Sommarbokbingo

Läste ut Älskade Public service av Aron Flam och Jens Ganman. Var lite nyfiken och sugen på något politiskt, så blev tipsad om denna lätt kritiska :angel: bok om public service. Vissa saker de lyfter, som press- och partistödets påverkan på demokratin, är intressanta. Men genomförandet alltså, så mycket anekdoter och så mycket ”jag har minsann jobbat där, alltså vet jag hur det går till”. :cautious:

Jag borde kanske inte vara förvånad, för jag har läst populistisk smörja av Ganman tidigare. Flam har jag dålig koll på, men blev inte jättesugen på mer.

Kryssas i vilket fall stor byggnad har betydelse då mycket som sagt är anekdoter från tv-huset.

Visa bifogad fil 97452
Jag såg mycket av Aron Flams standup för en 10-15 år sen. Kan säga att jag är inte förvånad över din recension av boken, jag hade inte velat läsa något som han skrivit :angel:
 
Nästa kryss, en bok som tog slut väldigt snabbt 😅 Den svarta dolken av Veronica Sjöstrand, sätter den på en stor byggnad då den till större delen utspelar sig i en stor byggnad i Stockholm, där släktens auktionshus huserar. Det var en trevlig bok, med en huvudkaraktärer som känns mänsklig samt driven handling.

Bokbingo sommar 2022-01-01-01-01-01-01-01-01-01-01-01.jpeg
 
Sofie Sarenbrant, Visning pågår, med omtänksam person
Sofie Sarenbrant, Avdelning 73, någon äter en kaka
Fortsätter med del 3 och 4 om polisen Emma Sköld. Trean har ett lite skumt slut och fyran är s.a.s. en fortsättning på det. Inte riktigt en vanlig utredning av ett fall och cirkulerar mycket kring Emmas egen familj. Svårt att säga mer utan att spoila, och tveksam vad jag tycker om det, men sitter nu fast i att behöva läsa tills svaren kommer (i nästa bok?)
Den omtänksamma personen är Emmas syster som tar mer hand om andra än sig själv, och kakan får vi inte veta vilken sort det är med den serveras direkt ut paketet.
 
Utspelar sig i skog eller skogsbygd: Watership Down av Richard Adams (svensk titel: Den långa färden). Räknas väl som en barn-/ungdomsbok men är mycket läsvärd även för vuxna. Tjock äventyrsroman med ett gäng kaniner i huvudrollerna. Författaren lyckas med bedriften att ge kaniner talförmåga utan att också lägga på dem massa andra mänskliga egenskaper. Inte alls den typ av bok jag brukar läsa men som jag är mycket glad att jag plockade upp.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo sommar 2022.png
    Bokbingo sommar 2022.png
    37,3 KB · Visningar: 5
Utspelar sig i skog eller skogsbygd: Watership Down av Richard Adams (svensk titel: Den långa färden). Räknas väl som en barn-/ungdomsbok men är mycket läsvärd även för vuxna. Tjock äventyrsroman med ett gäng kaniner i huvudrollerna. Författaren lyckas med bedriften att ge kaniner talförmåga utan att också lägga på dem massa andra mänskliga egenskaper. Inte alls den typ av bok jag brukar läsa men som jag är mycket glad att jag plockade upp.
En av mina favoritböcker!
 
Jag är klar med mina sista fem böcker nu, så nu är hela krysset klart. :D

En bok med anknytning till Indien - Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand. Görans fru hittade en annan för en hel del år sedan, och nu plötsligt får han sparken. Trots att han aldrig gillat att resa låter han sig övertalas av en vän att följa med på en resa till Indien, en resa som helt förändrar hans liv och hans sätt att se på saker.

En stor byggnad har betydelse för handlingen - Maskeradnatten av Alice Ekström. En fantasybok som utspelar sig i en annan värld, där tjuven som är känd som "Kvinnan med tusen ansikten" får i uppdrag att ta sig in i palatset under maskeradbalen och mörda kungen. Hon klarar det dock inte själv, utan behöver hjälp från några kumpaner.

Afrikansk författare - Scarlet Oddysey av C.T. Rwizi. Fantasy/sci-fi i en Afrika-inspirerad annan värld. Lite svår att hänga med i alla olika personer/storylines och hur de bildar en faktisk handling - det är först i sista kapitlet man hänger med i alla kopplingar. Jag tyckte den var lite långsam och att det var lite för tydligt att det är just första boken i serien - den känns mer som en (lång) introduktion och en resa för att ta alla karaktärer till platsen där saker kommer hända än en egen bok.

Titel innehåller exakt fyra ord - It happened one summer av Tessa Bailey. Amerikansk romantik, där en vild partyälskande arvtagerska från LA tvingas flytta och bo i en liten kustort någon månad.

Utspelas under efterkrigstiden - Färgen på drömmar av Lisa Sepetys. Coming of age bok med en amerikansk tonåring i New Orleans på 50-talet. Huvudpersonen är dotter till en inte särskilt trevlig prostituerad mor och växer upp med extrajobb i bordellen som städare/hjälpreda/etc. Hon drömmer dock om att ta sig bort från New Orleans och stämpeln som en prostituerads dotter.

Bokbingo sommar 2022 - mina böcker.png
 
Senaste tidens lyssning lämnar mig med en bingobricka med två eller tre kryss på varje rad. Sjukt ostrategiskt. :p

Kryssar en biografi med osynligt sjuk av Karin Alvtegen och Karin Thunberg (skriven av den senare, baserad på samtal med den förra om hennes liv med sjukdomen ME).

På fantasivärld kryssar jag Daughter of the Moon Goddess av Sue Lynn Tan. För min del var det tur att ens huvudpersonen gav en recap av hela handlingen alldeles på slutet. Vet inte om det var för att den inte fångade mig riktigt eller om jag inte hängde med pga hopp i tiden.

Afrikansk författare blir Alla borde vara feminister av Chimamanda Ngozi Adichie. Bra såklart!

Boken Biodlaren från Aleppo fyller rutan med olycklig person. Fin och gripande skildring av flykt från Syrien och hur vidrigt svårt det är att få komma till Europa och fortsätta sitt liv.

Med barn som huvudperson blev Fula tjejer av Lisa Bjärbo o vi som jag läste efter att sista boken i serien påades i båda lokalblaskorna. Lyssnar eventuellt vidare på serien.

Och just nu lyssnar jag på upplösningen av Kan innehålla spår av Tommy Roos av Cecilia klang. Småputtrig och tillräckligt enkel att följa. Den tar jag på fult omslag.
 
Äsch då, jag kom helt av mig såhär på sluttampen! Men tre kryss till kan jag i alla fall bidra med såhär i grevens tid :D

Bok som någon annan kryssat: Apples Never Fall/Äpplet faller inte av Liane Moriarty. Precis som @startpompe tyckte jag att den var alldeles för lång och överhuvudtaget rätt segstartad. Synd, jag tycker annars att Moriarty brukar vara ett säkert kort när man är ute efter böcker som man dras med i från första kapitlet. Så var det definitivt inte i detta fall.

Utspelar sig under efterkrigstiden: Lessons in Chemistry av Bonnie Garmus. En underhållande bok om den ganska udda karaktären Elizabeth Zott som under 1950-talet försöker få bedriva sin forskning i kemi i fred och vägrar acceptera att det är "a man's world". Klipper in första meningarna från beskrivningen på baksidan här eftersom jag tycker de är så härliga: "Chemist Elizabeth Zott is not your average woman. In fact, Elizabeth Zott would be the first to point out that there is no such thing as an average woman."

Med en omtänksam person: Hundra omistliga ting av Lucy Dillon. Huvudkaraktärens förmåga att alltid tänka för mycket på vad andra tycker, tänker och känner spelar en central roll i boken. Jag lyssnade på denna som ljudbok då jag behövde något lättsamt och okomplicerat, och det fick jag! Förvisso var den också lite fånig och förutsägbar, och det känns som att det gick lite för fort på slutet, men den får klart godkänt som feel good-bok! Däremot lämnade den svenska översättningen, och tillika uppläsningen, en del i övrigt att önska :down:

Tittar på min bricka och konstaterar att jag varit hopplöst ostrategisk även jag, men det har varit jätteroligt ändå! Det har definitivt sporrat mig att läsa mer vilket var mitt huvudsakliga mål med att delta :)

Sommarbokbingo 310822.png
 
Äsch då, jag kom helt av mig såhär på sluttampen! Men tre kryss till kan jag i alla fall bidra med såhär i grevens tid :D

Bok som någon annan kryssat: Apples Never Fall/Äpplet faller inte av Liane Moriarty. Precis som @startpompe tyckte jag att den var alldeles för lång och överhuvudtaget rätt segstartad. Synd, jag tycker annars att Moriarty brukar vara ett säkert kort när man är ute efter böcker som man dras med i från första kapitlet. Så var det definitivt inte i detta fall.

Utspelar sig under efterkrigstiden: Lessons in Chemistry av Bonnie Garmus. En underhållande bok om den ganska udda karaktären Elizabeth Zott som under 1950-talet försöker få bedriva sin forskning i kemi i fred och vägrar acceptera att det är "a man's world". Klipper in första meningarna från beskrivningen på baksidan här eftersom jag tycker de är så härliga: "Chemist Elizabeth Zott is not your average woman. In fact, Elizabeth Zott would be the first to point out that there is no such thing as an average woman."

Med en omtänksam person: Hundra omistliga ting av Lucy Dillon. Huvudkaraktärens förmåga att alltid tänka för mycket på vad andra tycker, tänker och känner spelar en central roll i boken. Jag lyssnade på denna som ljudbok då jag behövde något lättsamt och okomplicerat, och det fick jag! Förvisso var den också lite fånig och förutsägbar, och det känns som att det gick lite för fort på slutet, men den får klart godkänt som feel good-bok! Däremot lämnade den svenska översättningen, och tillika uppläsningen, en del i övrigt att önska :down:

Tittar på min bricka och konstaterar att jag varit hopplöst ostrategisk även jag, men det har varit jätteroligt ändå! Det har definitivt sporrat mig att läsa mer vilket var mitt huvudsakliga mål med att delta :)

Visa bifogad fil 99107

Jag har verkligen tittat på min bricka för varje bok jag kryssat, och tänkt men hur är det möjligt att sprida ut sina kryss så mycket 🙃😂
 
Anders Dahlberg, Svamparnas förunderliga liv. Vad en svampplockare behöver veta om underjorden, utspelar sig i skog
Mycket intressant bok, trevlig att läsa och märks att den är skriven av någon som kan sina saker. Om vad svampar är för sorts organismer och hur de lever. Berättar allt från deras avgörande roll för att livet en gång kunde vandra upp på land till varför en del av dem är giftiga. Beskriver komplexa samarbeten som är livsavgörande men osynliga för våra ögon, många växter skulle inte klara sig utan sina partners. Rekommenderas även för den som aldrig plockar svamp eller trodde sig vara intresserad av dem.

Sofie Sarenbrant, Tiggaren, händelse berör någons yrkesliv
Emma Sköld igen och fortfarande kluven till vissa saker i hur böckerna är upplagda. En regionpolischef är inblandad i händelser där hans roll har betydelse.

Är ni säkra på att sommaren är slut nu? Jag har rätt många okryssade rutor kvar, så jag undrar om det kan stämma...
 
Vad tycker ni, ska vi köra ett lite kortare höstbokbingo nu eller ha ett uppehåll några månader och sedan dra igång ett vinterbokbingo?
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
12 122
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
412
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 601
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp