Philosophia

Trådstartare
Hur mycket sover ni? Sover ni tillräckligt? Jag kan bli stressad över att jag sover för lite. Dels tar det tid för mig att somna på kvällen. Oftast. somnar jag inte förrän 23.30, ibland ännu senare. Klockan ringer någonstans mellan 4.50 och 5.00. På helgerna kan jag i praktiken sova längre, men då ställer sambon väckarklockan 06.30 och jag kan inte somna om.

Sömnen ser alltså vid optimala fall ut ungefär ut så här: 5,5 h på vardagar och 6,5 h helg. Det känns som för lite. Jag går runt och gäspar hela dagarna och kan inte koncentrera mig. Jag antar att den enda lösningen är att gå och lägga sig tidigare - men jag kan inte somna tidigare.

Jag vet inte egentligen vad jag vill diskutera i tråden - kanske mest vräka ut min trötta frustration så här på lördagsmorgonen.
 
@Philosophia: Jag har störd sömn... pga stress och ett antal närkontakter med väggen. Tiden du beskriver skulle inte vara tillräckligt för mig. Nu på sistone har jag faktiskt sovit lite bättre vilket är underbart.

Men jag tänker också... varför måste sambon väcka dig så tidigt när du behöver sova? Han får väl sätta alarmet på telefonen som vibrationer så det inte stör dig om han måste upp i den tiden. Det är ju hemskt att inte ta hänsyn till att du behöver sova.
 
Jag snittar, enligt min klocka, 5-6 timmar per natt. Ibland mindre och ibland mer. Tycker att det räcker fint :)
Oftast lägger jag mig 23-00 och har väckning 5-6. Somnar snabbt och det gör jag även när jag vaknar till under natten.
Den jag ofta delar säng med går ofta upp tidigare än jag, vid 4-tiden, men jag kan somna om så det gör mig inget.
 
Dels skulle jag göra klart för sängkamraten att nu är det slut med dumheterna att väcka dig, behöver hen gå upp får hen se till att larmet inte väcker dig och dels hade jag testat melatonin för att om möjligt göra insomningen snabbare och tidigare på vardagarna.
 
På vardagar somnar jag (optimalt) klockan 21 eller (oftast) 22. Går upp någongång mellan 6-8 beroende på hur schemat ser ut. Går ofta och lägger mig vid samma tid på helger och då vaknar jag kring 7-8 på morgonen.
Jag funkar som bäst om jag får sova 10 timmar per natt men det är svårt att få till.
 
Hur mycket sover ni? Sover ni tillräckligt? Jag kan bli stressad över att jag sover för lite. Dels tar det tid för mig att somna på kvällen. Oftast. somnar jag inte förrän 23.30, ibland ännu senare. Klockan ringer någonstans mellan 4.50 och 5.00. På helgerna kan jag i praktiken sova längre, men då ställer sambon väckarklockan 06.30 och jag kan inte somna om.

Sömnen ser alltså vid optimala fall ut ungefär ut så här: 5,5 h på vardagar och 6,5 h helg. Det känns som för lite. Jag går runt och gäspar hela dagarna och kan inte koncentrera mig. Jag antar att den enda lösningen är att gå och lägga sig tidigare - men jag kan inte somna tidigare.

Jag vet inte egentligen vad jag vill diskutera i tråden - kanske mest vräka ut min trötta frustration så här på lördagsmorgonen.
Jag behöver 7 h för att må riktigt bra, men perioder klara jag med 5 h sömn. Men min man behöver minst 8 h och gärna mer, riktigt bra mår han på 10 h sömn. Så sömnbehovet ser olika ut och det gäller att hitta sitt behov men även hur djupt man sover. Jag känner mig betydligt mer utvilad på 6 h sömn i sommarstugan där det är tyst än här hemma på 7 h men med ljud.

Inga bra tips eller hjälp, jag drogs mest med i funderingarna när jag ligger och lyssnar på snarkande make och kan inte sova pga att tankarna snurrar på högvarv, flytt, plugg och nytt jobb i en enda stor röra.🙄
 
Jag går och lägger mig vid ungefär 21.10 varje dag. Somnar mellan 21.30 och 22 beroende på hur trött jag är. Klockan ringer antingen på 04.45 eller 06.30 beroende på schema, på helger vaknar jag vid 7 ungefär av mig själv. Är jag trött på kvällen går jag och lägger mig tidigare. Jag gillar att sova och att känna mig utvilad.
 
Jag behöver sova 7-8 h per natt. När jag jobbade natt funkade det utmärkt då man somnade av utmattning när man kom hem typ. Men sen några år jobbar jag dag/kväll, mitt knep är rutiner och avslappningsinspelningar. Lyssna på samma varje kväll oavsett när du går och lägger dig. Det tog ett par månader men nu somnar jag bara jag hör introt.

Jag kunde ligga vaken upp till 3 h utan att somna. Normalt var runt 1.5-2 h.
 
Nu med tyngdtäcket sover jag mycket bättre :) . Jag lägger mig kl 22 och stiger upp kl 4:50. Somnar snabbt och vaknar som regel ett par ggr/natt. Men somnar då fort om igen. Till skillnad mot före tyngdtäcket när jag vaknade 4-5 ggr/natt och alltid hade svårare för att somna och somna om igen. På helgerna släpper jag ut hästarna vid ungefär den vanliga tiden, sedan brukar jag gå och lägga mig en stund igen och sova kanske ett par timmar till. Jag är numera rätt nöjd med min sömnkvalitet :) !
 
Jag sover mellan fyra och elva timmar. Beror på jobbet.
Har väldigt oregelbundba arbetstider 😅
Men verkar inte ta någon skada av det och har inga problem att somna eller sova länge när jag kan.
 
Jag behöver sova 8-9 h för att fungera, somnar dock runt 23-24 oavsett hur trött jag är, så jag har vid två tillfällen i veckan sovit runt 5h. Jag går omkring med värkande ögon och känner mig som en zombie. Jag brukar även få blåsor på tungan om jag sover för lite några dagar i rad, jag är så beroende av mina timmar!
 
Vaknar ofta. Men somnar med hjälp åt stilnoct och stesolid. Hade inte kunnat somna annars. Men vaknar alltid några gånger per natt med ångest och har svårt att somna om. Speciellt vid 4 är det svårt.
Men satsar alltid på 8 eller 9 timmar.
 
Jag vill helst ha minst 7h sömn varje natt, gärna mer! 8h känns ultimat, men kan vissa nätter sova uppåt 9-10h. Har inga problem att somna eller sova, men är så himla kass på att gå och lägga mig i tid! :banghead:
Är oftast ganska trött under dagarna oavsett sömnmängd och blir pigg på kvällen...
 
Mitt barn somnar med hjälp av amning, så oftast somnar jag med honom. Har han en lugn natt så sover jag 21-06 cirkus. Men han sover ofta oroligt så jag är trött pga det 😴
 
Jag har haft dålig sömn länge. Pga stress och smärta.
Vilket inte är så bra eftersom jag verkar ha ett sömnbehov på 8-10 h. Oftast somnar jag ändå inom en timme (vilket jag förstått är rätt lång tid ändå) men sen vaknar jag minst en gång per natt, kan ha svårt att somna om eller så vaknar jag hela tiden och ligger och vrider på mig och sover ytligt.
Sover absolut bättre när jag tar ett tillskott med Melatonin i men det har jag ingen rutin på utan tar vid behov (har ett paket jag köpte i USA). Kanske skulle vara bättre om jag tar det regelbundet.

Min terapeut rekommenderar att varva ned utan skärm minst 1 timme innan sänggående samt ha fasta rutiner för nedvarvning i kombination med avslappningsövningar. Det gäller att förbereda kroppen för sömn. Jag är dålig på det måste jag erkänna men tror absolut att det funkar!

Har starkt funderat på tyngdtäcke, det verkar hjälpa många och jag gillar att känna lite tyngd på kroppen har jag märkt. Typ när jag har vetekudde på magen eller ena hunden som vilar på mig.
 
Om min kropp får välja själv så sover jag 7-8 timmar. Dock på vardagarna ringer klockan 5.30 och jag har svårt att somna före 22, oftast somnar jag kring midnatt (oavsett när jag går och lägger mig.. ju tidigare jag lägger mig, ju längre är jag vaken typ). Så jag får för lite sömn. Har dock ett tyngdtäcke vilket gör att de timmar jag sover är oftast av bra kvalité och då funkar det ändå trots färre timmar. Är jag ledig längre perioder sover jag helst 00.30-8 så min dygnsrytm är inte anpassad till min arbetstid... och ju mer stressad jag är, ju sämre sover jag.
 
Sambon kanske ska upp och jobba på helgen?

Min man sover djupt och är svårväckt, jag är tvärtom och vaknar således av hans alarm tidigt om morgnarna. Ibland lyckas jag somna om tills min väckarklocka ringer och ibland inte.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 313
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag har tagit Zopiklon (Imovane) 7,5 mg mot sömnsvårigheter i princip dagligen, i över ett års tid. Det har fungerat hyfsat även om jag...
2
Svar
37
· Visningar
11 255
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Såg en tråd på barn om vilka sovtider de hade och hur många timmar de sov. Blev då lite nyfikna, vad har ni själva för sömnbehov, och...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
10 338
Äldre Jag har ett problem. Jag "fungerar inte" tidigt på morgonen. Vilket blir ett reellt problem för mig som hästtjej, som har både...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 266
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp