Sommarbokbingo

0B58A60D-805F-4F94-BC13-EC9CEDE6893E.jpeg

Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist kryssar jag som ”Utspelar sig i en fantasivärld”.Var bra till en början men spårade ur er, så hängde inte alls med i slutet...
 
Kryssar "valfri bok" med The Locked Room av Elly Griffiths. Senaste boken i hennes serie om Ruth Galloway. Utspelar sig våren 2020 under början av covid och kretsar kring ett dödsfall som kanske eller kanske inte är ett självmord.
Helt klart en av de bästa böckerna i serien.
 
Nu kommer det en rad inlägg med mina senast lästa.

Först ut är Black Beauty av Anna Sewell, en klassiker från min egen barndom som jag nu delat med dottern. Kryssar den som kvinnlig författare född före 1930 då hon föddes 1820.

32ED9E77-499F-43E9-B0A5-B6E08BF64DB7.jpeg
 
Näst på tur är Dödsängeln av Johan Rundberg, del 3 i serien om Månvind och Hoff. Mika blir visad en massgrav i början av boken och börjar nysta i vilka det är och vem som vill dölja det hela. Samtidigt jobbar poliskonstapel Valdemar Hoff med ett fall med en försvunnen rikemansflicka och ber Mika om hjälp.

Jag tycker den är fortsatt snyggt berättad och spännande, även om plotten inte är så svår att lista ut som vuxen läsare. Men jag tror det är en utmaning att läsa böckerna som barn då få saker förklaras och man istället själv får försöka förstå vilka drivkrafter som fanns i dåtidens människors handlande. 10-åringen här hemma har börjat läsa serien och jag ser fram mot att diskutera den!

Kryssar som med en omtänksam person.

F801B2E6-ADFA-402B-AFFD-668D8A99C9C4.jpeg
 
Kryssar 2 böcker, bok under 100 sidor med del 7 i handbok för superhjältar, som jag läst tillsammans med äldsta dottern.
Nästa bok är Höstsol av Lars Wilderäng, där någon flyger. Bra bok och tyvärr rätt trovärdig. Enda nackdelen är att det är så många huvudkaraktärer, en yrkesmilitär, hennes exman, en fd SOG-operatör och två ryssar. Jag tycker det blir lite för många.

Bokbingo sommar 2022-01-01-01-01-01-01-01-01-01.jpeg
 
Jag har också läst Strandläsning av Emily Henry. Den handlar om January som är en romanceförfattare med skrivkramp. Hon flyttar till ett strandhus som hon ärvt efter sin pappa, ett hus som hon också hatar då det har visat sig vara den plats där pappan haft en otrohetsaffär vid sidan av sitt familjeliv. Som om inte detta vore nog, så visar det sig att i grannhuset bor hennes nemesis från universitetetstiden. Augustus är en höglitterär prisad författare som också råkar ha skrivkramp. Båda är övertygade om att den andres genre inte är någon match i jämförelse med vad de själva brottas med, så de slår vad om att de ska skriva varandras böcker.

Det här var skön feelgood om att allt inte är som det verkar alla gånger. Fina porträtt av huvudpersonerna, men övriga karaktärer var ganska platta utifrån bokens längd. Gillade ändå och kommer läsa mer av Emily Henry.

Kryssar som med en olycklig eller ledsen person.

6CD86493-0878-4C70-8F4F-403BA0CABB0D.jpeg
 
Läste också Hata samtiden av Nanna Johansson. Klassiskt grepp med seriestrippar som är upp till några sidor långa, de kortaste bara en ruta. Ett nedslag i de samhällsproblem- och fenomen som är aktuella just nu. Vissa väldigt roliga och träffande, men jag saknar lite mera djup tror jag.

Kryssar som Valfri bok.

14B99564-CCEA-412B-851A-C92852EEAE67.jpeg
 
Kryssar "med en omtänksam person" med Er tredje man av Denise Rudberg. En av huvudpersonerna, Signe, är en väldigt omtänksam person.
Den får hamna på en bok någon annan har kryssat, på min bingobricka. :D
Sen får får väl en av de andra delarna i samma bokserie, med samma omtänksamma Signe, bli ett till kryss: "Den fjärde doktrinen" av Denise Rudberg.
Och med "Konungens sändebud" av Tua Burlin som Valfri bok får jag ihop en diagonal rad på brickan...

1659618855510.png
 
Sofie Sarenbrant, Vila i frid, ett stort hus
Sofie Sarenbrant, Andra andningen, fult omslag

Del 1 och 2 i deckarserien om Emma Sköld.
I den första boken hittas en medvetslös kvinna i tvagningsrummet på Yasuragi i Hasseludden och därefter ett äldre par som avlidit i sängen under natten. Vad är det som sker och varför är alla mystiska händelser kopplade till spa-anläggningen. Enligt bokens egen uppgift är byggnaden på över 2000 kvm.
Den andra boken utspelar sig under ett Stockholm maraton som springs i det sämsta junivädret i mannaminne. Strax efter starten faller en man ihop och hans liv går inte att rädda. När ännu en löpare hittas livlös så är frågan om fler kommer att dö innan loppet är slut.
andra-andningen.jpg
 
Kryssar "utspelar sig i en fantasivärld" med Seventh Grave and no Body av Darynda Jones.
Handlar om Charley Davidson som är en lieman. I boken finns också djävulens son, en massa spöken, helveteshundar m m. Kan inte skriva så mycket om handlingen utan att spoila tidigare delar i serien. Men bra och lika galen som tidigare böcker.
 
Den får hamna på en bok någon annan har kryssat, på min bingobricka. :D
Sen får får väl en av de andra delarna i samma bokserie, med samma omtänksamma Signe, bli ett till kryss: "Den fjärde doktrinen" av Denise Rudberg.
Och med "Konungens sändebud" av Tua Burlin som Valfri bok får jag ihop en diagonal rad på brickan...

Visa bifogad fil 96913
Hur var den fjärde doktrinen? Visste inte att den var ute redan!
 
Jag kryssar Such a Fun Age av Kiley Reid som en bok där titeln innehåller exakt fyra ord (på svenska heter den dock Vår bästa tid). En väldigt intressant och viktig bok som handlar om den ängsliga överklassen, rasism, fördomar, privilegier och vad framgång egentligen innebär. Den är satiriskt och ironiskt skriven och jag älskade delarna om 3-åriga Briar med sina gulliga kommentarer. Boken väckte mycket tankar och fick mig att rannsaka mig själv lite grann, vilket alltid är nyttigt. Det är en av de bästa böckerna jag läst på senaste och jag rekommenderar den varmt!


Sommarbokbingo 070822.png
 
Kryssar "fult omslag" med Lesbiska ligan av Mian Lodalen. En verklighetsbaserad bok om ett flertal kvinnor som dömdes för homosexualitet på 40-talet bara månader innan det avkriminaliserades.
Jag tyckte tyvärr inte den var så bra, jag fångades aldrig av personerna i boken och deras livsöden. Och omslaget tycker jag har ful färgsättning.
20220731_203705.jpg
 
Kryssar "som någon annan kryssat" med Geografins makt av Tim Marshall. Läst ett par kapitel i taget mellan andra böcker. Intressant bok men tyvärr är redan vissa kapitel lite daterade med tanke på talibanernas övertagande i Afghanistan och kriget i Ukraina. Boken skrevs 2015 och uppdaterades 2018.
 
Kryssar en bok av en afrikansk författare med Vända Hem av Yaa Gyasi. Boken följer generationer av afrikaner, från slavhandelns början på 1700-talet till nutid. Det blir tyvärr lite hackigt med alla olika karaktärer, så fort jag började fastna för en individ var det dags för nästa tidsperiod. Men boken är fin och välskriven, så ändå värd ett läs.

Bokbingo sommar 2022-01-01-01-01-01-01-01-01-01-01.jpeg
 
Läste ut Älskade Public service av Aron Flam och Jens Ganman. Var lite nyfiken och sugen på något politiskt, så blev tipsad om denna lätt kritiska :angel: bok om public service. Vissa saker de lyfter, som press- och partistödets påverkan på demokratin, är intressanta. Men genomförandet alltså, så mycket anekdoter och så mycket ”jag har minsann jobbat där, alltså vet jag hur det går till”. :cautious:

Jag borde kanske inte vara förvånad, för jag har läst populistisk smörja av Ganman tidigare. Flam har jag dålig koll på, men blev inte jättesugen på mer.

Kryssas i vilket fall stor byggnad har betydelse då mycket som sagt är anekdoter från tv-huset.

D901F769-64BC-4B8E-9FEA-55F1F51FEB3E.jpeg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
12 128
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 602
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp