Störiga saker vi stör oss på, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
På den här sortens nyhetsrapportering:

Screenshot 2021-01-15 at 14.39.36.png


ALLA länder i Europa kommer att få färre vaccindoser från Pfizer kommande veckor. Här presenteras det dock som om Sverige är det enda landet som får stå tillbaka, och gnällspikarna på Facebook som bara vill snacka skit om Sverige är såklart inte sena att hugga. Klickar man sig in på själva artikeln framgår det dock att det är hela Europa det gäller, men så långt som att faktiskt klicka på artikeln går gnällspikarna såklart inte. Egentligen är det nog mest dem jag stör mig på, men även media som ger dem en anledning att kräka ur sig om vilket skitland Sverige här och hur allt går åt helvete...
 
På den här sortens nyhetsrapportering:

Visa bifogad fil 63361

ALLA länder i Europa kommer att få färre vaccindoser från Pfizer kommande veckor. Här presenteras det dock som om Sverige är det enda landet som får stå tillbaka, och gnällspikarna på Facebook som bara vill snacka skit om Sverige är såklart inte sena att hugga. Klickar man sig in på själva artikeln framgår det dock att det är hela Europa det gäller, men så långt som att faktiskt klicka på artikeln går gnällspikarna såklart inte. Egentligen är det nog mest dem jag stör mig på, men även media som ger dem en anledning att kräka ur sig om vilket skitland Sverige här och hur allt går åt helvete...

Såå störigt!! Jag reagerade också på det.
 
Appropå vaccin-relaterade störningar stör jag mig också på att det alltid måste användas en bild av en person som får en spruta stucken i sig när det rapporteras om vaccinet. Jag förstår att det kan vara svårt att komma på en annan passande bild att använda, men en spruta för sig själv kanske? Eller någon annan sjukhus/labb-relaterad bild? Eller, i det här exemplet, varför inte en bild på Pfizers logga eller nått? Till och med jag, som inte ens har särskilt svårt för sprutor, tycker att det är lite obehagligt att mötas av sådana där bilder stup i kvarten. Kan tänka mig att det inte direkt gör de som redan är spruträdda mer sugna på att vaccinera sig.
 
Ja! Först störde jag mig på Omni när jag fick deras notis tidigare idag, och nu gick jag in på Facebook och såg att SVT Nyheter skrivit på samma sätt. :banghead: Då blev det så störigt att jag var tvungen att skriva om det här!

Nåt jag också stör mig på orimligt mycket när det gäller hela coronagrejen är att en del yrkesgrupper går ut skriker väldigt högt om att just de borde prioriteras när det gäller vaccineringen! Som om just de är ensamma om att inte kunna jobba hemma och att just de träffar så otroligt mycket folk varje dag! Vissa skriker högre andra om detta. T.ex. så är lärarna väldigt högljudda men jag har inte hört kassörskorna skrika trots att de med största sannolikhet träffar fler människor per dag.
 
Ja! Först störde jag mig på Omni när jag fick deras notis tidigare idag, och nu gick jag in på Facebook och såg att SVT Nyheter skrivit på samma sätt. :banghead: Då blev det så störigt att jag var tvungen att skriva om det här!
Jag stör mig på den typen av brister i nyhetsrapporteringen så ofta att jag inte ens pallar göra något med min störning. Just att SR/SVT tappat så i grundnivån är ett samhällsproblem (att dåliga klick-media skriver illa är bara vad jag förväntar mig)
Detta att det så ofta skrivs formuleringar som faktiskt inte stämmer med vad som är tillgänglig information och de faktiskt omständigheterna. Även att det är så tunn bakgrundsinfo att det inte går att inse den verkliga innebörden i det som rapporteras. Ibland undrar jag om de "bara" skriver illa eller om de inte förstått själva det som de skriver om. :cry:
 
Nåt jag också stör mig på orimligt mycket när det gäller hela coronagrejen är att en del yrkesgrupper går ut skriker väldigt högt om att just de borde prioriteras när det gäller vaccineringen! Som om just de är ensamma om att inte kunna jobba hemma och att just de träffar så otroligt mycket folk varje dag! Vissa skriker högre andra om detta. T.ex. så är lärarna väldigt högljudda men jag har inte hört kassörskorna skrika trots att de med största sannolikhet träffar fler människor per dag.
Håller med här men just att lärare ska få före kassörskor är rätt självklart... skolan är ju lagstiftat och viktigare. Lärarna behöver vi nu.
 
Jag stör mig på den typen av brister i nyhetsrapporteringen så ofta att jag inte ens pallar göra något med min störning. Just att SR/SVT tappat så i grundnivån är ett samhällsproblem (att dåliga klick-media skriver illa är bara vad jag förväntar mig)
Detta att det så ofta skrivs formuleringar som faktiskt inte stämmer med vad som är tillgänglig information och de faktiskt omständigheterna. Även att det är så tunn bakgrundsinfo att det inte går att inse den verkliga innebörden i det som rapporteras. Ibland undrar jag om de "bara" skriver illa eller om de inte förstått själva det som de skriver om. :cry:
Jag håller med. Det känns som att var och varannan nyhetsartikel är "click bait" numera, oavsett vilken källa det kommer från, och det får mig att tappa hoppet lite. Jag dristade mig till att skriva en kommentar om saken denna gång, där jag taggar SVT, men inbillar mig inte att det kommer att göra någon skillnad.
 
Jag stör mig på den typen av brister i nyhetsrapporteringen så ofta att jag inte ens pallar göra något med min störning. Just att SR/SVT tappat så i grundnivån är ett samhällsproblem (att dåliga klick-media skriver illa är bara vad jag förväntar mig)
Detta att det så ofta skrivs formuleringar som faktiskt inte stämmer med vad som är tillgänglig information och de faktiskt omständigheterna. Även att det är så tunn bakgrundsinfo att det inte går att inse den verkliga innebörden i det som rapporteras. Ibland undrar jag om de "bara" skriver illa eller om de inte förstått själva det som de skriver om. :cry:
Jag skrev faktiskt till SVT nyheter angående en artikel för nåt år sen. Det stod med stora bokstäver något ”blablabla” GRAVIDA VARNAS. Men när man läste artikeln och annat på nätet så var det ju inte alls så stor risk för det de skrev om.
Så jag skrev dit och påpekade att de inte borde ha såna skrämselartiklar. Sen ändrades den snabbt till något blablabla ”liten risk för den enskilde”, skrivet av en annan person.
 
För mat behöver vi mindre än vi behöver utbildning? :confused:
Nej men en kassörska sitter bakom en skärm.
Hon eller han har handskar. Blir hon smittad så blir inte 25 barn hemma. Hon går att ersätta enklare. Säger inte att hon är sämre för det. Sen om en ica butik får in smittan så kan dom stänga (inte roligt men det finns kanske nån mer affär någonstans) om en skola får in smittan så är det ett helt annat läge... bara mina tankar... inga värderingar i yrkesval...
 
Håller med här men just att lärare ska få före kassörskor är rätt självklart... skolan är ju lagstiftat och viktigare. Lärarna behöver vi nu.

Självklart behövs lärarna. Jag bara stör mig på att de ALLTID klagar mer än de flesta andra! De är inte mer utsatta än kassörskor, busschaufförer osv.

Jag är nog själv så långt ner på listan som man kan komma: Under 40 år, kan jobba hemma, fullt frisk och har haft covid-19. Räknar med att stå sist i kön och det känns fullständigt korrekt tycker jag!
 
För mat behöver vi mindre än vi behöver

Självklart behövs lärarna. Jag bara stör mig på att de ALLTID klagar mer än de flesta andra! De är inte mer utsatta än kassörskor, busschaufförer osv.

Jag är nog själv så långt ner på listan som man kan komma: Under 40 år, kan jobba hemma, fullt frisk och har haft covid-19. Räknar med att stå sist i kön och det känns fullständigt korrekt tycker jag!
Ja jag förstår... lärare brukar ju höras rätt bra. Men jag tycker nog att dom bär samhället så pass att dom kan få rätt tidigt. Dom måste ju vara relativt nära sina elever utan skydd så jag ksn förstå detta. Skolorna är viktiga. Men säger inte att kassörskan o busschauffören ska vänta så mkt längre... jag får nog sist också... 😅
 
Nåt jag också stör mig på orimligt mycket när det gäller hela coronagrejen är att en del yrkesgrupper går ut skriker väldigt högt om att just de borde prioriteras när det gäller vaccineringen! Som om just de är ensamma om att inte kunna jobba hemma och att just de träffar så otroligt mycket folk varje dag! Vissa skriker högre andra om detta. T.ex. så är lärarna väldigt högljudda men jag har inte hört kassörskorna skrika trots att de med största sannolikhet träffar fler människor per dag.
Skrika bör väl ingen göra, men vi som jobbar inom skolan är trots allt väldigt, väldigt nära våra "kunder" hela tiden och arbetar helt utan skyddsutrustning.
 
Håller med här men just att lärare ska få före kassörskor är rätt självklart... skolan är ju lagstiftat och viktigare. Lärarna behöver vi nu.
Tekniskt sett borde det gå bättre att köra lektioner via nätet än att alla ska handla mat via nätet. Kassörer har stor risk att bli smittade och det hinner sprida sig. Speciellt i butiker där kassören även jobbar på golvet med att plocka upp varor och då finns det ingen plast skärm ivägen. Även butiker där kassörer inte jobbar på golvet så träffas trots golv personalen och kassörerna i lunch rummet. Det kan ge väldigt stor smitt spridning via butik. Alla som handlar kan liksom få det och ge till sina familjer och dom personer som dom jobbar med

Lägger man till ytterligare en punkt där vaccineringen fortfarande inte har något bekräftat stöd i att man inte är smittbärare utan det som är bekräftat är att man inte blir lika alvarligt sjuk. Så en vaccinerad person kan fortfarande vara en smittbärare och sprida coronaviruset till övriga personer.
 
Skrika bör väl ingen göra, men vi som jobbar inom skolan är trots allt väldigt, väldigt nära våra "kunder" hela tiden och arbetar helt utan skyddsutrustning.

Absolut, men det är inget unikt.

Jag läser om lärare som klagar på att de tvingas vara nära elever hela tiden. Andra klagar högt över att de riskerar att gå in väggen pga distansundervisning. Jag menar, bestäm er! Ingen kan ta bort pandemin...
 
Skrika bör väl ingen göra, men vi som jobbar inom skolan är trots allt väldigt, väldigt nära våra "kunder" hela tiden och arbetar helt utan skyddsutrustning.
Precis exakt.
Jag ber inte kassörskan hjälpa mig med dragkedjan på min jacka och hostar henne i ansiktet. ☺ om corona kommer in på skolan så gråter iaf jag.
 
Appropå vaccin-relaterade störningar stör jag mig också på att det alltid måste användas en bild av en person som får en spruta stucken i sig när det rapporteras om vaccinet. Jag förstår att det kan vara svårt att komma på en annan passande bild att använda, men en spruta för sig själv kanske? Eller någon annan sjukhus/labb-relaterad bild? Eller, i det här exemplet, varför inte en bild på Pfizers logga eller nått? Till och med jag, som inte ens har särskilt svårt för sprutor, tycker att det är lite obehagligt att mötas av sådana där bilder stup i kvarten. Kan tänka mig att det inte direkt gör de som redan är spruträdda mer sugna på att vaccinera sig.

Helt klart, jag kan inte ens se på de memes folk postar i tråden här om det är kanyler i dem. Skulle aldrig stanna kvar tillräckligt länge för att läsa en artikel eller se en infomercial med sprutor i.
Inser att jag är en minoritet, men inte en SÅ liten minoritet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 395
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 025
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 880
Senast: Marita73
·
Svar
738
· Visningar
38 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp