Sommarföräldrar 2019

Tack, men dels vill jag självklart inte trigga andra och dels blev jag rätt ledsen. Det är nog mina hormoner som gör det men det känns inte längre som en plats där jag kan vara öppen med min oro och mitt mående. Då känns det bättre att lämna.

Lycka till med din graviditet!
Och om du vill starta en annan tråd så kommer jag dit och oroar mig med dig :)
 
Tack, men dels vill jag självklart inte trigga andra och dels blev jag rätt ledsen. Det är nog mina hormoner som gör det men det känns inte längre som en plats där jag kan vara öppen med min oro och mitt mående. Då känns det bättre att lämna.

Önskar dig lycka till och hoppas att du kan få professionell hjälp med ditt mående, har för mig att jag läste att du hade något sånt på gång.
 
Jag tycker man ska kunna skriva om allt här, och hade inte reflekterat över att det var negativ stämning här innan någon skrev, men håller med när jag fått tänka efter lite. Så himla svårt att veta var gränsen går för när det blir onyttigt, min sambo tycker nog redan det för han har sagt åt mig att sluta läsa på buke 🤫.

För min del får alla skriva om vad de vill men tycker man också ska respektera ifall någon blir triggad och mår dåligt av det, svår balans. Samtidigt känner jag att depression under och efter graviditet är vanligt och det är viktigt att kunna lufta sina tankar någonstans.

Kanske kan det skapas en tråd där man kan nojja helt fritt? Jag skriver ju också en hel del sådana inlägg.

Nu tänker jag låta som den äldsta i tråden jag faktiskt är ;) Graviditet och föräldrarskap är noja, min erfarenhet från tidigare graviditet och trådar är att vi alla kommer noja nån gång. Och det är väl det tråden finns för? Att få skriva om sina känslor, inte bara för att rapportera ”v16 mår fint”.

Istället för att se det som att nån triggar får vi peppa den, vi kommer behöva få detsamma nån annan gång. Jag gick tex över en vecka förra gången, även om alla vet att bf inte är ett fast datum mådde jag kasst den veckan. Vilket överraskade mig.

Så lite ödmjukhet för att känslorna kommer åka berg -och dalbana under graviditet och bebistid och att en sån här tråd då kan vara en stöttning.

Stanna @Energi, vi är många som orkar läsa
 
Nu tänker jag låta som den äldsta i tråden jag faktiskt är ;) Graviditet och föräldrarskap är noja, min erfarenhet från tidigare graviditet och trådar är att vi alla kommer noja nån gång. Och det är väl det tråden finns för? Att få skriva om sina känslor, inte bara för att rapportera ”v16 mår fint”.

Istället för att se det som att nån triggar får vi peppa den, vi kommer behöva få detsamma nån annan gång. Jag gick tex över en vecka förra gången, även om alla vet att bf inte är ett fast datum mådde jag kasst den veckan. Vilket överraskade mig.

Så lite ödmjukhet för att känslorna kommer åka berg -och dalbana under graviditet och bebistid och att en sån här tråd då kan vara en stöttning.

Stanna @Energi, vi är många som orkar läsa

Var menar du i mitt inlägg att jag inte är ödmjuk för att känslorna går bergochdalbana? Det gör ju mina känslor med och jag skrev ju att för min del får man skriva om vad som helst.

Det enda jag skrev var ju också att man måste respektera om folk mår dåligt och triggas av saker. Precis som jag respekterade att inte skriva mer om vikt när jag nojjade om det.

Blir lite irriterad nu faktiskt.
 
Var menar du i mitt inlägg att jag inte är ödmjuk för att känslorna går bergochdalbana? Det gör ju mina känslor med och jag skrev ju att för min del får man skriva om vad som helst.

Det enda jag skrev var ju också att man måste respektera om folk mår dåligt och triggas av saker. Precis som jag respekterade att inte skriva mer om vikt när jag nojjade om det.

Blir lite irriterad nu faktiskt.

För mig kan man inte bestämma vad andra skriver på Bukefalos, vi har inte tw i trådar. Är det nåt man inte gillar får man argumentera emot det.

Det jag inte gillar scrollar jag förbi, annars dör trådarna ganska snabbt.
 
För mig kan man inte bestämma vad andra skriver på Bukefalos, vi har inte tw i trådar. Är det nåt man inte gillar får man argumentera emot det.

Det jag inte gillar scrollar jag förbi, annars dör trådarna ganska snabbt.

Fast återigen skriver du ju saker som ingen har hävdat annat? Och speciellt inte jag.
 
Fast återigen skriver du ju saker som ingen har hävdat annat? Och speciellt inte jag.

Det blev nog fel här Klura, jag svarade på ditt inlägg eftersom det nämnde tw men det jag skrev var inte riktat mot dig specifikt. Utan jag svarade mer allmänt ang diskussionen som uppstått.
 
Jag tycker man ska kunna skriva om allt här, och hade inte reflekterat över att det var negativ stämning här innan någon skrev, men håller med när jag fått tänka efter lite. Så himla svårt att veta var gränsen går för när det blir onyttigt, min sambo tycker nog redan det för han har sagt åt mig att sluta läsa på buke 🤫.

För min del får alla skriva om vad de vill men tycker man också ska respektera ifall någon blir triggad och mår dåligt av det, svår balans. Samtidigt känner jag att depression under och efter graviditet är vanligt och det är viktigt att kunna lufta sina tankar någonstans.

Kanske kan det skapas en tråd där man kan nojja helt fritt? Jag skriver ju också en hel del sådana inlägg.

Jag har tyvärr inte varit så jättenärvarande här i tråden som jag var i tråden för min första graviditet. Känner liksom inte samma pepp i den här tråden som vi hade där, kanske också för att jag "fick på näsan" när det var någon som var orolig för viktuppgång och vi blev ombedda att inte prata om det här.

Jag tycker att det är svårt när sådana här trådar ska censureras för att det kan vara triggande för någon. Alla känslor hör ju till en graviditet, både glada och ledsna, och jag tror att det är sååå viktigt att ha ett forum att ventilera det i! Och vad är då bättre än buke? Jag ventilerar ofta sådant här som jag kanske inte vill belasta min närmsta omgivning med, av olika anledningar. Det kunde jag även göra i min förra graviditet i den tråden och upplever att vi fortfarande har väldigt högt i tak. Skulle önska att det var lika här. Vill inte heller att @Energi ska tappa ett forum för att ventilera känslor. :heart

Jag är med i en mammagrupp på fb från förra graviditeten, och där skrev vi TW (trigger warning) högst upp när man trodde att det kunde vara känsligt för någon annan och så fick personen själv avgöra om dom ville läsa eller inte. Det kanske kan vara något här också? Och att vi gör det "dolt" som en spoilervarning? För jag tänker att det man kan triggas av kan också vara olika från dag till dag beroende på hur det allmänna måendet är. :)
 
Tillbaks till trådens grundämne - vår graviditet. Är det någon mer som drömmer jobbiga drömmar? I min förra graviditet drömde jag mycket sexdrömmar, det var ju trevligt. I den här graviditeten har dom lyst med sin frånvaro, istället har jag drömt att min man misshandlar mig. Inatt var det så illa att jag i drömmen skrek på äldsta barnet för hjälp och mannen då slog ihjäl barnet i magen. Jag vaknar HELT förstörd och sen sitter känslan kvar långt in på dagen. Jag har gråtit stundtals idag och skulle helst bara ligga i ett mörkt rum i fosterställning och gråta. Så jäkla onödigt ju! Har alltid påverkats starkt av mina drömmar men såhär hemska brukar dom inte vara. Världens sämsta problem att ha, här är man skitlycklig i livet och så ska man drömma hemskheter som gör en närmast deprimerad. :cry:
 
Tillbaks till trådens grundämne - vår graviditet. Är det någon mer som drömmer jobbiga drömmar? I min förra graviditet drömde jag mycket sexdrömmar, det var ju trevligt. I den här graviditeten har dom lyst med sin frånvaro, istället har jag drömt att min man misshandlar mig. Inatt var det så illa att jag i drömmen skrek på äldsta barnet för hjälp och mannen då slog ihjäl barnet i magen. Jag vaknar HELT förstörd och sen sitter känslan kvar långt in på dagen. Jag har gråtit stundtals idag och skulle helst bara ligga i ett mörkt rum i fosterställning och gråta. Så jäkla onödigt ju! Har alltid påverkats starkt av mina drömmar men såhär hemska brukar dom inte vara. Världens sämsta problem att ha, här är man skitlycklig i livet och så ska man drömma hemskheter som gör en närmast deprimerad. :cry:
Men fy vilken hemsk dröm 😞 jag drömmer också massor nu när jag är gravid. Men i en blandad kompott av både hemska och sexdrömmar.
 
På måndag ska jag på kub ultraljud. Både ser fram emot det och är nervös. Tycker jag är mycket mer nojig nu än med första barnet.
 
Tillbaks till trådens grundämne - vår graviditet. Är det någon mer som drömmer jobbiga drömmar? I min förra graviditet drömde jag mycket sexdrömmar, det var ju trevligt. I den här graviditeten har dom lyst med sin frånvaro, istället har jag drömt att min man misshandlar mig. Inatt var det så illa att jag i drömmen skrek på äldsta barnet för hjälp och mannen då slog ihjäl barnet i magen. Jag vaknar HELT förstörd och sen sitter känslan kvar långt in på dagen. Jag har gråtit stundtals idag och skulle helst bara ligga i ett mörkt rum i fosterställning och gråta. Så jäkla onödigt ju! Har alltid påverkats starkt av mina drömmar men såhär hemska brukar dom inte vara. Världens sämsta problem att ha, här är man skitlycklig i livet och så ska man drömma hemskheter som gör en närmast deprimerad. :cry:

Men usch! Jag har som du hade i första graviditeten :o hormoner som en tonåring.

V16 och jag har rätt ont i magmuskeln på ena sidan högt upp. Vet inte om det är pga jag lyfter 3åringen osv eller bara för att magen växt på sig ordentligt och trycker upptill.

Helt klart kommer jag inte vara lika oberörd denna gång, skottade idag och det var tungt för kroppen. Sist var jag rätt oberörd fram till sista månaden.
 
Ja, verkligen! Har svårt att se vad det ska vara bra för. :mad: Jobbigt att du också dras med hemska drömmar. :down:

Jag drömmer också mycket! Varierar dock väldigt om vad, en blandad kompott helt enkelt! Men slipper för det mesta hemska drömmar utan det är mer konstiga saker som inte är rimliga alls:meh:

I övrigt tycker jag allt rullar på ganska bra just nu! Aptiten är tillbaka och energin finns så jag orkar hålla igång träningen med:) var däremot en väldigt känslofylld vecka förra veckan då min farmor gick bort i början och sen hade vi rul:en 3 dar efter. Att känslor kan äta så mycket energi och framförallt att kastas mellan sorg och glädje. Som sagt en konstig vecka.
 
Senast ändrad:
Tror inte du behöver vara det😊 tycker också att det är ganska stora skillnader i rörelser och styrka från dag till dag och tror det är ganska normalt😊 men förstår ändå att du blir orolig, man vill ju inte att det skall hända något!

Var på v.20-information hos min barnmorskemottagning i fredags och hon pratade väldigt mycket om just det här med rörelser. Hon var väldigt noga med att säga att det är så individuellt hur mycket man känner och när! Hon sa att man från v 24/25 kan börja lära känna bebisens rörelsemönster men att det återigen kan skilja sig mycket från person till person. Hon lyfte problematiken som finns kring rörelser och hur vi gravida pratar om det på ett annat sätt nu mot hur man gjorde för och att det skapar en oro som inte alltid är nödvändig (sociala medier är en stor bov i detta). Nu är jag lyckligt lottade som både har min moderkaka i bakvägg och får känna av rörelser i olika former dagligen så kan inte riktigt sätta mig in i hur det är att inte känna😕 men jag tror att allt är bra med din lilla bebis:heart


Jag hoppas ingen tog illa upp över mitt inlägg för det var inte illa menat:heart jag hoppas också att du känner dig välkommen här @Energi !
 
Jag drömmer också mycket! Varierar dock väldigt om vad, en blandad kompott helt enkelt! Men slipper för det mesta hemska drömmar utan det är mer konstiga saker som inte är rimliga alls:meh:

I övrigt tycker jag allt rullar på ganska bra just nu! Aptiten är tillbaka och energin finns så jag orkar hålla igång träningen med:) var däremot en väldigt känslofylld vecka förra veckan då min farmor gick bort i början och sen hade vi rul:en 3 dar efter. Att känslor kan äta så mycket energi och framförallt att kastas mellan sorg och glädje. Som sagt en konstig vecka.
Beklagar med din farmor 😞
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
11 198
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 475
Senast: Amha
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 303
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp