Sommarbokbingo

Jag fortsatte med samma författare och lyssnade på Hon av John Ajvide Lindqvist, vad jag vet finns den bara som ljudbok och med sin 53 minuter kryssar jag den på "En kort bok (<100 sidor)".

Hon är en klassisk spökhistoria, ett par har byggt ett nytt hus på platsen som de bott på under flera år. Första natten i huset börjar spökerierna, en kvinna hänger död från vindsluckan. Mycket lustigt då det tidigare aldrig spökat hos paret. Eftersom det är en novell är händelseförloppet tämligen snabbt och berättelsen är på det hela taget sådär mysigt läskig som en spökhistoria ska vara. Kan absolut tänka mig att lyssna om den ensam i ett hus i novembermörkret för lite extra effekt :D

Bokbingo sommar 2022.jpg
 
Jag har ju höjden av otur. Läste en bok nyss där en kaka finns med, och det pratas om att äta kakan, men det står aldrig att de faktiskt gör det :wtf:

Får se om boken platsar i någon annan ruta istället :D
 
4 kryss till, 5 böcker kvar

En olycklig eller ledsen person - Reminders of Him av Colleen Hoover. Huvudpersonen, en ung kvinna, har nyligen släppts från fängelset där hon suttit efter att ha orsakat bilolyckan där hennes pojkvän dog. Hon flyttar tillbaka till samma ort som tidigare med förhoppningen om att få träffa barnet hon födde i fängelset, som varken hon eller pojkvännen visste att hon bar på när olyckan skedde, och som pojkvännens föräldrar är vårdnadshavare för. Romantisk drama, jag tyckte mycket om den.

Ett barn som huvudperson - Tam tiggarpojken av Jo Salmson. En barnbok som handlar om tiggarpojken Tam, som älskar att titta på drakarna när de flyger.

Kvinnlig författare född före 1930 - Sylvester av Georgette Heyer. Historisk romantik i regency England. Hertigen Sylvester, som alla älskar och gör som han säger, har bestämt sig för att gifta sig, och väljer då mellan en lista av potentiella fruar som har rätt familj, egenskaper etc. När han åker för att träffa en av dem blir han dock chockad av att hon väljer att istället fly sitt hem från honom. Helt okej, men jag tyckte bättre om de andra två jag läst av henne.

En bok som någon annan läst - Nattkorpen av Johan Rundberg. Historisk deckare för barn som utspelar sig i 1880-talets Stockholm, centrerad runt barnhemsbarnet Mika och en polis. Jag tyckte den var bra.

Bokbingo sommar 2022 - mina böcker.png
 
Jag lyssnade ut himlabrand av Moa Backe Åstot igår efter tips från @parellikusken. Fin! Lågmäld och väldigt fysisk i hur den beskriver känslor och reaktioner, vilket jag gillar. När språket visar att det liksom inte finns de här hårda avskiljningarna mellan känslomässigt, kroppsligt och mentalt blir det ofta tilltalande för mig.

Dessutom ett relativt litet persongalleri så min dimmiga hjärna faktiskt nästan hängde med i vem som är vem och vad de olika karaktärerna heter.

Glad över lyssningen!

Kryssar ”författare på b”
 
Clara Törnvall, Autisterna. Om kvinnor på spektrat, med olycklig eller ledsen person
Med utgångspunkt i sin egen autismutredning skriver författaren med fokus på de kvinnor som inte passar i schablonen av en autist. Som presterar "för bra" för att få ett erkännande för de problem som de upplever och som påverkar hela deras liv, i stort och smått. Gemensamt är att de ofta mår dåligt så länge de inte förstår vad som inte fungerar, men kan styra sitt eget liv bättre med hjälp av de förklaringar som kommer med diagnosen - under förutsättning att det omgivande samhället förstår deras behov och stödjer de anpassningar som behövs. Många kulturella perspektiv, historiska tillbakablickar och ett ratt samhällsperspektiv i en essäartad stil som lyfter egna och andras erfarenheter.

Susanna Alakoski, Omsorgen, kort bok
Pernilla jobbar på ett LSS-boende, trivs med sitt arbete och känner att det är meningsfullt. Hon reflekterar över sina arbetskamrater, deras drivkrafter, intressen och förmågor samt de boende, deras behov och upplevelser. I centrum för allt finns frågan vad omsorg, det som hon sysslar med hela dagarna, egentligen är.
Den inlästa boken är 50 minuter. "Talboken saknar sidor eftersom den är inläst från en e-bok som saknar uppmärkta sidor." (Lånade först en bok jag tyckte var kort, men insåg att tryck med max 20 rader per sida, breda marginaler och ganska stora bokstäver på ganska små sidor faktiskt gav 120 sidor, även om texten i sig var rätt kort)
 
Hoppar in sent i tråden med fyra kryss än så länge.

En stor byggnad - Beckomberga: en ode till min familj av Sara Stridsberg. Stridsbergs språkbruk är alltid en njutning.

Originalspråk tyska/franska/spanska - Lägger in både Så talade Zarathustra av Nietzsche och Filosofiska undersökningar av Ludwig Wittgenstein här. Det är böcker som tar betydligt längre tid än en sommar att läsa så jag kompenserar med att lägga båda på samma ruta. Filosofisk bokklubb tillsammans med en vän.

Med olycklig/ledsen person - Yt etter evne, få etter behov av Olaug Nilssen. Grovt översatt från nynorsk blir titeln "Ge efter möjlighet, få efter behov". Den fristående och nästan lika briljanta uppföljningen till Tung tids tale, som jag tror finns översatt på svenska.

Kvinnlig författare född före 1930 - Kallocain av Karin Boye. Första men absolut inte sista boken jag läser av Boye.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo sommar 2022.png
    Bokbingo sommar 2022.png
    36,1 KB · Visningar: 6
Hoppar in sent i tråden med fyra kryss än så länge.

En stor byggnad - Beckomberga: en ode till min familj av Sara Stridsberg. Stridsbergs språkbruk är alltid en njutning.

Originalspråk tyska/franska/spanska - Lägger in både Så talade Zarathustra av Nietzsche och Filosofiska undersökningar av Ludwig Wittgenstein här. Det är böcker som tar betydligt längre tid än en sommar att läsa så jag kompenserar med att lägga båda på samma ruta. Filosofisk bokklubb tillsammans med en vän.

Med olycklig/ledsen person - Yt etter evne, få etter behov av Olaug Nilssen. Grovt översatt från nynorsk blir titeln "Ge efter möjlighet, få efter behov". Den fristående och nästan lika briljanta uppföljningen till Tung tids tale, som jag tror finns översatt på svenska.

Kvinnlig författare född före 1930 - Kallocain av Karin Boye. Första men absolut inte sista boken jag läser av Boye.

Jag har ju läst en bok till! Tyckte att listan såg kort ut.

Ett barn är huvudperson - Vägskäl av Jonathan Franzen. Ännu ett av mina säkra kort gällande författare. Inte hans bästa men fullt njutbar läsning ändå. Strikt sett så har boken flera huvudpersoner, varav tre är barn.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo sommar 2022.png
    Bokbingo sommar 2022.png
    37,1 KB · Visningar: 5
Jag lyssnade precis ut Det sista han sa av Laura Dave. Trodde jag fick tipset här i tråden och tänkte kryssa en någon annan kryssat men sökte och hittade den inte. Kanske läste jag om den i vad vi läser-tråden? Kryssar därför titel om fyra ord. Rätt lättlyssnad och inte dålig stapelvarubok om försvunnen make (sambo?) och vägen att förstå vem han är genom att förstå vad som hänt honom. Även fint berättad relation mellan huvudpersonen och försvunna partnerns tonårsdotter.
 
Urk, med Tiden av Maria Küchen har jag precis haft mitt livs kanske mest misogyna och otrevliga boklyssning. Kryssar kort bok, men för att parafrasera @Mineur hade den passat bättre i rutorna ”sunkig kvinnosyn” eller ”intresseklubben antecknar”. Den hade behövt varningstext.
En stackars medelålders man som lider något hemskt av att han begått våldtäkt och att hans fru lämnar honom om han slutar sin terapi, och ömkar sig själv om det utan att ta ansvar för vad han gjort. :yuck: oklart förrän mot slutet av novellen om han var förövaren eller offret.
 
Kryssar "med en olycklig eller ledsen person" med Back Home av Michelle Magorian. Handlar om Rusty som när hon var sju år i början av andra världskriget evakuerades till USA från England. 1945 återkommer hon till en mamma hon inte träffat på fem år och en lillebror hon aldrig träffat. Hon saknar den amerikanska familj hon bodde hos, men livet är ändå ganska ok. Tills hon börjar på internatskola. Då får hon hemlängtan till USA på allvar och blir riktigt olycklig.
Läste boken senast som tonåring men den är fortfarande bra. Som vuxen förstår jag nu också mammans perspektiv på ett annat sätt.

Kryssar "kort bok" med Alla borde vara feminister av Chimamanda Ngozi Adichie. Boken har stått oläst i min bokhylla pinsamt länge. Jag skyller på att den är så smal att den knappt syns :p.
Boken är tydligen baserad på ett TED-talk som jag tänker leta reda på. Och kanske äntligen komma igång med att titta på lite TED-talks, har ofta tänkt göra det.
 
Jag kryssar Innan snön faller av Helena Kubicek Boye under En stor byggnad har betydelse för handlingen eller utgör miljön.

En nyexad psykolog får jobb på rättspsykiatriska kliniken i Säter. Hennes företrädare är spårlöst försvunnen men klinikchefen menar att den förra psykologen sade upp sig och flyttade därifrån. Mysterium efter mysterium tornar upp sig och involverar både anställda och intagna på Säter.

Alltså, jag vet inte om jag är rätt person att recensera den här boken eftersom jag sällan gillar deckare eller liknande böcker alls 😛 Jag tyckte personerna var platta och handlingen förutsägbar, boken saknade liksom driv och var bitvis spretig med väldigt korta kapitel. Läste ändå ut den och tempot blev lite bättre mot slutet.
 
Lilian Ryd, Vi bodde i Arkadien, fyra ord i titeln
Om mentaliteten och livet i Lapplands glesbygd. Lyfter, med utgångspunkt i hennes egen släkt, fram värderingar, prioriteringar och livsförutsättningar som många inte är insatta i. Faderns oväntade drunkning och moderns kamp i vardagen. Hon säger själv att hon skriver med en stolthet hon inte hade som ung, om vilka kvaliteter det finns i det som är okänt och ringaktat av storsamhället. Fin och intressant skildring.
 
Två kryss kommer här.

Den första blir där ett musikinstrument nämns, med Dragonfly in amber av Diana Gabaldon, bok 2 i serien Outlander. Mycket politik, lite seg stundtals men blev betydligt bättre mot slutet.

Nästa är Svart sol av Andreas Norman. En thriller som utspelar sig dels i vit makt-miljö och dels på SÄPO. Högt tempo hela boken igenom, precis som en thriller ska vara. Gillade den!

Bokbingo sommar 2022-01-01-01-01-01-01-01-01.jpeg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
12 342
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 616
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp