Störiga saker vi stör oss på, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hände en vän till mig. Hon och en vän till henne pratade om en gemensam gammal bekant till dem och sen dök den personen upp på Facebook. Tror till och med att det var så att den här personen nämndes med smeknamn om jag inte minns fel.

Just att om en pratar om saker med mobilen i närheten och sen får förslag pga det.. Såvitt jag förstått händer det med både Google och Facebook, om en har tex Siri eller motsvarande aktiverad i mobilen. (Det har inte jag, jag vägrar alla dessa röststyrda "assistenter" delvis pga sånt. ).
 
Just att om en pratar om saker med mobilen i närheten och sen får förslag pga det.. Såvitt jag förstått händer det med både Google och Facebook, om en har tex Siri eller motsvarande aktiverad i mobilen. (Det har inte jag, jag vägrar alla dessa röststyrda "assistenter" delvis pga sånt. ).
Gillart inte..
 
Jag stör mig på Facebook. Jag satt och väntade i ett väntrum när ytterligare en person kom in, och jag överhörde hens namn när hen öppet anmälde sitt besök i receptionen. Senare såg jag att den här personen kom upp som vänförslag på mitt Facebook-konto. En person som jag aldrig någonsin har träffat (pratat med) och som uppenbarligen inte ens bor i samma stad som jag, d.v.s. vi har mig veterligen noll gemensamma nämnare annat än att vi en kort stund befann oss i samma väntrum vid samma tidpunkt.

Oavsett om man genom sitt konto gör det möjligt att bli uppsökt utifrån sitt namn och även kan välja vad som ska vara synligt i sin profil, tycker jag att det känns helt sjukt. Såg hen mig på sin Facebook också, fast hen aldrig fick veta mitt namn? Vilka fler personer jag möter IRL dyker mitt konto upp hos antingen fast jag vill vara anonym alternativt som någon jäkla stalker?
Det där har hänt mig MÅNGA gånger med patienter, återkommande patienter som jag alltså redan vet namnet på och bara hämtar i väntrummet. Jag tror att det är framför allt platsangivelser som gör att man får upp varandra, ni har rört er på liknande sätt och befunnit er på samma plats under liknande tidsintervall = ni måste ju vara vänner enligt facebooklogik...
 
Det där har hänt mig MÅNGA gånger med patienter, återkommande patienter som jag alltså redan vet namnet på och bara hämtar i väntrummet. Jag tror att det är framför allt platsangivelser som gör att man får upp varandra, ni har rört er på liknande sätt och befunnit er på samma plats under liknande tidsintervall = ni måste ju vara vänner enligt facebooklogik...

Jo, men jag kan inte fatta den Facebook-logiken (eller ja, Facebooks egennytta av den möjligen). Eller i vart fall finner jag den obehaglig. Jag kan förstå t.ex. vänförslag som baseras på sådant jag eventuellt aktivt gör inne på mitt konto, men inte vänförslag endast utifrån vilken plats jag fysiskt råkar befinna mig på med mobilen liggande i fickan. Även om de flesta är fullt sökbara bara utifrån för- och efternamn, så på vissa ställen vill man ju bara vara anonym.

Edit: Såg precis nu när jag skulle kolla att jag dessutom redan har valet ”Aldrig” för Facebook-appen under ”Tillåt åtkomst till platsinfo”. :cautious: Äh, jag fattar inte.
 
Jag stör mig på att min sambo ibland misslyckas med att vara en vuxen människa. Typ som när han ombeds köpa salt och kommer hem med kvarnsalt, trots att vi inte har någon saltkvarn. "Jag tyckte det lät gott". Gaaaah.
Förlåt, men så typiskt :laugh:
Som när min sambo skulle köpa delicatobollar, ja just... hade visst redan tagit upp det i tråden :angel:
 
Just nu stör jag mig på facebooks autouppspelning av videos. Det jag menar har inte att göra med att videos startar själva i flödet, utan snarare jag själv eller någon annan har laddat upp en video.
Jag vill bara titta på den videon, i slutet kommer det upp ett litet ”tidtagarur” som räknar ner till nästa video, som inte har något att göra med original videon jag ville titta på.

Sjukt störigt att behöva trycka på krysset för annars hoppar man till en helt annan video. För mig stör det min video upplevelse, ibland vill jag se om hela videon dvs från start till slut, eller kanske stanna kvar å kommentera.

På datorn är det enklare att trycka, men på mobilen när ja försöker trycka på krysset så tror den att ja vill hoppa till nästa video direkt, så får inte ens se klart.

Nu har jag googlat mig blå för att se om den funktionen går att stänga av då den stör mig. Hittar dock ingenting, har redan autouppspelning avstängt så inga videos startar av sig självt i flödet.

Så störigt när jag inte hittar något om det. 😫😫😫
 
Har antagligen påpekats innan fler gånger men varför tacka för insläpp i grupper på FB? :banghead:
Varför?

Men eller hur! Framför allt när det gäller grupper med flera tusen medlemmar typ "vi som bor i X". Varför skulle du inte bli insläppt liksom...

Jag är med i en grupp där man måste svara på frågor i samband med ansökan. En av frågorna är typ "En av gruppens regler är att medlemmarna inte ska tacka för insläpp när de gått med. Vad innebär det?" ÄNDÅ är det titt som tätt folk som gör det :wtf:
 
Men eller hur! Framför allt när det gäller grupper med flera tusen medlemmar typ "vi som bor i X". Varför skulle du inte bli insläppt liksom...

Jag är med i en grupp där man måste svara på frågor i samband med ansökan. En av frågorna är typ "En av gruppens regler är att medlemmarna inte ska tacka för insläpp när de gått med. Vad innebär det?" ÄNDÅ är det titt som tätt folk som gör det :wtf:
Gick med i en ny grupp och den består bara av ”tack för insläpp” 🤣
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 283
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 754
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 577
Senast: Marita73
·
Svar
1 013
· Visningar
55 691
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp