Slopning av defektlistan!

Sv: Slopning av defektlistan!

Jag vill gärna försöka förklara.
Att "vi" kastar oss i diskussionen så snart den dyker upp, beror på att det här väcker så starka känslor hos oss.
Jag förstår absolut att detta är skälet till att ni reagerar så starkt!
Men risken med att ni blir så oerhört engagerade och - i mitt tycke - nästan rabiata i er iver att försöka informera bort fördomar är att er ras blir mer känd för sina genetiska defekter än som de utmärkta bruksdjur de faktiskt är, inom ert gebit.
Ibland kanske man når fram bättre genom en aningens mindre intensiv framtoning. Lugnare framförd information kanske går fram bättre.

Det är, som sagt, ingen hemlighet att jag är en av dem som anser att man bör ta bort även anlagsbärare ur aveln, när det handlar om defekter (ingen särskild nämnd!) med känd genetisk bakgrund och det är såpass enkelt som en enda recessiv gen som orsakar defekten när den uppkommer i dubbel uppsättning. Om man tar bort de som bär anlaget ur avelsarbetet så kommer antalet individer som föds med anlaget i princip bli noll, vilket naturligtvis gör att problemet med defekten ifråga minskar eller försvinner helt.
För VARJE avkomma som föds med en genetisk defekt som kunde gått att förhindra, är ett "misslyckande" i mina ögon.

Hos shetlandsponnyn, som är "min" ena ras, finns två kända sådana defekter - "lateral patellaluxation" (vilket INTE är samma sak som patellaupphakning!!) och "krumma föl". Och tyvärr, såvitt jag vet finns inga gentester för dessa defekter ännu. Och jag vet ärligt talat inte ifall det forskas på det just nu - shetlandsponnyn är ju en ras som inte omsätter så stora summor pengar vilket säkert av flera skäl skulle kunna förklara att annat prioriteras högre...
Skulle jag få ett föl med någon av dessa defekter (= i dagsläget enda sättet att få veta säkert att föräldradjuren är anlagsbärare) så hoppas jag att jag inte är så dum att jag låter känslorna styra, utan plockar stoet ur avel för gott. Patellaluxation är väl dock inte lika vanligt att det hittas på föl, utan ofta först när de blir lite äldre, så risken är att man hunnit tillverka några till föl med samma föräldradjur innan man sätter punkt.
Men vad jag vet idag, oavsett gentest eller inte, är att det är ytterst sällan det föds några krumma föl - trots att det inte finns någon som helst annan indikator (färg eller annat) på att föräldradjuren skulle kunna vara anlagsbärare. Detta tolkar jag som att man har lyckats minska/minimera spridningen av anlaget bara genom att utesluta kända bärare (=de som lämnat krumma föl) helt ur aveln.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Jag förstår absolut att detta är skälet till att ni reagerar så starkt!
Men risken med att ni blir så oerhört engagerade och - i mitt tycke - nästan rabiata i er iver att försöka informera bort fördomar är att er ras blir mer känd för sina genetiska defekter än som de utmärkta bruksdjur de faktiskt är, inom ert gebit.
Ibland kanske man når fram bättre genom en aningens mindre intensiv framtoning. Lugnare framförd information kanske går fram bättre.

Det där förstår jag inte alls!

Med undantag för några tidigare diskussioner här på buke där känslorna svallat åt båda håll så vet jag inte vad du kan mena med våra rabiata försök att informera.... :confused:

Om du menar att just OLWS frågan och uppfödarnas kamp i denna har fått press så är det ju för att det endast ÄR paintarna så belaggts med avelsförbud, något som är ganska uppseendeväckande när det gäller kända hingstar som måste plockas ur avel och uppfödare som får hiskeliga viten mm. Självklart reagerar folk på det!

Eller menar du att vi har bråkat från början och det är därför just paintarna blev utsatta för SJV krav???
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Försök se det jag skrev som konstruktivt i stället för som kritik... :idea: Det var faktiskt menat så... *viftar med vit flagga*

Jag menade att jag tror att ni till viss del förstör för er själva genom att bli så intensiva i er iver att försöka få alla andra att förstå. Att ni bara gör er kända som "de gapiga tanterna med de fläckiga hästarna som har genetiska defekter" bland många som inte är så djupt insatta i sakfrågan.
Jag förstår att ni vill att andra ska förstå, men jag tror ni skulle vinna på att "tagga ner" litegrann.

Detta är en 10-sidig tråd om genetiska defekter i allmänhet och sådana finns ju på många raser, men de flesta andra hamnar i skymundan för att debatten om OLWS blir så framträdande i och med er iver. Jag har inte räknat, men spontant så tror jag att inläggen från er paintentusiaster står för mer än hälften av inläggen i tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Slopning av defektlistan!

Men vad jag vet idag, oavsett gentest eller inte, är att det är ytterst sällan det föds några krumma föl - trots att det inte finns någon som helst annan indikator (färg eller annat) på att föräldradjuren skulle kunna vara anlagsbärare. Detta tolkar jag som att man har lyckats minska/minimera spridningen av anlaget bara genom att utesluta kända bärare (=de som lämnat krumma föl) helt ur aveln.

Jag förstår hur du menar i hela ditt inlägg och du kan till viss del ha en poäng i det. Men det är inte alltid så lätt att hålla känslorna i schack när man som minoritet utsätts för trakasserier. Man kan faktiskt t.o.m. likna det vid "hets mot folkgrupp"...

Intressant med din ras shetlandsponnyerna och krumma föl. Menar du alltså att det numera föds färre krumma föl än tidigare? Finns någon statistik att tillgå?

Jag tror dessvärre inte att det beror på att alla uppfödare kasserat fina ston ur aveln efter ett defekt föl. Däremot om man känt till att det rör sig om ett troligt recessivt anlag, så har man däremot valt en annan hingst nästa gång med hopp om att den inte ska bära på anlaget och därmed sluppit få ett defekt föl.

Och jag tror faktiskt att det finns en del pengar även i Shetlandsaveln, annars skulle den inte vara så omfattande världen över. Men ibland kan det kanske vara bekvämare att inte veta - än att veta. Som någon skrev här tidigare, fakta och kunskap kan vara skrämmande. I Sverige kan den t.o.m. vara rent förödande. Det är många gånger vi tänkt tanken "kunde de inte ha låtit bli att forska där i USA så att inte dessa gener identifierats, då hade vi ju kunnat avla med dem".... vi hade då haft det lika "enkelt" som alla andra.

Men jag är naturligtvis idag glad över att vi kan testa OLWS och slipper prova oss fram i blindo med det lidande som då kan uppstå.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Ja visst, fast att ingen annan skriver är ju inte vårat fel...

Flera av oss har flera gånger nämt andra defekter och raser dessutom.

Jag vill gärna ha en diskussion runt andra defekter och andra raser, men grejen är väl den att vad gäller de allra flesta defekter så är vi alla överrens. Det är när det handlar om defekta gener som inte ger sjuka djur som åsikterna faktiskt delar sig.

Och hur det än är så är det de amerikanska raserna som är kända för dessa defekter eftersom de lokaliseras och testas för och allt det där.... med OLWS som "fanbärare" i fronten.

Att "vi" syns och hörs är ju för att vi faktiskt känner att vi måste försvara oss och informera, det är ju tydligt att många som uttalar sig faktiskt inte har en aning om vad det handlar om vad gäller de defekta generna...

Men för min del (och förmodligen alla i denna tråden som har yttrat sig från "vår" sida) så är det mer än välkommet att diskutera dessa ev defekta gener och defekter hos andra raser! Jag tror att många av oss just vill att det ska komma fram att det inte bara handlar om "våra" raser!
 
Sv: Slopning av defektlistan!

För att prata annat än ostbågegenetik så har jag faktiskt själv valt bort ett sto ur aveln efter att 2 avkommor av 2 röngade haft lösa benbitar.....

Jag vet många quarterhästar med OCD och undrar om detta beror på aveln eller tidiga träning som de många quarter utsätts för särskilt utomlands!

Jag vet också många (quarter) inom vissa linjer som gärna får hovbenssänkningar, frågan är ju där också om det beror helt på aveln eller avel i kombination med andra saker tex överutfodring?

Jag har inga belägg för något här utan det är mina egna erfarenheter... är det någon som har liknande inom Quarter/Paint?

Sedan vet jag inte hurvida det egentligen är ett stort problem inom just dessa raser eller mer allmänt, det verkar finnas raser med större problem med just dessa defekter. Det är bara något som slagit mig!
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Svarar inte på ditt inlägg wrangler, men det är liksom lättare att bara klicka på dig än gå tillbaka till första sidan, hoppas det oki :).
Har rotat runt igen på internet och hittat en intressant kommentar på svenska knabstrupsföreningens hemsida om just problem kring avel med två tigrerade individer. Så här står det

"Tigeranlaget är dominant, dvs det syns alltid på hästen om den bär det. Den vanliga tigrerade hästen har anlaget bara i enkel uppsättning, (alltså heterozygota) dvs ett tigeranlag och ett anlag för vanlig solid färg, vilken som helst. Det finns också hästar som har fått anlaget i dubbel uppsättning, och är alltså homozygota för anlaget ifråga. Dessa blir vanligen mer eller mindre helt vita, utan många prickar. I aveln ger dessa bara tigrerade avkommor, eftersom alla dess avkommor får ett tigeranlag. Tigerfärgen kan inte renavlas, eftersom man då förlorar prickarna. (Dessutom anses det olämpligt att kombinera två homozygota tigrar, då det finns risk för genetiska defekter)."

Är det någon i detta forum som är insatt i knabstrup aveln och kan kasta lite ljus över vad för slags defekter det blir på dessa föl? Vore även intressant att veta om det bedrivits forskning kring detta?

Ska rota vidare och se om jag hittar nåt mer intressant där ute....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slopning av defektlistan!

Hittade den här texten i SJV's rapport om Samling och lagring
av husdjursgenetiskt material.

"Det är många hästar som chipmärks som ett led i identifieringen. I samband med chipmärkningen tar chipmärkaren ett tagelprov från hästen som lagras hos föreningens registrator för eventuell DNA-analys. Syftet är att kunna kontrollera härstamningar men också att kunna hitta genetiska defekter med hjälp av DNA-analys. "

Finns det alltså tester för div. genetiska defekter hos SJV! Utför de redan sådana? Vore himmla intressant att veta vilka defekter de testar för. Någon som vet?
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Hittade faktiskt detta i ett examensarbete på SLU om korsförlamning.

"Flertalet av dessa hästar har en förmåga till abnorm glykogeninlagring i
muskulaturen som benämns Polysaccharide Storage Myopathy (PSSM). Denna åkomma har
visats på Quarterhästar med återkommande, kronisk korsförlamning men har ej påvisats på
icke drabbade individer. Valberg (1999) menar att uppkomsten av åkomman kan härröra från
intracellulära defekter vilka är medfödda och därmed ej påverkbara via träning och skötsel av
hästen. Sådana defekter kan innebära en förändrad biokemisk sammansättning av
muskelcellmembranen vilket gör att transporten av exempelvis kalcium till och från cellen
inte är normal. Denna defekt har endast uppmärksammats på engelskt fullblod."

Det är jätte intressant att rota runt om detta på internet, men nu ska jag hålla tyst ett tag så nån annan får chansen att yttra sig :)
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Ash, jag hittade mer spännande information som framkom på ett möte mellan JBV och SPHA.

"Här framlade SPHA information om att det inte enbart var Paint och Quarter som kunde vara bärare av
O-genen (OLW), utan att Overotecknade hästar finns inom de allra flesta raser och att forskarna hittills
har hittat O-genen hos totalt 13 kända raser.
Vi gick även igenom andra genetiska anlag som GBED (Paint, Quarter och Appaloosa), JEB hos
Ardenner, HERDA hos Quarter, PSSM hos flertalet raser och dvärggenen hos Shetlandsponny och
Miniatyrhäst.
Likaså diskuterades bl.a. Roaring och Ostiochondros (OCD) som forskarna idag misstänker är ett
genetiska anlag som nedärvs recessivt, i likhet med O-genen. OCD är mycket vanligt inom de flesta raser
och misstänks finnas hos ca 40 % av Varmblodstravare, hos ca 10–20 % hos Svenskt Halvblod och
ca 5 % hos Engelskt Fullblod (procentsatserna har uppgetts från försäkringsbolag)."

Är det någon som vet vilka dessa 13 andra raser är som har OLWS genen? Och vad är JEB för något?
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Finns det alltså tester för div. genetiska defekter hos SJV! Utför de redan sådana? Vore himmla intressant att veta vilka defekter de testar för. Någon som vet?
Testerna lär nog utföras på husdjursgenetiska institutionen på SLU. Det finns massor av genetikkunskap även inom sveriges gränser... ;)
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Intressant med din ras shetlandsponnyerna och krumma föl. Menar du alltså att det numera föds färre krumma föl än tidigare? Finns någon statistik att tillgå?
Huruvida det har minskat och när det i så fall har gjort det vet jag inte faktiskt. Men såvitt jag vet så är det 2 eller 3 hingstar som tagits ur avel för denna defekt i Sverige, totalt. Och shetlandsrasen är ju en ganska stor ras till antalet (störstaponnyrasen i landet, om jag inte missminner mig) så det får väl anses vara ett ganska gott facit.
Och jag tror faktiskt att det finns en del pengar även i Shetlandsaveln, annars skulle den inte vara så omfattande världen över.
Eller också är det så att man inte förlorar så väldigt mycket pengar på dem att man kan anse sig ha råd med shetlandsavel även om den går back...
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Jag vet många quarterhästar med OCD och undrar om detta beror på aveln eller tidiga träning som de många quarter utsätts för särskilt utomlands!
Ocd har en stark miljöfaktor, det är därför det inte är helt enkelt att bara kassera alla som har detta och sen tro sig vara kvitt problemet. Utfodring med för mycket energirikt foder under föl- och unghästtiden lär vara EN av dessa miljöfaktorer.
(HelenaHandberg har skrivit många intressanta inlägg om detta på fodersidan, om någon orkar leta...)
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Det mesta går att hitta på nätet men man får för allt i världen inte glömma att vara källkritisk.
Vem har skrivit informationen, i vilket syfte och när skrevs det.
Om det är en sida som är flera år gammal kanske det finns färskare information någon annan stans.

Om det här är oberoende forskare och ett aktuellt brev torde det väl vara något man kan lita på även om Joice själv defenetivt inte är opartisk? (Någon som trott det... :D).
 
Sv: Slopning av defektlistan!

*kl*

Har följt denna tråd i det tysta, men jag måste få slänga in en fråga:

Om jag har fattat saken rätt är inte overo-genen och OWLS-genen samma gen utan sitter bara nära varandra? Är det någon här som vet hur nära de sitter, dvs hur vanligt är det att de inte nedärvs tillsammans?
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Knapplån!!
Måste bara få tacka för en givande o konstruktiv tråd...med vissa undantag.
Jag startade ju tråden o jag bryr mig inte alls om vad eller vilka defekter som diskuteras.
Har följt tråden i det tysta senare dagar o måste säga att det inte alls skrämmer mig att rekommendera någon att skaffa någon av dessa raser.
Jag håller med Ameo på den punkten att jag själv inte skulle avla på djur med kända gendefekter oavsett recessivt eller inte.
Tyvärr sköts ju inte detta med defekter lika noggrant o upplyst inom andra raser.
Titta bara på araben o dess bencystor. De får dessutom verka inom rp o kan sprida det där.
Vill bara säga att i arabtråden har nog hundratals inlägg handlat om cystor så inte är det bara OLW som diskuteras mycket.Dessvärre finns det några riktigt "stora" inom arabaveln som fungerar som riktiga bromsklossar i all form av utveckling framåt. O alla försök att förbättra så skyller man på att man inte får det för moderföreningen...trots att andra föreningar kan "gå runt" moderföreningen i vissa frågor.

Det har även funnits flera fångtrådar...

Jag fortsätter följa tråden o hoppas den är lika konstruktiv som den varit hittills. Kul med en tråd som inte "bangar" ur o blir pajkastning.
 
Senast ändrad:
Sv: Slopning av defektlistan!

Hej.

Frame overo är genen som kan orsaka OLWS.

Nu ska vi se om jag kan på ett bra sätt förklara detta håll i hatten!

Alla i Amerika tycks kalla sina hästar overos fast de i självavärket är sabinos de har ingen skillnad på om du är en äkta overo alltså frame/overo eller enbart overo (sabino). En äkta overo bär alltid OLWS anlaget alltså frame/overo.
En som inte bär o-genen är en Sabino.
En tobiano som de kallar tovero behöver inte bära frame/overo genen utan det kan vara en tobiano/sabino alltså den är inte bärare av genen fast man skriver att det är en tobiano/overo. Det finns 5 olika sabino gener och enbart 1 går att testa för och den heter SB1.
Man måste alltid testa sin häst för att veta om den har genen för OLWS.
Hoppas jag gjorde dig lite klokare :smirk:
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Frame overo är genen som kan orsaka OLWS.
Njäe, inte riktigt va? Den gen som orsakar OLWS sitter möjligen nära anlaget för Frame Overo och följer den oftast. Men det kan alltid ske "överkorsningar" så att dessa två anlag skiljs åt i förärvningen. Ju närmare varandra dessa anlag sitter på kromosomen, desto mindre risk att överkorsningar sker. Men när det är två olika anlag så kan man inte säja att de _alltid_ följer varandra.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Ash, jag hittade mer spännande information som framkom på ett möte mellan JBV och SPHA.

"Här framlade SPHA information om att det inte enbart var Paint och Quarter som kunde vara bärare av
O-genen (OLW), utan att Overotecknade hästar finns inom de allra flesta raser och att forskarna hittills
har hittat O-genen hos totalt 13 kända raser.
Vi gick även igenom andra genetiska anlag som GBED (Paint, Quarter och Appaloosa), JEB hos
Ardenner, HERDA hos Quarter, PSSM hos flertalet raser och dvärggenen hos Shetlandsponny och
Miniatyrhäst.
Likaså diskuterades bl.a. Roaring och Ostiochondros (OCD) som forskarna idag misstänker är ett
genetiska anlag som nedärvs recessivt, i likhet med O-genen. OCD är mycket vanligt inom de flesta raser
och misstänks finnas hos ca 40 % av Varmblodstravare, hos ca 10–20 % hos Svenskt Halvblod och
ca 5 % hos Engelskt Fullblod (procentsatserna har uppgetts från försäkringsbolag)."

Är det någon som vet vilka dessa 13 andra raser är som har OLWS genen? Och vad är JEB för något?

Hej. Jag ska försöka hjälpa dig.
Forskare 1. Rolf från Animal Genetics
Han skrev I looked up the breeds that we have tested positive for frame overos.

Gypsy Cob
Arabian
Miniatures
North American Curly Horses
Paint and Pintos
Quarter horses
Shetland Pony
Spanish Mustang
Thoroughbred

( I Hope this helps and let me know if you have any further questions
Sincerely
Rolf at Animal Genetics.)

Forskare 2. Here are the breeds which tested positive in our laboratory for the lethal white overo gene.

Paint
Quarter Horse
Quarter Horse Pony
Thoroughbred
Miniature
North American Spotted Draft
American Saddlebred

(Please let me know if you have any questions.
Thank you and good luck
Michal Prochazka
Founder & Director
Pet DNA Services of Arizona

Hoppas detta kan hjälpa dig. Jag tycker att det bästa är att prata med personerna och inte leta på nätet och på så vis få fel info.Det går ju bra att söka på Internet så finner man dessa forskningsinstitut lätt. Eftersom vissa av dessa raser är tillåtna i andra raser så kan man ju stilla undra hur många raser som bär genen utan att man vet det, den kan ju vara en enfärgad häst som bär på anlaget och anlaget är inte rasrellaterad, det är enbart en färg gen.
Hoppas det kan vara av hjälp för många
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Njäe, inte riktigt va? Den gen som orsakar OLWS sitter möjligen nära anlaget för Frame Overo och följer den oftast. Men det kan alltid ske "överkorsningar" så att dessa två anlag skiljs åt i förärvningen. Ju närmare varandra dessa anlag sitter på kromosomen, desto mindre risk att överkorsningar sker. Men när det är två olika anlag så kan man inte säja att de _alltid_ följer varandra.

Nu förstår inte jag dig.
Du menar att 2 st kan få en avkomma som dör i OLWS om inte föräldrarna bär anlaget?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 192
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 787
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 355
Senast: Fetaost
·
Western Kan man tro sina ögon??? Har SJV insett det galna i bråket om OLWS??? Vi hoppas och tror att detta är på riktigt och inte en dröm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 276
Senast: Joice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp