Sambon kanske ska upp och jobba på helgen?

Min man sover djupt och är svårväckt, jag är tvärtom och vaknar således av hans alarm tidigt om morgnarna. Ibland lyckas jag somna om tills min väckarklocka ringer och ibland inte.
Fast orsaken till att någon behöver gå upp kvittar. Man väcker inte sin omgivning som inte behöver gå upp oavsett. Då får man skaffa skaklarm eller annat som gör att man själv vaknar men inte omgivningen, man kan inte skylla på svårväckt och låta det gå ut över omgivningen utan då gör man något åt det. Min sambo är också svårväckt men det är hans problem som han får ta hand om. Det ska inte gå ut över mig.
 
En rutin med två sovplatser ibland vore nog bra tänker jag, så hade jag och exet för att inte väcka när den ena ska upp och iväg och den andra behöver sova ut. Det hindrar ju inte att man kan ligga och kramas en stund i samma säng innan det är dags för själva sömnen.
 
Fast orsaken till att någon behöver gå upp kvittar. Man väcker inte sin omgivning som inte behöver gå upp oavsett. Då får man skaffa skaklarm eller annat som gör att man själv vaknar men inte omgivningen, man kan inte skylla på svårväckt och låta det gå ut över omgivningen utan då gör man något åt det. Min sambo är också svårväckt men det är hans problem som han får ta hand om. Det ska inte gå ut över mig.
Önskar någon talat om detta för mig med. Jag bodde ihop med en kille som var svårväckt han körde på snooze en timme varenda morgon och jag kunde aldrig somna om sedan, själv vaknade jag av hans första larm men han låg kvar :/
Det är inget man ska acceptera som du skriver.
 
Hur mycket sover ni? Sover ni tillräckligt? Jag kan bli stressad över att jag sover för lite. Dels tar det tid för mig att somna på kvällen. Oftast. somnar jag inte förrän 23.30, ibland ännu senare. Klockan ringer någonstans mellan 4.50 och 5.00. På helgerna kan jag i praktiken sova längre, men då ställer sambon väckarklockan 06.30 och jag kan inte somna om.

Sömnen ser alltså vid optimala fall ut ungefär ut så här: 5,5 h på vardagar och 6,5 h helg. Det känns som för lite. Jag går runt och gäspar hela dagarna och kan inte koncentrera mig. Jag antar att den enda lösningen är att gå och lägga sig tidigare - men jag kan inte somna tidigare.

Jag vet inte egentligen vad jag vill diskutera i tråden - kanske mest vräka ut min trötta frustration så här på lördagsmorgonen.

Jag sover numer superbra varje natt, från att ha sovit länge men med extrem ineffektivitet. Nu berodde det på medicinska problem, grav sömnapné. Men det finns en del smartness i lösningen med cpapmaskin som borde gå att använda bredare för sömnproblem. När man lägger sig med masken finns det inget annat än jag och min sömn, det går inte att prata, det går inte att göra annat. Som meditativt. Andas, andas, andas. Allt annat borta. Från att ha vaknat trött alltid till att alltid vakna pigg som en lärka efter 7-8 h sömn, alltid bara sugen på att stiga upp och börja dagen.

Som sagt, nu berodde det på sjukdom - men att ha fått till en bra sömn har förbättrat livskvaliteten med extrema proportioner med 2-3 extra timmar varje dygn av pigg vakenhet. (Och eftersom sömnapné med snarkningar drabbar fler, gäller förbättringen alla som någon gång vistas i min närhet nattetid) Maskinen ger dessutom extrem koll på sömntid och sömnkvalitet gällande andningsuppehållen.

Jag tror att väldigt bra väl efterlevda rutiner är något att sträva efter om man känner att det finns problem. Kanske hjälpt av någon teknikpryl? Och har man snarkningar som ett av problemen rekommenderar jag varmt att söka vård.
 
Jag sover numer superbra varje natt, från att ha sovit länge men med extrem ineffektivitet. Nu berodde det på medicinska problem, grav sömnapné. Men det finns en del smartness i lösningen med cpapmaskin som borde gå att använda bredare för sömnproblem. När man lägger sig med masken finns det inget annat än jag och min sömn, det går inte att prata, det går inte att göra annat. Som meditativt. Andas, andas, andas. Allt annat borta. Från att ha vaknat trött alltid till att alltid vakna pigg som en lärka efter 7-8 h sömn, alltid bara sugen på att stiga upp och börja dagen.

Som sagt, nu berodde det på sjukdom - men att ha fått till en bra sömn har förbättrat livskvaliteten med extrema proportioner med 2-3 extra timmar varje dygn av pigg vakenhet. (Och eftersom sömnapné med snarkningar drabbar fler, gäller förbättringen alla som någon gång vistas i min närhet nattetid) Maskinen ger dessutom extrem koll på sömntid och sömnkvalitet gällande andningsuppehållen.

Jag tror att väldigt bra väl efterlevda rutiner är något att sträva efter om man känner att det finns problem. Kanske hjälpt av någon teknikpryl? Och har man snarkningar som ett av problemen rekommenderar jag varmt att söka vård.
Det finns det! En av orsakerna till att medveten andning fungerar så bra för sömnen är att man sover med tejp över munnen. Det ger precis som du skriver inget annat att göra än att andas och sova. Det ger också en rutin och kroppen, oavsett vad många tror om sig själva, älskar rutiner. Att bara ha andas och sova som alternativ vet jag ställer till med ångest hos endel och då kan självhypnos hjälpa. Man tar ett mantra som man fokuserar på och upprepar om och om igen och även där är det rutin som kommer in. Det är ju inte så att man genast somnar så snart man tänker på mantraordet första gången men med träning lär sig kroppen att då ska man slappna av och sova för några alternativ finns inte. Jag tror egentligen inte att vad man gör spelar så stor roll utan det är rutiner som är det viktiga så att kroppen hinner ställa in sig på att nu ska jag sova. Rutiner, lagom varmt i sovrummet, en bra säng med täcke och kudde man trivs med oavsett om det är tyngdtäcke eller annat och melatonin kan ge även en stressad kropp möjlighet till iallafall en stunds vila och sömn föder sömn även hos vuxna.
 
Jag har haft superstora insomningssvårigheter, där det kunnat ta mellan 1-4 timmar från det jag lägger mig tills att jag Somnar. Mest pga huvud som inte kunde ”stänga ner”, utan tankarna bara snurrade och blev mer och mer högljudda. Lyckades rätt bra med att dränka dem när jag satte på en radiodokumentär, då hörde jag inte mina egna tankar och kunde somna.

Men i december fick vi hem vår nya säng (den gamla köpte jag 2005), och sen jag fick min nya madrass (jag köpte en fast, maken köpte en medium) har jag inte behövt lyssna på dokumentär en enda gång, utan jag somnar allt som oftast inom 10 min från det jag blundar och försöker somna 🤩!

Så ett av mina största tips om man har svårt att sova är; kolla om ett madrassbyte/sängbyte kan hjälpa. Det påverkar sömnen mycket mer än vad man kanske tänker på!
 
Jag hade blivit helt förstört om jag behövt vakna av min partners alarm. Vet själv dock av att jag kan ha samma problem. :arghh:
Jag har märkt att sedan jag började plugga på heltid och livet är mindre stressigt överlag att jag klarar mig bra på 8h. Innan var 9- 10 h nästan ett måste, framförallt på vintern kunde jag sova uppemot 12 h.
Det har gjort mig mer uppmärksam på hur stresskänslig jag faktiskt är.

Mitt stora problem är insomningen, tar mig minst en timme att somna och det gör ju att jag behöver kalkylera in det när det är läggningstid.
 
För mig är allt över 7h acceptabelt, men bäst hade nog varit 8-9h. Jag är kvällstrött och somnar gott någonstans mellan 21.30-22.30. Sover bra första halvan av natten, men under andra halvan brukar jag sova mer oroligt och vaknar ofta. Ibland somnar jag om direkt, ibland inte. Mitt största problem är att jag vaknar ruskigt tidigt på morgonen och då GÅR det inte att somna om. Inte helt sällsynt att jag vaknar runt kl 04, men i stort sett sover jag aldrig längre än till 6.30. Men lägg dig senare då, kanske ni tycker. Problemet är att då kan jag inte somna, utan ligger vaken och vrider och vänder på mig, för att sedan ändå vakna alldeles för tidigt dagen efter. Bara med färre sömntimmar... :cautious:
 
Jag sover oftast 8-9 h och det är då jag mår som allra bäst. På vardagarna ligger jag oftast i sängen mellan 22-07:30, och på helgerna blir det ca 23:30-09.

Det tar mig sällan mer än en halvtimme att somna, men i perioder har jag insomningsproblem och då brukar jag lyssna på podden Nothing Much Happens som är en slags meditativa godnatt-sagor för vuxna. Den rekommenderas varmt för sådana som mig, som har svårt att få tankarna att sluta snurra och lätt blir stressad av att inte kunna somna.

När sambon och jag har olika sömnbehov, eller han snarkar, delar vi ibland upp oss på det sätt @enough skriver. Det känns lite tråkigt ibland, men det är ändå värt det eftersom det inte händer mer än någon gång i månaden och jag mår fruktansvärt dåligt av att inte få sova ordentligt.
 
Jag sover ganska oroligt, jag behöver få ihop ca 6,5 timmar bra sömn och för det kan jag behöva sova mellan 7 och 9,5 timmar.
 
Vardagar sover jag i snitt 7 timmar. Natten till lördag oftast mot 12h..brukar vara helt slut på fredagskvällarna😑 Har alltid krävt mycket sömn. Skiftade förr inom vården med kväll - morgon direkt efter. Då sov jag dåligt och jämt trött. Nu med kontorsjobb och dagtid är det lättare att sova.

Är känslig för ljud så tackar gudarna att maken inte snarkar. Hunden har fått flytta ner på golvet och barnet i egen säng så nu har man täcke också hela natten🙌
 
Sover omkring 7-10 timmar, vaknar 1-4 gånger på natten men somnar oftast om. Har svåra sömnproblem så tar 5-6 mediciner för sömnen, bl.a. Melatonin (som är receptbelagt, vet att många köper utan recept från utlandet men det är egentligen inte tillåtet. Iofs är det nog inte så stor risk att det fastnar i tullen men trist att köpa något som man sen inte får).
 
Jag mår bäst på 7-8h, men har de senaste veckorna bara sovit 6-6,5h/natt. Fungerar på det, men är seg på förmiddagarna. Somnar alltid snabbt på kvällarna, men har väldigt svårt att komma i säng. Får en bra energiskjuts vid 21-tiden och kan lätt hålla på och greja till midnatt då. Värdelöst när man går upp 05.45.
 
@Philosophia: Jag har störd sömn... pga stress och ett antal närkontakter med väggen. Tiden du beskriver skulle inte vara tillräckligt för mig. Nu på sistone har jag faktiskt sovit lite bättre vilket är underbart.

Men jag tänker också... varför måste sambon väcka dig så tidigt när du behöver sova? Han får väl sätta alarmet på telefonen som vibrationer så det inte stör dig om han måste upp i den tiden. Det är ju hemskt att inte ta hänsyn till att du behöver sova.

Jag är väldigt lättväckt så jag tror inte att ljudlöst skulle spela så stor roll. Men jag ska be honom prova.
 
Jag behöver 7 h för att må riktigt bra, men perioder klara jag med 5 h sömn. Men min man behöver minst 8 h och gärna mer, riktigt bra mår han på 10 h sömn. Så sömnbehovet ser olika ut och det gäller att hitta sitt behov men även hur djupt man sover. Jag känner mig betydligt mer utvilad på 6 h sömn i sommarstugan där det är tyst än här hemma på 7 h men med ljud.

Inga bra tips eller hjälp, jag drogs mest med i funderingarna när jag ligger och lyssnar på snarkande make och kan inte sova pga att tankarna snurrar på högvarv, flytt, plugg och nytt jobb i en enda stor röra.🙄

Jag tror nog egentligen att jag klarar mig bra om jag får 6 h sömn om jag fått riktigt god sömn, men ofta vaknar jag en till två gånger per natt.
 
Jag behöver sova 8-9 h för att fungera, somnar dock runt 23-24 oavsett hur trött jag är, så jag har vid två tillfällen i veckan sovit runt 5h. Jag går omkring med värkande ögon och känner mig som en zombie. Jag brukar även få blåsor på tungan om jag sover för lite några dagar i rad, jag är så beroende av mina timmar!

Det är precis så jag känner mig om dagarna!
 
Fast orsaken till att någon behöver gå upp kvittar. Man väcker inte sin omgivning som inte behöver gå upp oavsett. Då får man skaffa skaklarm eller annat som gör att man själv vaknar men inte omgivningen, man kan inte skylla på svårväckt och låta det gå ut över omgivningen utan då gör man något åt det. Min sambo är också svårväckt men det är hans problem som han får ta hand om. Det ska inte gå ut över mig.

Fast min sambo är inte svårväckt, utan det är jag som är lättväckt.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 339
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag har tagit Zopiklon (Imovane) 7,5 mg mot sömnsvårigheter i princip dagligen, i över ett års tid. Det har fungerat hyfsat även om jag...
2
Svar
37
· Visningar
11 349
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Såg en tråd på barn om vilka sovtider de hade och hur många timmar de sov. Blev då lite nyfikna, vad har ni själva för sömnbehov, och...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
10 430
Äldre Jag har ett problem. Jag "fungerar inte" tidigt på morgonen. Vilket blir ett reellt problem för mig som hästtjej, som har både...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 275
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp