Störiga saker vi stör oss på del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag stör mig på ovan nämnda saker, plus mycket mer. Bland annat när folk inte vet skillnaden mellan "eget/egen" och "egna". Det verkar som att "eget" och "egen" är på väg bort ur språket. Till exempel kan man höra/läsa "Det var mitt egna fel", "Mitt egna barn" osv. Jag vet att språket ständigt förändras, men detta stör mig massor ändå. Och så stör jag mig på att jag stör mig på det :meh:
För att nänma en liknande den du skrev.. stör mig på folk som inte vet skillnad på "va" och "vad" eller "var". Om någon tex skriver "igår va jag på stranden" när det egentligen heter "igår var jag på stranden". Liksom, kom igen, det handlar om en bokstav till som ska ut, så jobbigt kan det inte vara.
Stör mig också på de som använder "de" och "dem" hejvilt utan att ha en aning om vilket det ska vara. Vet man inte så skriver man "dom". För att inte ens nämna när "det" ersätts med "de", det är för tusan bara en enda bokstav! Så hilma jobbigt kan det inte vara.
Jovisst förändras språket ständigt, men jag kan ändå tycka att man borde ha koll på detta, så hilma komplicerat är det inte. Givetvis finns det undantag som de som inte har svenska som första språk, men majoriteten har fortfarande läst svenska minst nio år i grundskolan och då tycker jag man borde veta skillnaden. Och ja, sen stör man sig på att man stör sig på det också :meh:
 
Bara klappa dom på axeln å säg vad bra å förklara gärna att det mesta som säljs som hamburgerkött på påläggsavdelningen faktiskt är kokött så att dom läser noga så din faktiskt får just hästkött på mackan.
Folk brukar vara sluta efter den.
Det stod 95% nötkött på innehållsförteckningen på förpackningen i fråga, vilket fick mig att börja googla. Jag klistrade in från wikipedia varitfrån hästköttet i Sverige kommer ifrån (utomlands) och massa info om det. Fick då svar på att det bara var ett skämt, vilket jag sedan svarade att det är ett väldigt tråkigt och föråldrat skämt, sen blev det tyst.
Blir nästan lite sugen på att kopiera bitar av ditt svar och kommentera igen. 😈 men ska nog låta bli kanske. 🙄
 
För att nänma en liknande den du skrev.. stör mig på folk som inte vet skillnad på "va" och "vad" eller "var". Om någon tex skriver "igår va jag på stranden" när det egentligen heter "igår var jag på stranden". Liksom, kom igen, det handlar om en bokstav till som ska ut, så jobbigt kan det inte vara.
Stör mig också på de som använder "de" och "dem" hejvilt utan att ha en aning om vilket det ska vara. Vet man inte så skriver man "dom". För att inte ens nämna när "det" ersätts med "de", det är för tusan bara en enda bokstav! Så hilma jobbigt kan det inte vara.
Jovisst förändras språket ständigt, men jag kan ändå tycka att man borde ha koll på detta, så hilma komplicerat är det inte. Givetvis finns det undantag som de som inte har svenska som första språk, men majoriteten har fortfarande läst svenska minst nio år i grundskolan och då tycker jag man borde veta skillnaden. Och ja, sen stör man sig på att man stör sig på det också :meh:
Dagens skola verkar slå nya rekord i att inte försöka lära sig.
Sett en del inlägg på fb från folk runt 18-20 års ålder å ärligt talat det är oläsligt. Jag förstår ofta inte ens vad dom försöker få fram.
 
Det stod 95% nötkött på innehållsförteckningen på förpackningen i fråga, vilket fick mig att börja googla. Jag klistrade in från wikipedia varitfrån hästköttet i Sverige kommer ifrån (utomlands) och massa info om det. Fick då svar på att det bara var ett skämt, vilket jag sedan svarade att det är ett väldigt tråkigt och föråldrat skämt, sen blev det tyst.
Blir nästan lite sugen på att kopiera bitar av ditt svar och kommentera igen. 😈 men ska nog låta bli kanske. 🙄
Skämt är bara ett dåligt försvar. Dom är ute efter att provocera när dom inte lyckas kommer dom med dåliga förklaringar å undanflykter för att rädda sitt eget skin. Finns inte en människa som skulle ens fundera på att seriöst dra ett skämt om att äta någons husdjur.
 
Dagens skola verkar slå nya rekord i att inte försöka lära sig.
Sett en del inlägg på fb från folk runt 18-20 års ålder å ärligt talat det är oläsligt. Jag förstår ofta inte ens vad dom försöker få fram.
Så känner jag ibland på universitetsnivå med, jag kan ofta skriva fel, när jag skriver snabbt, eller är mitt uppe i något, och på forum skriver jag väldigt mycket talspråk. Men de uppsatser, där det inte går att förstå? Det är alltså svårt att gissa sig till? (Nu menar jag inte de med dyselxi osv, utan ofta de som skriver med så mycket SMSspråk, att det går att förstå).
 
Dagens skola verkar slå nya rekord i att inte försöka lära sig.
Sett en del inlägg på fb från folk runt 18-20 års ålder å ärligt talat det är oläsligt. Jag förstår ofta inte ens vad dom försöker få fram.
Folk läser för lite, de lär sig inte hur ord ska se ut. Det räcker inte att bara läsa på nätet med alla stavfel, man behöver läsa böcker och tidningar för att öva upp sig.
 
Dagens skola verkar slå nya rekord i att inte försöka lära sig.
Sett en del inlägg på fb från folk runt 18-20 års ålder å ärligt talat det är oläsligt. Jag förstår ofta inte ens vad dom försöker få fram.

Vet inte om det är skolans fel.

Tror den vanligaste ursäkten jag hört är "ahmen, du fattar ju ändå, liksom".

Alltså. Nej. Ibland är det så slarvigt skrivet att det är oförståbart.

Grrr
 
Dagens skola verkar slå nya rekord i att inte försöka lära sig.
Sett en del inlägg på fb från folk runt 18-20 års ålder å ärligt talat det är oläsligt. Jag förstår ofta inte ens vad dom försöker få fram.
Ja, verkligen. Jag gick (ganska) nyss ut 9an och många av mina vänner (alltså jämnåriga) kan fråga mig vad ord som ”generellt” betyder. :banghead:
Eller så kan de be mig läsa igenom deras inlämning innan de lämnar in, ska jag vara helt ärlig är det ofta flera gånger i samma uppsats jag måste fråga dem ”ursäkta, men vad menar du ens här?” för att jag alltså inte ens förstår innehållet... och nu menar jag personer med svenska som förstaspråk.
Jag, som säkert många andra, skriver med ett mer slarvigt språk i chattar, på forum, i sms osv. Men någon gräns för hur otydligt man får skriva måste det väl ändå finnas och att lägga in en sms-förkortning i en inläning för skolan, no way!
 
Dagens skola verkar slå nya rekord i att inte försöka lära sig.
Sett en del inlägg på fb från folk runt 18-20 års ålder å ärligt talat det är oläsligt. Jag förstår ofta inte ens vad dom försöker få fram.
Så sant, läste barnens önskelista som 12 åringen skrivit ihop. Det var felstavat som tusan och så slarvigt skrivet att det knappt går att läsa
 
Vet inte om det är skolans fel.

Tror den vanligaste ursäkten jag hört är "ahmen, du fattar ju ändå, liksom".

Alltså. Nej. Ibland är det så slarvigt skrivet att det är oförståbart.

Grrr
Jag menade att skriva ungar tyckte ungar inte lätt så fint skulle ändra till barn å skrev skola istället :o
Tänkte nog för mycke när jag skrev eftersom jag tycker skolan o dagens samhälle är ett skämt iochmed att lärare inte har några rättigheter känns det som. Skulle älska att se att lärarna fick ta ifrån telefonen om det pillas med den under lektionen och skicka ut dom som stör. Skulle inte ha något emot betyg i uppförande.
 
Jag menade att skriva ungar tyckte ungar inte lätt så fint skulle ändra till barn å skrev skola istället :o
Tänkte nog för mycke när jag skrev eftersom jag tycker skolan o dagens samhälle är ett skämt iochmed att lärare inte har några rättigheter känns det som. Skulle älska att se att lärarna fick ta ifrån telefonen om det pillas med den under lektionen och skicka ut dom som stör. Skulle inte ha något emot betyg i uppförande.

Lärare får ta telefoner, om skolan (skolledningen) bestämmer det.

Betyg i uppförande bryr jag mig inte om, däremot hade betyg i 'arbetsinsats' varit intressant (såg detta från ett australiensiskt betygsdokument där eleverna fick betyg i effort likväl som i result. Dvs, eleverna fick också betyg i om de gjort läxor, jobbat väl på lektionerna, haft med sig nödvändigt material osv)
 
Lärare får ta telefoner, om skolan (skolledningen) bestämmer det.

Betyg i uppförande bryr jag mig inte om, däremot hade betyg i 'arbetsinsats' varit intressant (såg detta från ett australiensiskt betygsdokument där eleverna fick betyg i effort likväl som i result. Dvs, eleverna fick också betyg i om de gjort läxor, jobbat väl på lektionerna, haft med sig nödvändigt material osv)
Mycke möjligt men då klagar barnet till föräldrarna som ringer rektorn som då får prata med läraren.
 
Mycke möjligt men då klagar barnet till föräldrarna som ringer rektorn som då får prata med läraren.

Hur menar du? Skolledningen (rektor mfl) tar beslut om hur mobiltelefoner skall hanteras under skoltid och under lektionstid. Då hjälper det väl inte om föräldrarna ringer rektorn? Rektorn kommer väl (förhoppningsvis) inte klanka ner på den lärare som följer rektors beslut, eller?
 
Hur menar du? Skolledningen (rektor mfl) tar beslut om hur mobiltelefoner skall hanteras under skoltid och under lektionstid. Då hjälper det väl inte om föräldrarna ringer rektorn? Rektorn kommer väl (förhoppningsvis) inte klanka ner på den lärare som följer rektors beslut, eller?
Det har jag inte koll på iochmed att jag inreder den skolans beslut angående telefoner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 614
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 929
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
35 958
Senast: Intejag
·
Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
2 667
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp