varför övriga besökare på den här avelssidan skulle kunna få den uppfattningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Slopning av defektlistan!

Alltså, jag tror att min menig blev tagen lite ur sitt sammanhang och jag förklarade nog aldrig riktigt exakt vad jag menade och jag är ingen höjdare på att skriva beskrivande inlägg. Vad jag ville komma till och aldrig skrev var att när "vi" och "ni" diskuterar står vi på helt olika grunder, "vi" är intresserade av att ta reda på varför "våra" hästar blir defekta utan uppenbar anledning, "ni" är inte det, jag vet att gränsen inte är så skarp, men för enkelhetens skull så skriver jag så. Men det var därför jag frågade i mitt förra inlägg om det finns ett intresse för att ta reda på varför vissa individer avviker och om det finns gjorda tester (fick ju faktiskt svar att det finns både intresse och inledda studier) och att det vore intressant om dessa tester kom till ytan för att kunna föra den här diskusionen på en mer "lika nivå", det är ju väldigt svårt att diskutera om ett ämne (pratar nu om genetiska defekter och inte slopning av defektlistan) där den ena sidan har erfarenhet av att hela tiden ha dessa defekter i åtanke när man bedriver avelsarbete och den andra sidan inte har det. För mig borde inte dessa vi och ni sidor finnas, hästar är hästar, problem finns hos alla raser och själv tycker jag att man borde dra nytta av vad olika rasföreningar har upptäckt hos sin resp. ras, chansen är ju ganska stor att samma eller ett liknande problem finns hos den egna rasen. Det här inlägget var kanske lite OT men bara för att klargöra vart jag ville komma med mitt förra inlägg. Jag tycker det här har varit den bästa och mest intressanta tråden hittills på bukefalos och jag hoppas att den fortsätter och att alla vågar skriva sina åsikter.

Wild Rein och Wrangler - tack för rättelsen om HYPP, var visst inte så informerad som jag trodde :o
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Ärligt talat, jag tycker snarare att det är så att så snart man börjar prata om genetiska defekter så rasslar det till och avelssidan är invaderad av quarter- och paintintresserade som vill framhålla sina åsikter i frågan.
Kanske är det därför man skulle kunna få uppfattningen att det bara är Q o P-raserna so mhar dessa problem.
Det är ingen som förnekar att det finns defekta gener inom andra raser också.

Jag anser att du inte är riktigt schysst nu...

Själv har jag i tysthet följt denna tråden och tyckt att den har varit oerhört intressant att följa. För en gång skull tycker jag att det verkligen har varit en bra diskussion.... Jag har hitills inte skrivit i tråden för jag har inte tyckt att jag har något att tillföra.... ännu... Finns nog en hel del "tysta läsare" som avhåller sig från att skriva av samma orsak som mig.

Ingen vettig och någorlunda kunnig människa inbillar sig väl att det finns någon ras som är fri från defekter.
Skillnaden mellan Q & P raserna och de övriga är ju att de övriga raserna INTE belagts med avelsförbud. Trots att samma fel som belade P-rasen med avelsförbud kan påvisas hos andra raser...

Att P & Q folket "invaderar" avelssidan och med liv och lust deltar i diskussioner om genetiska defekter är självklart för mig. Något annat vore väl konstigt!!... det är ju ändå en fråga som av naturliga skäl engagerar dessa människor. Det är ju inte konstigare än att arabfolket blir engagerade när man diskuterar bencystor......

Jag har följt denna tråd med stort intresse (även tidigare i samma ämne) oerhört intressant måste jag säga...

Resultatet har blivit att jag idag mycket väl skulle kunna tänka mig att skaffa en paint.... Vilket tidigare var helt uteslutet, innan jag fått all denna kunskap serverad av engagerat rasfolk.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Ärligt talat, jag tycker snarare att det är så att så snart man börjar prata om genetiska defekter så rasslar det till och avelssidan är invaderad av quarter- och paintintresserade som vill framhålla sina åsikter i frågan.
Kanske är det därför man skulle kunna få uppfattningen att det bara är Q o P-raserna so mhar dessa problem.
Det är ingen som förnekar att det finns defekta gener inom andra raser också.

Jag vill gärna försöka förklara.
Att "vi" kastar oss i diskussionen så snart den dyker upp, beror på att det här väcker så starka känslor hos oss. Och alla som inte är insatta reagerar förstår direkt när de hör "lethal" och tänker att painfolket är ju fullständigt galna. När kunskapen finns så inser man att så är det inte.

De starka känslorna beror också på att vi blivit rent ut sagt trakasserad av svenska myndigheter.

Att det forskas så mycket i USA så snart det dyker upp något frågetecken har varit till gagn för hela världen utom just Sverige.
I Sverige straffas vi för kunskapen - istället för att kunna använda oss av den.

Under de senaste åren har vi fått en stämpel i hästpasset om Avelsförbud, såvida Painten inte är testad negativ för OLWS. Detta har gällt endast painthästar och endast OLWS. (OLWS finns ju också hos t.ex. Dalmatiner, men för hundar föreslog Djurskyddsmyndigheten EXAKT det som vi vill ha igenom för Paint, nämligen att avel bärare/icke bärare skulle vara tillåten). Var finns logiken?

OLWS har funnits sedan urminnes tider. Långt innan genen identifierats och test fanns. Uppfödare har vetat att har man en häst med "mycket vitt" så ska man betäcka med en enfärgad häst för annars kan det sluta illa. Paintrasen har trots detta hela tiden vuxit i antal. Idag är den världens tredje till antalet största ras.

OLWS har inte setts som något problem, utan man har alltså i alla tider vetat hur man skulle göra. Ex-vis. har man ett Frame Oversto så betäcker man med en enfärgad Quarterhingst.

Under alla år avel har bedrivits här i Sverige så har två Lethal White föl fötts. Det skedde i början, innan kunskapen fanns. Samtidigt kan man inte låta bli att undra hur många föl som dött totalt i Sverige de senaste 25 åren, och av vad?... Lethal White är alltså inget stort problem.

Så de åtgärder svenska myndigheter gjort, står alltså inte på något sätt i proportion med "problemet". Och det har bara drabbat just rasen Paint och bara OLWS-genen. Inga krav på test har funnits ex.vis. Herda som beräknas finnas hos ca 30% av cutting/reiningstammade Quarterhästar. Och inga krav på test hos ex.vis. hundar har krävts.

Så det har varit både kränkande och orättvist. Dessutom så det ju faktiskt våra älskade hästar det gäller.

Hoppas ni förstår hur jag menar....
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Åh, du kan inte ana vad glad jag blir när jag läser ditt inlägg.
Vi kämpar och kämpar och kämpar, just för att försöka förklara och informera. Ibland har jag tänkt "varför lägger du tid på detta, du är antagligen urusel på att förklara saker och ting för folk förstår ju ändå inte.... börja knyppla eller nåt istället!"

Men ditt inlägg gjorde mig glad igen. Tack! Tack! :bump:
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Kul att göra någon glad så här på morgonkvisten... :D

Jag tycker det är oerhört intressant... Jag har tidigare tillhört den skaran av hästmänniskor som inte kunnat tänka mig varken Q eller P i mitt stall...

"De raserna är ju fulla med en massa konstiga sjukdomar"....:cool:
(Detta var i den mörka medeltiden, när jag inte var upplyst ;))

Men så börjar man att öppna sinnet.... ta reda på fakta.. Lyssna och ta till sig den kunskap som finns... Och helt plöstslig så är det inte så skrämmande längre :o... De visade sig att det inte var så hemskt ändå när det kom till kritan..

Detta är inte en problematik som kan avgränsas till en ras eller en åkomma.... Skall en ras stängas för avel på grund av en defekt... Då kan jag rabbla många defekter och raser som skall stängas för avel.
Inte bara på hästsidan...utan på hundsidan, kattsidan, livdjursidan ... osv osv....

Själv måste jag erkänna att min ras på hundsidan borde beläggas med avelsförbud i så fall... Den rasen bär på en gen som kan orsaka oerhör stort lidande för individer som drabbas... Jag talar då om rasen Tax och defekten diskbråck... En drabbad individ lider oerhört mycket, men under betydligt längre tid.. än ett OLW drabbat föl skulle göra...
Dessutom är diskbråck hos tax... inte alls ovanligt.. :cool:

Man ställs inför en hel del etisk och moraliska ställningstaganden... när kunskapen finns. Det är kanske det som skrämmer... Kunskapen alltså...
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Åh, du kan inte ana vad glad jag blir när jag läser ditt inlägg.
Vi kämpar och kämpar och kämpar, just för att försöka förklara och informera. Ibland har jag tänkt "varför lägger du tid på detta, du är antagligen urusel på att förklara saker och ting för folk förstår ju ändå inte.... börja knyppla eller nåt istället!"

Men ditt inlägg gjorde mig glad igen. Tack! Tack! :bump:

Jag håller med!!!

Tack syrran !!! :bow:
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Jag skriver under till 100%. Även jag ser hellre att det kommen en häst in i mitt stall där vetskapen, kunskapen och forskningen är aktiv och öppen än att det kommer in en häst som är ett helt oskrivet kort...:cool:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 664
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 836
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 442
Senast: Fetaost
·
Western Kan man tro sina ögon??? Har SJV insett det galna i bråket om OLWS??? Vi hoppas och tror att detta är på riktigt och inte en dröm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 293
Senast: Joice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp