Sommarföräldrar 2019

I väntan på att bebis ska vakna och vilja amma kan jag skriva min förlossningsberättelse :)

Det började med att jag fick förvärkar som gjorde ont redan på lördag men det kändes att det bara var förvärkar och de kom med långa mellanrum. Detsamma var det under dagen på söndag. Natt mellan söndag och måndag kände jag egentligen för att sova hemma (vi övernattade sen ett par dagar tillbaka hos mina föräldrar för att enkelt kunna åka till förlossningen utan att behöva tänka på barnvakt till dottern). Min man tyckte det var dumt att chansa ifall det kör igång under natten så vi sov hos mina föräldrar ändå. Under natten hade jag vad jag trodde var förvärkar som kom ca var 15 min. De kändes så att jag hade svårt att sova men fick ändå ihop några timmars sömn. På morgonen åt jag frukost utan problem och sen gick vi på en promenad på ca 2 km... Då fick jag rejält ont men tog mig tillbaka halvt hängandes på barnvagnen som dottern satt i och maken skjöv på.

Väl tillbaka började det diskuteras lunch och vi skulle äta fryspizza. Jag sa direkt att jag var osäker på om jag skulle kunna få i mig något. Strax efter kl 13:30 var maten klar och jag hann ta några tuggor innan jag fick slänga ifrån mig pizzan för att hantera en värk. Direkt efter värken vände det sig i magen och det lilla jag fått i mig kom upp. Fick på nytt en värk och tänkte att nu måste jag nog klocka värkarna. 5 min mellan första och andra värken som klockades sen kom nästa redan efter 1,5 min. Maken beordrade mig att ringa fl och när jag fick en ny värk under samtalet sa bm direkt att de ville ha in mig och känner jag under färden in att det trycker på så får jag ringa efter ambulans.

Jag fick några riktigt jobbiga värkar i bilen och sa till maken att hålla sig i omkörningsfilen på motorvägen (nej, vi höll inte laglig hastighet 🙈). När vi parkerat utanför fl hinner jag få ytterligare två tre värkar innan vi kommer upp till fl-rummet. Ca kl 14.15 var vi på rummet. Jag fick direkt lustgas och hjälp med att hantera värkarna av världens bästa bm som använde sig av metoderna ur boken "Föda utan rädsla". Helt underbart då jag kände att paniken inte var långt undan. Blev undersökt och var öppen 7 cm :eek: jag blev både lättad och chockad.

När krystvärkarna började komma undersöktes jag igen och jag var då fullt öppen men hinnan var kvar så vattnet hade inte gått. När bm sa att det troligtvis skulle gå fort när vattnet gick bad jag henne att ta vattnet. Och då gick det fort. Huvudet kom ut på tredje krystvärken och kroppen på fjärde. Han kom ut 15.31. Jag kände att jag sprack lite när huvudet passerade men det gjorde inte ont. Pga min spruträdsla slapp jag oxytycin-sprutan och fick andas lustgas när bm la bedövningen i underlivet för att sy 👍 Grad 1-bristning och ett par stygn blev det men halleluja vilken skillnad mot min första fl då jag blev klippt.

Jag var glad att vi var hos mina föräldrar och inte hemma. De bor på halva resan in till fl. Så istället för att ha 40 min resväg plus avlämning av dottern kunde vi sticka direkt och hade bara 20 min resväg 👍

Jag fick verkligen den drömförlossning som jag önskat mig och jag kände mig oerhört pigg direkt efter och knöt an till sonen direkt 🥰
 
I väntan på att bebis ska vakna och vilja amma kan jag skriva min förlossningsberättelse :)

Det började med att jag fick förvärkar som gjorde ont redan på lördag men det kändes att det bara var förvärkar och de kom med långa mellanrum. Detsamma var det under dagen på söndag. Natt mellan söndag och måndag kände jag egentligen för att sova hemma (vi övernattade sen ett par dagar tillbaka hos mina föräldrar för att enkelt kunna åka till förlossningen utan att behöva tänka på barnvakt till dottern). Min man tyckte det var dumt att chansa ifall det kör igång under natten så vi sov hos mina föräldrar ändå. Under natten hade jag vad jag trodde var förvärkar som kom ca var 15 min. De kändes så att jag hade svårt att sova men fick ändå ihop några timmars sömn. På morgonen åt jag frukost utan problem och sen gick vi på en promenad på ca 2 km... Då fick jag rejält ont men tog mig tillbaka halvt hängandes på barnvagnen som dottern satt i och maken skjöv på.

Väl tillbaka började det diskuteras lunch och vi skulle äta fryspizza. Jag sa direkt att jag var osäker på om jag skulle kunna få i mig något. Strax efter kl 13:30 var maten klar och jag hann ta några tuggor innan jag fick slänga ifrån mig pizzan för att hantera en värk. Direkt efter värken vände det sig i magen och det lilla jag fått i mig kom upp. Fick på nytt en värk och tänkte att nu måste jag nog klocka värkarna. 5 min mellan första och andra värken som klockades sen kom nästa redan efter 1,5 min. Maken beordrade mig att ringa fl och när jag fick en ny värk under samtalet sa bm direkt att de ville ha in mig och känner jag under färden in att det trycker på så får jag ringa efter ambulans.

Jag fick några riktigt jobbiga värkar i bilen och sa till maken att hålla sig i omkörningsfilen på motorvägen (nej, vi höll inte laglig hastighet 🙈). När vi parkerat utanför fl hinner jag få ytterligare två tre värkar innan vi kommer upp till fl-rummet. Ca kl 14.15 var vi på rummet. Jag fick direkt lustgas och hjälp med att hantera värkarna av världens bästa bm som använde sig av metoderna ur boken "Föda utan rädsla". Helt underbart då jag kände att paniken inte var långt undan. Blev undersökt och var öppen 7 cm :eek: jag blev både lättad och chockad.

När krystvärkarna började komma undersöktes jag igen och jag var då fullt öppen men hinnan var kvar så vattnet hade inte gått. När bm sa att det troligtvis skulle gå fort när vattnet gick bad jag henne att ta vattnet. Och då gick det fort. Huvudet kom ut på tredje krystvärken och kroppen på fjärde. Han kom ut 15.31. Jag kände att jag sprack lite när huvudet passerade men det gjorde inte ont. Pga min spruträdsla slapp jag oxytycin-sprutan och fick andas lustgas när bm la bedövningen i underlivet för att sy 👍 Grad 1-bristning och ett par stygn blev det men halleluja vilken skillnad mot min första fl då jag blev klippt.

Jag var glad att vi var hos mina föräldrar och inte hemma. De bor på halva resan in till fl. Så istället för att ha 40 min resväg plus avlämning av dottern kunde vi sticka direkt och hade bara 20 min resväg 👍

Jag fick verkligen den drömförlossning som jag önskat mig och jag kände mig oerhört pigg direkt efter och knöt an till sonen direkt 🥰

Grattis!!
 
I väntan på att bebis ska vakna och vilja amma kan jag skriva min förlossningsberättelse :)

Det började med att jag fick förvärkar som gjorde ont redan på lördag men det kändes att det bara var förvärkar och de kom med långa mellanrum. Detsamma var det under dagen på söndag. Natt mellan söndag och måndag kände jag egentligen för att sova hemma (vi övernattade sen ett par dagar tillbaka hos mina föräldrar för att enkelt kunna åka till förlossningen utan att behöva tänka på barnvakt till dottern). Min man tyckte det var dumt att chansa ifall det kör igång under natten så vi sov hos mina föräldrar ändå. Under natten hade jag vad jag trodde var förvärkar som kom ca var 15 min. De kändes så att jag hade svårt att sova men fick ändå ihop några timmars sömn. På morgonen åt jag frukost utan problem och sen gick vi på en promenad på ca 2 km... Då fick jag rejält ont men tog mig tillbaka halvt hängandes på barnvagnen som dottern satt i och maken skjöv på.

Väl tillbaka började det diskuteras lunch och vi skulle äta fryspizza. Jag sa direkt att jag var osäker på om jag skulle kunna få i mig något. Strax efter kl 13:30 var maten klar och jag hann ta några tuggor innan jag fick slänga ifrån mig pizzan för att hantera en värk. Direkt efter värken vände det sig i magen och det lilla jag fått i mig kom upp. Fick på nytt en värk och tänkte att nu måste jag nog klocka värkarna. 5 min mellan första och andra värken som klockades sen kom nästa redan efter 1,5 min. Maken beordrade mig att ringa fl och när jag fick en ny värk under samtalet sa bm direkt att de ville ha in mig och känner jag under färden in att det trycker på så får jag ringa efter ambulans.

Jag fick några riktigt jobbiga värkar i bilen och sa till maken att hålla sig i omkörningsfilen på motorvägen (nej, vi höll inte laglig hastighet 🙈). När vi parkerat utanför fl hinner jag få ytterligare två tre värkar innan vi kommer upp till fl-rummet. Ca kl 14.15 var vi på rummet. Jag fick direkt lustgas och hjälp med att hantera värkarna av världens bästa bm som använde sig av metoderna ur boken "Föda utan rädsla". Helt underbart då jag kände att paniken inte var långt undan. Blev undersökt och var öppen 7 cm :eek: jag blev både lättad och chockad.

När krystvärkarna började komma undersöktes jag igen och jag var då fullt öppen men hinnan var kvar så vattnet hade inte gått. När bm sa att det troligtvis skulle gå fort när vattnet gick bad jag henne att ta vattnet. Och då gick det fort. Huvudet kom ut på tredje krystvärken och kroppen på fjärde. Han kom ut 15.31. Jag kände att jag sprack lite när huvudet passerade men det gjorde inte ont. Pga min spruträdsla slapp jag oxytycin-sprutan och fick andas lustgas när bm la bedövningen i underlivet för att sy 👍 Grad 1-bristning och ett par stygn blev det men halleluja vilken skillnad mot min första fl då jag blev klippt.

Jag var glad att vi var hos mina föräldrar och inte hemma. De bor på halva resan in till fl. Så istället för att ha 40 min resväg plus avlämning av dottern kunde vi sticka direkt och hade bara 20 min resväg 👍

Jag fick verkligen den drömförlossning som jag önskat mig och jag kände mig oerhört pigg direkt efter och knöt an till sonen direkt 🥰

Stort grattis!
 
Då är ju våra barn relativt jämnåriga, kul att kunna följas åt 😃 Storasyster här är som sagt väldigt gullig mot sin lillasyster men jag är beredd på att det kan slå över, har förstått att det är en vanlig reaktion. Vår äldsta reagerar lite som er och blir mammig när hon är trött och hungrig och ser att jag ammar bebisen, annars brukar det vara lugnt. Som tur är så är hon väldigt pappig för tillfället 👍🏼

Ja, så kul! ”Känner” ingen annan som nu har barn med så liten åldersskillnad. 😃
 
Nu har vår tjej kommit i 3700g, 51 cm (såg att jag aldrig ändrade datum, blev framflyttad en v så BF 20/7), sattes igång i fredags vid lunch men fick avsluta med snitt i söndags morse då kroppen inte var med på noterna och öppningsskedet stannade av vid 6 cm och alla försök att driva på blev värkstormar som stressade barnet och med minskat dropp svarade inte kroppen alls upp. Lite besviket men kände mig hela tiden mkt trygg och lugn med vården och vad som hände, så på det hela en bra upplevelse som inte skrämde alls och vi mår fint allihop. Jag älskar redan att inte vara gravid längre och kom snabbt upp och igång och har helt hanterbar smärta så hoppas på att få komma hem imorgon :)

Grattis! ❤️ Jag fick samma upplevelse med min första, då var jag extremt besviken och behövde lite hjälp att komma över det, men nu när jag har fött vaginalt också är jag glad att ettan kom med snitt. Inte för att förlossningen inte var häftig för det var den verkligen, men återhämtningen från snittet gick såååå mycket bättre. Dottern blir 6 v imorgon och varken kissandet eller bajsandet för min del är okomplicerat än. :crazy:
 
Idag vände sig bebis om tre gånger på raken från mage till rygg, så verkar som att hon har fått kläm på det där nu! Hon blir sex veckor imorgon, kan inte minnas att sonen var så tidig (men han var å andra sidan rätt sen med allt det fysiska). :angel:
 
Idag vände sig bebis om tre gånger på raken från mage till rygg, så verkar som att hon har fått kläm på det där nu! Hon blir sex veckor imorgon, kan inte minnas att sonen var så tidig (men han var å andra sidan rätt sen med allt det fysiska). :angel:

Lillasyster här är också betydligt mer rörlig. Storebror fattade aldrig tekniken med att lyfta benen och svinga över rumpan men syster vänder sig rätt lätt till sidoläge.

Vi har nästan 4 år emellan dem. Jag tycker det är skönt. Storebror är sååå stolt och så försiktig med henne. I övrigt är han allt annat än försiktig och det är en hel del härlig trots och starka känsloyttringar så glad att han är så lugn med henne.

Hon är 2,5 vecka nu men att brorsan kommer vara idolen är så tydligt. Hon kan sova Oavsett hur högt han låter men fäller jag ned bromsen på vagnen kan hon flyga högt, nytt ljud!

Jag har återhämtat mig väl, känner mig återställd i kropp från förlossning även om den såklart inte är stark än.
 
Idag är BF +3 och jag börjar misströsta att det ens kommer en bebis. Inte minsta lilla förvärk eller något :(. Förstår inte hur man ska stå ut 1.5 vecka till.
 
Idag är BF +3 och jag börjar misströsta att det ens kommer en bebis. Inte minsta lilla förvärk eller något :(. Förstår inte hur man ska stå ut 1.5 vecka till.

Kände likadant redan på bf men plötsligt händer det och även om det är oerhört segt att bara gå och vänta så får man tänka att barnet kommer när det är redo. Jag håller tummarna för att det snart drar igång för dig :heart
 
Uppdatering av listan! Jag tror att det här är den senaste uppdateringen men det saknas ganska många.

Juni
14 - Bigwig, 28, 1a barnet
15 - Energi, 26, 2a barnet
15 - Harmonie1234 2a barnet
16 - Norma, 29, 2a barnet
21 - Underensten, 30, 1a barnet.
27 - Sedär, 28, 1a barnet
29 - Glittra, 35, 3dje barnet

Juli
2 - Skuggviol, 29, 1a barnet
2 - Guldaskig, 30, 2a barnet
4 - Sofie_B, 31, 2a barnet, en flicka
10 - Gretagris, 29, 2a barnet
14- vemsomhelst123, 33, 1a barnet
23 - Pontevecchio, 36, 2a barnet, flicka
25 - Bee, 1a barnet
25 - Muninn, 32, 1a barnet, flicka

Augusti
1 - Sporthorse, 1 barnet, flicka
3 - Lakritsnapp 29, 2a barnet, pojke
4 - Klura, 30, 1a barnet
12 - Vogue, 29, 1a barnet, pojke.
21 - Elinapril 31, 2a barnet
23 - Kolfinnur, 26, 1a barnet

Födda:

Juni
4: kl 21.15, 4116 gram 54 cm - Energi
12: kl 11:23, 3574 gram 50,5 cm - Bigwig
20: kl 03:10 3900gram 51cm,Harmonie1234
23: kl 05.09, 3540 gram 50 cm - Skuggviol
26: kl 02:17, 3650 gram 50 cm - Sedär
28: kl 19:40, 3592 gram 51 cm - Glittra

Juli
3: kl 5.40, 3470 gram 50 cm. Tjej - underensten

Augusti
5: Kl 15.31, 3750 gram, 51 cm, pojke - Lakritsnapp
 
Idag är BF +3 och jag börjar misströsta att det ens kommer en bebis. Inte minsta lilla förvärk eller något :(. Förstår inte hur man ska stå ut 1.5 vecka till.

Väntan är vidrig så all medkänsla till dig. Var ärlig mot BM och försök pusha för hinnsvepning osv så kanske du kan få lite hjälp på traven.
 
Juni
14 - Bigwig, 28, 1a barnet
15 - Energi, 26, 2a barnet
15 - Harmonie1234 2a barnet
16 - Norma, 29, 2a barnet
21 - Underensten, 30, 1a barnet.
27 - Sedär, 28, 1a barnet
29 - Glittra, 35, 3dje barnet

Juli
2 - Skuggviol, 29, 1a barnet
2 - Guldaskig, 30, 2a barnet
4 - Sofie_B, 31, 2a barnet, en flicka
10 - Gretagris, 29, 2a barnet
14- vemsomhelst123, 33, 1a barnet
23 - Pontevecchio, 36, 2a barnet, flicka
25 - Bee, 1a barnet
25 - Muninn, 32, 1a barnet, flicka

Augusti
1 - Sporthorse, 1 barnet, flicka
3 - Lakritsnapp 29, 2a barnet, pojke
4 - Klura, 30, 1a barnet
12 - Vogue, 29, 1a barnet, pojke.
21 - Elinapril 31, 2a barnet
23 - Kolfinnur, 26, 1a barnet

Födda:

Juni
4: kl 21.15, 4116 gram 54 cm - Energi
12: kl 11:23, 3574 gram 50,5 cm - Bigwig
20: kl 03:10 3900gram 51cm,Harmonie1234
23: kl 05.09, 3540 gram 50 cm - Skuggviol
26: kl 02:17, 3650 gram 50 cm - Sedär
28: kl 19:40, 3592 gram 51 cm - Glittra

Juli
3: kl 5.40, 3470 gram 50 cm. Tjej - underensten
20: kl 21.00 4256 gram 52 cm. Tjej. Pontevecchio

Augusti
5: Kl 15.31, 3750 gram, 51 cm, pojke - Lakritsnapp
[/QUOTE]
 
Väntan är vidrig så all medkänsla till dig. Var ärlig mot BM och försök pusha för hinnsvepning osv så kanske du kan få lite hjälp på traven.

Har en tid hos BM på onsdag så får kanske be om det då ifall bebis inte kommit. Men jag tycker vaginala undersökningar är jobbiga och har bett dem att inte göra någon i onödan. Har inte gjort någon hittills i graviditeten. Hur jobbigt är det att göra hinnsvepning?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
10 451
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 231
Senast: Amha
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 081
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 232
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp