Slopning av defektlistan!

Sv: Slopning av defektlistan!

nej, jag menar att en avkomma skulle kunna få färganlaget utan att få med sig OLWS-anlaget

tillägg:
Och naturligtvis även tvärt om - OLWS-anlaget utan färganlag - vilket är betydligt mer skrämmande....
 
Senast ändrad:
Sv: Slopning av defektlistan!

Knapplån!!
O alla försök att förbättra så skyller man på att man inte får det för moderföreningen...trots att andra föreningar kan "gå runt" moderföreningen i vissa frågor.
Har andra arabföreningar kunnat ha andra regler än dom som WAHO bestämt och ändå haft en godkänd stambok för araber? Vilket land??
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Njäe, inte riktigt va? Den gen som orsakar OLWS sitter möjligen nära anlaget för Frame Overo och följer den oftast. Men det kan alltid ske "överkorsningar" så att dessa två anlag skiljs åt i förärvningen. Ju närmare varandra dessa anlag sitter på kromosomen, desto mindre risk att överkorsningar sker. Men när det är två olika anlag så kan man inte säja att de _alltid_ följer varandra.

Det var precis så jag menade. Det kan ju rimligen inte vara samma gen som styr både färgen och OWLS?
Och i så fall borde det ju gå att få fram "riktiga" frame-overos som inte bär OWLS-genen.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Det var precis så jag menade. Det kan ju rimligen inte vara samma gen som styr både färgen och OWLS?
Och i så fall borde det ju gå att få fram "riktiga" frame-overos som inte bär OWLS-genen.
"få fram" är väl kanske att ta i lite, för detta är ju inget man kan styra. Men teoretiskt sett så borde det kunna vara möjligt ja.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Ja. Men då är det ingen overo utan en Sabino de är ju 2 helt olika anlag, och visst kan du få avkommor som inte får olws anlaget men då är det en sabino, fast i USA kallar de det en overo de skriver ju aldrig frame/overo de skriver enbart overo oavsett om den bär olws anlaget eller inte. Det är ju inte helt lätt för folk att veta att en sabino är något helt annat än en frame/overo när de betäcknas sammai USA. Vi säjer ju inte att Briar är en overo, han är ju en sabino men i USA skulle de säja att han är en overo. Och alla Welsh´s och shire med bukfläckar och långa strumpor kallas väl inte overos utan sabinos.
Förstår du hur jag menar, det blir lite snurrigt.:)
 
Sv: Slopning av defektlistan!

"få fram" är väl kanske att ta i lite, för detta är ju inget man kan styra. Men teoretiskt sett så borde det kunna vara möjligt ja.

Här har du helt fel. Frame/overo och overo är inte samma sak.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

det har jag inte sagt heller!
och det är INTE sabino jag menar om du läser vad jag skrivit ;)

du måste skilja på anlaget för färgen och anlaget för defekten, det är inte samma gen men de sitter nära varandra på kromosomen
 
Sv: Slopning av defektlistan!

"få fram" är väl kanske att ta i lite, för detta är ju inget man kan styra. Men teoretiskt sett så borde det kunna vara möjligt ja.

Det finns inga frame/overos som inte bär olws anlaget. Då är det ingen frame/overo utan en sabino.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Joice skrev:
och vad det geller frame overo så finns det minst 15 raser till som bär den genen, tro mig jag vet, så då har vi 15 raser till som vi inte ska få använda i Svensk avel bl.a Hbl och Fullblod.

Är nyfiken och MÅSTE bara få veta vilka halvblod (numera varmblod) som är i svensk avel och som bär på genen, ge namn!?

Joice skrev:
Finns det något som heter Svenskt varmblod?? Det var väl länge seden det är ju uppblandat sedan länge.

Svenskt Varmblod var redan från början en "korsning" av inhemska ston, fullblod (engelskt o arabiskt), hannoveranare, ostpreussare (trakehner). Senare (och då menar jag inte igår) även holsteinare, oldenburger och holländska raser.
Avelsföreningen har funnits sedan 1920-talet men aveln har naturligtvis bedrivits mycket längre.

Jag vill faktiskt veta var du fått uppgiften ifrån att det finns halvblod med genen. Är det i den holländska stamboken? De bedriver ju en medveten skäckavel (med hingstar som t ex Samber).
Kan du inte vara mer precis?

VÄNTAR PÅ SVAR - VAR KOM HALVBLODET IN I DET HELA?
VAR HITTAR DU FRAME/OVEROS I "HALVBLODSAVELN"?
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Inga som man vet, kanske. Men det ÄR teoretiskt möjligt att det skulle kunna födas frame overo-färgade föl som saknar olws-anlaget.

Dessa två anlag sitter på samma kromosom och följer varandra i princip alltid. Men då och då händer det just att denna starka bindning mellan två anlag släpper och det blir en s.k överkorsning. DÅ kan avkomman få bara det ena av dessa två anlag.
Som jag skrev i inlägget ovan - överkorsningar sker oftare ju längre ifrån varandra anlagen sitter på kromosomen. Jag antar att overoanlaget och olwsanlaget sitter nära varandra, eftersom man anser att alla frame overo har olws-anlaget. Och sitter de nära varandra så är det väldigt sällsynt med överkorsningar.

Vad som gör mig mer fundersam är dock det faktum att jag läst nånstans att det bara är frame overo-genen som är identifierad, att man ännu inte har identifierat OLWS-anlaget. Och då undrar jag ju hur man kan veta att alla frame overo verkligen har det... Men det kan ju vara så att man funnit olws sedan jag läste om detta...
 
Sv: Slopning av defektlistan!

En stilla undran. Om det nu stämmer att man hittat OLW på araber, då måste det ju finnas massor av enfärgade hästar som bär på anlaget, för det finns väl inga skäckar bland araberna? Försöker hänga med era utläggningar med risk att jag gick vilse någonstans i mitten:angel:

Knapplån
Förövrigt tycker jag att det skulle vara bra om JBV ville gå igenom sin fd defektlista och kolla upp vad som egentligen är defekter av det hela. BTW så stod inte fång med på deras defektlista.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Jag har väl inte sagt att vi har någon hingst i hbl men det finns eller fans 3 olika färger på stamtavlorna gråa papper kunde ju vara vad som hälst och jag har många kompisar med hbl med gråa papper som var så kallade skäckar men då inte namngivna skäckar typ tobiano,tovero utan enbart fuxskäck. Jag har en kompis som sålde en nu svenskt varmblod (hbl) reggad i ASVH och hur många har inte paint/hbl korsningar som har sin häst i just ASVH med tex okänd härstamning, vet de som har fått sitt pass från ASVH i år och den va en frame/overo. Hon är ju ett sto så använder hon en godkänd hbl hingst så blir den väl närmare hbl även om den är framed? och i tredje led blir den väl ett renrasigt Svenskt Varmblod eller har jag fel eller har man ändrat det? jag vet att fick du gråa papper på ditt sto och hon fick en avkomma också sto vita papper och den sedan fick en avkomma så fick den gröna papper alltså renrasig? Eller va det i 4 led? Man ska inte lura sig på färgen hästen kan vare helt brun och ändå bära genen.
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Ni som kan detta med hbl ett fullblod kan väl fort farande typ listas i ASVH och betäcker men med en godkänd hbl hingst så får man väl gröna papper på avkomman? Ett fullblod jag har är godkänd för hbl avel har ett papper med en stämpel på, vet någon om det är så fortfarande?
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Jag har en kompis som sålde en nu svenskt varmblod (hbl) reggad i ASVH och hur många har inte paint/hbl korsningar som har sin häst i just ASVH med tex okänd härstamning, vet de som har fått sitt pass från ASVH i år och den va en frame/overo. Hon är ju ett sto så använder hon en godkänd hbl hingst så blir den väl närmare hbl även om den är framed?

Då kom anlaget med painten och inte med halvblodsinslaget.
Och ja, tyvärr är ASVH en öppen stambok. De med okänd/ofullständig härstamning får dock inte gröna papper.

jag vet att fick du gråa papper på ditt sto och hon fick en avkomma också sto vita papper

Du måste missta mig för någon annan, jag har aldrig avlat på ett sto utan gröna papper.;)
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Har du ett fullblodssto och betäcker henne med godkänd halvblodshingst kan du visa henne (med fölet) och få henne stamboksförd. Fölet är ett halvblod (eller varmblod för att vara korrekt).
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Då kom anlaget med painten och inte med halvblodsinslaget.
Och ja, tyvärr är ASVH en öppen stambok. De med okänd/ofullständig härstamning får dock inte gröna papper.



Du måste missta mig för någon annan, jag har aldrig avlat på ett sto utan gröna papper.;)

Förlåt om du trodde det det var inte min mening.
En fråga jag har betäckt med en Frame/overo hingst renrasigt Fullblod. Om jag får ett sto så kan jag alltså regga henne i ASVH och få vad för färg på papperen?
 
Sv: Slopning av defektlistan!

Har du ett fullblodssto och betäcker henne med godkänd halvblodshingst kan du visa henne (med fölet) och få henne stamboksförd. Fölet är ett halvblod (eller varmblod för att vara korrekt).

Här är hingsten jag har betäckt med, på ett av mina fullblod.

I%20Was%20Framed%202.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 191
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 787
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 355
Senast: Fetaost
·
Western Kan man tro sina ögon??? Har SJV insett det galna i bråket om OLWS??? Vi hoppas och tror att detta är på riktigt och inte en dröm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 276
Senast: Joice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp